Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
20
70
online
1
fulltext
fa
نقش ظرفیت یادگیری سازمانی در پذیرش فن آوری اطلاعات(مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان های آموزشی)
The Role of Organizational Learning Capability on Acceptance of Information Technology (Case Study: Nurses of Teaching Hospitals)
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> پذیرش و کاربرد موفقیت­آمیز فن آوری اطلاعات کیفیت ارائه خدمات بهداشت و درمان را افزایش می دهد. هدف این مطالعه، بررسی نقش ظرفیت یادگیری سازمانی در پذیرش فن آوری اطلاعات توسط پرستاران بیمارستان های آموزشی بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> مدل پژوهش که براساس نظریه های پذیرش فن آوری تدوین شد در مطالعهای مقطعی در سال 1394 مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری شامل پرستاران سه بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود (788=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">N</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 258 نفر برآورد گردید که 177 نفر از پرستاران در این پژوهش مشارکت کردند. برای گردآوری داده ها از مقیاس پذیرش فن آوری اطلاعات و مقیاس ظرفیت یادگیری سازمانی استفاده شد. ضریب همسانی درونی مقیاسها 77/0 و 72/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده روایی سازه مقیاسها بود. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافته ها:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> نتایج نشان داد که اثرات عملکرد مورد انتظار </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(01/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 271/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، تلاش مورد انتظار </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(05/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 191/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">) </span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">و نفوذ اجتماعی </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(01/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 195/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> بر تمایل رفتاری برای کاربرد فن آوری اطلاعات مثبت و معنی دار بودند. ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد مورد انتظار </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(01/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 378/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، تلاش مورد انتظار </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(01/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 389/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> و نفوذ اجتماعی </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(01/0></span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 267/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> اثر مثبت و معنی دار داشت؛ هر چند اثر مستقیم ظرفیت یادگیری سازمانی بر تمایل رفتاری برای کاربرد فن آوری اطلاعات </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(05/0<</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">p</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، 085/0=</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">β</span></span></span></em><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> معنی دار نبود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> ظرفیت یادگیری سازمانی می تواند بر تعیین کنندههای اصلی تمایل رفتاری برای کاربرد سیستمهای اطلاعات اثر بگذارد و از این طریق، زمینه پذیرش و کاربرد فن آوری اطلاعات بوسیله پرستاران بیمارستانهای آموزشی را فراهم سازد.</span></span><br>
<strong>Introduction</strong>: Successful adoption and use of information technology increase the quality of healthcare delivery. This study aimed to investigate the role of organizational learning capability on acceptance of information technology by nurses of teaching hospitals.<br>
<strong>Methods:</strong> A cross-sectional study was conducted in 2016, employing a research model based on technology acceptance theories. The study population included nurses in three teaching hospitals in Kerman University of Medical Sciences (N = 788). The sample size, 258 nurses, was estimated by using the Cochran's formula. The participants of the study were 177 nurses. The instruments used in this study included the user acceptance of information technology scale, and organizational learning capability scale. Internal consistency coefficients of .77 and .72 for scales were obtained, respectively. Confirmatory factor analysis demonstrated construct validity of scales, and path analysis was used to test the hypotheses.<br>
<strong>Results: </strong>Results indicated that influences of performance expectancy (<em>β</em>=.271, <em>p</em><.01), effort expectancy (<em>β</em>=.191, <em>p</em><.05), and social influence (<em>β</em>=.195, <em>p</em><.01) on behavioral intention were positive and significant. The organizational learning capability had positive and significant influence on performance expectancy (<em>β</em>=.378, <em>p</em><.01), effort expectancy (<em>β</em>=.389, <em>p</em><.01), and social influence (<em>β</em>=.267, <em>p</em><.01); However, the direct effect of organizational learning capability on behavioral intention (<em>β</em>=.085, <em>p</em>>.05) was not significant.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The organizational learning capability can affect major determinants of behavioral intention to use information systems and, thereby providing the context to acceptance and use of information technology by nurses of teaching Hospitals.<br>
فن آوری اطلاعات, سیستمهای اطلاعات بهداشت و درمان, یادگیری, بیمارستانهای آموزشی, پرستاران
Information Technology, Health Information Systems, Learning, Teaching Hospitals, Nurses
1. , , Corresponding Author (hmotahhari@uk.ac.ir)
,
107
122
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2043-1&slc_lang=fa&sid=1
H
Motahhari Nejad
حسین
مطهری نژاد
hmotahhari@gmail.com
11200319475328460017944
11200319475328460017944
Yes
Faculty of literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران