Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
19
64
online
1
fulltext
fa
سنجش روابط علّی تخطّی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
A Causal Model of Abusive Supervision, Perception of Organizational Justice and Knowledge Sharing Behavior: Case Study of Staff of Shiraz University of Medical Sciences
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>مقدمه:</strong> تسهیم دانش مکانیزمی است که با انتشار و کمک به کاربرد دانش، کارکنان را در تحقق وظایف شغلی خود یاری میکند. این مکانیزم میتواند تحت تأثیر عوامل مختلف فردی و سازمانی باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به ارائه الگوی علّی تخطّی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری بود. نمونه تحقیق شامل 215 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین تقریباً 700 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاسهای سنجش تخطّی ­نظارتی، رفتار تسهیم دانش و ادراک از عدالت سازمانی بود که با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن روایی پرسشنامهها و با بکارگیری ضریب آلفای کرونباخ پایایی آنها محاسبه گردید و نتایج حاکی از روایی و پایایی مطلوبی پرسشنامهها بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> تخطّی نظارتی بر ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش کارکنان تأثیر منفی و معناداری دارد. به علاوه ادراک از عدالت سازمانی سهم واسطه گری در روابط بین تخطّی نظارتی و رفتار تسهیم دانش کارکنان ندارد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری: </strong>مدیران سازمانهای سلامت محور جهت افزایش تسهیم دانش در بین کارکنان خود باید مراقب رفتارهای نظارتی خود باشند و با پرهیز از تخطّی از وظایف نظارتی خود، باعث افزایش تسهیم دانش و در نتیجه موفقیت سازمان خود گردند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p><strong>Introduction: </strong>Knowledge sharing is the mechanisms that contribute to the dissemination and application of knowledge, will help employees to fulfill their job duties. This mechanism can be affected by many individual and organizational factors. In this regard the aim of this study was Offer the causal model of abusive supervision, perception of organizational justice and knowledge sharing behavior among Shiraz University of Medical Sciences.</p>
<p><strong>Methods:</strong> the method of this study was descriptive - correlational with use of structural equation model. The sample includes 215 employees of Shiraz Medical Sciences University that they were selected among the approximately 700 employees with using random sampling. The research instrument were measurement of abusive supervision, knowledge sharing behavior and perception of organizational justice that using the Spearman correlation coefficient, validity and using Cranach’s alpha coefficient, reliability was calculated and the results showed that the questionnaires had good reliability and validity.</p>
<p><strong>Results:</strong> The results showed that abusive supervision has a significant negative impact on perception of organizational justice and knowledge sharing behavior of employees and the perception of organizational justice doesn’t have a mediation role in the relationship between abusive supervision and employees' knowledge sharing behavior<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Conclusion: </strong>the managers of health organizations to increase knowledge sharing between their employees must take care of their supervisory actions and by avoiding abuses of their supervisory duties, increased knowledge sharing and success of their organization.</p>
<p></p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" ></div>
تخطّی نظارتی, تسهیم دانش, عدالت سازمانی
Abusive Supervision, Knowledge Sharing, organizational justice
19
30
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1569-1&slc_lang=fa&sid=1
R
Marzooghi
رحمت اله
مرزوقی
rmarzoghi@rose.shirazu.ac.ir
11200319475328460016202
11200319475328460016202
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
E
Haidari
الهام
حیدری
eheidari22@gmail.com
11200319475328460016203
11200319475328460016203
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز