جلد 27، شماره 2 - ( 9-1403 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 32-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirsoheil S M, Hessam S, Vahdat S, Masoudi Asl I. Investigating factors affecting the quality of nursing service management in medical sciences universities in Iran. jha 2024; 27 (2) :16-32
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4507-fa.html
میرسهیل سیده مهرناز، حسام سمیه، وحدت شقایق، مسعودی اصل ایروان. عوامل موثر بر کیفیت مدیریت خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. فصلنامه مدیریت سلامت. 1403; 27 (2) :16-32

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-4507-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات درمانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2- گروه مدیریت خدمات درمانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، Somayehh59@yahoo.com
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت بهداشت و علوم اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
چکیده:   (203 مشاهده)
مقدمه: بی‌کیفیت مدیریت خدمات پرستاری صدمات جبران‌ناپذیری به بدنه سازمان بهداشت ودرمان خواهد بود. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر کیفیت مدیریت خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود.
روش ­ها: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی و از بین انواع پژوهش‌های پیمایشی، توصیفی می‌باشد. نمونه آماری، 255 نفر از پرستاران استان‌های تهران، کرمانشاه و گیلان بودند. 152 پرسشنامه تکمیل شده از میان نمونه جمع‌آوری شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی سوالات تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار SmartPLS 3 استفاده شد.
یافته ­ها: عوامل موثر بر کیفیت مدیریت خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عبارتند از: عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل انگیزشی، عوامل بین‌المللی، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و عوامل فناوری. بار عاملی همه گویه‌ها بیشتر از 0/4، و مقدار آماره t از 1/96 بیشتر بود. عوامل فردی و اجتماعی به‌ترتیب با ضریب 0/830و 0/820 تاثیر بیشتری داشتند.
نتیجه‌گیری: ارزیابی دوره‌های آموزشی و برقراری تعاملات سازنده بین مسئولین دانشگاه با مسئولین شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها می‌تواند درجهت تهیه امکانات کافی محیط و همکاری و عملکرد سازنده دوجانبه و احترام به پرستاران موثر واقع شود. نظارت مداوم مدیر گروه پرستاری و معاون آموزشی دانشگاه برعملکرد مدرسان بالینی، برگزاری جلسات توجیهی برای مربیان حق‌التدریس وآموزش بیشتر کیفیت خدمات مدیریت به دانشجویان در تعاملات بین فردی با بیماران و کارکنان پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 1374 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1403/3/1 | پذیرش: 1403/6/30 | انتشار: 1403/9/24

فهرست منابع
1. Ziari A, Binaei F, Ansari M, Valinejadi A. The gap between the service quality and patients' expectations in Amir-Al-Momenin hospital of Semnan University of Medical Sciences in 2016, Semnan, Iran. Koomesh. 2018;20(2): 221-227. [in Persian] Availbale from: https://brieflands.com/articles/koomesh-152952
2. Ansari M, Mohammad-Moradi F, Khaledian M, Shekofteh M, Karimi A, Valinejadi A. Assessment of health literacy level in 18-30 year-old adults, an Iranian experience. Library Philosophy and Practice. 2018, 1:1-5. Available from: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5176&context=libphilprac
3. Younas W, Farooq M, Khalil-Ur-Rehman F, Zreen A. The impact of training and development on employee performance. IOSR Journal Of Business and Management (IOSR-JBM). 2018;20(7):20-3. doi.org/10.9790/487X-2007042023
4. Alipour J, Safari Lafti S, Askari Majdabadi H, Yazdiyani A, Valinejadi A. Factors affecting hospital information system acceptance by caregivers of educational hospitals based on technology acceptance model (TAM): A study in Iran. Iioab Journal. 2016; 19:119-23.
5. Askari-Majdabadi H, Valinejadi A, Mohammadpour A, Bouraghi H, Abbasy Z, Alaei S. Use of health information technology in patient care management: a mixed method study in Iran. Acta Inform Med. 2019; 27(5): 311-7. doi: 10.5455/aim.2019.27.311-317 [DOI:10.5455/aim.2019.27.311-317]
6. Ahadi M, Asadi A, Yazdanipour MA. Survey the relationship between knowledge management and Performance of nurses from their viewpoint in the emergency departments. Research in Medical Education. 2022; 14 (3):61-70. doi.org/10.52547/rme.14.3.61 [DOI:10.52547/rme.14.3.61]
7. Shojaei S, Yousefi M, Ebrahimipour H, Valinejadi A, Tabesh H, Fazaeli S, Khorsand A. Catastrophic health expenditures and impoverishment in the households receiving expensive interventions before and after health sector evolution plan in Iran: evidence from a big hospital. Koomesh. 2018;20(2): e152958. [in Persian] Available from: https://brieflands.com/articles/koomesh-152958
8. Yousefi M, Aliani S, Valinejadi A, Rezazadeh A, Khorsand A, Fazaeli S, Ebrahimipour H. Effect of" Iran's health system evolution plan" and" tariff change" on financial performance of para-clinic units in a big tertiary hospital in Iran. Koomesh. 2018;20(2): 403-9. [in Persian] Available from: https://brieflands.com/articles/koomesh-152971
9. Fazaeli AA, Hamidi Y, Moeini B, Valinejadi A. Analysis of Iranian household financial participation in the health system: decomposition of the concentration index approach. Koomesh. 2018;20(2): 358-365 [in Persian] Available from: https://brieflands.com/articles/koomesh-152966
10. Gathara D, Zosi M, Serem G, Nzinga J, Murphy GA, Jackson D, Brownie S, English M. Developing metrics for nursing quality of care for low-and middle-income countries: a scoping review linked to stakeholder engagement. Human resources for health. 2020;18:34. doi.org/10.1186/s12960-020-00470-2 [DOI:10.1186/s12960-020-00470-2]
11. Cole PM, Martin SE, Dennis TA. Emotion regulation as a scientific construct: methodological challenges and directions for child development research. Child Development. 2004;75(2):317-33. doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00673.x [DOI:10.1111/j.1467-8624.2004.00673.x]
12. Almohaimmeed B. Training and performance: A sign from Saudi service organizations. International Business Research. 2017;10(11):148-57. doi.org/10.5539/ibr.v10n11p148 [DOI:10.5539/ibr.v10n11p148]
13. Davis S, Clemson HG, Ferholt B, Jansson SM. Introduction: Vygotsky, sociocultural concepts and drama in and for education. Dramatic Interactions in Education: Vygotskian and Sociocultural Approaches to Drama, Education and Research. London: Bloomsbury. 2015:1-8.
14. Fong RW, Lee JC, Chang CY, Zhang Z, Ngai AC, Lim CP. Digital teaching portfolio in higher education: examining colleagues' perceptions to inform implementation strategies. The Internet and Higher Education. 2014;20:60-8. doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.06.003 [DOI:10.1016/j.iheduc.2013.06.003]
15. Basharti R. Investigation of factors affecting the promotion of nursing service management internship, 15th International Conference on Management, Economy and Development, 2022., [In Persian]
16. Hill JE, Stephani AM, Sapple P, Clegg AJ. The effectiveness of continuous quality improvement for developing professional practice and improving health care outcomes: a systematic review. Implementation Science. 2020;15:23. doi.org/10.1186/s13012-020-0975-2 [DOI:10.1186/s13012-020-0975-2]
17. Niñerola A, Sánchez-Rebull MV, Hernández-Lara AB. Quality improvement in healthcare: Six Sigma systematic review. Health Policy. 2020;124(4):438-45. doi.org/10.1016/j.healthpol.2020.01.002 [DOI:10.1016/j.healthpol.2020.01.002]
18. Hanaysha JR, Hussain S. An examination of the factors affecting employee motivation in the higher education sector. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation. 2018;14(1-2):22-31. doi.org/10.1177/2319510x18810626 [DOI:10.1177/2319510X18810626]
19. Kondo H, Ogawa S, Nishimura H, Ono A. Massage therapy for home care patients using the health insurance system in Japan. Complementary Therapies in Medicine. 2018;36:142-6. doi.org/10.1016/j.ctim.2018.01.003 [DOI:10.1016/j.ctim.2018.01.003]
20. Plaku-Alakbarova B, Punnett L, Gore RJ, Procare Research Team. Nursing home employee and resident satisfaction and resident care outcomes. Safety and Health at Work. 2018;9(4):408-15. doi.org/10.1016/j.shaw.2017.12.002 [DOI:10.1016/j.shaw.2017.12.002]
21. Hui C, Wong A, Tjosvold D. Turnover intention and performance in China: the role of positive affectivity, Chinese values, perceived organizational support and constructive controversy. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2007;80(4):735-51. doi.org/10.1348/096317906x171037 [DOI:10.1348/096317906X171037]
22. Molina-Mula J, Gallo-Estrada J. Impact of nurse-patient relationship on quality of care and patient autonomy in decision-making. International journal of environmental research and public health. 2020;17(3):835. doi.org/10.3390/ijerph17030835 [DOI:10.3390/ijerph17030835]
23. Kang M, Seo M. Factors affecting nurses' performance of cancer pain management in a tertiary hospital. Journal of Hospice and Palliative Care. 2022 ;25(3):99. doi: 10.14475/jhpc.2022.25.3. [DOI:10.14475/jhpc.2022.25.3.99]
24. Poulin MT. Social networking tools and teacher education learning communities: A case study. Northcentral University; 2014..
25. Sharma SK, Sharma A. Examining the relationship between organisational culture and leadership styles. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2010;36(1):97-105. Available from: https://jiaap.in/wp-content/uploads/2010/02/10-Sanjeev.pdf
26. Schneider B, White SS. Service quality: Research perspectives. 2004, UK. London: SAGE Publications Ltd.
27. Glenny L. The future of nursing. British Journal of Community Nursing. 2018;23(9):425. 10.12968/bjcn.2018.23.9.425 [DOI:10.12968/bjcn.2018.23.9.425]
28. Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M., & Lauro, C. PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis. 2005; 48(1), 159-205. doi: 10.1016/j.csda.2004.03.005 [DOI:10.1016/j.csda.2004.03.005]
29. Saeed H, Md Som H, Mahmood R, Hamid H. Organizational innovation and leadership styles in healthcare with the mediating role of organizational culture. Journal of Health Administration 2023; 25 (4) :69-86. doi: 10.22034/25.4.69

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb