جلد 12، شماره 35 - ( 1-1388 )                   جلد 12 شماره 35 صفحات 16-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajavi A, Shojaei Baghini M, Haghani H, Azizi A. Crisis Management in Medical Records Department in Kerman and Borujerd Teaching Hospitals 2006 (Providing Model) . jha 2009; 12 (35) :9-16
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-369-fa.html
حاجوی اباذر، شجاعی باغینی مهدیه، حقانی حمید، عزیزی امیرعباس. مدیریت بحران در بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی استان کرمان و شهرستان بروجرد- 1385 :. فصلنامه مدیریت سلامت. 1388; 12 (35) :9-16

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-369-fa.html


چکیده:   (16410 مشاهده)

مقدَمه: طب حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران درصدد پیشگیری و ایجاد آمادگی در مقابله با بحران و کاهش آثار مخرب و واکنش سریع و مناسب است. علاوه بر فناوری های جدید؛ مدیریت اطلاعات نیز اطلاعات مورد نیاز را به طور منظَم ثبت، جمع آوری، ذخیره، بازیابی وتحلیل ؛ و به مدیران و افراد ذی ربط ارایه می کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی مدیریت بحران در بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی استان کرمان وشهرستان بروجردوارائه ی الگویی برای ایران انجام شد.

 روش بررسی:دراین مطالعه ی توصیفی- مقطعی در سال 1385 انجام شده جامعه ی پژوهش کلیَه ی مسوولان و کارمندان مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی استان کرمان و شهرستان بروجرد است.ابزار گردآوری داده هادو پرسشنامه بود،و داده ها به روش میدانی گردآوری گردید. به منظور ارایه ی داده ها، از آمار توصیفی استفاده؛و با توجه به استانداردهای کشور‌‌ آمریکا و نتایج حاصل از پرسشنامه ها، الگوی پیشنهادی برای ایران مطرح شد. درنهایت،‌ این الگو در یک مرحله به شیوه دلفی آزمون و پس از تحلیل نتایج،‌ الگوی نهایی ارائه گردید.

یافته ها: بخش های مدارک پزشکی مورد مطالعه از نظر مدیریَت بحران در مدارک پزشکی در وضعیَت ضعیف قرار داشتند. بیشترین آگاهی پرسنل از مدیریَت بحران در بخش مدارک پزشکی 37/55درصد سنجیده شد. در نهایت ساختار الگوی پیشنهادی نیز با تغییراتی برگرفته از استانداردهای انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی آمریکا و سیستم های مدیریت و اطلاعات بهداشتی و نظرات افراد مورد مطالعه تنظیم گردید.

نتیجه گیری: باید اقداماتی برای برگزاری تمرینات ادواری و دوره های آموزشی، ‌برنامه ریزی و تهیه امکانات و تجهیزات صورت گیرد. ساختار الگوی پیشنهادی در زمینه مدیریت بحران در مدارک پزشکی در 6 محور طراحی گردید.

متن کامل [PDF 156 kb]   (7288 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1388/4/8 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb