جلد 17، شماره 55 - ( 1-1393 )                   جلد 17 شماره 55 صفحات 28-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi N, Gheibdoust H, Ramezanian M. Application of Network Analysis and Fuzzy Topsis to Analyze Electronic Service Quality of Health Care Industry. jha 2014; 17 (55) :17-28
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1420-fa.html
حمیدی ناصر، غیب دوست حامد، رمضانیان محمدرحیم. کاربرد روش‌های تحلیل شبکه‌ای و تاپسیس فازی در تحلیل کیفیت خدمات الکترونیک بخش مراقبت‌های بهداشتی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1393; 17 (55) :17-28

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1420-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، nhamidi1344@Gmail.com
2- Qazvin Branch, Islamic Azad University
3- دانشگاه گیلان
چکیده:   (9458 مشاهده)
مقدمه: کاهش هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمان و نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمان با کیفیت، به یک اولویت جهانی تبدیل شده‌است. هدف از این تحقیق به کارگیری مفهوم کیفیت خدمات الکترونیک در بخش مراقبت‌های بهداشتی بر اساس رویکرد سروکوال و ارائه چارچوبی برای تحلیل و ارزیابی خدمات مراقبت بهداشتی الکترونیکی می‌باشد.
روش کار:
در این تحقیق مدلی بر اساس روش تصمیم گیری چند معیاره ساخته شد که شامل ترکیب فرآیند تحلیل شبکه‌ای برای به دست آوردن وزن معیارهای کیفیت خدمات الکترونیکی و تاپسیس فازی جهت ارزیابی و اولویت بندی ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی الکترونیکی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه فرآیند تحلیل شبکه‌ای و تاپسیس فازی می‌باشد که در چهار بیمارستان شهر رشت مورد ارزیابی قرار گرفته‌است و تحلیل داده‌ها به وسیله نرم افزار Super decision صورت گرفت. زمان مربوط به گردآوری داده‌ها و انجام مطالعه سالهای 1391 تا 1392 بود.
 یافته‌ها: معیارهای مربوط به ابعاد سنجش سروکوال الکترونیک استفاده شده در این تحقیق دارای شش معیار اصلی و 19 زیرمعیار می باشد که رتبه بندی شدند. چهار بیمارستان گلسار، قائم، آریا و پورسینا به ترتیب رتبه یک تا چهار را کسب کردند و معیارها و زیرمعیارهای تحقیق که مورد شناسایی قرار گرفتند هر کدام رتبه‌ای را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده اهمیت آن‌ها در ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک در مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد.
نتیجه گیری:
با اجرای این پژوهش می‌توان با معرفی معیارها و زیر معیارهای مربوط به کیفیت خدمات الکترونیک اهمیت هر کدام از آن‌ها را مشخص کرد و به بهتر شدن هر چه بیشتر عملکرد خدمات مراقبت‌های بهداشتی کمک کرد.
متن کامل [PDF 644 kb]   (5210 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1392/6/25 | پذیرش: 1392/11/7 | انتشار: 1392/11/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb