AU - Hamidi, Y TI - Investigating methods of application of comprehensive quality management and stages of designing appropriate pattern in hospitals of Hamedan University of medical sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - jha JN - jha VO - 2 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-234-fa.html 4100 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-234-fa.pdf SO - jha 2 AB  - چگونه می توان هزینه های بیمارستانی را کاهش داد؟ چگونه می توان رضایت گیرندگان خدمات را برآورده کرد، چگونه می توان بهره وری را در خدمات بیمارستانی افزایش داد؟ اینگونه سئوالات همیشه ذهن برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان سازمانهای بهداشتی درمانی را به خود مشغول داشته است آنها تلاش می کنند تا با ارائه الگوها، استراتژی ها و مدلهای مختلف پاسخ مناسبی به سوالات فوق بیابند. در همین زمینه، دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشکیل گروهی، تحت عنوان کمیتۀ مدیریت (نام کمیته بعداً به کمیتۀ بهبود کیفیت تغییر یافت) متشکل از برخی مسئولین دانشگاه و اعضاء هیئت علمی فعال و واجد تخصصهای مرتبط، تلاش نمود تا به الگوئی مناسب برای حل مسائل و مشکلات بهداشتی درمانی خصوصاً در بیمارستانها دست یابد، متعاقب آن با بررسیهای لازم، مطالعه و بحث و تبادل نظر با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) و با در نظر گرفت تجربیات موجود در ادارۀ امور بیمارستانها در سطح استان، مدل مدیریت کیفیت جامع (TQM) را به عنوان استراتژی مناسب برای افزایش کیفیت و بهره وری در بیمارستانها انتخاب نمود و آن را به عنوان مدل و استراتژی مناسب و منطبق با وضعیت سازمانهای بهداشتی درمانی مورد استفاده قرار داد. این مقاله به شرح اقدامات انجام شده در کمیتۀ بهبود کیفیت در دانشگاه، به کارگیری الگوی TQM در بیمارستانها و نتایج پروژه های انجام گرفته در آن می پردازد و در انتها با ترسیم فلوچارت مراحل حل مسأله به روش TQM به طور مشروح به بررسی یک مورد از تجربیات انجام گرفته در بیمارستان می پردازد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jha PG - 15 PT - Research YR - 1998