جلد 12، شماره 38 - ( 10-1388 )                   جلد 12 شماره 38 صفحات 36-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (10917 مشاهده)

مقدمه: مصرف سیگار در جهان علی رغم تبلیغات گسترده برای نابهنجار بودن آن به صورت یک واقعیت اجباری پذیرفته شده و سود سرشار و مالیات زیادی از آن به دست می آید. تقاضای سیگار در عین برخورداری از ثبات نسبی، متأثر از قیمت آن است. نوسانات قیمت یکی از عوامل مؤثر بر تقاضای سیگار م یباشد و رابطه ی عکس میان ارزش واقعی انعطاف و نوسانات قیمت و سن وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات قیمت سیگار روی میزان مصرف آن در ایران بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی ست و به صورت سری زمانیا رتباط میزان مصرف سیگار با تغییرات 63 و همچنین متغیرهایی چون درآمد خانوار شهری، نرخ کلان شهری، نرخ بیکاری، نرخ باسوادی را - قیمت آن طی سا لهای 85 مورد بررسی قرار م یدهد. جامعه ی پژوهش افرادی هستند که از سراسر ایران به صورت آمارگیر یهای پیوسته تهیه شده است. وجود همبستگی بین مشاهدات یک متغیر تصادفی طی زمان مفروض است. برای تحلیل داد هها از روش هم انباشتگی برای بررسی استفاده شده است. OLS و آزمون هم انباشتگی دوربین-واتسون و برای آزمون مدل از روش (ADF یا DF مانایی (آزمون در سطح معنی داری 5 درصد و 10 درصد متغیرهای تعداد نخ سیگار، نرخ باسوادی و باقیمانده های مدل مانا ADF

یافته ها: آزمون هستند و متغیرهای قیمت سیگار، نرخ بیکاری و درآمد خانوار نامانا می باشند.

نتیجه گیری: قدر مطلق کشش قیمتی کالای سیگار کمتر از یک بوده و سیگار کالایی کم کشش است. افزایش نرخ باسوادی بر کاهش مصرف سیگار مؤثر بوده و درآمد زیاد به معنیا ستفاده ی بیشترا ز دخانیات نمی باشد. متغیر بیکاری بر میزان مصرف سیگار مؤثر است.

متن کامل [PDF 155 kb]   (4200 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1388/12/9 | انتشار: 1388/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.