Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1387
1
1
gregorian
2008
4
1
11
31
online
1
fulltext
fa
رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستانهای آموزشی کرمان
A study on empowerment atmosphere in relation with empowerment perception on Kerman teaching hospital’s personals
پژوهشي
Research
چکیده
مقدَمه : پایداری و تداوم فعالیت بیمارستان ها بیش از پیش در گروی ایجاد مزَیت رقابتی نسبی می باشد که برای دستیابی به آن در مقایسه با رقیبان باید بتوان خدمات بهتری را ارائه کرد. امروزه عامل اصلی ایجاد ثروت و ارزش افزوده در بیمارستان ها را کارکنان صاحب دانش و یا به عبارت دیگر سرمایه های فکری توانمند می دانند. توانمند سازی منابع انسانی از طریق ایجاد مجموعه ای از ظرفیت های مورد نیاز در آنان و درسایه ی جوَ توانمندسازی سازمان میسَر می شود. ارزیابی ادراک توانمندی کارکنان انعکاس دهنده جوَ توانمند سازی سازمان است. در این پژوهش با مطالعه ی رابطه ی جوَ توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان به بررسی همبستگی مؤلفه های هر یک از متغیَرهای فوق در جامعه مورد مطالعه می پردازیم.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی ست که در سال 1386 انجام شده است. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل می دهند. سیصدوهشتادوشش نفر از کارکنان جامعه ی آماری به روش نمونه گیری دو مرحله ای شامل نمونه گیری تصادفی و طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با طیف درجه بندی لیکرت ؛ مشتمل بر سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختی و جوَ توانمندسازی که بر اساس پرسشنامه معتبر اسکات و ژاف بود. این متغیَر دارای مؤلفه های هشتگانه می باشد. متغیَر ادراک توانمندی کارکنان که بر اساس پرسشنامه ی معتبر وتن و کمرون مشتمل بر مؤلفه های پنجگانه می باشد. داده ها به روش خود پاسخگویی از نمونه های پژوهش اخذ و بعد از ورود به نرم افزار آماری SPSS ، با استفاده از شاخص های آمار توصیفی، آزمون t یک نمونه ای، آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل، و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. معیار قضاوت برای مطلوب بودن میانگین متغیَرها، کسب حداقل 70درصد مقیاس پنجگانه با طیف درجه بندی لیکرت یعنی50/3 تعیین شد.
یافته ها: در زمینه ی "جوَ توانمندسازی حاکم بر بیمارستان های آموزشی مورد مطالعه"، یافته ها نشانگر آن است که میانگین تمامی مؤلفه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. بالاترین میانگین ها به ترتیب مربوط به روشنی و وضوح اهداف 2 /97 و کار تیمی 2 /77 و کمترین آن مربوط به ارتباطات با میانگین 2 /10 بود. در زمینه ی "ادراک توانمندی کارکنان" یافته ها نشان داد که علی رغم میانگین نسبتاً بالای مؤلفه های خوداثربخشی؛ و معناداربودن میانگین مؤلفه های خودسامانی، تأثیرگذاری، اعتماد به دیگران در سطح مطلوبی قرار نداشته و درکل، متغیَر ادراک توانمندی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود. در این پژوهش فرضیه معنی دار بودن رابطه جو توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان با احتمال 99درصد؛ و ضریب همبستگی 723/0 در سطح معنی داری 0001/0 تأیید شد. به علاوه هر یک از متغیَرهای هشتگانه نیز دارای ارتباط مستقیم و قوی (ضریب همبستگی بیش از 5/0) با ادراک توانمندی کارکنان بودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج آماری تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیَر جوَ توانمندسازی و متغیَر ادراک توانمندی کارکنان بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط مثبت ، قوی و معنی داری وجود دارد. بیشترین ضرایب همبستگی مربوط به مؤلفه های روحیَه ی کاری ، روشنی و وضوح اهداف بود. این ارتباط و همبستگی، به تفکیک در خصوص مؤلفه های هشتگانه ی جوَ توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان نیز مشاهده می گردد.
با توجه به ارتباط معنی دار بین جوَ توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان و وجود همبستگی مستقیم و قوی ما بین آنها ،برای اجرای رویکرد توانمندسازی ،مدیران و مسئولین بیمارستان می توانند با اعمال مدیریت کارآمد و ایجاد شرایط مطلوب، جوَ توانمندسازی مناسبی را در بیمارستان های آموزشی فراهم کنند و از این طریق به نحو مؤثری بر شناخت ، احساس و ادراک توانمندی کارکنان تأثیربگذارند .
کلید واژه ها: جوَ توانمندسازی، ادراک توانمندی، بیمارستان آموزشی
<p><strong>Introductions:</strong> Stability and consistency of hospitals’ activities depends more than ever before, on making competitive performances, which to achieve them comparing to other competitors could demonstration better qualities performances. Nowadays the most improvement tools of richness and price value of hospitals are known as experienced personnel, or on the other hand, source of the powerful human resources. Empowerment of the human resource is achieved by making a collection of existence capacities and empowerment atmosphere in the organization. Evaluation of the personnel’s empowerment, reflect the empowerment atmosphere of the organization, so that in this study, empowerment atmosphere in relation with empowerment perception of Kerman teaching hospitals, the correlation of each variable in the study population have been evaluated. <strong></strong></p><p><strong>Methods:</strong> Present study is descriptive study ,conducted in 1386(2006). The research society of the study is Kerman teaching hospital personals. Three hundreds eighty six people selected by two stages random and stratifying sampling have been studied. The tools for collecting data, were questioners with the Likret quality degrees which included three parts: demographic information, empowerment atmosphere based on valid Scot and Jaff questioners which have eight parts and the empowerment perceptions based on Veton and Kameroon questionnaires which have five parts. Data have processed by SPSS software and and analyzed using one sample t-test, Pearson's correlation test, independent t-test, and ANOVA test. We define desirability judgment for variables means 70%,in Likert five scale grading( equal to 3.5).<strong> </strong></p><p><strong>Results :</strong> Our finding showed that the average of all component on empowerment atmosphere in relation with empowerment perception had not suitable position. The highest mean score in order to clarifying and clearness for goal was 2.97 and for team work. 2.77 and the lowest score was for communication with 2.10. About the “empowerment perception personals “data showed that n spite of the high average score in self-effectiveness component, and significant difference between self arrangement, efficacy confidence to others is not desirable and totally, the empowerment perception factor had not an acceptable level. In this research theory of significance between empowerment atmosphere and empowerment perception confirmed by 0.99 of probability and correlation coefficient by 0.723 in 0.0001 confidence level. Additionally each and every of the eight factors has direct and strong relation with personnel's empowerment perception (correlation coefficient more than0.5). </p><p><strong>Conclusions:</strong> Pearson correlation coefficient analyze showed that there is a positive relation between empowerment atmosphere factor and empowerment perception of the personnel. The maximum correlation coefficients are related to work mentality, clearness and brightness of goals components This relation and correlation, separately have been observed in the eight factors of the empowerment atmospheres. Due to the significant relation between empowerment atmosphere and empowerment perceptions of personnel, and strong and direct relation among them, to apply the empowerment event, management and personnel could bring empowerment atmosphere to hospital by using applied management skills and suitable conditions. and, by this way been affectedly work on personnel's’ knowledge emotions and empowerment perceptions. </p>
جوَ توانمندسازی، ادراک توانمندی، بیمارستان آموزشی
Empowerment atmosphere, Empowerment perception, Teaching hospitals
17
26
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-43&slc_lang=fa&sid=1
T
Tourani
سوگند
تورانی
1120031947532846005561
1120031947532846005561
Yes
V
Yazdi Feizabadi
وحید
یزدی فیض آبادی
1120031947532846005562
1120031947532846005562
No
MR
Gohari
محمودرضا
گوهری
1120031947532846005563
1120031947532846005563
No