Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1380
7
1
gregorian
2001
10
1
4
10
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی، راهی بسوی بهبود کیفیت
Evaluation, the Path to the Quality Improvement
پژوهشي
Research
برای دستیابی به اهداف آموزش، ضروری است که مدرسین دانش و مهارت کافی داشته باشند. از طرفی صاحب نظران عرصه آموزش نیز معتقد هستند جهت بهبود روشهای آموزشی بایدآنها را مستندنمود. از این رو ارزیابی به عنوان وسیلهای برای مستندسازی و ارتقای کیفیت مطرح میشود ولی متاسفانه روشهای ارزیابی تا به امروز چندان موثر نبوده و نتوانسته است باعث ارتقای سطح آموزش و عملکرد در دانشگاهها شود.
به منظور تشخیص موثر بودن روشهای ارزشیابی اساتید در بهبود عملکرد آنها توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل میداد که در طی سالهای 1378 و 1379 توسط دانشجویان مدیر گروههای آموزشی و خودشان ارزشیابی شده بودند.
نتایج نشان داد که علیرغم اینکه نتایج ارزشیابی به اطلاع اعضای هیات علمی رسیده بود تغییر قابل توجهی در عملکرد و در نتیجه نتایج ارزشیابی آنها در سال بعد مشاهده نگردید. این موضوع نارسایی شیوههای ارزشیابی را در ارتقاء کیفی و عملکرد اساتید مشخص نموده لزوم بازنگری روشهای موجود را گوشزد مینماید.
To obtain educational goals, teachers should have sufficient knowledge and skills. On the other hand procen is not usually apparent.
<br>
Educational authorities believe that one of the most important steps that could improve quality is documenting teaching progress so that evaluation comes as a documenting device. <br>
We think, the existing evaluation methods are not as efficient as they should be and could not gain the goals of evaluation. So we conducted a descriptive, retrospective study? <br>
Which was held in all faculties of IUMS which had been evaluated by students, educational department heads and the teachers themselves during 1998-2000.
The findings show that although the results of 1999 evaluation were presented to the faculty members there were no significant changes in the 2000s' evaluation. This means that the existing assessment methods have little value in teaching improvement.
ارزشیابی، بازخورد، ارتقاء کیفیت
Evaluation, Feedback, Quality Improvement
41
50
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-103&slc_lang=fa&sid=1
H
Salmanzadeh
حسین
سلمانزاده
1120031947532846008178
1120031947532846008178
Yes
M
Ghadamiyan
ماندانا
قدمیان
1120031947532846008179
1120031947532846008179
No
M
Maleki
مهناز
ملکی
1120031947532846008180
1120031947532846008180
No