Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1387
1
1
gregorian
2008
4
1
11
31
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر عملکرد گروههای بهبود کیفیت بر اثربخشی و کارایی بیمارستان لولاگر تهران ؛ 1384
Effect of quality improvement groups’ intervention on the efficiency and effectiveness of Lolagar Hospital in Tehran: 2004-2005
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> به منظور فراهم آوردن زمینه مشارکت فراگیر در بیمارستان، ظهور خلاقیت ها و درک واقعیت ها می توان گروههای بهبود کیفیت را که یکی از تکنیک های مدیریت است ، در رگهای سازمان تزریق کرد تا با دخالت کلیه کارکنان ، مشکلات بیمارستان مشخص، بررسی و ریشه یابی شده و راه حل آنها تعیین گردد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله گروه های بهبود کیفیت بر اثربخشی و کارایی بیمارستان لولاگر انجام گرفت. </p><p><strong>روش بررسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی است که با تشکیل گروه های بهبود کیفیت در بیمارستان لولاگر تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی بیمارستان و بیماران بستری شده در بیمارستان در سال 84-1383 بود و از بین آنان تعداد 100 نفر بیمار و 100 نفر از کارکنان بیمارستان به شیوه نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای سنجش تأثیر تشکیل گروه های بهبود کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان از پرسشنامه بررسی رضایت شغلیJSS استفاده گردید. ابزار سنجش رضایت مندی بیماران پرسشنامه استاندارد شده وزارت بهداشت بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. برای سنجش شاخص های کارآیی بیمارستان از اطلاعات آماری واحد آمار و مدارک پزشکی بیمارستان استفاده شد. </p><p><strong>یافته ها:</strong> عملکرد گروه های بهبود کیفیت باعث کاهش میانگین رضایت شغلی کارکنان از 92/3 در شروع به 92/2 در پایان مطالعه و کاهش میانگین رضایت بیماران از خدمات بیمارستان از 1/3 در شروع به 7/2 در پایان مطالعه شد. آزمون t نشان دهنده تأثیر این عامل در کاهش رضایت شغلی کارکنان و رضایت بیماران است. همجنین در مورد شاخص های کارایی بیمارستان نتایج پژوهش نشان داد که در پایان مطالعه درصد اشغال تخت، و میزان گردش تخت افزایش و فاصله چرخش تخت و متوسط اقامت بیمار در بیمارستان کاهش یافته است. </p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به ناکامی نسبی طرح گروه های بهبود کیفیت در بیمارستان مورد مطالعه، به نظر می رسد در صورتی که پیش از اجرای این طرح بستر سازی لازم ( آگاهی مدیریت ارشد، تشکیل تیم های کاری متشکل از مدیران ارشد ، بحث و گفتگو در سازمان بین کارکنان و مدیران در ارتباط با TQM، آموزش ابزار و فنون ارتقاء کیفیت به مدیریت ، آموزش فلسفه و اهمیت کار و فرآیند ها به کارکنان و .... ) و برنامه ریزی انجام گرفته بود، این طرح می توانست موفقیت بیشتری از بعد افزایش کارایی و اثربخشی کسب نماید. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> The establishment of quality improvement groups is a managerial technique that aims to insure the involvement of everyone in the organization. The present study aimed to determine the effect of quality improvement groups' intervention on the efficiency and effectiveness of Lolagar Hospital. </p><p><strong>Methods:</strong> The study was descriptive in nature. The personnel and patients of Lolagar Hospital comprised the study population. A total of 100 patients add 100 staff members were selected by random sampling procedure for the study. The data related to personnel satisfaction was collected using Job Satisfaction Survey (JSS) Questionnaire. Patient satisfaction was measured by a validated questionnaire developed by the Iranian Ministry of Health and Medical Education. The data provided by the Hospital Medical Records Department was used to determine efficiency. The data was analyzed using independent t-tests. </p><p><strong>Results:</strong> T-test showed a decrease in patient satisfaction and personnel job satisfaction (patient satisfaction: from M=3.1-2.7 and personnel job satisfaction from M=3.92-2.92) as a result of the quality improvement groups' intervention. The findings also showed a decrease in bed occupancy rate and patient average length of stay. However, there was an increase in the bed turnover rate.<strong> </strong></p><p><strong>Conclusion:</strong> It may be concluded that the intervention of quality improvement groups could have possibly resulted in improving the efficiency and effectiveness of the hospital in the study if the personnel had been properly oriented before the intervention. </p>
گروه های بهبود کیفیت ، کارایی ، اثربخشی ، بیمارستا
Quality improvement groups, efficiency, effectiveness, hospital
63
68
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-40&slc_lang=fa&sid=1
B
Delghoshaei B
بهرام
دلگشایی
1120031947532846005530
1120031947532846005530
Yes
S
Vatankhah S
سودابه
وطن خواه
1120031947532846005531
1120031947532846005531
No
E
Ebrahimi
عزت
ابراهیمی
1120031947532846005532
1120031947532846005532
No
MR
maleki
محمد رضا
ملکی
1120031947532846005533
1120031947532846005533
No