جلد 17، شماره 55 - ( 1-1393 )                   جلد 17 شماره 55 صفحات 42-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، bazrafshan.a.83@gmail.com
چکیده:   (7316 مشاهده)
مقدمه: کیفیت برنامه‌های آموزشی در دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی همراه بوده است. شناسایی این چالش‌ها می‌تواند به برنامه ریزان در جهت هر گونه تغییر و بازنگری و بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی کمک نماید. هدف این مطالعه شناسایی مشکلات موجود در برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مقطع کارشناسی بود.
روش کار:
این مطالعه کیفی با مشارکت 27 نفر از اعضای هیات علمی، مربیان و دانش آموختگان انجام گردید. افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده‌ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. کلیه مصاحبه‌های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها:
پس از تحلیل نتایج، سه طبقه اصلی برنامه درسی، عرصه‌های بالینی و اهداف برنامه به عنوان چالش‌های مهم در برنامه آموزشی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شناسایی شد. به نظر می‌رسد که سرفصل دروس و اهداف این برنامه آموزشی اثربخشی لازم را ندارند و همچنی مشارکت کنندگان معتقد بودند که عرصه‌های بالینی باید از لحاظ مواردی از قبیل برگزاری کلاس‌های توجیهی، آموزش مهارت‌های مبتنی بر بیمارستان و مربیان توانمند مورد توجه قرار گیرند.
نتیجه گیری:
تصمیم گیرندگان، برنامه ریزان و مدرسان می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه، به بازنگری و تدوین برنامه ای متناسب با توجه به نیازهای سیستم بهداشتی درمانی کشور بپردازند تا دانش آموختگان به صلاحیت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز در اداره واحدهای بهداشتی درمانی دست یابند.
متن کامل [PDF 651 kb]   (2665 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1392/7/28 | پذیرش: 1392/11/7 | انتشار: 1392/11/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.