Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
20
69
online
1
fulltext
fa
شناسایی عوامل راهبردی مؤثر بر یکپارچهسازی کتابخانههای دیجیتالی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران
Strategic Factors Affecting the Integration of Digital Libraries at Universities of Medical Sciences in Iran
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یکپارچه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">سازی کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">های دیجیتالی یکی از راهکارهای تحقق برنامه یکپارچه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.5pt;">­</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">سازی فرآیندهای کاری در نقشه جامع علمی نظام سلامت است</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">که بسیار مورد تأکید وزارت بهداشت می­باشد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل راهبردی مؤثر بر ­یکپارچه­سازی کتابخانه­­های دیجیتالی و تعیین میزان تأثیرگذاری آنها می­باشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روش کار: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">این پژوهش </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">توصیفی پیمایشی است.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نخست، با مرور پیشینه­ پژوهش عوامل راهبردی شناسایی و با نظرسنجی از 15 نفر از متخصصان ­کتابخانه­­ های دیجیتالی که با روش گلوله برفی تعیین شدند، عوامل ارزیابی، تکمیل و با روش تاپسیس فازی رتبه­بندی شدند. در نهایت، با استفاده از پرسشنامه­­ محقق ساخته میزان تأثیرگذاری عوامل با نظر مدیران کتابخانه­­های علوم پزشکی تعیین شدند. مدل اندازه­گیری عوامل راهبردی با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار آموس ترسیم شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافته ­ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">تعیین ضریب تأثیرگذاری عوامل راهبردی بر یکپارچه­سازی، توسط مسئولان کتابخانه­ها با رتبه­­های اعلام شده به وسیله خبرگان پانل دلفی یکسان نمی­باشند، اما همبستگی مثبت، با ضریب 6/0، بین آنها مشاهده می­شود. از دید خبرگان شاخص تمرکز بر برنامه­ریزی با وزن نرمالایز شده 150/0 بالاترین رتبه و از دیدگاه مسئولان کتابخانه­ها شاخص سیاست­های سازمان مادر با بار عاملی 97/0 تأثیرگذارترین شاخص می­باشد. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نتیجه ­گیری: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">عوامل راهبردی بر فرآیند یکپارچه­­سازی کتابخانه­­های دیحیتالی تأثیرگذارند. این عوامل عبارتند از: سیاست­ها، راهبردها، الزامات، برنامه­­ریزی، اهداف و چشم اندازهای وزارت بهداشت و دانشگاه­های علوم پزشکی کشور.</span></span></span><br>
<strong>Introduction: </strong>Integration of digital libraries is an important part of the consolidation process of information systems, emphasized by the Ministry of Health and Medical Education<span dir="RTL">.</span>The purpose of the present study was therefore to identify effective strategic factors and the degree to which they affect the integration of digital libraries.<br>
<strong>Methods</strong>: In this descriptive survey, the strategic factors were gathered through review of literature; these factors were then assessed and ranked by the Delphi panel using Fuzzy TOPSIS technique. The members of the panel were selected through snowball sampling. The factors were also assessed by library managers through a questionnaire. Responses were analyzed using Amos software to obtain the factor analysis model of the effective strategic factors. <br>
<strong>Resalts: </strong>Although library managers and the Delphi panel members had different ideas about the degree to which the strategic factors affect the integration, there was a positive relation between these two groups (r = 0.6).<br>
For the Delphi panel members, planning with normalized weight of 0.150 and for library managers, the policy of parent organization with a load factor of 0.97% were the most effective factors.<br>
<strong>Conclusions</strong>: Strategic factors affect the integration of digital libraries. These factors are as follows: policies, strategies, requirements, planning, targets and vision of the Ministry of Health and Medical Education and Medical Universities in Iran.
واژه های کلیدی: عوامل راهبردی, کتابخانه دیجیتالی یکپارچه, وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, مدل تحلیل عاملی تأییدی
Strategic Factors, Integration of digital libraries, Ministry of Health and Medical Education of Iran, confirmatory factor analysis
79
91
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1868-2&slc_lang=fa&sid=1
F
Mohsenzadeh
فرانک
محسن زاده
faranak8383@yahoo.com
11200319475328460017591
11200319475328460017591
No
Faculty of Human Sciences, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
I
Radad
ایرج
رداد
Irajradad@yahoo.com
11200319475328460017592
11200319475328460017592
Yes
Faculty of Human Sciences, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
M
Alipour-hafezi
مهدی
علیپور حافظی
meh.hafezi@gmail.com
11200319475328460017593
11200319475328460017593
No
Faculty of Psychology and Education Science, Allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran