Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1376
7
1
gregorian
1997
10
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی شاخص های عملکردی بیمارستان های آموزشی، عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران
Study of performance index of public - educational hospitals: the context of Iran University of Medical Sciences
پژوهشي
Research
آنچه در ذیل نگارش شد، حاصل پژوهش گسترده و ممتدی است که جهت بررسی شاخصهای عملکردی بیمارستانهای آموزشی عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران به عمل آمده است. در این بررسی، پنج بیمارستان آموزشی عمومی دانشگاه فوق با نگرشی تطبیقی و روشی توصیفی – تحلیلی مقطعی دارای نتایج کاربردی وملحوظ داشتن استانداردهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مورد مطالعه قرارگرفته است. متغیرهای این پژوهش، شامل: تخت روز ثابت، تخت روز فعال، نسبت فعالیت تخت (درصد)، تعداد بستری شدگان، تخت روز کل در 365 روز، تخت روز اشغالی، کل روزهای بستری، درصد اشغال تخت، میزان گردش تخت و متوسط روزهای بستری بوده است. به منظور بررسی و مقایسه آسان و سریع نتایج عملکرد بیمارستانهای مورد مطالعه، از یک نمودار گرافیکی (پابون – لاسو) استفاده گردیده و تطبیق به عمل آمده باتوجه به مشخصات داخلی هر بیمارستان، صورت گرفته و سپس متغیرهای بیمارستانها با یکدیگر مقایسه شده و نکات بارز هر بیمارستان مورد تحلیل قرار گرفته است. محدوده زمانی پژوهش سال 1373 میباشد.
The present study is the result of a comprehensive and continuous study for assessing the performance indexes in public-educational hospitals of Iran University of Medical Sciences. Considering disclosed standards of Ministry of health and medical education, five public-educational hospitals in a descriptive-analytical cross-sectional study have been investigated with a comparative perspective, demonstrating some applied results. Variables include: inactive day bed, active day bed, the ratio of bed activity (%), number of inpatients, all day beds in 365 days, day bed in use, all hospitalized days, percent of bed in use, bed turnover rate, and days of hospitalization on average.
Pabon-lasso graph was used in order to easily and rapidly compare the hospitals in their performances. Internal specifications of hospitals have been considered in this method, their variables are then compared and significant points have been analyzed. This study has been carried out in 1994.
شاخص عملکرد، بیمارستانهای عمومی ـ آموزشی، مطالعه مقطعی، نمودار گرافیکی (پایون ـ لاسو)
Higher education management, national development objectives, university leadership, dynamic leadership, evolution, revolution
32
58
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-152&slc_lang=fa&sid=1
S
Tourani
سوگند
تورانی
1120031947532846008591
1120031947532846008591
Yes