Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
16
54
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی پیشنهادی اشتراک دانش درون سازمانی میان اعضای هیأت علمی بر مبنای عوامل فردی، سازمانی و فنی
Intra-organizational Knowledge Sharing Model among Faculty Members based on Individual, Organizational, and Technological Factors
پژوهشي
Research
<b>مقدمه:</b> امروزه اشتراک دانش، به منشأ دستیابی به مزیت رقابتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تأیید عوامل مؤثر بر اشتراک دانش درون سازمانی و ارائه الگوی پیشنهادی اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در رشته پزشکی صورت گرفته است.<br> <b>روش کار: </b>پژوهش حاضر روش پژوهش ترکیبی و کاربردی است که در سال 1391 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز پژوهشی رشته پزشکی بود که از روش «نمونهگیری تصادفی طبقهای» استفاده شد و حداقل حجم نمونه لازم برابر 423 نفر به دست آمد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نرم افزار 15 SPSS و Amos Graphics و روش مدلسازی معادله ساختاری برای ارائه الگو استفاده شد.
<b><br>یافتهها: </b>با توجه به نتایج آماری و تحلیل عاملی از بین سه عامل مورد بررسی، تنها تأثیر عامل سازمانی بر میزان اشتراک دانش درون سازمانی معنادار تشخیص داده شد و دو عامل فردی و فنی تأثیر معناداری را بر میزان اشتراک دانش نشان ندادند.
<b>نتیجهگیری:</b> الگوی پیشنهادی ارائه شده در حوزه اشتراک دانش درون سازمانی بر اساس نتایج به دست آمده از بخش کمی و پیشنهادهایی که برای بهبود اشتراک دانش در سازمانهای مختلف آموزشی و پژوهشی ارائه شد، الگویی برای پژوهشهای آینده خواهد بود. دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای سازوکارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد.
<p><p> <strong> Introduction: </strong>Nowadays, knowledge sharing has become a source of gaining competitive advantage. The purpose of this paper is the identification and authentication of factors influencing intra-organizational knowledge sharing as well as proposing a model of knowledge sharing among faculty members engaged in medicine in universities and research centers. </p></p><p> <strong> Methods </strong>: The present study was based on mixed method and applied research which was conducted in 2012. The study population constituted 423 faculty members of medical universities and research centers in Iran selected by means of stratified sampling. Structural equation modeling was used for the model and the data were analyzed using software Spss15 and Amos Graphics . </p><p> <strong> Results: </strong>According to the statistical results, among the three factors under study, only the impact of the organizational factors on knowledge sharing was found to be meaningful . </p><p> <strong> Discussion: </strong>In the study, the model of intra-organizational knowledge sharing based on the quantitative results of a given questionnaire and some suggestions for improving the knowledge sharing and implementation of educational and research organizations for future research are presented . The results of this study will provide empirical basis for planning and implementing knowledge sharing mechanisms. <strong> </strong></p>
اشتراک دانش، مدیریت دانش، هیأت علمی، علوم پزشکی
Knowledge Management, Knowledge Sharing, Faculty, Medical Science
56
70
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1106-1&slc_lang=fa&sid=1
L
Nemati-Anaraki
لیلا
نعمتی انارکی
Lnemati@yahoo.com
11200319475328460010673
11200319475328460010673
Yes
Department of Library and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University
F
Nooshinfard
فاطمه
نوشین فرد
Nooshinfard2000@yahoo.com
11200319475328460010674
11200319475328460010674
No
Department of Library and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات