جلد 23، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 101-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول
2- استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد علی‌آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول ، h.didehkhani@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت ،واحد علی‌آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول
4- استادیار، گروه اقتصاد، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول
چکیده:   (2706 مشاهده)
مقدمه: امروزه ارائه خدمات درمانی به بیماران بین‌المللی در دنیا به‌صورت گسترده از توجه برخوردار است و از این فرصت، جهت افزایش تولید ناخالص ملی وبالابردن استانداردهای کیفی ارائه خدمات درمانی استفاده می‌نمایند. در ایران نیز یکی از برنامه‌های دولت، گسترش توریسم درمانی است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی توریسم درمانی مبتنی بر کارآفرینی فن آورانه در ایران است.
روش‌ها: مطالعه حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی-توسعه ای از حیث روش اجرا کمی و از نوع همبستگی است. در مرحله اول برای شناسایی شاخص‌های توریسم درمانی مبتنی بر کارآفرینی فن آورانه از روش کمی- دلفی فازی و در مرحله دوم برای برازش از روش کمی-توصیفی (تحلیل عاملی و برای رتبه‌بندی از روش سلسله مراتبی) استفاده‌شده است.
یافته‌ها: شاخص‌های (عوامل ساختاری با امتیاز 382/0، مهارتی با امتیاز 250/0، مدیریتی با امتیاز 160/0، حمایت‌های ستادی با امتیاز 101/0، عوامل خارجی با امتیاز 064/0 و تعاملات بین سازمانی با امتیاز 043/0) به ترتیب دارای بیشترین اولویت می‌باشند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد شش شاخص اصلی و 26 شاخص فرعی، به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های توریسم درمانی مبتنی بر کارآفرینی فن آورانه می‌باشند که استفاده از این شاخص‌ها در رشد و توسعه صنعت توریسم درمانی مؤثراست ومی تواند سیاست‌گذاران و مدیران این صنعت را یاری نماید.
متن کامل [PDF 1281 kb]   (1051 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد سلامت
دریافت: 1398/8/27 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

فهرست منابع
1. Health Tourism [Internet]. 2017[cited 2017 Jan 12]; Availabel from: www.markazi:tourist.ir. [In Persian]
2. Wall S. Hemingway A.Curtin S. Engaging with a healthy tourism "offer": strategies to improve place perception. Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2017; 9(5): 525-533. [DOI:10.1108/WHATT-07-2017-0038]
3. Hosseini Nejad R. Daryabari G. Investigating the role of tourism in sustainable regional development (Case study: Health tourism in Ardabil province). Geography Quarterly (Regional Planning). 2018; (7)3: 55-63. [In Persian]
4. Rezaei N. Mirzaei F. Manshizadeh R. Assessing the position of tourism in the rural economy (Case study: Moridan Village, District of Komala, County of Langroud). Journal of Geographical Information (Sepehr).2018; 27 (108): 225-236. [In Persian]
5. Panahi H. Azizi M. Assessing the capability of Tabriz hospitals in developing health tourism. Journal of Health.2018; 9(1):100-114. [In Persian]
6. Padilla A. Cachanosky N. Indirectly Productive Entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship and Public Policy. 2016; 5(2): 161-175. [DOI:10.1108/JEPP-03-2015-0016]
7. Khalil S. O'sullivan P. Corporate Social Responsibility: Internet social and environmental reporting by banks. Meditari Accountancy Research. 2017; 25(3): 414-446. [DOI:10.1108/MEDAR-10-2016-0082]
8. Ghazipour R. Moghaddam R. Razavi H. The Impact of Information Technology on Organizational Entrepreneurship at Shahroud University [Master thesis]. Shahroud: Iran Shahroud Islamic Azad University; 2018. [In Persian]
9. Mehdizadeh Ashrafi A, Hosseini M, Research Method in Human Sciences. Tehran: Yekan; 2006. [In Persian]
10. Hafeznia M.R, An Introduction to the Research Method in Humanities(total revision with additions). 2nd ed. Tehran: samt; 2010. [In Persian]
11. Asgharpour M.J, Multiple Criteria Decision Making. Tehran: Tehran University; 1998. [In Persian]
12. Tabachnick BG, Fidell LS, Ullman JB. Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson; 2007 Mar 3.
13. Jafari M. Jandaghi Gh. Rafiee S.Identifying and prioritizing factors influencing the choice of a medical tourism destination. Health Information Management.2018; 15(2): 83-89. [In Persian]
14. Alidadi soleimani L, Zamani Z, editors. Identifying and prioritizing the factors affecting the attraction of international tourists (Case study: Isfahan City).Proceedings of the Conference on Civil Engineering. Architecture and Urban Planning of the Islamic World; 2018 May 10; Tabriz, Iran.Tabriz university ; 2018.[In Persian]
15. Bayat S.Hosseini Hashemzadeh D. Bad M. Attracting Factors Identification of Medical Tourists in Hospitals of Tehran City. Hospital Quarterly.2016; 16 (1):35-53. [In Persian]
16. Mabel B. Concise Guide to Entrepreneurship. Technology and Innovation. Reference Reviews.2017; 31(3):15-15. [DOI:10.1108/RR-01-2017-0017]
17. Karami F. Bayati M. Talebzadeh A.Identification and prioritization of effective factors for the development of medical tourism with emphasis on domestic tourists. Journal of Geography and Regional Development.2016; 14 (2):109-128. [In Persian]
18. Fouladi N. Habibzadeh Sh. Barari S. Ali Mohammadi Asl H. Homayounfar N. Nemati A. Factors affecting medical travel to Iran from the perspective of Azerbaijani tourists. Journal of Health and Care.2018; 20 (3): 252-260. [In Persian] [DOI:10.29252/jhc.20.3.252]
19. Migon Puri M, Bakhtiari H, editors. Presenting a theoretical model of factors affecting the process of organizational technological entrepreneurship in companies active in the field of green biotechnology. Proceedings of the First national conference on knowledge-based employment; 2017 Februrary 21-22; Sanandaj, Iran. Jihaddaneshgahi of Kurdistan Province ;2017.[In Persian]
20. Badiee F.Ebrahimi A.Didehkhani H. Identification and implementation of strategies for the development of medical tourism A case study of Golestan province. Journal of Modern Marketing Research.2016; 6(4):25-36. [In Persian]
21. Nikraftar T.Hosseini E. Moghadam A. Identify Factors Affecting Medical Tourism Attraction in Iran. Journal of Health Administration.2016; 20 (67): 64-74. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.