جلد 19، شماره 65 - ( 7-1395 )                   جلد 19 شماره 65 صفحات 84-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛‌ دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، rakhsh54@mng.mui.ac.ir
3- دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3844 مشاهده)

مقدمه: با ­ظهور فناوری­های اطلاعاتی، پدیده سرقت ادبی آگاهانه یا ناآگاهانه رو به افزایش است و این امر موجب خدشه­دارشدن جامعه علمی می‌گردد، در این میان کتابداران می­توانند نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه علمی داشته باشند. این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش کتابداران در ارتباط با سرقت ادبی و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه­های علوم پزشکی تیپ یک کشور پرداخته است.

روش کار: در این پژوهش روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی بود. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد­ انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های علوم پزشکی تیپ­ یک کشور(110نفر) بود، روش نمونه­ گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامه­ها از روش محتوایی­ و­ صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری داده­ها به شیوه ارسال­ الکترونیک و پستی بود.

یافته­ ها: بیش از4/40­ درصد از 91­ پاسخگو گزارش دادند که به دانشجویان و اساتید در نحوه استناد­دهی کمک نموده­اند. آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین کتابدارانی که به دانشجویان در خصوص سبک استناد و چگونگی استناد به منابع راهنمایی می‌کنند و سطح تحصیلات آن‌ها رابطه­ای وجود دارد(­02/0= (p-value­ در حدود­30 درصد از کتابداران در تهیه بروشور ­آموزشی و تکالیف درسی با اساتید همکاری داشته اند.

نتیجه گیری : دراین پژوهش مشخص شد که کتابداران به خاطر آگاهی بسیار کم از نقش خود در این رابطه، در بیشتر حوزه­های مورد بررسی فعالیت کمی داشته­اند. در واقع کتابداران با موارد سواد­ اطلاعاتی بیگانه هستند. لذا، با بالا بردن سظح تحصیلات کتابداران و برگزاری کارگاه­های آموزشی می­توان آن‌ها را با نقش­های جدید خود آشنا ساخت.

واژه‌های کلیدی: کتابدار پزشکی، سرقت ادبی
متن کامل [PDF 630 kb]   (1144 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/2/15 | پذیرش: 1395/6/28 | انتشار: 1395/6/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.