جلد 27، شماره 2 - ( 9-1403 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Jaafaripooyan E, Habibi F, Mehri M, Sajjadi-khasraghi J, Alizadeh N. Internship program for health services management students: challenges and solutions. jha 2024; 27 (2)
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4526-fa.html
جعفری پویان ابراهیم، حبیبی فرهاد، مهری میلاد، سجادی خسرقی جواد، علیزاده ندا. کارآموزی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی: چالش‌ها و راهکار‌ها. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (2)

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4526-fa.html


1- گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
2- گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
3- مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ، alizadeh.k1997@gmail.com
چکیده:   (480 مشاهده)
مقدمه: بهبود کیفیت آموزش در ارتقای بهره‌وری وکیفیت فراگیری و قابلیت‌های فراگیران ضروری است. این مطالعه با هدف بهینه‌سازی ارایه واحد کارآموزی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی انجام شد.
روش: مطالعه به روش کیفی انجام شد. در این مطالعه، از دیدگاه ذینفعان همراه با مرور مطالعات استفاده شد. تعداد 35 مصاحبه با دانشجویان، اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران بیمارستان، کارشناسان بهبود کیفیت بیمارستان، مربیان یا مسئولین کارآموزی رشته و مدیران ستادی دانشگاه‌ها صورت گرفت. درآخر، برای اعتبارسنجی، پانل کارشناسی با حضور اعضاء هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مرتبط با رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کارشناسان بهبود کیفیت بیمارستان و مدیران بیمارستان برگزار شد.
یافته‌ها: دانشجویان دوره کارآموزی را در بیمارستان‌ها و واحد‌های ستادی زیر نظر مسئول واحد می‌گذراندند. نحوه ارزشیابی، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای داشت. ارزشیابی براساس گزارش کتبی، انجام پروژه، ارزیابی مسئول مستقیم در فیلد، ارزیابی استاد مسئول درس و یا به‌صورت ترکیبی صورت می‌گرفت. چالش‌های بهبود ارایه واحد کارآموزی شامل: چالش‌های سیستم آموزشی، چالش‌های اساتید و مربیان، چالش‌های مربوط به دانشجو و چالش‌های مربوط به مقاصد کارآموزی بودند. راهکارهای این مطالعه نیز در چهار طبقه استاد و مربی درس، سرفصل دروس، رابط بیمارستان و مراکز آموزشی تقسیم شد.
نتیجه‌گیری: استفاده از مربیان دارای تجربه، استفاده هم‌زمان از دو مربی شامل یک استاد دانشکده و یک مربی در سازمان، تدوین دقیق‌تر عناوین ضروری هر دوره، به‌روز کردن سرفصل‌های رشته به‌خصوص واحدهای عملی با کمک و پیگیری اعضا بورد رشته و الزام حضور دانشجویان در جلسات کمیته‌های بیمارستانی جهت اجرای بهتر دوره کارآموزی می‌تواند منجر به بهبود این دوره شود.
     
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/4/3 | پذیرش: 1403/6/30 | انتشار: 1403/9/28

فهرست منابع
1. World Health Organization. Working together for health: the world health report 2006: policy briefs. 2006. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9241563176
2. Mohammadzade G, Behnaz F, Dehlavi R, Meydaani A, Fallah A, Mohammadzade M. effect of educational workshop held by interns to introduce needed skills to new externs before entering externship in Shahid Sadoughi university of medical sciences. Journal of Medical Education and development. 2016;11([2):146-52. [In Persian] Available from: https://jmed.ssu.ac.ir/article-1-639-en.html
3. Adel Mehraban M, Moladoust A. Evaluation of nursing management internship: A mixed methods study. Iranian Journal of Medical Education. 2015;14(11):972-87. [In Persian] Available from: https://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_id=3503&sid=1&slc_lang=en&ppup=
4. Azizi S, Sarikhani L. A survey on the viewpoint of graduates of medical records bachelor degree about strengths and weaknesses of the internships program in Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Educational Development of Jundishapur. 2014;17(33):334. [In Persian] Available from: https://www.magiran.com/paper/1278823/a-survey-on-the-viewpoint-of-graduates-of-medical-records-bachelor-degree-about-strengths-and-weaknesses-of-the-internships-program-in-ahvaz-jundishapour-university-of-medical-sciences?lang=en
5. Chapman F, Clegg P. Bridging the theory practice gap: an innovative approach to praxis in professional education. Assessment, Teaching & Learning Journal. 2007;1(1). https://eprints.leedsbeckett.ac.uk/id/eprint/1040/
6. Wimmers PF, Schmidt HG, Splinter TA. Influence of clerkship experiences on clinical competence. Medical Education. 2006;40(5):450-8. doi: [DOI:10.1111/j.1365-2929.2006.02447.x]
7. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M, Hajiabadi F. Evaluate the effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model. Research in Medical Education. 2017;9(1):17-9. Available from: https://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_id=419&sid=1&slc_lang=en [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.17]
8. Delaram M, Reisi Z, Alidusti M. Strengths and weaknesses of clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in Shahrekord University of medical sciences, Shahrekord, Iran. Qom University of Medical Sciences Journal. 2012;6(221). [In Persian] Available from: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/full/10.5555/20123239502
9. Nabilou B, Amirzadeh J, Mirzapour S, Salem Safi P, Yusefzadeh H. Evaluation of Clerkship quality of public health students in Urmia Medical Sciences University In 2017. Nursing and Midwifery Journal 2018; 6(4):218-24. [In Persian] Available from: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3453-en.html
10. Tabrizi J, Azami-Aghdash S. Perspective of health service management master students about methods of holding clerkship and internship courses: a qualitative study. Research in Medical Education. 2015;7(3):1-10. [In Persian] doi: http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.rme.7.3.1 [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.3.1]
11. Tabrizi JS, Mardani L, Kalantari H, Hamzehei Z. Clerkship from the perspective of students of health services management and family health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(4):439-. Available from: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A5%3A11567013/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A65446041&crl=c&link_origin=scholar.google.com
12. Fereshteh F, Mohammad Reza E, Amir Hossein E, Shayan H. Assessment of training and internship programs in hospitals based on a survey on Tehran university of medical sciences students. Journal of Payavard Salamat. 2015;8(5):427-36. [In Persian]doi: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5596-en.html
13. Shakhi K, Hossinpour D, Maharloo HR, Zahiri M, Zadeh MHH. Student's views about the educational quality of health services management department in AJUMS. Educational Development of Jundishapur. 2013;4(6):83-9. [In Persian] Available from: https://edj.ajums.ac.ir/article_90449.html?lang=en
14. Vahedian A, Azimi, Rahimi A. Concept of spirituality: a conventional content analysis print. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 2013;2(1):11-20. [In Persian] Available from: https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90737_157497ee25958502bbf54353da51b8f8.pdf
15. Hosseini S H, Pirouzeh R, Zhianifard A, Eydi F, Sadeghi A. Clerkship from the perspective of medical students: a mixed methods study. North Khorasan University of Medical Sciences 2024; 15 (4) :67-77. [In Persian] doi: https://doi.org/10.32592/nkums.15.4.67 [DOI:10.32592/nkums.15.4.67.doi: http://dx.doi.org/10.32592/nkums.15.4.67]
16. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Abbas Abadi M, Charkazi A, et al. Challenges of clerkship of public health in Golestan medical university; a qualitative study. Medical Education. 2022;10(1):70-85. [In Persian] doi: http://dx.doi.org/10.22088/mededj.10.1.70
17. Beigzadeh A, Okhovati M, Mehrolhasani MH, Shokoohi M, Bazrafshan A. Challenges of the bachelor program of health services management: a qualitative study. Journal of Health Administration. 2014;17(55):29-42. Available from: http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1440&sid=1&slc_lang=en
18. Alharbi AR, Alhosis KF. The challenges and difficulties of the nursing interns during their clinical internship in Qassim Region, Saudi Arabia. Saudi Journal for Health Sciences. 2019;8(1):6-11. Available from: Saudi Journal for Health Sciences - Volume 8, Issue 1, January-April 2019 [DOI:10.4103/sjhs.sjhs_143_18]
19. Shaketange L, Kanyimba AT, Brown E. The challenges and measures for internship among fourth-year students in the department of lifelong learning and community education at the University of Namibia. Creative Education. 2017;8(14):2258-74.doi: [DOI:10.4236/ce.2017.814155]
20. Ahmadi S, Abdi A, Nazarianpirdosti M, Rajati F, Rahmati M, Abdi A. Challenges of clinical nursing training through internship approach: a qualitative study. Journal of Multidisciplinary Healthcare. 2020:891-900. [In Persian] Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.2147/JMDH.S258112 [DOI:10.2147/JMDH.S258112]
21. Jannati A, Milag F, Narimani M, Gholizadeh M, Kabiri N. Evaluation of the experiences of health service management students at the faculty of management and information in Tabriz, Iran regarding field internship: a qualitative research. Journal of Medical Education Development. 2018;11:44-53 . [In Persian] doi: http://dx.doi.org/10.29252/edcj.11.29.44 [DOI:10.29252/edcj.11.29.44]
22. Azami-Aghdash S, Ostad_ahmadi Z, SHahedifar N, Abhari z, Sajjadi-khasraghi j, Derakhshani N. Improving quality of 'health service management' clerkship course using action research. Journal of Medical Education and Development. 2019;14(2):110-22. [In Persian] doi: https://doi.org/10.18502/jmed.v14i2.1346 [DOI:10.18502/jmed.v14i2.1346.]
23. Bordbar N, Bikineh P, Ghanbarzadegan A, Bastani P. Identification of the internship problems of health services management students from perspective of the faculty members and educators: a qualitative study. Health_Based Research. 2018;4(2):181-96. [In Persian] Available from: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-285-en.html
24. Moradi R, Khorasgani MR, chelongar q, mirzaei h, shirvani m. Study of Entrepreneurship Spirits Among Health Care Management Students of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of healthcare management. 2017;3[8]:65-72. [In Persian] Available from: https://www.sid.ir/paper/232500/en
25. Azizi P, Jalalpour AH, Jahangiri S, Shaygani F, Ahmadi Marzaleh M, Shojaadini H, et al. The challenges of medical students in their internship: a qualitative study from Iran. BMC Research Notes. 2024;17(1):241. doi: [DOI:10.1186/s13104-024-06883-9]
26. Abedini S, Khani K, Najafi Asl M, Morabbi H, Karmostaji A. Experiences of the clerkship challenges of laboratory sciences in the students and the faculty respective opinion: a qualitative research. Development Strategies in Medical Education. 2018;5(1):80-93 . [In Persian] Available from: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-175-en.html
27. Abdalla ME, Shorbagi S. Challenges faced by medical students during their first clerkship training: A cross-sectional study from a medical school in the Middle East. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2018;13(4):390-4. doi: [DOI:10.1016/j.jtumed.2018.03.008]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.