جلد 19، شماره 65 - ( 7-1395 )                   جلد 19 شماره 65 صفحات 50-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، hashemian553@yahoo.com
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (4369 مشاهده)

مقدمه: جوّ سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن مشغول کار هستند. هدف این پژوهش ارزیابی جوّ سازمانی کتابخانه‌های دانشکدای دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان با استفاده از ابزار کلایمت کوال بود.

روش کار: این پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است، که در سال 1394 انجام گرفت. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشکدهای دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان (تعداد 87 نفر) بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه جوّ سازمانی کلایمت کوال بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر اساتید و صاحب نظران تعیین شد، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، 83/0 تعیین گردید. داده‌های گردآوری شده وارد نرم افزار  SPSS  نسخه 18 شد، و از طریق آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون ANOVA) تحلیل  شد.

یافته ها: بر اساس یافته‌های این پژوهش، میانگین کل نمره جوّ سازمانی در کتابخانه‌های دانشکده‌ای، 5/69 (از 100) و مطلوب ارزیابی شد. این میانگین برای دانشگاه اصفهان، 79 و ایده‌آل ارزیابی گردید و برای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه صنعتی به ترتیب، 8/69 و 1/64 و مطلوب ارزیابی گردید. پایین ترین میانگین مربوط به جوّ عدالت با میانگین 49 بود.      

نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که جوّ سازمانی کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. لیکن یکی از ابعادی که نیاز به توجه و بررسی‌های بیشتر دارد، جوّ عدالت است که  در سایر پژوهش‌های مشابه نیز پایین ترین نمرات را به خود اختصاص داده است.

متن کامل [PDF 545 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1394/10/22 | پذیرش: 1395/7/4 | انتشار: 1395/7/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.