Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
16
53
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی دو روش آموزش ‹‹سمینار تحقیق›› کارشناسی ارشد رشته «آموزش مدارک پزشکی»
A Comparative study of Two Methods of Holding ‘Research Seminar’ Course in the Master Program of Medical Records Education
پژوهشي
Research
<p> <strong> </strong><i><br></i><strong>مقدمه: </strong>یکی از عناصر مهم در چرخه آموزش، پایش و ارزشیابی محتوای دروس به منظور اطمینان از طراحی آنها بر مبنای نیازهای به روز و واقعی دانشجویان است. نتایج این ارزشیابی میتواند تعیین کننده نوع اقدامات اصلاحی مورد نیاز باشد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه ی دو روش قدیمی و جدید آموزش درس ‹‹سمینار تحقیق›› کارشناسی ارشد رشته آموزش مدارک پزشکی انجام شد. </p><p> <strong> روش کار: </strong>این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات مداخله ای-آموزشی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش مدارک پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان در سالهای 1389-1388بود ابزار جمع آوری داده فرمهای ماتریسی ارزش دهی مقایسات زوجی به معیارها و روش جمع آوری اطلاعات از طریق شرکت در جلساتی بود که هر دو گروه در آن شرکت داشتند. که داد هها پس از اجرای مداخله، بعد از 6 ماه جمع آوری شد. در این فرمهای ماتریسی با توجه به میزان برتری هر مورد نسبت به مورد دیگر مقایسات زوجی انجام شد و امتیازی از 1تا 9 ( 1 کاملاً یکسان، 2 برتری ضعیف، 5 برتری متوسط، 7 برتری قوی، 9 برتری کاملاً قوی) به آنها داده شد. سپس میانگین نمره بدست آمده از فرمهای ماتریسی وارد ماتریسهای مقایسات زوجی شدند. برای وزن دهی به فاکتورها ماتریسهای به دست آمده از مقایسات زوجی وارد نرم افزار شد و وزن نسبی و درجه اهمیت آنها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار Expert Choice ویرایش نهم ) این نرم افزار یک نرم افزار تصمیم گیری چند معیاره است و برای تحلیل داد ههای فرآیند سلسله مراتبی به کار میرود.) استفاده شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که محتوا و روش تدریس جدید، هم از جنبه کاربرد برای دانشجو در طول تحصیل و هم تولید دانش نسبت به محتوا و روش تدریس قدیمی، دارای رتبه بالاتری است. </p><p> <strong> نتیجه گیری: </strong>آموزش با هدف ایجاد تغییر به منظور رفع نیاز انجام می شود و با توجه به اینکه در شرایط زندگی امروز، نیازهای جامعه در حال تغییر دائمی هستند چنین توصیه شده که دانشگاه ها نیز باید بطور منظم محتوای دروس آموزشی خود را اصلاح نمایند. </p>
<p> <strong> Introduction: </strong>One of the important elements in education is monitoring and evaluation of the courses to ensure that their contents are based on the real present and future needs of students. This study aimed to compare Old and New Methods of holding "Research Seminar" in the master program of medical records education. The results can determine the type of corrective actions required. </p><p> <strong> Methods: </strong>The population of this applied/educational study included students studying in “Medical Records Education” in both the first and the third periods of the Faculty of Medical Management and Information Sciences in Isfahan during 2009-2010. The data were gathered by means of forms and tables (the validity of which was approved by seeking the related expert opinions) as well as through brain storming in several sessions during six months of intervention. Data analysis was done based on ranking of content and teaching methods (before and after the intervention) and using the Expert Choice software and Analytical Hierarchy Process technique. </p><p> <strong> Results: </strong>According to the findings the New Method ranked higher compared with the Old Method with respect to both knowledge production and application for the students. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Training should be changed according to learner needs. As in today's living conditions, community needs are constantly changing it is recommended that universities and other educational centers regularly improve the content of their teaching courses. </p>
روش تدریس، ارزشیابی، محتوای درس، فرایند سلسله مراتبی
Teaching Method, assessment, course content, hierarchical process
47
57
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1009-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Ajami
سیما
عجمی
ajami@mng.mui.ac.ir
11200319475328460010370
11200319475328460010370
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
S
Ketabi
سعیده
کتابی
sketabi@yahoo.com
11200319475328460010371
11200319475328460010371
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان