جلد 7، شماره 16 - ( 4-1383 )                   جلد 7 شماره 16 صفحات 45-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastjerdi R, Foadadini M, Vejdan S, MehdiZadeh I, Rahimi F. Retracted: Factors Influencing Job Satisfaction of The Personnel of Birjand University of Medical Sciences . jha 2004; 7 (16) :36-45
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-154-fa.html
دستجردی رضا، فوادالدینی محسن، وجدان سید مرتضی، مهدیزاده ایرج، رحیمی فاطمه. باز پس گرفته شده: عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. فصلنامه مدیریت سلامت. 1383; 7 (16) :36-45

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-154-fa.html


چکیده:   (10512 مشاهده)

  مقدمه: در هر سازمان، نیروی انسانی مهمترین رکن تعالی و ترقی سازمان و عامل اساسی تحقق اهداف پیش بینی شده در آن مجموعه است. با توجه به اینکه رضایت شغلی علاوه بر تحقق اهداف سازمانی، در سلامتی فردی و اجتماعی نقش ویژه ای ایفا می نماید، بنابراین مطالعه پیرامون عوامل اثرگذار برآن، می بایست همواره مورد توجه مدیریان دستگاههای دولتی قرار گیرد تا با شناخت دقیق فرصتها و تهدیدها نقاط ضعف را ترمیم و نقاط قوت را تقویت کنند. تحقیق حاضر در راستای دستیابی به هدف مذکور انجام پذیرفته است.

  روش پژوهش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که بر روی 324 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به روش تصادفی انتخاب شده اند، انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، شاخص توصیف شغل بوده است. داده های حاصل از طریق روشهای آماری تحلیل واریانس و مجذور کای با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردیده است.

  یافته ها: یافته نشان دهنده آنست که بین جنسیت، رضایت شغلی در بعد شیوه ارتقاء و حقوق، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین کارکنان با سطح تحصیلات بالاتر از لیسانس، از ماهیت کار و حقوقشان راضی تر، ولی از سرپرست، همکاران و شیوه ارتقا رضایت کمتری داشتند. بین رسته خدمتی و رضایت شغلی رابطه معناداری مشاهده گردید. بیشترین نارضایتی در زمینه پرداخت حقوق، به دو گروه کارکنان «درمانی» و «بهداشتی» مربوط بود.

  بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، اصلاح شیوه های ارزشیابی، نظام پرداخت حقوق و برنامه ریزی جهت اصلاح برخی نگرشهای نامطلوب نسبت به شغل، روابط نزدیکتر مدیران با کارکنان و توجه به نیازهای مختلف آنان، و برنامه ریزی صحیح، دقیق و بلند مدت در این زمینه میتواند کارآمد و موثر باشد.

متن کامل [PDF 2144 kb]   (2320 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/8/13 | انتشار: 1383/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb