OTHERS_CITABLE ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (سال 1381)   مقدمه :نظارت بر اجزای اصلی و مکمل و ارزیابی آنها چرخه برنامه ریزی محسوب می گردد که بر کمیت و کیفیت اقدامات صورت گرفته ، تاکید دارد . با بررسی مستمر فعالیت ها و برنامه ها ، نظارت اصلاحات لازم را در درون داده ایجاد می کند و اریابی به درسی میان دوره و پایان دوره برنامه ها و فعالیت ها می پردازد. این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد بخش های مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1381 انجام گرفته است.   روش بررسی : این پژوهش مطالعه ای توصیفی از نوع سنجشی (پیمایشی) است و به روش مقطعی انجام شده و گردآوری اطلاعات با استفاده از چهار چک لیست و به روش مشاهده و مصاحبه صورت پذیرفته است در طراحی چک لیست ها از مقیاس لیکرت استفاده شد و سؤالات چک لیست ها در آنها مورد سنجش قرار گرفته است.   یافته ها : در هیچ یک از بیمارستانهای مورد پژوهش ، کارشناس ارشد مدارک پزشکی وجود نداشته است . بخش مدارک پزشکی بیمارستان اما رضا(ع) با 94 امتیاز (29/55 ٪ ) و بیمارستان هاشمی نژاد با 50 امتیاز (41/29 ٪ ) به ترتیب از بیشترین و کمترین امتیاز برخوردار بوده اند . نتایج کلی حاصل از پژوهش نشان می دهد که عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کسب امتیاز 77/71(22/42 ٪ ) در رده عملکردی متوسط قرار دارند.   نتیجه گیری : یافته های پژوهش نشان می دهد که تهیه و تدوین دستورالعمل های خاص برای هر واحد بخش مدارک پزشکی و شرح وظایف پرسنل و برگزاری دوره های بازآموزی منظم ، به کارگیری و استخدام نیروهای تحصیلکرده مدارک پزشکی ، تدارک منابع ، تجهیزات و فضای مناسب و همچنین ارزیابی دوره ای عملکرد بخش هی مدارک پزشکی در جهت بهبود عملکرد این بخش حائز اهمیت است. http://jha.iums.ac.ir/article-1-88-fa.pdf 2005-01-15 7 13 بخش مدارک پزشکی ، ارزیابی عملکرد مدارک پزشکی ، مدارک پزشکی Evaluating the Performance of the Medical Records Departments of Mashhad medical University teaching hospital (1381) Introduction: Supervision over main and complementary parts of planning and their evalvation, comprise the planning cycle which emphasizes on the qualitative as wellas quantitative procedures being carried out. Pervision makes the necessary reforms on the input, while evaluation takes care of midterm and longterm plans and procedures. The objective of this study was to evalvate the fonetion of medicalrecords department at Mashhad school of Medicine in 1381. Methods: This is a cross - seetional descriptive survey study.Data collection was done through four check lists using Interviewond observation methods. Indesigning the check lists. Likret criteria was used to evaluate the checklist questions. Findings: Non of the hospitals understudy bene fited from a M.R.A graduate. Medical Record department at Imam Reza hospital scord 94% (55.29) While Hasheminejad hospital scord 50 (29.41) the results of the surrey showed that the medical recods of Mashhad theaching hospitals with the average seove of 71.77 (42.42) had average performance range. Results: The results of the study showed that this is highly important that spcial instructions be written for very unit of Medical Records department, for job description, on the job training courses exployement of medical records graduates, resover provision, equipment and suitable envorinment, and also periodic evalution of the function of medical records departments for the improvement of the department. http://jha.iums.ac.ir/article-1-88-en.pdf 2005-01-15 7 13 Medical Records Department Evaluating the Function of M.R. Depatment. MedicalRecords. A Hajavi 1 AUTHOR H Haqani 2 AUTHOR F Akhlaqi 3 AUTHOR U Mehdi Pur 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی الگوهای برتری سازمانی در نظام بهداشت و درمان کشورهای منتخب: ارائه الگو برای ایران   مقدمه :کیفیت قدمتی بیش از 60سال در سازمان مدیریت خدمات بهداشتی ـ درمانی دارد . بیشتر کشورها الگوهای برتری سازمانی را به عنوان رویکردی برای اجرای مدیریت جامع کیفیت و در نتیجه بهبود عملکرد و تحول در سازمان به کار می گیرند . مطالعه حاضر به منظور بررسی الگوی برتری سازمانی در نظام بهداشت و درمان کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران انجام شده است.   روش بررسی : این پژوهش به صورت مقطعی ـ مقایسه ای در سال 82-1381 به منظور طراحی الگوی برتری سازمانی برای بخش بهداشت و درمان ایران انجام گرفت . جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه در دو مرحله صورت گرفت. پرسشنامه ها از نظر اعتبار و روایی ارزیابی شده است و در این پژوهش با مقایسه الگوهای برتری سازمان کشورهای امریکا ، انگلیس ، استرالیا و کانادا الگویی متناسب برای ایران طراحی گردیده و 25نفر از متخصصان ، این الگو را با روش دلفی آزمون و نهایتاً الگوی نهایی را ارائه کرده اند .   یافته ها : بیشترین امتیاز در الگوی آمریکا به رهبری در الگوی انگلیس به نتایج مشتری ، در الگوی استرالیا به رهبری و ابتکار و در الگوی کانادا بر تمرکز بر کارکنان اختصاص داشته است. معیارهای اصلی الگوی نهایی ، پس از آزمون دلفی عبارت بود از : رهبری ، برنامه ریزی استراتژیک ، تمرکز بر مشتری ، کارکنان ، فرهنگ سازمانی ، اطلاعات و تحلیل آن، فرآیندها ، منابع و عملکرد سازمانی ، رهبری ، فرهنگ سازمانی و تمرکز بر مشتری به ترتیب مهمترین معیارهای اصلی در الگوی نهایی بودند .   نتیجه گیری : توانمند سازی مدیران ، تقویت فرهنگ سازمان ، تشویق خلاقیت و یادگیری و ارائه خدمات براساس نیازها و انتظارات مشتری و در نتیجه رضایت مشتری ، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .   http://jha.iums.ac.ir/article-1-89-fa.pdf 2005-01-15 14 19 عوامل اساسی TQM ، مفاهیم محوری ، الگوهای برتری سازمانی AComparative study of the organizational superiority model in Health care at selected countries proposing a model for Iran Introduction: Quality has a sixty years old historical heritage in health care establishment. Most countries use organizational superiority models an approach to execute total quality management, which in turn would lead to improved work performance and drastic change in organizations. The present study is to view the organizational superiority model in selected countries and come up with a model for Iran. Methods: This cross-sectional comparative study was conducted in 1381-82 (Iranian calendar) 2003- 2004, in order to design a superiority model of organization for Iranian Health care sector. Data collection was done in two stages using a questionnaire. The validity and reliability of the questionnaires was evaluated by comparing the superiority model of organizations in America, England, Canada, and Australia a suitable model was designed for Iran. This model was put in to test by 25 experts using Delfi model, and then the final model was eventually ready to be presented. Findings: The highest score in American model was given to the role of "leadership" in English model to "client, feed back" and in Australian model to "leader ship and innovation" and in Canadian model to "employee focus". The main criteria in the final model after applying Delfi test were: leadership, Strategic planning, "client approach, corporate culture, data analysis, Processes, resources and organizational performance. Results: Strengthening administrators, enriching corporate culture, promoting creativity and learning, rendering services based on need assessment and client's expectations, along with the client's satisfaction should be taken into consideration. http://jha.iums.ac.ir/article-1-89-en.pdf 2005-01-15 14 19 Main of T.Q.M. Factors Pivotal Concepts Organizational Superiority Model Health Care and Treatment. A Barati Marnani 1 AUTHOR B Nabilo 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارائه یک الگوی برای نظام ملی ثبت سرطان ایران    مقدمه: در هزاره جدید ، مردم با چالش های جدیدی در مراقبت بهداشتی از جمله روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر مواجه هستند. از میان بیماری های غیرواگیر ، بیماریهای قلب و عروق ، سرطان و دیابت به ترتیب سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند . از آنجا که بیماری سرطان در سنین بالا رخ می دهد ، با توجه به جوان بودند جمعیت کشورمان و همچنین افزایش امید به زندگی انتظار می رود که میزان بروز این بیماری در سال های آینده به سرعت افزایش یابد . در دهه گذشته در کشورمان به رغم تحولات مثبت در بسیاری از زمینه های بهداشت و درمان به ثبت سرطان بر پایه استانداردهای بین المللی کمتر توجه شده است. تحقیقات مؤثر کاربردی به ویژه در زمینه علت شناسی، تحقق اهداف پیشگیری ، برنامه های غربالگری در نظام بهداشت و درمان کشور و ارزیابی میزان کارآیی استراتژی های مربوط به آنها وقتی مؤثر است که نظام ملی ثبت سرطان ایجاد و داده های آن کامل و به موقع جمع آوری گردد. این پژوهش به منظور مطالعه تطبیقی نظام ملی ثبت سرطان انگلیس ، دانمارک ، مالزی و ایران و ارائه الگوی مناسب برای ایران در سال 1382 به صورت مقطعی ـ مقایسه ای انجام گرفته است.   روش بررسی : در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای، اینترنت ، مشاوره با متخصصان داخل و خارج از کشور نظام ملی ثبت سرطان انگلستان ، دانمارک و مالزی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی ؛فرهنگی و جغرافیایی کشور الگویی برای نظام ملی ثبت سرطان کشورمان پیشنهاد گردیده است. این الگو با روش دلفی طی سه مرحله آزمون شده و برای هر مرحله پرسشنامه ای ساخته شد . نهایتاً پس از تجزیه و تحلیل ، الگوی نهایی ارائه گردیده است.   یافته ها : یافته های پژوهش نشان می دهد که به منظور بهینه سازی ثبت سرطان در کشور و کاهش هزینه ها می بایست در ساختار عناصر اطلاعاتی ، معیار ثبت ، فرآیند گردآوری داده ها ، سیستم طبقه بندی و همچنین کنترل کیفیت داده ها در نظام فعلی ثبت سرطان کشور تجدید نظر به عمل آید. نتایج مقایسه محورهای نظام ملی ثبت سرطان کشورهای منتخب در شش جدول و الگوی پیشنهادی اولیه و نهایی در دو دیاگرام نشان داده شده است.   نتیجه گیری : مقایسه عناصر اطلاعاتی نظام ملی ثبت سرطان کشور با کشورهای تحت بررسی نشان می دهد که عناصر اطلاعاتی که در حال حاضر جمع آوری می شود نه تنها نیازهای ملی را برآورده نمی کند ، بلکه با توصیه های موسسات بین المللی تحقیقات سرطان شناسی نیز مطابقت ندارد. در این پژوهش با بررسی های انجام شده مجموعه داده های ضروری نظام ملی ثبت سرطان که بتواند نیازهای ملی و بین المللی را برآورده سازد توصیه شده است.امید است با ساختار پیشنهادی در آینده نزدیک شاهد یک کارآمد در گردآوری داده ها باشیم .   http://jha.iums.ac.ir/article-1-90-fa.pdf 2005-01-15 20 29 نظام ملی ثبت سرطان ، ثبت سرطان انگلیس ، دانمارک ، مالزی ، ثبت سرطان ایران ASuitable Model for National Cancer Registery System of IRAN Introduction: In the new millennium people face many serious challenges in health care, including an upward trend in non contagious diseases. Cardiovascular diseases, cancer, and diabetes have had a bigger share respectively. Since cancer mostly develops (come on ) in later life considering the young population of our country and an increase in life expectancy, there is an anticipation that the development of this disease would be on the rise with great momentum. Despite promising trend in improving many aspects of health care and treatment in the last decade in our international standard. Effective practical research specially in etyology, materialization of preventive measures, screening programs in the country's healthcare and treatment policy and the evaluation of the efficiency of their strategies would materialize when the national cancer registration policy is established and it's data are collected and completed to date. The purpose of this comparative cross sectional survey was to study the national cancer registration system of England, Denmark, Malaysia and Iran Propose a suitable model for Iran in the year 2003-4. Methods: foreign and domestic specialists, as well as library and internet were consulted then the national cancer registration system of England, Denmark and Malaysia were evaluated. Taking into consideration the economical, cultural and geographical condition of the country. A model was suggested with the help of Delfy approach . Athree phase model trial was projected For the first and second phase a question was prepared and the third stage of this trial was carried out in session with the participation of specialists to evaluate. The third model and after analytical work, the final model was presented. Findings: Research findings the reduction of costs reveal that in order to optimize cancer registration and including data elements, registration criteria, information gathering process, classification and control mechanism of the current national cancer registration should be reevaluated, the results of comparison of proposed model is shown in two diagrams. Results: Strengthening administrators, enriching corporate culture, promoting creativity and learning, rendering services based on need assessment and client's expectations, along with the client's satisfaction should be taken into consideration. http://jha.iums.ac.ir/article-1-90-en.pdf 2005-01-15 20 29 National Cancer Registration System Cancer Registration of England Denmark AR Zohoor 1 AUTHOR F Ebadi 2 AUTHOR A Barati Marnani 3 AUTHOR F Sadughi 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کیفیت خدمات رسانی به بیماران در بخش فوریت ها   مقدمه: محدودیت زمانی ، بارکاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگی های برجسته کار در اورژانس است این نکته به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی منتخب به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس ارجاع پذیر در استان گیلان ، ما را بر آن داشت تا با استفاده از اطلاعات و آمار این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان نموده و راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی بیماران ارائه نماییم .   روش بررسی : در یک مقاله مقطعی به مدت یک ماه ( مرداد ماه 1381 ) کیفیت خدمت رسانی به تمام مراجعه کنندگان به بخش فوریت ها (به غیر از فوریت های اطفال ، زنان ، مامایی و روانپزشکی ) بررسی شد . برای هر بیمار پریشنامه ای حاوی شاخص های مورد نظر توسط مشاهده گر تکمیل شد و پس از ورود داده ها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت .   یافته ها : تعداد مراجعات به بخش فوریت های مرکز آموزشی درمانی منتخب در زمان طرح 2815 نفر ( به طور متوسط 84 نفر در روز ) بود . از این تعداد 2/59 درصد مراجعین شخصی ،8/40 درصد موارد ارجاعی ( از مراکز دیگر یا مطب ها یا اورژانس ) بودند . 3/42 درصد بیماران بستری و 7/57 درصد آنها به طور سرپایی درمان شدند . متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات شخصی و درمانی به این شرح بوده است : معطلی زمان صرف شده برای معاینه توسط کارورز اسکرین 3 دقیقه ، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی 29 دقیقه ؛ ورود تا پذیرش بیمار 55 دقیقه ، تشکیل پرونده 16 دقیقه ، نوشتن دستورات لازم 16 دقیقه ، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخش ها 18 دقیقه ، ورود بیمار سرپایی تا تحول نسخه به او ( پس از اقدامات شخصی و درمانی سرپایی ) 118 دقیقه ، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه 97 دقیقه ، درخواست EKG تا آماده شدن آن 11 دقیقه ، درخواست سونوگرافی تا انجام آن 48 دقیقه ، درخواست گرافی یا یس تی اسکن تا انجام آن 27 دقیقه ، در مرداد ماه 1381 بخش های ارتوپدی جراحی بیشترین تعداد موارد پذیرش را داشتند . ( به ترتیب 1/39 درصد و 8/28 درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوزیت ها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراحی بوده اند و در مجموع فقط 2/10 درصد موارد با رشته تحصیلی اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب 5/2 و 2 مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در 34 درصد موارد صحیح و در 7/5 درصد موارد غلط بوده است. 8/42 درصد موارد ، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در 1/15درصد موارد تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغت ترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس 4 بعدازظهر تا 12 شب (4/49 درصد مراجعات) برآورد گردید.   نتیجه گیری : با توجه به نتایج ، بیشترین مراحل وقت گیر در گردش کار مرکز اورژانس منتخب ، عبارتند از : انجام تست های تشخیصی ، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار ، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده ناقص دیگر مراکز اورژامس منتخب عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامناسب با تعداد مراجعات بالای اورژانس ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با نوع شکایت بیماری مراجعه کنندگان و عدم ثبت تشخیص نهایی بیماری در بعضی پرونده ها   http://jha.iums.ac.ir/article-1-91-fa.pdf 2005-01-15 30 36 خدمات اورژانس ، فرآیند زمان انتظار ، کیفیت خدمت رسانی The Patient Service quality in the Emergency Departments Introduction: Time restraint, heavy workload, limitation of diagnostic procedures and Urgency in selecting treatment Method are among the remarkable features of working in emergency units. These points, along with other particular problems in a selected emergency largest referral unit in Glean/province were our driving force to document the weaknessess by using statisties and information and propose a strategy to improve the quality of health care rendered to patients. Methods: In a cross-sectional study conducted within a month period, the quality health of services rendered to all referrals in emergency units expect, infant emergency unit, gyneochological and obsterics (O.B.G), and psychiatric cases were studied, Acriterian based questionnaire was designed to be completed by the observer, then data were tallied statistically by computer. Finbings: The number of referrals to the emergency department whilst the study was being conducted amounted to 2815.Or on the average (84 daily).59.2 percent personally referred, 40.8 percent were referrals from other centers or offices, 42.3 percent were hospitalized and 57.7 percent were treated as outpatients. The mean time spent for each diagnostic and treatment procedurals was as follows: The average time spent by trainers was 29 minutes, the time patient entered the unit until he was actually admitted took 55 minutes, record filling was 16 minutes, prescripitonal procedures 16 minutes, transfer time to the other departments 18 minutes, the time the emergency patient entered the ward (after diagnosis and treatment procedurals) till he got the prescription 118 minutes, lab results took 97 minutes. EKG results 11 minutes, sonography results 48 minutes, C.T scan from reqursting to return the result took 27 minutes. During Shahrrivar month in 1381, orthopedic and surgical wards had the most admissions (39.1and 28.8 respectably). Resident aids in the screening room at the emergency department were mostly anesthesists an surgeon aids all inal only 10.2 percent of the sceener's field of specialty matched the referees' cases. The average CPR and death cases in emergency unit was 2.5 and 2 respectably. Early diagnosis in 34% of the cases were correct and 5.4 percent were wrong. 42.8% of cases the final dignosis was determined by only one sign or indication. In 15.1% of the cases, there existed an ambiguity in the patient's diagnosis. The most crowded referral time estimated to have between 4 to 12p.m (49.4%). Results: considering the results, the procedures which hinderd the work flow in the selected center include: diagnositic tests, making decisions on admission, orders, filing procedures. Other shortcomings of the selected center are lack of adequate space and great number of emergency referrals, inconsistency of the aid's major field of study to the referrals actual medical complaint, and the absence of documentation of final diagosis in some cases. http://jha.iums.ac.ir/article-1-91-en.pdf 2005-01-15 30 36 Emergency Services Time Expectancy Process. Service Delivery Quality. F Asgari 1 AUTHOR H Mahjoub 2 AUTHOR M Jamali 3 AUTHOR H Khanjani 4 AUTHOR SR Vahabi 5 AUTHOR M Amani 6 AUTHOR N Zamani 7 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی وضعیت هزینه تخت روز بستری و شاخص های عملکردی در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران (1381)   مقدمه: به لحاظ محدودیت منابع در بخش بهداشت و درمان ، استفاده بهینه از منابع ، یکی از اهداف مدیران و برنامه ریزان بیمارستان هاست. بیمارستانها حدود 50-80درصد هزینه های بخش بهداشت و درمان را به مصرف می رسانند و سهم بزرگی از پرسنل تحصیل کرده را در اختیار دارند. بنابراین بررسی اقتصادی بخش بهداشت و درمان در بیمارستانها به جهت کنترل هزینه ها و تحلیل هزینه عملکرد و اتخاذ سیاست های مناسب به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی و ارتقای بهره وری ضرورت خواهد داشت.   روش بررسی : این پژوهش به صورت مقطعی در سال 1381 انجام شد . نمونه پژوهش را بیمارستانهای فیروزگر ، فیروز آبادی ، شهدای هفتم تیر و حضرت علی اصغر (ع) تشکیل می دادند . داده های مورد نیاز به وسیله فرم های اطلاعاتی از واحدهای مختلف بیمارستانها جمع آوری و این داده ها با استفاده از فرمول های مناسب به شاخص ها تبدیل گردید و سپس تجزیه و تحلیل شد .   یافته ها : بر اساس یافته های پژوهشی شاخص های عملکردی در بیمارستانهای مورد مطالعه از عملکرد تعیین شده در برنامه سوم توسعه وزارت بهداشت و درمان فاصله چشمگیری دارد (P<0/50) به طوری که در برنامه سوم توسعه درصد اشغال تخت 70 ٪ متوسط اقامت بیماران بستری 2/4 روز ، گردش تخت 67 بار و متوسط وقفه در چرخش اشغال تخت حدود 3/2 روز تعیین شده است و شاخص های مذکور به طور متوسط در بیمارستانهای مورد مطالعه به ترتیب 57 ٪ 6 روز ، 31 بار ، و 45 روز بود . هزینه تخت روز بستری با احتساب هزینه های سرمایه ای به طور متوسط در بیمارستانهای مورد مطالعه 713000 ریال بود . در بین بیمارستانهای مورد مطالعه از لحاظ شاخص های عملکردی بیمارستان فیروزآبادی بهتر از سایر بیمارستانها و از لحاظ هزینه تخت روز بستری بیمارستان فیروزگر بهتر سایر بیمارستانها بود .   نتیجه گیری : بالا بودن میزان هزینه تخت روز بستری و متوسط اقامت بیماران بستری و متوسط وقفه در چرخش اشغال تخت و پایین بودن شاخص های درصد اشغال تخت و گردش تخت در بیمارستانهای مورد مطالعه نشان دهنده عدم کارآیی و اثربخشی و نهایتاً استفاده نامطلوب از منابع در بیمارستانهای مورد مطالعه است . با توجه به بالا بودن میزان هزینه تخت روز بستری و نامطلوب بودن شاخص های عملکردی و پایین بودن کارآیی و اثربخشی لازم است مدیران و مسئولان نسبت به شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش سرسام آور هزینه و کاهش عملکرد در بیمارستانها در راستای ارتقای بهره وری تلاش بیشتری نمایند .   http://jha.iums.ac.ir/article-1-92-fa.pdf 2005-01-15 37 44 هزینه تخت روز بستری ، عملکرد ، درصد اشغال تخت Study of Daily Bed Occupancy Costs And Performance Indexes in Selected Hospitalat of Iran University of Medical Sciences in 1381 Introduction: Due to resource limitations in health sector, optimal utilization of resources Which Commonly accounts for 50 to 80 percent of government's expenditure in health sector is one of the objectives of decision makers in hospitals, By and large hospitals have the most highly trained health personnel, therefore it necessitate to consider the cost effectiveness of health care industry in hospitals, and the appropriateness of policies in order to boost productivity. Methods: This was a cross sectional study conducted in 3 hospitals (Firoozgar, Firoozabadi, Shohade- Hafte-Tir and Ali Asghar) in 1381. For the Purpose of data collection, information sheets were used. The information was then converted in to meaningful indexes to facilitate analyses. Findings: On the bases of research findings, performance indexes in hospitals under study were far from the designated performances envisioned by the third development plan of the health ministry (P<0.05). In a way that in the third development plan hospital bed occupency must be 70%, average length of stay 4.2 days, bed turnovel, 67 times, and the average bed occupancy internal was determined to be 2.3 days. Yet indexes in hospitals under study on the average were 57%, 6 days, 31 times, and 4.5 days respeetably. The cost of bed occupancy with assumed epical costs in selected hospitals was 713000 Rials daily. High rates of bed costs occopancy, the average length of stay the average interval of stay, the low index bed occopancy and bed turnovers in hospitals under study inefficiency and ineffectiveness was an indication of use of hospital resources. Firoozabadi hospital scored higher in performance in exes and Firozgar hospital in bed occupancy costs among hospitals under study. Results: Because of the high rate of bed occupancy cost and ineffaceability in performance indexes, low efficiency and effectibility, administrators and decision makers had better try to identify the important elements in rising costs and reduced ward efficiency in hospitals and come up with plan to boost productivity. http://jha.iums.ac.ir/article-1-92-en.pdf 2005-01-15 37 44 Bed Occupancy Costs Performance Bed Occupancy Rate. F Ebadi 1 AUTHOR H Ansari 2 AUTHOR A Rezapoor 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان رعایت استانداردهای ایزو و عناصر تحقیق در پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشگاه مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی از سال 1379 تا 1380    مقدمه:پایان نامه های دانشگاهی از دو جهت قابل توجه و بررسی می باشند . شکل و محتوا در مواردی نیز از هر دو جهت ، زیرا نتایج پژوهش ها باید به زبان علمی و به طور واضح و صریح توصیف شده و در اختیار جامعه علمی قرار گیرد . در ارائه نتایج پژوهش نحوه نگارش اهمیت خاصی دارد چنانچه هر قدر نتیجه کار عالی و لیکن توصیف آن ناقص و غیرعملی باشد ، آن پژوهش فاقد ارزش واقعی است. پژوهش هایی که رعایت استانداردها و معیارهای پژوهش را در پایان نامه ها مورد بررسی قرار می دهند ، نقش مهمی در سرنوشت تحقیقات هر مملکت دارند .   روش بررسی : پژوهش پیمایشی توصیفی بوده و کلیه پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی طی سالهای 81-79 ( تعداد 78 پایان نامه ) در رشته های آموزش مدارک پزشکی ، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و مدیریت و خدمات بهداشتی ، درمانی طی سالهای 79 تا 81 از نظر میزان رعایت استانداردهای ایزو 7144 و عناصر تحقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. روش گردآوری داده ها مشاهده و ابزار گردآوری چک لیست است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی ( جداول و نمودارها ) و آمار استنباطی ( آزمون آنالیز واریانس یکطرفه ) استفاده شده است.   یافته ها : میانگین میزان رعایت استانداردهای ایزو در پایان نامه های رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بیش از 2 رشته دیگر و 88/79 درصد است (001/0= P و 721/7 = F ) میانگین میزان رعایت عناصر تحقیق در پایان نامه های رشته آموزش مدارک پزشکی بیش از دو رشته دیگر و 45/69 درصد است (040/0= P و 335/3 = F ) میانگین میزان رعایت استانداردهای ایزو در بخش های عنوان با 62/99 درصد و متن اصلی با 65/82 درصد بیشتر از سایر بخش ها است. میانگین میزان رعایت عناصر تحقیق در بخش های معرفی پژوهش با 69/93 درصد تجزیه و تحلیل داده ها با 64/88 درصد بیشتر از سایر بخش هاست.   در کل پایان نامه ها بررسی شده میانگین میزان رعایت استانداردهای ایزو 69/77 درصد و میانگین میزان رعایت تحقیق 91/66 درصد است.   نتیجه گیری : با مقایسه نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان نتیجه گرفت که میانگین میزان رعایت عناصر استانداردهای ایزو و عناصر تحقیق در سال های مورد مطالعه روند صعودی داشته است.   با توجه به اینکه پایان نامه ها از منابع مهم تحقیقاتی می باشند و نقش زیادی در تبادل اطلاعات دارند جهت یکدستی و استاندارد شدن پایان نامه ها براساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود که استانداردهای ملی پایان نامه نویسی ، هماهنگ با استانداردهای ایزو و عناصر تحقیق تدوین شده و با تاکید بر به کار گیری آنها در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گیرند . http://jha.iums.ac.ir/article-1-93-fa.pdf 2005-01-15 45 51 پایان نامه ها ، استانداردهای ایزو 7144 ، عناصر تحقیق AComparative Study of Iso-Standards and Research Elements in Used Master Theses of School of Management and Medical Information Science Introduction: Because of the Scientific nature of Universities and their potentials, they have longly been Functioning as the cradle for research projects. Every individual in order to be graduated is to submit an acceptable research work which will Lead to an academic endeavour in different scientific disciplines. Methods: In this descriptive survey, 87 M.S. Theses of the School of Management and Medical Information Science, have been studied in respect to their conformity to Iso 7144 and research elements. The selected disciplines included Medical Records Education, Medical Library and Information Science and Health Services Admininstration for the period of 2000 to 2002. The data collection method was observation, and the data were gathered by a chechklist and the Findings have been demonstrated in tables and diagrams. Findings: The results indicate that: - In all the Theses, The arithmetic mean of Iso Standards application is 77.69% and that of research elements is 66.91% - The arithmetic mean of Iso-Standards application in Medical Library and Information Science Theses is 79.88%, that is, it is more than that of other two disciplines under study. - The arithmetic mean of research elements in Theses is 69.45%, it is more than that of two disciplines under study. - The Iso-Standards in the "Tittle" Section with 99.62% and "Main Text" section with 82.65%, have been more than other than sections. - The research elements in the "Introductory statement" section with 93.69% and in "data analysis" section with 88.84% have been more than the elements other in Sections. - The results of the comparison between this research and other researches done in this area, show that the Level of comformity to Iso-Standards and research elements have increased in recent years. Results: Considering that Theses are significant research sources and have a great role in the exchange of information, it is recommanded that, (1) The existing standards and Criterion be seriously and steadily taken in to consideration and (2) The national standards for writing Theses be prepared in accordance with Iso-Standards and research elements, with emphasis on implementing them in Medical Universities on the country. http://jha.iums.ac.ir/article-1-93-en.pdf 2005-01-15 45 51 Thesis Iso-Standards 7144 Research Elements. AF Hoseini 1 AUTHOR F Montajab 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر طرح کارانه بر عملکرد پرستاران از دید پرستاران و مدیران   مقدمه:از دیرباز انسان به عنوان محور اصلی منظومه سازمان ، نقش اساسی ایفا نموده و هدف مدیریت در سازمان ، جذب ، نگهداری و بالنده سازی نیروی انسانی شایسته بوده است. در این راه تنظیم و طراحی نظام های حقوق و دستمزد منصفانه یکی از مهم ترین عوامل تحقق این عمل به شمار می رود (1).   روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی با هدف بررسی تأثیر کارانه بر عملکرد پرستاران و ارائه الگوی مناسب، تعداد 255 پرستار و 52 مدیر پرستاری با مدرک فوق دیپلم تا فوق لیسانس و حداقل یک سال سابقه کار بالینی در مراکز مورد مطالعه با پرسشنامه تحت بررسی قرار گرفتند ، متغیرهای مورد بررسی در عملکرد شامل بهبود مراقبت های پرستاری ، رضایت شغلی ، حجم کارها ، روابط کارکنان ، میزان خطاها و اشتباهات در درمان بود .نظرات پرستاران و مدیران پرستاری جداگانه در خصوص تأثیر پرداخت کارانه به شیوه فعلی بر روی این عوامل سنجیده شد .   یافته ها : نتایج نشان می دهد که فقط 34 درصد پرستاران و 6/44 درصد مدیران پرستاری معتقد به تأثیر طرح کارانه به شیوه فعلی بر بهبود عملکرد پرستاران هستند . از طرف دیگر 82 درصد این مدیران پرستاری معتقد بودند که با اجرای کارانه به شیوه فعلی ، اهداف این طرح پوشش داده نمی شود .   نتیجه گیری : بنابراین اجرای طرح کارانه به شیوه جاری تأثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد پرستاران نداشته است و در نگاه خوشبینانه فقط باعث ابقاء آنها در سازمان می شود . استفاده از شیوه مشارکتی و نظام پذیرش پیشنهادها به عنوان مدلی تعدیل شده جهت اصلاح روش جاری پیشنهاد می گردد . http://jha.iums.ac.ir/article-1-94-fa.pdf 2005-01-15 52 59 نظام پرداخت ، حقوق و دستمزد ، کارانه Survey in to the Impact of Fee for Service Plan on Nurses\' Work Output Introduction: From long time ago man has played a key central role in the organization's system. The objective of management is to attract, maintain , and enrich competent man power. Designing and systematizing Fair salary and wage payments is one of the most important factors in meeting this objective. Methods: A descriptive cross - sectional study with the objective of studying the impact of fee for service on nurses' work output and a proposal of a favorable model was conducted on a sample population on consisted of 255 nurses, and 52 head nurses holding degrees ranging from higher national diplomas ( 2year degree) to masters in nursing with at least one year clinical experience. Aquestionnair was used as a testing instrument for collecting data. The variables under study in the work output include nursing care, job satisfaction, workload, employee relationship, degree of reglligence, and malpractice treatment. Nurses and head nurses' point of view about the effect of present fee for service policy on these factors were tested . Findings: The results indicate that only 34% of nurses and 44.6% of head nurses believed that the current method of fee for service plan would have an impact on the improvement of nurses' workout . One the other hand 82% of these head nurses believed that with the current method of fee for service plan, the objectives of the plan also can not be covered. Results: Carrying out the present model of fee for service plan does not have a consider all impact on the improvement of the nurses' work output , and if optimistically speaking it would cause them to remain in the organization it is there fore recommended to use " a fair share view and open door policy" as a compromised reform Model instead of the current model. http://jha.iums.ac.ir/article-1-94-en.pdf 2005-01-15 52 59 Payment System. Salary and Fee Fee- for- Service. A Ebadi 1 AUTHOR M Hadad 2 AUTHOR M Sirati 3 AUTHOR AA Karimi 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحقیق کیفی به موازات تحقیق کمی   مقدمه:آشنایی ناکافی با رویکردهای نوین پژوهشی ، نظیر تحقیق کیفی ، باعث عدم به کارگیری آنها و یا استفاده نابجا از آنها شده است . لذا معرفی کامل جنبه های مختلف پژوهش کیفی و کمی به برطرف شدن ابهامات موجود در مورد آنها و به ویژه تحقیق کیفی کمک می کند و در به کارگیری آنها نقش مؤثری دارد . بدین منظور با هدف معرفی و مقایسه ویژگی های مطالعات کیفی و کمی این مقاله تهیه شده و آنها را در جنبه های مختلف با یکدیگر مقایسه نموده است.   روش بررسی : برای رسیدن به هدف اسن پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای ، اینترنتی و مکاتبه با انجمن های پژوهش اطلاعات جمع آوری و سپس مقالات و مطالبی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند ، انتخاب و مطالب آنها استخراج شده است .   مروری بر مطالعات : پژوهش کیفی ، نظیر پژوهش کمی یک روش منظم بررسی است . در این نوع تحقیقات ، اطلاعات به صورت شرح و توصیف پدیده ها ارائه می شود . گرچه امکان دارد در مواردی نظیر پژوهش کمی از اعداد و ارقام نیز استفاده شود . از طرفی هدف عمده تحقیقات کیفی توصیف پدیده ، تدوین فرضیه و ایجاد نظریه است در حالی که پژوهش های کمی به دنبال آزمون فرضیه هستند تا ارتباط بین متغیرهای خاص را توضیح بدهند . روش های جمع آوری داده ها در پژوهش های کیفی عمدتاً شامل مصاحبه و مشاهده است که این روش ها علیرغم پژوهش های کمی با یک استراتژی خاص استفاده می شوند. تحلیل اطلاعات کیفی بیشتر روش استقرایی است در صورتی که پژوهشگران کمی از تحلیل قیاسی بهره می جویند . تعامل نزدیک محقق با نمونه های مورد بررسی و نمونه گیری تئوریک از ویژگی های دیگر پژوهش های کیفی است که در این خصوص پژوهش کمی تابع نمونه گیری آماری و محقق معمولاً منفک از نمونه ها بوده و به کنترل و اندازه گیری متغیرها می پردازد.   نتیجه گیری : تحقیقات کیفی از نظر موضوع مورد مطالعه اهداف و کاربردها ، تکنیک های جمع آوری اطلاعات ، تعداد نمونه ها و روش نمونه گیری و چگونگی تحلیل داده ها با رویکردهای کمی متفاوت هستند . لذا معرفی و آموزش تحقیقات کیفی برای همه پژوهشگران و به ویژه دانشجویان مقطع دکترای تخصصی و رزیدنت ها توصیه می شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-95-fa.pdf 2005-01-15 60 67 تحقیق کیفی ، تحقیق کمی ، تحقیق کیفی در مقابل تحقیق کمی Qualitative Research Parallel to Quantitative Research Introduction: Inadequate knowledge of new approaches in research, as in qualitative research can lead to disuse or abuse. Therefore, introducing different aspects of qualitative and quantitative research can clear up The ambiguity surrounding them which would play an effective role in applying these methods in research. For these reasons, this study was conducted. The purpose was: introducing and comparing the features of qualitative and quantitative research in different aspects. Methods: Library and electronic resources, correspondence with the international research organization was also another way for gathering information, and the relavant materials were selected After studying all materials the related content and information were selected. Findings:qualitative research like quantitative is a precise method of survey. In the qualitative research, information about phenomena are presented in the form of explanation and description, even though in some cases statistics and numbers are used, the main goal of qualitative research is to develop synthesizing concepts and creating theory, while quantitative research tries to test a hypothesis. Data collection in qualitative research mainly include observation and interview, but, in spite of quantitative research, special strategies are used. Data analysis in qualitative research is inductive and in the quantitative research is diductive. Another major difference between these methods is about the role of researchers. The qualitative researchers are in close interaction with the participants, but quantitative researchers try to control and measure the variables. Sampling methods of these approaches also differ. Results: Qualitative research is different from quantitative approaches from the point of view of the subject matter, goals and applications, data collection techniques, number of the samples, sampling procedure, and data analysis. http://jha.iums.ac.ir/article-1-95-en.pdf 2005-01-15 60 67 Qualitative Research and Quantitative Research. H Karimi moonaghi 1 AUTHOR