Tahmasebi M, Zare-Farashbandi F, Adibi P, Papi A, Rahimi A. Effect of Clinical Informationists’ Educational Intervention on Changing Medical Students’ Information Behavior. jha 2019; 22 (3) :105-117
URL:
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2988-fa.html
طهماسبی مرضیه، زارع فراشبندی فیروزه، ادیبی پیمان، پاپی احمد، رحیمی علیرضا. تأثیر مداخله آموزشی دستیار اطلاعات بالینی در تغییر رفتار اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1398; 22 (3) :105-117
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2988-fa.html
1- گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
2- مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
3- مرکز تحقیقات جامعنگر عملکرد گوارش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
4- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان; دانشکده آموزش از راه دور، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
5- مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، a_rahimi@mng.mui.ac.ir
چکیده: (3370 مشاهده)
مقدمه: متخصصان بالینی برای رفع نیاز اطلاعاتی خود لازم است مهارتهای اطلاعیابی موردنیاز را کسب کنند. به همین دلیل پژوهش حاضر باهدف تأثیر مداخله آموزشی دستیار اطلاعات بالینی در تغییر رفتار اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.
روشها: نوع مطالعه کاربردی و روش پژوهش مداخله نیمه تجربی بهصورت طرح دوگروهی با پیشآزمون ـ پسآزمون بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر در هر گروه آزمون و شاهد، به روش نمونهگیری غیر احتمالی آسانبر اساس ترتیب زمانی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه حاوی ۱۹ گویه بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای (خیلی کم تا خیلی زیاد) بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی بررسی شد.
یافتهها: آموزشهای دستیار اطلاعات بالینی باعث شد تا هدف و انگیزه گروه آزمون از جستجوی اطلاعات بیشتر بر مسائل و آموزش بالینی متمرکز شود. بعد از مداخله نیاز به جستجوی اطلاعات گروه آزمون در حین و بعد از مواجهه با بیمار نسبت به گروه شاهد بهطور معنیداری بیشتر بوده است. همچنین، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیک و پایگاههای داده بعد از مداخله در گروه آزمون بهطور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت منابع اطلاعاتی الکترونیک در مقایسه با فرمت چاپی لازم است دانشگاههای علوم پزشکی آموزش استفاده از پایگاههای داده توسط دستیاران اطلاعات بالینی را بهطور ویژه بهعنوان بخشی از برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی مدنظر قرار دهند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دریافت: 1398/2/15 | پذیرش: 1398/9/4 | انتشار: 1398/9/4