Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
21
71
online
1
fulltext
fa
سواد اطلاعاتی پزشکان خانواده شهری استان مازندران
Information literacy of Family Physicians in the Urban Area of Mazandaran Province
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> سواد اطلاعاتی در دستیابی به اطلاعات به هنگام، صحیح و در دسترس نقش بسزایی ایفا می کند. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان سواد اطلاعاتی پزشکان خانواده شهری در استان مازندران است.</span></span></span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> این پژوهش پیمایشی توصیفی </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">تحلیلی</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">است.جامعه پژوهش 323 تن از پزشکان خانواده شاغل در استان مازندران است که به روش نمونه گیری چند خوشه ای و فرمول کوکران، 176 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 86/0 است. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق نظرخواهی از پژوهش گران و متخصصان فنآوری اطلاعات در سلامت و استادان صاحب نظر به دست آمد. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. </span></span></span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها:</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافته ها نشان دهنده برازش مدل تحقیق است. مقدار </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ریشه میانگین مجذور خطای برآورد</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> 078/0 ، </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برازندگی تعدیل یافته </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">91/0، </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نیکویی برازش</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> 93/0 و نیکویی برازش تطبیقی 94/0 است. مقدار ضریب معنی داری ابعاد سواد اطلاعاتی به ترتیب، دانش اطلاعاتی (07/7 </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">=</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> )، مهارت اطلاعاتی (96/7 </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">t=</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)،</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نگرش اطلاعاتی (36/6 -</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">=</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) است.</span></span></span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی شامل سه بعد دانش( دارای سه شاخص رایانه و شبکه، مسائل اخلاقی و امنیت، اشکال دیگر اطلاعات)، مهارت (دارای سه شاخص به کارگیری فنآوری، به کارگیری نرم افزار شغلی، برقراری ارتباطات الکترونیک) و نگرش (دارای سه شاخص شناخت فنآوری اطلاعات، یادگیری فنآوری، کاربرد فنآوری اطلاعات) است. </span></span></span>
Introduction: Undoubtedly, information literacy plays an important role to obtain accurate and accessible on time information. The purpose of this study was to assess information literacy among urban family physicians in Mazandaran province.<br>
Methods: this study is descriptive-analytic in nature. The study population included 323 of family physicians selected by multi-cluster sampling method in the cities of mazandaran province. Data were collected via a questionnaire with Cranach’s alpha of 0.86.<br>
Content validity of the questionnaire was determined by researchers, health professionals and experts. data was analyzed via confirmatory factor analysis and lisrel software.<br>
Results: the results showed that model was fit with RMSEA=0.078, CFI= 0.91, GFI=0.93, and AGFI=0.94. Dimensions of information literacy p-value were: information knowledge (t=7.07), information skills( t=7.96), and information attitude(t=6.36).<br>
Conclusion: The results showed that the information literacy had three dimensions: information knowledge with three indicators of computers and networks, ethical and security issues, and other forms of information, information skills with three indicators of using technology of software , technology of business, and using communication electronically, and attitude with three indicators of understanding of information technology, learning technology, and use of information technology <span dir="RTL">.</span>
پزشک خانواده, سواد اطلاعاتی, دانش , مهارت اطلاعاتی, نگرش اطلاعاتی
Family Physician, Information literacy, Mazandaran University of Medical Sciences
94
106
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2023-1&slc_lang=fa&sid=1
T
Feizy
طاهره
فیضی
tahereh_feizy@yahoo.com
11200319475328460022599
11200319475328460022599
Yes
Faculty of Management, Pnu University, Tehran,Iran
S
latifi Jaliseh
سلیمه
لطیفی جلیسه
latifisalimeh@yahoo.com
11200319475328460022600
11200319475328460022600
No
Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
B
Sadeghinezhad
بالقیس
صادقی نژاد
b.sadeghinezhad@yahoo.com
11200319475328460022601
11200319475328460022601
No
Faculty of Management, Pnu University, Tehran,Iran