مقدمه : توجَه به وقوع پدیده ی انفجار اطَلاعات، دسترسی به اطَلاعات علمی برای محققَان و اعضای هیات علمی بسیار اهمیَت دارد،و طرَاحی درگاه های اخذ اطَلاعات معتبر بیش از پیش مورد نیاز است. در این مورد وب سایت های دانشگاهی می توانند نقش مهم و محوری ایفا نمایند. هدف از این مطالعه، تحلیل محتوایی و ساختاری وب سایت های ده دانشگاه برتر آمریکا جهت ارائه الگویی مناسب از یک وب سایت برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس نیازها و شرایط (فناوری های موجود و...) داخلی کشور بود.
روش بررسی: این تحقیق از نوع تحلیل محتوایی ست. برای این کار استانداردهای طراحی صفحات وب سازمانی از طریق تحلیل محتوایی ده وب سایت برتر دانشگاه های آمریکا استخراج ؛ و برای تعدیل و رتبه بندی مجدد و همگام کردن آنها با شرایط دانشگاه های داخل، به صاحبنظران در این زمینه سپرده شد. از سوی دیگر میزان همبستگی متغیَر اعمال استانداردها و وارسی نامه ها با متغیَرهای دیگر از طریق جمع آوری اطَلاعات پرسشنامه ای از همان صاحبنظران محاسبه شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS14 و فرمول همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: همبستگی های بسیار نزدیک بین متغیَر استانداردها و سیاهه های وارسی و متغیَر های دیگر اعم از طراحی مطلوب وب سایت، موفقیت در امر جست وجو، افزایش ظرفیَت محتوایی و سهولت در امر جست وجو وجوددارد. همچنین با رتبه بندی مجدد استانداردها ی اخذ شده ، سیاهه ای به عنوان یک الگوی پیشنهادی در پایان ارائه شد. از این رو می توان الگویی مناسب و متناسب با شرایط کشور برای طراحی وب سایت های دانشگاهی ارایه کرد.
نتیجه گیری: به کارگیری شاخص های استاندارد در طراحی صفحات وب سایت دانشگاه ها، موفقیت در امر جست وجوی اعضای هیات علمی، افزایش ظرفیَت محتوایی وب سایت و صرفه جویی در وقت کاربران نقش مهمَی دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |