Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
14
46
online
1
fulltext
fa
رابطه ی سلامت سازمانی و شاخصهای عملکردی در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران:1390
The Relationship between Organizational Health and Performance Indicators of Health Care in Teaching Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences: 2011
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> سلامت سازمانی از عوامل بسیاری تأثیر میپذیرد که میتواند منجر به اثر بخشی سازمان گردد و در نهایت در سوددهی و بازدهی سازمان کارایی داشته باشد. در این مطالعه رابطه سلامت سازمانی و ابعاد هفتگانه آن با شاخصهای عملکردی بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت. </p><p><strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی در زمستان 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی برابر 300 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی که روایی این ابزار از طریق اخذ نظر 7 تن از صاحب نظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ برابر 88 درصد سنجیده شد. همچنین در این مطالعه داده ها از طریق چک لیست شاخص های عملکرد، جمع آوری وبه وسیله نرم افزار آماری SPSS و آمارههای توصیفی شامل، آمارههای فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار وازمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. </p><p><strong>یافتهها:</strong> بین ابعاد روحیه، تأکید علمی، ملاحظه گری و حمایت منابع با هیچکدام از شاخصهای عملکرد رابطه ی معنادار آماری وجود نداشت (P≥0.05). همچنین یافتهها نشان داد بین بعد ساخت دهی سلامت سازمانی با شاخصهای تعداد کل تخت روز اشغالی، تعداد کل بستری شدگان، فاصله چرخش یا عملکرد تخت و میزان مرگ و میر خام رابطه معنادار آماری وجود داشت (P≤0.05). 3درصد از پاسخ دهندگان سلامت سازمانی بیمارستانها را در سطح خیلی بالا، 68درصد در سطح بالا و 28درصد در سطح معمولی ارزیابی کردند. </p><p><strong>بحث:</strong> بطور کلی بین سلامت سازمانی با هر یک از شاخصهای عملکرد ارتباط معنا دار آماری وجود نداشت. به منظور بالا بردن سلامت سازمانی مدیران در سازمان باید پذیرای پیشنهادها و انتقادهای کارمندان و ارباب رجوع باشند، بتوانند به خوبی با رؤسایشان کار کنند و در کل در سازمان محیطی را فراهم آورند که از لحاظ یادگیری، منضبط و جدی باشد. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Organizational health, influenced by various factors, can affect the effectiveness, efficiency, and profitability of the organization. This study investigated the relationship between organizational healths (and its seven-fold dimensions) and the performance indicators at teaching hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences (TUMS). </p><p><strong>Methods:</strong> This descriptive, analytical and applied study was conducted in winter 2011. There were 300 employees randomly selected from among the research population who were the staff of teaching hospitals affiliated to TUMS. The instruments were the checklist of performance indicators and a standard questionnaire of organizational health the validity of which was obtained through opinion analysis of seven experts and its reliability was measured by Cronbach’s alpha (88%). Data analysis was carried out using SPSS software and descriptive statistics including absolute frequency, relative frequency, mean, standard deviation, and Spearman correlation test. </p><p><strong>Results:</strong> No significant relationship was found between any of performance indicators and either of the dimensions of morality, scientific emphasis, consideration, and support of resources. Significant relationship was, however, observed between construction of organizational health and indicators of the total number of occupied bed days, total number of those admitted the performance of the rotating beds, and the crude mortality rate (P≤ 0.05). The respondents evaluated the organizational health as very high (3%), high (68%), and normal (28%). <strong></strong></p><p><strong>Discussion:</strong> To enhance organizational health, managers should be inclined to accept criticisms and offers provided by the staff and the clients. </p>
سلامت سازمانی،شاخص های عملکرد، بیمارستان
Organizational health, performance indicators, hospitals, Tehran University of Medical Sciences
31
38
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-97&slc_lang=fa&sid=1
Barati Marani
احمد
براتی مارنانی
1120031947532846008487
1120031947532846008487
Yes
H
Haghani
حمید
حقانی
1120031947532846008488
1120031947532846008488
No
R
Mohammadi
رامین
محمدی
1120031947532846008489
1120031947532846008489
No
F
Moradi
فردین
مرادی
1120031947532846008490
1120031947532846008490
No
B
Rouhani
بهزاد
روحانی
1120031947532846008491
1120031947532846008491
No
M
Torsaki
مهدی
طرسکی
1120031947532846008492
1120031947532846008492
No
R
Khodayari
رحیم
خدایاری
1120031947532846008493
1120031947532846008493
No