جلد 15، شماره 50 - ( 10-1391 )                   جلد 15 شماره 50 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hdargahi@tums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (10521 مشاهده)

  مقدمه: هر سازمان از جمله بیمارستان، دارای جوّ سازمانی خاصی است که اگر همساز با باورهای کارکنان خود نباشد، موجب ناکارآمدی سازمان خواهد شد. لذا، این پژوهش با هدف بررسی جوّ سازمانی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است.

  روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی ـ تحلیلی در خصوص تعداد 500 نفر از کارکنان بیمارستان‌های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه جوّ سازمانی لایل ساسمن و سام دیپ بود. تعداد 354 نفر پرسشنامه مورد نظر را تکمیل کردند و عودت دادند. از نرم افزار SPSS برای جمع آوری و توصیف اطلاعات و از آزمون‌های Duncan, Anova, T برای تحلیل اطلاعات به دست آمده استفاده شد.

  یافته‌ها: کمتر از نیمی از کارکنان اعتقاد داشتند که جوّ سازمانی در بیمارستان‌های مورد مطالعه مطلوب است. هم چنین، جوّ سازمانی این بیمارستان‌ها با سن (01.‌0 = P )، با وضعیت استخدامی (012. ‌ 0 = P ) و با نوع شغل کارکنان (007 . 0 = P )، دارای ارتباط معنی داری بود.

  بحث: اکثریت کارکنان با جوّ سازمانی موجود در بیمارستان‌های مورد مطالعه موافق نیستند. لذا مدیران این بیمارستان‌ها باید با ایجاد نظام پاداش کارآمد و شفاف کردن رویه‌های سازمانی و تغییر دیدگاه کارکنان، جوّ سازمانی این سازمان‌ها را از حالت نامطلوب به مطلوب تغییر دهند.

متن کامل [PDF 309 kb]   (3185 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1390/9/29 | پذیرش: 1392/4/31 | انتشار: 1392/4/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.