جلد 16، شماره 51 - ( 1-1392 )                   جلد 16 شماره 51 صفحات 60-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaminfirooz M, Yaminifirouz M, Mousavi A. Assessment of Organizational Climate of Libraries at Babol University of Medical Sciences in 2012 . jha. 2013; 16 (51) :60-69
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1158-fa.html
یمین فیروز موسی، یمینی فیروز مسعود، موسوی اشرف السادات. ارزیابی جوّ سازمانی کتابخانه‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل در سال 1390 . فصلنامه مدیریت سلامت. 1392; 16 (51) :60-69

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1158-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه آموزش عمومی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ايران؛ نويسنده مسؤول ( yaminfirooz@yahoo.com ) دانشگاه علوم پزشکی بابل ، yaminfirooz@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مديريت ورزشی، دانشگاه شمال، آمل، ايران دانشگاه شمال
3- کارشناس کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ايران دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (4215 مشاهده)

  مقدمه: جوّ سازمانی مجموعه ویژگی ­ هایی است که یک سازمان را توصیف می کند و آن را از دیگر سازمان‌ها متمایز می سازد، تقریباً در طول زمان پایدار است و رفتار افراد در سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی جوّ سازمانی کتابخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.

  روش کار: این مطالعه به صورت پیمایش توصیفی- تحلیلی و مقطعی درسال 1390 انجام گرفت و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان کتابخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که به صورت رسمی، قراردای و تبدیل وضعیت در حال خدمت بوده اند (25 نفر). برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد توصیف جوّ سازمانی ( OCDQ-RS ) که توسط لیل ساسمن و سام دیپ طراحی شده است، استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، T- test و آنالیز واریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

  یافته­ها: نتایج نشان داد، از حداکثر نمره جوّ­سازمانی یعنی 160، میانگین جوّ سازمانی کتابخانه‌های مورد بررسی برابر با 04 . 112 بوده است. بین وضعیت جوّ سازمانی کتابخانه‌های مورد بررسی (دانشکده ای، بیمارستانی و مرکزی) تفاوت معناداری وجود نداشت . اما بین نگرش کارکنان زن و مرد نسبت به جوّ سازمانی حاکم بر کتابخانه­ها، تفاوت معناداری وجود داشت (سطح معناداری 012 . 0). همچنین از بین شاخص‌های هشت گانه جوّ سازمانی، بیشترین میانگین نمرات به ترتیب به شاخص‌های مزاحمت یا بازدارنگی (52 . 16)، صمیمیت (32 . 16) و روحیه گروهی (20 . 16) تعلق داشته است و کمترین میانگین نمره نیز به شاخص فاصله‌گیری با میانگین 24 . 11 مربوط می‌گردد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج به­دست آمده، تلاش مدیریت کتابخانه‌ها و مسئولین سازمان برای بهبود جوّ سازمانی کتابخانه‌ها مهم به نظر می­رسد و از سویی ارائه راهکارهای مدیریتی برای بالا بردن علاقمندی و نفوذ در کارکنان برای ایجاد خلاقیت و انگیزه‌های شغلی در آن‌ها لازم و ضروری است.

متن کامل [PDF 327 kb]   (976 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb