Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1387
7
1
gregorian
2008
10
1
11
33
online
1
fulltext
fa
بررسی نیاز های اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آموزش بالینی اورژانس
A survey on medical student's information needs in Iran University of Medical Sciences (IUMS) for emergency clinical education
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> هدف از این مطالعه بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان پزشکی است . انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی کیفیت آموزش درمانگاهی ، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان پزشکی که سبب کاهش اقامت و رضایت بیماران می شود، اثر می گذارد <strong></strong></p><p style="DIRECTION: rtl"><strong>روش بررسی:</strong> در این مطالعه از روش مشاهده و توزیع پرسشنامه استفاده شده است . داده ها از طریق روشهای آمار توصیفی ، آزمون همبستگی دومتغیری و دوطرفه درسطح معنی دار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </p><p style="DIRECTION: rtl"><strong>یافته ها:</strong> آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معنی داری را نشان داد (P=0.000, Coefficient=0.576). دانشجویان بیشترین نیاز اطلاعاتی خود را ، اطلاع از نتایج آزمایشگاه (3/84 درصد) و نتایج رادیولوژی(3/74) و کمترین توجه را به اطلاع از انتقال اجساد (4/1درصد) و هماهنگی با پزشکی قانونی (10 درصد) گزارش کردند. </p><p style="DIRECTION: rtl"><strong>نتیجه گیری:</strong> میزان کمی از سوالات مطرح شده توسط دانشجویان به سوالات سازمانی و مدیریت درمان بیماران از قبیل رویه ها و مقررات بیمارستان و موارد هماهنگی ها مربوط می شد و جامعه آماری اهمیت زیادی به مسایل قانونی و حقوقی نمی دادند لذا توصیه می گردد در برنامه های آموزش بالینی طب اورژانس، درباره اهمیت سوالات سازمانی و مدیریتی و پیامدهای حقوقی که در طب اورژانس همواره وجود دارد ، نکات ضروری به دانشجویان آموزش داده شود. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> The aim of this study was the survey of medial students information needs. We expect this study would influences on the clinical education quality, the recognition of students' education needs and the education improvement in emergency and better management of patients by medical students, decreases patients hospital stay, and promotes patients satisfaction. </p><p><strong>Methods:</strong>We used direct observations and questionnaires as data collecting tools. Data were analyzed by descriptive statistics and bivariate, two-tailed correlation test, with significant level one percent. </p><p><strong>Results:</strong> Findings revealed significant correlation between diagnosis, and treatment needs (P=0.000, Coefficient=0.576). The majority of the students report information needs as: laboratories test (84.3%), and radiologic reports (74.3%). The least were interested to cadaver's transfer (1.4%), and medico legal coordination (10%). </p><p><strong>Conclusion:</strong> A few organizational or management questions were asked such as: hospital policies, procedures and coordination issues. The students did not pay attention to legal issues. WE recommended initiating programs about importance of legal issues and organizational information in curriculum. </p>
نیازهای اطلاعاتی ، دانشجویان پزشکی ، آموزش بالینی ، اورژانس
Information needs medical students, clinical education, and emergency
69
76
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-187&slc_lang=fa&sid=1
R
Eskrootchi
رقیه
اسکروچی
1120031947532846005721
1120031947532846005721
Yes
F
Ebadi Fard Azar
فربد
عبادی فرد آذر
1120031947532846005722
1120031947532846005722
No
H
Abolhassani
حسن
ابوالحسنی
1120031947532846005723
1120031947532846005723
No
M
Kahouei
مهدی
کاهویی
1120031947532846005724
1120031947532846005724
No