TY - JOUR T1 - The Role of Digital Reality Technologies in Libraries: A Systemic Review TT - نقش فناوری‌های واقعیت دیجیتال در کتابخانه‌ها: مروری نظام‌یافته JF - jha JO - jha VL - 25 IS - 2 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-4124-fa.html Y1 - 2022 SP - 62 EP - 77 KW - Digital reality KW - Augmented reality KW - Mixed reality KW - Virtual reality KW - Libraries N2 - مقدمه: کتابخانه‌های نسل چهارم دیگر نمی‌توانند به امکانات نرم‌افزارهای وب اکتفا کنند و باید از فناوری‌هایی از جمله واقعیت‌های دیجیتالی برای بالا بردن میزان خدمات‌رسانی و جذب مخاطب استفاده نمایند. لذا هدف از مطالعه حاضر، شناسایی نقش و تأثیرات این فناوری‌ها در کتابخانه‌ها با استفاده از مروری نظام‌یافته است. روش­ ها:. مطالعه حاضر از نوع مروری نظام‌یافته بود که با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط در پایگاه‌های داده پابمد، وب آو ساینس، اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکالر از ابتدا تا سال 2020 جستجو شد. مطالعات مرتبط پس از حذف موارد تکراری و براساس معیار ورود و خروج انتخاب شد. یافته­ ها: از مجموع 4614 مقاله، 52 مطالعه مرتبط بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که در انواع کتابخانه‌ها، استفاده از فناوری‌های واقعیت دیجیتال می‌تواند در ارائه و دریافت خدمات نوین، تقویت فرآیند آموزش کاربران، هدایت و تقویت سواد اطلاعاتی آن‌ها، بهبود حرفه‌ای فعالیت کتابداران، صرفه‌جویی اقتصادی، مدیریت و غنی‌سازی منابع کتابخانه و اشتراک دانش در شبکه‌های پژوهشی کمک شایانی نماید. نتیجه‌گیری: کتابخانه‌های نوین اگرچه با چالش‌هایی چون فقدان بودجه برای فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی، عدم درک و مشارکت گروهی کتابداران، لزوم تربیت نیروی ماهر برای ارائه خدمات همراه است؛ اما به‌واسطه اشتراک دانش در شبکه پژوهشی، تقویت آموزش، افزایش سواد اطلاعاتی کاربران، مدیریت منابع مؤثر می‌تواند تصویری جذاب از ارائه خدمات و نحوه دسترسی به منابع اطلاعاتی ارائه دهد. M3 10.22034/25.2.62 ER -