Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
19
66
online
1
fulltext
fa
میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با سرفصلهای مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی)
Differences and Similarities of the Bachelor Curriculum of Medical Library and Information Science with Similar Curriculums in Iran: A Comparative Study
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامه­های آموزشی، به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاه­ها، امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با برنامههای درسی رشتههای مشابه آن در ایران است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل­های مصوب کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاع­رسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی، جدول در نرم افزار <span dir="LTR">Excel</span> انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ­ها:</strong> برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانش­شناسی و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاعرسانی مشابهت داشت. تفاوتهای عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی، عمومی، پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاحشناسی پزشکی است. </p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­ گیری:</strong> با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و جامعه هدف خدمترسانی آن، همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشتهها و گرایشهای عمومیتر آن، به نظر میرسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می­شود دروسی مانند کتابدرمانی، کتابداری بالینی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مرور نظامند، علمسنجی، مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاعرسانی پزشکی به گروههای ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد.</p>
<p></p>
<p><strong>Introduction: </strong>Continuous curriculum revision and updates are crucial to achieve the main mission of universities. This study aimed to compare the curriculum for undergraduate medical librarianship with those of other similar majors in Iran.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this comparative study, a checklist consisting of three curriculums: "Medical Library and Information Sciences", "Knowledge and Information Sciences" and "Library and Information Sciences", was designed for collecting data which were then analyzed using descriptive statistics, tables by excel software.</p>
<p><strong>Results</strong>: The curriculum of Medical Library and Information Sciences had an overlap of 65.45% with the curriculum of Library and Information Sciences and 56.36% with that of Knowledge and Information Sciences. The major differences between the curricula, was related to the number of courses covered in Medical Library and Information Sciences, the most significant weakness of which was the absence of courses on information-based technologies, and lots of medical terminology courses.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Considering the importance of the field of Medical Library and Information Science, its target population, and its similarity to other majors, it is necessary to make some changes in the curriculum and add some courses such as bibliotherapy, clinical librarianship, evidence-based librarianship, systematic review, Scientometric, health information consulting, medical information services to special groups such as patients and so on.</p>
برنامه آموزشی, کارشناسی, سرفصل , کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی
Educational Program, Bachelor of Science, Curriculum, Medical and Information Science
31
46
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-5&slc_lang=fa&sid=1
A
Daei
عذرا
دائی
o_daii@yahoo.com
11200319475328460016137
11200319475328460016137
No
School ofManagement and Medical Information Science, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
AR
Rahimi
علیرضا
رحیمی
a_rahimi@mng.mui.ac.ir
11200319475328460016138
11200319475328460016138
No
School ofManagement and Medical Information Science, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
F
Zare_ Farashbandi
فیروزه
زارع فراشبندی
f_zare@mng.mui.ac.ir
11200319475328460016139
11200319475328460016139
Yes
School ofManagement and Medical Information Science, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران