Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
24
2
online
1
fulltext
other
تبیین الگوی مفهومی مرزهای مسیر شغلی در حرفه پزشکی با استفاده
از نظریه داده بنیاد
Explaining the conceptual framework of career
boundaries in medicine using Grounded Theory
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
Health Services Management
پژوهشي
Research
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مرزهای مسیر شغلی در همه ابعاد حرفه پزشکی اثرگذار است و چون عوامل زیادی میتوانند انتخاب مسیر شغلی پزشکان را شکل دهند، مفهوم مسیر شغلی، همواره موردتوجه مباحث پزشکی بوده و حتی به عنوان رویکردی در آموزش پزشکی استفاده میشود. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تبیین الگوی مفهومی مرزهای مسیر شغلی پزشکان انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش­ها: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که دارای رویکردی کیفی و از استراتژی نظریه داده بنیاد نظاممند بهره برده است. جامعه پژوهش شامل پزشکان بود که از طریق نمونهگیری غیر تصادفی گلوله برفی انتخابشدهاند. درنهایت 19 نفر در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. تحلیل دادهها در این الگو، شامل سهگام کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که با استفاده از نرمافزار </span></span></span><span style="font-size:9.0pt;">MAXQDA</span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> الگوی مفهومی مرزهای مسیر شغلی در حرفه پزشکی شامل مقولههای شرایط علّی (تفاوتهای فردی و نهادهای اجتماعی)، پدیده محوری (مرزهای کار- خانواده، مرزهای جغرافیایی، اجتماعی، سازمانی، اخلاقی و قانونی)، راهبردها (درک مرزها، بازنگری در مرزها و عبور مرزی)، شرایط زمینهای (بسترهای تربیتی و بسترهای فرهنگی)، شرایط مداخلهگر (عوامل کلان و عوامل خرد) و پیامدها (آینده مسیر شغلی، برنامهریزی مجدد مسیر شغلی و تعادل کار </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> خانواده) بود.</span></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">: توجه به الگوی مفهومی مرزهای مسیر شغلی میتواند در برنامهریزی، تصمیمگیری، مدیریت و توسعه مسیر شغلی پزشکان تأثیر قابلتوجهی داشته باشد. به</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">¬</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">علاوه، پزشکان شاغل، افراد جویای کار و دانشآموختگان دانشگاهی می توانند نسبت به مرزهای مسیر شغلی خودآگاهی یابند و با علل پیدایش و قوام مرزها و پیامدهای مرزهای مسیر شغلی خود نیز آشنا شوند تا با شناخت کافی در انتخاب مسیر شغلی گام بردارند.</span></span></span>
<strong>Introduction</strong>: Career boundaries are effective in all aspects of the medical profession. Since many factors can shape a junior doctor’s choice of career, the concept of career has always been the focus of medical discussions and has even been able to be used as a perspective in medical education. The aim of the present study was to provide a conceptual framework of career boundaries in the medical profession.<br>
<strong>Methods</strong>: The present study is fundamental in terms of purpose and qualitative in terms of approach. The statistical population of this study included physicians who were selected by non-random snowball sampling. The criterion for entering the sampling was their having more than five years of work experience, and the criterion for completing the sampling was the researchers’ reaching theoretical saturation: a total of 19 people participated in the study. In order to collect the data, a semi-structured interview was held, and for the analysis of the collected data, the systematic grounded theory was used.<br>
<strong>Results</strong>: The research findings indicated that the conceptual framework of career boundaries in the medical profession includes individual differences and social institutions as causal conditions, work-family boundaries, geographical boundaries, social boundaries, organizational boundaries, moral boundaries, and legal boundaries as the central phenomenon. Findings also included understanding boundaries, reviewing boundaries and crossing boundaries under strategies, educational and cultural contexts under the context conditions, macro-factors and micro-factors under the intervening conditions and future of the career, and re-planning the career and work-family balance as the consequences. <br>
<strong>Conclusion</strong>: Paying attention to the conceptual framework of boundaries can be a great help in planning, deciding, managing, and developing a career for physicians and other occupations. In addition, employed physicians, especially physicians who are at the beginning of their careers, job seekers, and university graduates can be aware of the boundaries of their careers. In addition, they become aware of the consequences of their career boundaries to make choices more openly and increase their chances of career success.
مسیر شغلی, مسیر شغلی بدون مرز, مرزهای مسیر شغلی , حرفه پزشکی
Career, Boundaryless career, Career boundaries , Medicine
83
93
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4151-1&slc_lang=other&sid=1
Amir
Shojaean
امیر
شجاعیان
11200319475328460026713
11200319475328460026713
No
PhD Student, Faculty of Economics & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد
Azar
Kaffashpoor
آذر
کفاشپور
11200319475328460026714
11200319475328460026714
No
Professor, Faculty of Economics & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد
Ali
Shirazi
علی
شیرازی
11200319475328460026715
11200319475328460026715
Yes
Associate Professor, Faculty of Economics & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد
Gholamreza
Malekzadeh
غلامرضا
ملکزاده
11200319475328460026716
11200319475328460026716
No
Associate Professor, Faculty of Economics & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد