Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1384
4
1
gregorian
2005
7
1
8
20
online
1
fulltext
fa
تعیین کیفیت زندگی در بیماران با درمان های جایگزینی کلیه و افراد جامعه
A Comparison of Staff Qulity of life in Insurance Organization in Tehran
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> سازمان بهداشت جهانی، کیفیت زندگی را پندارهای فرد از وضعیت زندگی با توجه به فرهنگ و نظامهای ارزشی که در آن زیست میکند و ارتباط این دریافتها با انتظارات، استانداردها و اولویتهای مورد نظر فرد میداند. این پژوهش به منظور تعیین کیفیت زندگی کارکنان سازمان بیمه خدمات درمانی طرحریزی شد و کیفیت زندگی کارکنان در کل و به تفکیک جنسیت، وضع تأهل، سطح تحصیلات و نوع شغلی که دارند مورد بررسی قرار گرفت. </p><p><strong>روش بررسی: </strong>این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1383 و در اداره کل استان تهران و ستاد مرکزی سازمان بیمه خدمات درمانی انجام شد. تعداد 684 نفر به عنوان نمونه و به صورت تمامشماری مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت کیفیت زندگی و رضایت از عملکرد بخش رفاهی 510 نفر از کارکنان، 334 نفر از کارکنان اداره کل استان تهران و 176 نفر از کارکنان ستاد مرکزی، در کل و به تفکیک جنسیت، وضع تأهل، سطح تحصیلات و نوع شغلی که دارند مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی مطالعهای مقدماتی در اداره کل استان تهران با نمونه 50 تایی صورت گرفت که مقدار آلفای کرونباخ برابر 84/0 گردید. برای توصیف و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از جداول توزیع فراوانی، میانگین، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، آنالیز واریانس چند عاملی و آنالیز کوواریانس، استفاده گردید. </p><p><strong>یافتهها:</strong> میانگین نمره کیفیت زندگی برای کارکنان اداره کل استان تهران و ستاد مرکزی به ترتیب 36/145 و 8/149 گردید که از نظر آماری تفاوت بین آنها معنیدار بود (08/0=P-Value). با مقایسه بین میانگین نمره کیفیت زندگی با توجه به نوع شغل و محل خدمت؛ بین میانگین نمره کیفیت زندگی با توجه به محل خدمت و میزان درآمد؛ همچنین بین میانگین نمره کیفیت زندگی با توجه به محل سکونت تفاوت معنیداری به دست آمد (05/0>P-Value). نتایج، بین میانگین نمره کیفیت زندگی با توجه به جنسیت، با توجه به وضع تأهل و محل خدمت، در سطح خطای 5 درصد، تفاوت معنیداری را نشان نداد.</p><p> <strong>نتیجهگیری:</strong> گرچه کیفیت زندگی کارکنان در سطح خوبی ارزیابی گردید، لیکن کارکنان شاغل در نقاط مختلف و با توجه به محل خدمت، محل سکونت، نوع شغل و میزان درآمد؛ دارای کیفیت زندگی متفاوتی هستند. با توجه به این نکته، اتخاذ تصمیمهایی جهت بهبود وضعیت شغلی و معیشتی، میتواند در افزایش کیفیت زندگی کارکنان مؤثر باشد. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> The World Health Organization defines health as "not merely the absence of disease or infirmity"-but as a concept that incorporates notions of well-being or wellness in all areas of life (physical, mental, emotional, social, spiritual). Quality of life (QOL) reflects the differences, the gaps, between the hopes and expectations of person and their present experience.</p><p> <strong>Methods:</strong> This was a cross- sectional research, done in 2004 to study staff QOL in Health Insurance organization(HIO). The research population was 684 from and The Head Quarter in HIO. The sample population was 510 person (334 person Tehran's main branch and 176 Person in the Head Quarter), whose QOL was analysed with respect to sex, marital status and educational level. A pilot study was done to determine The reliability of QOL questionnaire with sample size of 50 (alpha 0.84). Data analysis taken from, frequency tables was done calculating the means of the data, and using independent T-Test, One-way and Multi-way analysis of variances, and Analysis of Covariance. <strong></strong></p><p><strong>Findings:</strong> The mean scores of QOL in Tehran's main branch and the Head Quarter were 145.36 and 149.8, respectively, which indicated a significant difference (P-Value = 0.08 and a= 0.05). Comparison of the QOL in the work place, work place and job, work place and income revealed a significant difference between them at a= 0.05 (P-Value < 0.05). The result didn't show a significant difference between the mean scores of QOL and other independent variables such as: sex, marital status and age group. </p><p><strong>Conclusion:</strong>Although, Staff QOL was evaluated at a good level, they had a different QOL with respect to work place, kind of job and income. Therefore in order to enhance staff QOL, decisions should be taken to improve their life and job conditions. </p>
سازمان بیمه خدمات درمانی، کیفیت زندگی، نیاز
Health Insurance Organization, Quality of life, Need.
53
60
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-44&slc_lang=fa&sid=1
A
Biglarian
اکبر
بیگلریان
1120031947532846007221
1120031947532846007221
Yes
MH
Babaei
محمد حسین
بابایی
1120031947532846007222
1120031947532846007222
No
H
Sajadi
حمیرا
سجادی
1120031947532846007223
1120031947532846007223
No
A
Foroedin Adl
اکبر
فروغ الدین عدل
1120031947532846007224
1120031947532846007224
No
MR
Kooshesh
محمدرضا
کوشش
1120031947532846007225
1120031947532846007225
No
S
Hosseini
سهیلا
حسین
1120031947532846007226
1120031947532846007226
No