جلد 17، شماره 57 - ( 7-1393 )                   جلد 17 شماره 57 صفحات 25-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharahi A, Kheirkhah A, Bagheri A, Ahmadi M. Improving Patient Flow Management Process in Emergency Department Using Simulation and PROMETHEE Method. jha 2014; 17 (57) :11-25
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1488-fa.html
قرهی علیرضا، خیرخواه امیرسامان، باقری علی، احمدی مرتضی. بهبود فرایند مدیریت بیمار در اورژانس با شبیه سازی (PROMETHEE) و روش پرامیتی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1393; 17 (57) :11-25

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1488-fa.html


1- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه منهدسی صنایع ، ali.gharahi@ut.ac.ir
2- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه منهدسی صنایع
3- دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی صنایع
4- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، داشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت
چکیده:   (7034 مشاهده)

مقدمه: این مطاالعه روشی ارائه می کند که در آن عملکرد اورژانسی در تهران را که با مشکل زمان انتظار بالای بیماران و در نتیجه نارضایتی بیماران و کادر اورژانس روبرو است، بهبود می دهد.
روش کار: ابتدا جریان بیمار در اورژانس بیمارستان با کمک شبیه سازی گسسته پیشامد شبیه سازی شده و گلوگاه ها شناسایی شدند. در این مدل نرخ ورود بیماران به صورت ناهمگن و عملیات بخش های تشخیصی به صورت جزئی در نظر گرفته شده است و در نتیجه صف نمونه بیماران به صورت مجزا از صف بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. برای تصمیم گیری نهایی معیارهایی معین شد و از ابزار ای اچ پی (AHP) برای وزن دهی به معیارها و در نهایت از ابزار تصمیم گیری چندمعیاره پرامیتی برای یافتن بهترین گزینه برای بهبود عملکرد اورژانس استفاده می شود.
یافته ها: با توجه به نتایج شبیه سازی سناریوهای پیشنهادی، افزودن یک شیفت چهار ساعته برای تایپیست و رادیولوژیست بخش سونوگرافی سبب کاهش متوسط زمان انتظار به میزان شش درصد می شود. این بدین معناست که کمبود ظرفیت این بخش تأثیر قابل توجهی در انتظار بیماران دارد.
نتیجه گیری: شبیه سازی برای انعکاس ازدحام بیماران به کار گرفته شده است. بر اساس نتایج شبیه سازی می توان سناریوهایی طراحی کرد تا به وسیله آنها بتوان زمان انتظار را کاهش و رضایت بیمار و کادر اورژانس را افزایش داد. انتخاب بهترین راه حل بر اساس معیارهایی نظیر زمان انتظار، نسبت استفاده، ترک اورژانس با مسئولیت شخصی و هزینه، توسط ابزار تصمیم گیری چند معیاره انجام می شود.

متن کامل [PDF 1010 kb]   (5873 دریافت)    
نوع مقاله: مروری |
دریافت: 1392/10/8 | پذیرش: 1393/4/4 | انتشار: 1393/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb