مقدمه : با توجه به رسالت آموزشی و پژوهشی کتابخانههای دانشگاهی، و نیز اهمیتی که امروزه وبسایتهای این کتابخانهها در برقراری ارتباط و ارائه خدمات به کاربران پیدا کردهاند، طراحی اینگونه وبسایتها و منظور کردن عناصر کارآمد و مفید در آنها دارای اهمیت بسیاری است. اما آنچه که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، لحاظکردن نکات و ویژگیهایی است که وجود آنها در وبسایتها، بخصوص وبسایت کتابخانههای دانشگاهی، موجب پویایی هرچه بیشتر سایت کتابخانه و ارتباط هرچه بیشتر و بهتر کاربران با وبسایت میشود.
روش کار : در این پژوهش که از نوع پیمایشی توصیفی است ، در مجموع 16 صفحۀ اصلی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ مورد بررسی قرار گرفت و با مشاهدۀ Source از طریق منوی View عناصر فرادادهای موجود در صفحۀ اچ.تی.ام.ال هر یک از این وب سایتها (روش مشاهده) استخراج شد و در چک لیست تهبه شده منظور گردید.
یافتهها : در وبسایتهای مورد بررسی، هیچیک از وبسایتها از عناصر فرادادهای هستۀ دوبلین استفاده نکردهاند و در طراحی تمام این وبسایتها از فرادادههای عام زبان نشانهگذاری فرامتن استفاده شده است . به همین دلیل براساس نظر متخصصان و بررسی منابع موجود از یک جدول انطباقی میان ابربرچسبهای اچ.تی.ام.ال و عناصر هستۀ دوبلین استفاده گردید. همچنین رویکرد طراحان صفحات وب نیز مشخص گردید که عبارتست از: توجه به محتوای منبع در رتبۀ اول و توجه به ظاهر فیزیکی منبع در رتبۀ دوم و مالکیت فکری منبع نیز در رتبۀ سوم قراردارد.
بحث : نتایج حاکی از آن است که طراحان صفحات وب به ابربرچسبها بیشتر اهمیت میدهند تا طرحهای فرادادهای خاصی همچون دوبلین. از سویی با توجه به قدمت بیشتر ابربرچسبها و اینکه در میان فرادادههای عام، عناصری متناظر با عناصر هستۀ دوبلین وجود دارد و از سوی دیگر عدم تفاوت معنی دار میان رتبهبندی صفحات وب توسط موتورهای کاوش با استفاده از طرحهای فرادادهای خاص و ابربرچسبها که در برخی پژوهشها به اثبات رسیده است، نیز حاکی از آن است که طراحان خود را از به کارگیری این عناصر که معادل آن دقیقا در استاندارد هستۀ دوبلین موجود است بینیاز میدانند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |