جلد 11، شماره 33 - ( 7-1387 )                   جلد 11 شماره 33 صفحات 68-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11868 مشاهده)
مقدَمه: دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان باید سطح تعهَد سازمانی اعضایش را افزایش دهد . از عوامل مؤثَر در عملکرد منابع انسانی در بیمارستان تعهَد سازمانی است. تعهَدسازمانی مانند مفاهیم دیگررفتارسازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است. اوَل ،تعهَدسازمانی یک مفهوم جدید است و با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد:پرستاران ممکن است کارخود را دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می کنند، ناراضی باشند و شغلهای مشابهی را در محیطهای دیگر جست وجو کنند. یا پیش خدمت های رستوران ها ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از شغلشان متنفر باشند. دوَم ،تحقیقات نشان داده که تعهَدسازمانی با پیامدهایی ازقبیل رضایت شغلی، حضور ،رفتار سازمانی ، و عملکرد شغلی رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل رابطه منفی دارد.هدف پژوهش حاضربررسی میزان تعهَد وفشارروانی یااسترس در مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود. روش بررسی : این پژوهش به صورت توصیفی –تحلیلی انجام شده است .جامعه ی پژوهش کلَیَه ی مدیران (اداری پرستاری و ارشد) بیمارستان است؛ونمونه گیری به روش سر شماری صورت گرفته است .ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه مربوط به اندازه گیری استرس و تعهَد بوده که اعتبار و روایی آن توسط محقَق تایید شده ، سوالات به سبک لیکرت طراحی ؛ وبرای ارایه ی داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافته ها:میانگین نمره ی تعهَد سازمانی (7/13+67)؛و این میانگین در بین زنان و مردان یکسان بوده است ارتباط بین میزان تعهَد با جنس از لحاظ آزمون آماری معنادار نیست.بیشترین میزان تعهَد سازمانی با سن از لحاظ آزمون آماری ANOVA) ( معنادارنمی باشد.ولی بین تعهَد سازمانی مدیران با سابقه ی کار از رابطه ی معنا دار مشاهده می شود. بیشترین میزان تعهَد مربوط به کسانی بوده که سابقه ی کاربالاتری داشتند. بین میزان تعهَد سازمانی کارکنان با نوع پست مدیریَتی ؛و.بین میزان استرس شغلی وجنس؛ و .بین استرس شغلی و سابقه ی کار ، نوع پست مدیریَتی ونوع استخدام ؛و به طورکلُی بین استرس شغلی مدیران و تعهَد سازمانی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: هیچ سازمانی نمی تواند بدون تعهَد و تلاش کارکنان موفق گردد. مدیرانی که دارای تعهَد و پایبندی هستند نظم بیشتری در کار خود دارند و مدت بیشتری در سازمان می مانند و کار می کنند. مدیران باید تعهَد و پایداری کارکنان به سازمان را نیز حفظ کرده و پرورش دهند.
واژه‌های کلیدی: تعهَد سازمانی، استرس شغلی
متن کامل [PDF 243 kb]   (2362 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1388/2/13 | انتشار: 1387/7/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.