OTHERS_CITABLE تخمین تابع تولید، در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مقدمه: بیمارستان‌ها به عنوان پرهزینه ترین و مهمترین اجزای نظام مراقبت پزشکی مطرح هستند، بنابراین باز شناخت اقتصادی این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است. روش بررسی: مطالعه حاضر به منظور تخمین تابع تولید بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، با استفاده از داده‌های تابلویی طی یک دوره 6 ساله در سطح 16 بیمارستان طراحی شده است. در این مطالعه،برای تخمین از تابع کاب- داگلاس استفاده گردید. متغیر وابسته در این تابع تعداد بستری شدگان به عنوان تولید، و متغیرهای توضیحی شامل تعداد پزشکان، تعداد پرستاران، تعداد سایر کارکنان، تعداد تخت‌ها، و متوسط مدت اقامت است. یافته‌ها: کشش مربوط به نیروی پزشک ، نیروی پرستار ، تعداد تخت و سایر کارکنان است. در گام بعدی تولید نهایی برای پزشک ، پرستار ، تخت فعال ، و سایر کارکنان به دست آمد. ضریب تابع برابر با است و بازدهی نسبت به مقیاس صعودی است. نرخ نهایی جانشینی فنی pooling بین عوامل تولید عبارتند از ، ، ، ، ، ، ، نتیجه‌گیری: بیشترین کشش تولید مربوط به عامل تولید پرستار و بعد به ترتیب مربوط به سایر کارکنان، تخت و پزشک است. بنابراین مدیران در تصمیمات کوتاه مدت خود مبنی بر پاسخدهی به افزایش تقاضا برای خدمات، کشش عوامل تولید را مد نظر قرار دهند. تولید نهایی عوامل تولید، نقش و اهمیت فوق‌العاده پزشکان را در تولید آشکار می‌سازد. مدیران با توجه به نرخ نهایی جانیشنی فنی بین عوامل تولید، در شرایط کمبود هر یک از منابع و عدم دسترسی به منابع، می‌توانند عوامل تولید را جایگزین کنند به طوری که تولید کل ثابت بماند. با توجه به اینکه بازدهی نسبت به مقیاس صعودی لذا در طولانی مدت حالتی انحصاری بر بازار بیمارستانهای مذکور حاکم است، بنابراین برای تحقق مسئله عدالت دخالت دولت در بازار بیمارستان های مذکور ضروری است. http://jha.iums.ac.ir/article-1-45-fa.pdf 2007-10-15 7 14 تابع تولید، داده‌های تابلویی، تولید نهایی، نرخ نهایی جانشینی فنی، بازدهی نسبت به مقیاس The estimation of production function in Orumieh Medical Sciences University hospitals Introduction: Hospital is known as an important and the most costly performing unit of health care systems, therefore, economic analysis of this unit is very important Methods: This study designed to estimate hospital production function in Orumieh Medical Sciences University hospital's. for this study 16 hospitals were studied. We used panel data for estimation of mentioned function, data were gathered from 2000 to 2006. A double- logged form of the Cobb-Douglas production function has been estimated. The dependent variable is inpatient admissions, the explanatory variables that are included are the umber of doctors, nurses, beds, other staffs and average length of stay (ALOS). Results: As a result of study the elasticity of doctors is EY. P =1.08 , the elasticity of nurses is EY. N =3.4 , the elasticity of beds is EY. B =1.4 , and the elasticity of other staffs is EY. P P =2.8. There was not significant correlation between ALOS and the number of admission. The marginal production of inputs are MPP =391 , MPN=244 , MPB=103 , MPP P =273 , and, there is an increasing return to scale. Also, we have investigated MRTS1 between production factors. Conclusion: Results of this study show that, the maximum elasticity is attributable to the number of nurses and then respectively to, other staffs, beds and doctors. The marginal production of inputs shows an important role of doctors in production. The decision makers, in critical circumstances can substitute inputs with considering MRTS between inputs. There is an increasing economic of scale and in long-term there will be a monopolistic competition market, therefore, for achievement to equity issue, the intervention of government in this hospitals market is necessary. http://jha.iums.ac.ir/article-1-45-en.pdf 2007-10-15 7 14 Production function Panel data Marginal production Marginal rate of technical substitution Return to scale. M Hadian 1 AUTHOR MR Gohari 2 AUTHOR M Yousefi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رضایتمندی مراجعه‌کنندگان به واحد پذیرش بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ 1385  مقدمه: رضایتمندی بیماران نشان دهنده‌ ارائه صحیح خدمات بوده و از نشانگرهای مهم کیفیت مراقبت بهداشتی درمانی محسوب می‌شود. رضایت بیمار از واحد پذیرش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی نظرات 384 نفر از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های آموزشی شهر کاشان از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (درصد و میانگین) و تحلیلی (X2 t-test و ANOVA) انجام شده است. یافته‌ها: در مجموع اکثریت مراجعین عملکرد واحد پذیرش را خوب می‌دانستند (2/46%). مراجعین از مدت انتظار (43/1±03/8 از 10) و رفتار و روابط کارکنان (9/2±78/15 از 20) کاملا راضی و از نحوه باسخگویی به سوالات (7/2±6/14 از 20) و نحوه نوبت‌دهی (6/1±41/4 از 10) راضی بودهاند. رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش با جنسیت بیماران، مدت اقامت و شغل رابطه دارد ولی با سن، منطقه سکونت، مراجعه قبلی و مراجعه حضوری رابطه ندارد. رضایتمندی بیماران از نحوه پاسخگویی کارکنان به طور معنی‌داری کمتر از همراهان است (p<0/05). نتیجه‌گیری: در مجموع مراجعه‌کنندگان از واحد پذیرش راضی‌اند. کارکنان پذیرش می‌توانند با پاسخگویی مناسب‌تر به بیماران؛ خصوصا در مورد فرم‌های رضایت‌نامه، توجه به بانوان و توجه به گروه‌های مسن‌تر رضایت مراجعه‌کنندگان از واحد پذیرش را افزایش دهند. http://jha.iums.ac.ir/article-1-46-fa.pdf 2007-10-15 15 24 کلیدواژه‌ها: پذیرش، رضایتمندی، بیمارستان، مراجعه‌کننده، بیمار Consumer`s satisfaction with admission services in teaching hospitals affiliated to Kashan University of Medical Sciences 2006 Introduction: patients' satisfaction indicates the accurate care providing, and is considered as an important indicators of health care quality. Patients' satisfaction with admission services is quite important. This study aimed at determining the level of consumers' satisfaction with admission services and its related determinants in teaching hospitals affiliated to Kashan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive-analytic study, 384 patients or their relatives were interviewed using a questionnaire. Data analysis was done through descriptive and analytic statistics such as: percent, means, SD, t-test, X2 and ANOVA test. Results: Totally 46.2% the consumers' perceived services of admission unit good. They were completely satisfied with the waiting time (8.03ア1.43 points of 10), and with the staff behavior (15.78ア2.9 points of 20). They were also satisfied with the staffs' responses to their questions (14.6ア2.7 points of 20), and with equity in admission turn (4.41ア1.6 points of 10). Satisfaction was significantly related to patients' job, length of stay and sex. Also patients' satisfaction with staffs' responses was significantly less than from that of their relatives (p<0.05). Conclusion: Generally, patients or their relatives were satisfied with admission services. Of course, the admission staffs could response better to satisfying their questions, especially on consent forms, pay more attention to females, and old patients as all theses will lead to more the patients' satisfaction. http://jha.iums.ac.ir/article-1-46-en.pdf 2007-10-15 15 24 Admission Satisfaction Hospital Consumer Patients. Sheikhtaheri 1 AUTHOR Farzandipour 2 AUTHOR Sadughi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE به‌کارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر در بخش مدارک پزشکی (بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران - سال 1384) مقدمه: بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی به عنوان بخشی از بیمارستان - که نحوه عملکرد آن در کارایی، ارزشیابی و اعتلای کمی و کیفی فعالیتهای بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها نقش بسزایی دارد - حائز اهمیت می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد این بخش انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در سال 1384 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل دادند و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از بین اصول و مفاهیم نه‌گانه مدیریت کیفیت جامع فقط به‌کارگیری مفهوم پاداش و ترفیع در وضعیت نا‌مطلوب می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که باید اقداماتی در راستای افزایش مشارکت فردی و گروهی، برگزاری دوره‌های آموزش مداوم، جمع‌آوری، بررسی و تجزیه و تحلیل نظرات مراجعین وطراحی مجدد فرایندهای مختلف بخش مدارک پزشکی صورت گیرد. http://jha.iums.ac.ir/article-1-47-fa.pdf 2007-10-15 25 30 کلید واژه‌ها: مدیریت کیفیت فراگیر، بخش مدارک پزشکی، بیمارستان آموزشی Total quality management principles and concepts Implementation in medical records departments (Iran University of Medical Sciences teaching hospitals, 2004) Introduction: It is very important to use fundamental of total quality management in medical record department as a part of hospitals which their action has a tremendous affect on performance, evaluation, and upgrading the quality and quantity of health care activities in hospitals. The research were done with the idea of measurement of the rate of applying fundamental of total quality management in medical record departments of Iran University of Medical Sciences' teaching hospitals to report suggestions for upgrading the department performance. Methods: This is a descriptive cross- sectional study were done in 2004. The study population is all personnel of medical record departments of Iran University of Medical Sciences' teaching hospitals and data were collected by a questionnaire and were analyzed by SPSS. Results: Our findings showed that in medical record departments of Iran University of Medical Sciences' teaching hospitals only the concept of" raise and reward "was worst between the nine sections of total quality management. Conclusions: According to the out coming results, it is clear that some activities must been arranged to improve group and personal participation, training workshops periodically, collection, analyzed, and evaluation of customers' point of view and redesign different medical record department. http://jha.iums.ac.ir/article-1-47-en.pdf 2007-10-15 25 30 Total quality management Medical record department Teaching hospital M Ahmadi 1 AUTHOR M Karami 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت نظام اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد - 1385 مقدمه: کاربران نظام اطلاعات بیمارستانی افرادی هستند که در تمام ساعات کاری روزانه خود ازاین نظام استفاده، می کننند بنابراین نقاط ضعف و قوت نظام را به خوبی حسَ می‌کنند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به عملکرد نظام بسیار مهم و در توسعه و تکامل نظام بسیار مؤثر می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت نظام اطلاعات بیمارستانی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی - مقطعی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه‌ای پایا و روا، شامل سه بخش: تعامل کاربران با نظام، کیفیت نظام و کیفیت اطلاعات نظام جمع آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه ما نشان دادکه 5/67 درصد کاربران نسبت به کیفیت وظایف نظام اطلاعات بیمارستانی تا حدی راضی بودند. 5/57 درصد کاربران از عملکرد نظام و 2/53 درصد آنها نیز از کیفیت اطلاعات تا حدی راضی بودند. در مجموع اکثر کاربران (70 درصد) از نظام اطلاعات بیمارستانی تا حدی راضی بودند. نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های این مطالعه از دیدگاه کاربران مشکلاتی در قسمت‌های مختلف نظام اطلاعات بیمارستانی مورد استفاده در مشهد وجود دارد که عبارتند از عدم تطبیق عملکرد، وظایف و کیفیت اطلاعات نظام با نیازهای کاربران که می‌تواند منجر به پایین بودن سطح رضایت کاربران از نظام اطلاعات بیمارستانی باشد. http://jha.iums.ac.ir/article-1-48-fa.pdf 2007-10-15 31 36 نظام اطلاعات بیمارستانی، کاربران، کیفیت، دیدگاه A study on the user\'s views on the quality of teaching hospitals information system of Mashhad University of Medical Sciences-2006  Introduction: Users of Hospital Information Systems use these systems, round o`clock and as such perceive their problems better than others. Investigating views of users are very critical in development of performance of the systems and should be effective in their development. The aim of this study was to investigate the users' views about Hospital Information System in teaching hospitals (Mashhad University of Medical Sciences). Methods: This is an applied research with descriptive cross-sectional method. The sample subjects are recruiting through convenience sampling method. Three sectional valid and reliable questionnaires designed for data gathering consisting of: user interaction, quality of system, and quality of information. SPSS software was used for data analysis. Results: Our findings showed that there is some slight satisfaction of 67.5% of users of the quality of function, 57.5% of quality performance, and 53.2% of quality information of system. Totally most users (70%) were slightly satisfied with hospital information systems. Conclusion: According to the study findings there are some problems in hospital information systems of Mashhad teaching hospitals. These problems consist of performance incompatibility between user needs and system which leads to has decrease of satisfaction of users to the system. http://jha.iums.ac.ir/article-1-48-en.pdf 2007-10-15 31 36 Hospital information system HIS Users Quality View point. Kh Kimiafar 1 AUTHOR Gh Moradi 2 AUTHOR F Sadoughi 3 AUTHOR F Hosseini 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تعیین رابطه بین سبک‌های مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان مقدمه: یکی از عوامل موثر در افزایش اثربخشی، کارایی و در نهایت بهره‌وری، سبک رهبری مدیران سازمان می‌باشد. چون در سازمان‌ها هر موقعیتی سبک رهبری خود را می‌طلبد، آگاهی مدیران از الگوها و تئوری‌های رهبری، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمان‌ها در نیل به اهدافشان می‌گردد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک‌های مدیریت مدیران رده‌های مختلف وظایف (برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل) مدیران آموزشی و غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به صورت مقطعی (توصیفی- تحلیلی) انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران عالی و میانی دانشگاه تشکیل می‌دهند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه "الف" سبک‌های رهبری فیدلر ؛ و پرسشنامه "ب" عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار می‌داد. پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه‌ها بین مدیران دانشگاه توزیع شد. پردازش وتجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون، آزمون HSD توکی و دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: حدود 49درصد مدیران از نظر برنامه‌ریزی و 48 درصد ایشان از نظر سازماندهی در سطح بالا و 40 درصد آنان از نظر کنترل در سطح متوسط بودند. سایر یافته‌ها نشان داد که بین سبک رهبری مدیران ( وظیفه‌مدار - رابطه‌مدار) و برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل آنها رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین میانگین کنترل مدیران در رده‌های مختلف سنی و بین میانگین سبک رهبری مدیران در رده‌های مختلف سابقه خدمت تفاوت وجود داشت. نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده رهبران وظیفه‌گرا و رابطه‌گرا در برنامه‌ریزی و تعیین اهداف سازمانی عملکرد خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد با سبک رهبری مناسب در سازمان می‌توان با سازماندهی، وظایف را برای بهبود عملکرد سازمان هماهنگ نمود. این بدان معنا است که هر قدر سبک هدایت و رهبری مدیران با موقعیت‌ها و نیازمندی‌های زیردستانشان هماهنگ باشد مدیران در دستیابی به اهداف و اجرای وظایفی از قبیل برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل موفق تر خواهند بود. از طرفی با توجه به اینکه رهبری رابطه‌ای است بر اساس کنترل و نفوذ، رهبران وظیفه‌گرا و رابطه‌گرا با کنترل بر کارکنان اطمینان داشتند که به اهداف خود خواهند رسید. http://jha.iums.ac.ir/article-1-50-fa.pdf 2007-10-15 37 44 سبک رهبری، وظایف مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل Determining correlation between management styles and administrators\' duties in Kerman University of Medical Sciences Introduction: One of the most effective factors on increasing effectiveness, efficacy and ultimately productivity, is the organizational manager styles. Due to every organization has unique condition it needed and its own management skills, managers' knowledge of the patterns and management theories, makes their job much easier and causes their organizations successes. Main objective of this study is finding different methods of the management in teaching and non teaching administrators in Kerman University of Medical sciences in different levels and their duties (planning, organizing, controlling). Methods: This is an applied study carried out as cross-sectional analytic method. The research population is all the high level and intermediate administrators. Tools of collecting data were two questionnaires: questionnaire Achecked the Fiddler methods and questionnaire B checked manager's performances. After evaluating validity and reliability those two questioners they were distributed among University's administrators. Data analysis was done as descriptive(frequencies, means, and standard deviations)and analytic(one way analysis of variances, regressions, Toki HSD test, Duncan, and Pearson's correlation and Spearman tests) using SPSS software. Results: About almost 49% of administrators in planning, and 48% of them in organizing, judged in upper level, and 40% in the medium level. Other finding showed that between their styles (duties oriented and relation oriented) and planning, organizing, and control there was significant correlations. Also between the mean of administrators control in different age groups and different years of services and levels of the their experiences there were meaning differences. Conclusions:According to our findings the duty oriented and relation oriented administrators both have good performances in planning and determining organizational goals. Also our findings showed that with a suitable organizational managing style in , duties could be arranged to improve organizations' performances. That means , the more managers' style are coordinated with the facts and needs of subordinate people, the more accomplish such as planning, organizing, and controlling, would achieved by administrators. Because management is a relation between control and influence, both duties oriented and relation oriented administrators are assure to achieve their goals. http://jha.iums.ac.ir/article-1-50-en.pdf 2007-10-15 37 44 Administrative style Administration duties Planning Organization Control. M Nekoei Moghadam 1 AUTHOR M Beheshtifar 2 AUTHOR Z Shokoh Saljoghi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE طراحی سیستم اطلاعات مدیریتی بحران‌های طبیعی مقدمه: مواجهه با حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی همانند تصادفات هوایی و جاده‌ها و مواد شیمیایی و زمین لرزه‌ها و سیل‌ها، مدیریت منابع بسیار قویی را می‌طلبد. بعضی از این بحران‌ها بسیار کوچک بوده و با استفاده از یک مدیریت محلی و منابع موجود قابل حل می‌باشند ولی بعضی از بحران‌ها ناحیه جغرافیایی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهند. بنابراین احتیاج به یک مدیریت کلان و گسترده در سطح بالاتری دارند، همانند زمین لرزه‌های گسترده‌ای که در بسیاری از مناطق کشورمان رخ می‌دهد. سیستم‌های اطلاعاتی توزیع شده که اخیرا در بعضی از کشور‌ها توسعه داده شده است، از اهمیت خاصی برخوردارند. همانند سیستم‌های مدیریت بحران (Disaster Management System) و پشتیبان‌کننده تصمیم‌گیری (Decision Support System) تحت وب که نمونه آن توسط صلیب‌سرخ جهانی در کشور ترکیه بعد از زمین لرزه شش سال پیش که خسارات بسیار زیادی را به‌بار آورد پیاده‌سازی شده است. سیستم مورد بحث یک سیستم کاملا توزیع شده و پشتیبان‌کننده تصمیم‌گیری می‌باشد که در بحران‌های گسترده، مدیریت بحران را یاری می‌رساند. این سیستم ترکیبی از متدهای تحقیق در عملیات (همانند متدهای بهینه سازی ریاضی و شبیه سازی) و هوش مصنوعی (سیستم‌های مبتنی بر دانش و تشخیص الگو) و سیستم‌های مدیریت اطلاعات (تحت شبکه و مستقل از پلتفرم مبتنی بر .Net) می‌باشد. با توجه به گستردگی بحث و همچنین با توجه به امکانات موجود پیاده‌سازی سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری و سیستم اطلاعات مدیریتی در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. مروری بر مطالعات: پژوهش حاضر از نوع کتابخانه‌ای و اینترنتی بوده و بر اساس منابع و اطلاعات موجود در مقالات و وب‌سایت‌های اطلاعاتی مختلف از جمله وب‌سایت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ جهانی معماری سیستم‌های مدیریت بحران‌های طبیعی مورد بررسی قرارگرفته و براساس شرایط و امکانات کشورمان بومی‌سازی گردیده است. نتیجه گیری : معماری پیشنهادی علاوه بر داشتن مزایای سیستم‌های مشابه بررسی شده، بومی‌سازی شده و با توجه به امکانات و شرایط موجود قابلیت عملیاتی شدن در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف را دارد و می‌توان با استفاده از این سیستم خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل رساند. به‌کارگیری این معماری اولین قدم در راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت بحران‌های طبیعی می‌باشد با راه‌اندازی این سیستم‌ها و یکپارچگی اطلاعات منابع مختلف موجود در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در هنگام رخداد حوادث طبیعی با گستردگی زیاد می‌توان مدیریت منابع را به‌صورت بهینه انجام داد تا از میزان خسارت‌ها کاسته شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-49-fa.pdf 2007-10-15 45 54 سیستم اطلاعات مدیریت بحران‌های طبیعی، سیستم‌های مدیریت اطلاعات، دولت الکترونیک، پورتال سازمانی Designing natural disaster management information system Introduction: To cope with natural and unnatural critical events such as air crashes, car accidents, chemicals and earthquakes or floods needs powerful resource management. Some of these critical events are tiny and by using local and available resources management could be resolved, but some cover extended geographical areas and so need a massive, vast resources and high level management for example intense earthquakes which were occurred in Iran. Distributed information systems including web based DMS and DSS, that has been just developed in some countries, have gained much importance. One typical case was implemented by World Red Crescent in Turkey's earthquake which tolerated many damages six years ago.This system is a distributed system and a type of decision support system that can be used in vast critical by disaster managers. This system is compounded of operational research (for example mathematical based-optimization and simulation) and artificial intelligent (for example knowledge based-systems and pattern recognition) and information management systems (network and .Net based system) methods. Designing and implementing of this system is very important according to span discussion and available facilities in our country. Literature review: This is a librarian and internet based-research. Architecture of disaster information management system based available information in various articles and web sites in internet are reviewed and then it has been naturalized based on conditions and facilities of our country. Conclusion: In this research proposed architecture has benefits of similar systems as well as It has been naturalized based on conditions and available facilities and it can been operated in various organizations, and can reduce damages due to natural hazards. Applying this architecture is first step in triggering of natural disaster information management systems to reduce damages. Damages due to natural disasters should be reduced by using this system and integrating of available information of various resources in different organizations. http://jha.iums.ac.ir/article-1-49-en.pdf 2007-10-15 45 54 Natural disaster information management system Management information system E-Government Organizational portal M Setayesh Barhaghi M.1 / Kamkar Haghighi 1 AUTHOR M Kamkar Haghighi 2 AUTHOR M Alizadeh 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی استانداردهای ساختار، محتوا و واژه‌نامه پرونده الکترونیک سلامت در سازمان‌های منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران مقدمه: پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به عنوان اطلاعات مراقبت بهداشتی ذخیره شده الکترونیکی تمام طول دوران حیات فرد با هدف پشتیبانی استمرار مراقبت، آموزش و پژوهش محسوب می‌شود. استانداردهای محتوا و ساختار یکی از مهمترین موضوعاتی است که در EHR باید در نظر گرفته شود. هدف پژوهش بررسی استاندارد‌های محتوا، ساختار و واژه‌نامه پرونده الکترونیک سلامت و ارائه الگوی مناسب برای ایران می‌باشد. روش بررسی: این بررسی یک مطالعه مقطعی - مقایسه‌ای است که در سال 85-84 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه و چک لیست بود. جامعه پژوهش را سازمان‌های ASTM ، HL7 و CEN/TC251 تشکیل می‌داد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از جداول تطبیقی وروش‌های کیفی تحلیل شد. با توجه به مزایا و محدویت‌های استانداردهای منتخب، الگویی برای ساختار، محتوا و واژه‌نامه‌ای EHR پیشنهاد و طی دو مرحله به روش دلفی آزمون شد. یافته‌ها: سه سازمان وجود دارد که استاندارد‌های مربوط به EHR را ایجاد می‌کنند که عبارتند از: بهداشت در سطح هفتم (HL7)، جامعه آزمون اسناد امریکا (ASTM) و هیئت فنی، کمیته اروپایی تعیین کننده استاندارد(CEN TC251 ). استاندارد HL7 فاقد استاندارد جامعی برای محتوا و ساختار است، اما در دو بخش به نام‌های معماری بالینی سند و پروپوزال نیروی کاری هستی شناسی سند، ایده‌هایی در ارتباط با EHR می‌دهد و از استانداردهای واژه‌نامه‌ای LOINC ، SNOMED و UMLS استفاده کرده است. CEN TC251 ساختار EHR را تعریف می‌کند اما فاقد استاندارد محتوایی واژه‌نامه‌ای است. ASTM محتوا و ساختار EHR را مشخص کرده و از استاندارهای واژه‌نامه‌ای مثل ICD9 , SNOMED و READ استفاده کرده است. نتیجه‌گیری: مطالعه نشان می‌دهد که این سازمان‌ها، در مجموع استانداردهای محتوا، ساختار و واژه‌نامه‌ای را لحاظ نموده‌اند. با توجه به نقاط ضعف و مزایای این استانداردها، الگویی برای ایران طراحی شد و با نظرخواهی نهایی گردید. در این ساختار باید از معماری استاندارد پذیرفته شده‌ای استفاده شود و استاندارد واژه‌نامه گنجانده شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-51-fa.pdf 2007-10-15 55 64 استاندارد، پرونده الکترونیک سلامت، ASTM E1384 CEN TC HL7 Comparative study on EHR content, structure, and terminology standards in selected organizations and design a model for Iran Introduction: Electronic health record (EHR) is defined as digitally stored healthcare information about an individual's life time with the purpose of supporting continuity of care, education, and research. Major issue that needs to be addressed in order to accomplish with sharing and exchange is the development and use of content and structure standards in the EHR. Based on, this investigation has done on EHR content, structure and vocabulary standards and designs a suitable model for Iran. Methods: This cross section comparative study was conducted in the year 2005-2006. The means for collecting data were check list and questionnaire. Participants include ASTM, HL7, and CEN TC. Data analysis was done by way of qualitative methods and comparative tables. Based on the standards advantages and limitations, a model was recommended. Using Delphi systems, a workable model for content, structure, and vocabulary of EHR was presented. Results: Study shows that there are three main organizations that create standards related to EHR: HL7, CEN TC251, and ASTM E31. HL7 dose not have a compressive standards for content and structure, but in two sections, namely the Clinical Document Architecture (CDA) and the Document Ontology Task force (DOTF) proposal give some ideas regarding EHR and used vocabulary standards such as SNOMED, LOINC, and UMLS. CEN TC 251 defines the structure of an EHR but not it's content. Pre-standard ENV13606-1 suggests structure EHR and ENV13606-2 partially suggests some content of the EHR and dose not any vocabulary standard. ASTM E1384 "Standard Guide for Content and Structure of the Electronic Health Record" partially defines an EHR content and structure and used vocabulary standards such as ICD9, SNOMED, READ. Conclusions: Theses organizations paid a lot attention to the structure, content, and vocabulary standards. Based on theirs weakness and capabilities, a model was recommended and finalized using the Delphi technique. http://jha.iums.ac.ir/article-1-51-en.pdf 2007-10-15 55 64 Electronic health record standards ASTM HL7 CEN TC. P Rezae 1 AUTHOR M Ahmadi 2 AUTHOR F Sadughi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل آسیب‌های شغلی کارکنان بهداشتی، درمانی شبکه بهداشت و درمان هشترود: 1385  مقدمه: واحدهای ‌بهداشتی‌درمانی در مقایسه با سایر سازمان‌‌های اداری و خدماتی، محیطی آلوده‌تر و بیماری‌زاتر و خلاصه مخاطره‌آمیزتر برای کارکنان هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی بروز و شیوع آسیب‌‌های شغلی و برخی عوامل موثر بر آن در بین کارکنان بهداشتی، درمانی شبکه بهداشت و درمان هشترود است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در سه ماهه اول سال 85 انجام شد. 270 پرسشنامه در بین کارکنان بهداشتی، درمانی شبکه بهداشت و درمان هشترود توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های t-test، X2 و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. یافته‌ها: بروز آسیب‌های شغلی 8/43% و شیوع آنها 61% بود. فرو رفتن سوزن به دست و آسیب‌های وسایل نوک تیز بیشترین میزان بروز و شیوع را داشت (میزان بروز به ترتیب: 4/22% و 19% و میزان شیوع به ترتیب 3/34% و 1/25%). 6/32% کارکنان آسیب‌های شغلی رخ داده برایشان را گزارش کرده بود. 5/49% در مورد پیشگیری از آسیب‌های شغلی آموزش ندیده بودند. میزان بروز آسیب‌های شغلی در کارکنان آزمایشگاه و بیمارستان ( 70% و 7/66%) بیشتر از سایر مراکز بود(05/0P<). بین میزان بروز آسیب‌های شغلی و میزان تحصیلات کارکنان مورد بررسی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت، به طوری که بیشترین موارد بروز مربوط به کارکنان دارای تحصیلات دیپلم و کمتر بود(05/0<P). نتیجه‌گیری: با توجه به میزان قابل توجه آسیب‌های شغلی، پیشگیری از این آسیب‌ها بایدتدابیرپیشگیرانه در نظر گرفته شود. جهت کاهش آسیب‌های شغلی، ارایه آموزش‌های لازم هم در بدو خدمت و هم به صورت متناوب برای کارکنان و نیز گزارش دهی این آسیب‌ها توسط کارکنان به خصوص کارکنان بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-52-fa.pdf 2007-10-15 65 70 آسیب‌های شغلی، کارکنان بهداشتی، درمانی، بروز، شیوع Occupational injuries factors in Hashtrood health network personals Introduction: Health centers are more contaminated and pathogenic- and in briefly more dangerous- than other offices and work places for the employees. The goal for the following research was review of the occupational injuries occurrence and prevalence and some affective factors among Hashtrood health network employees. Methods: This cross sectioned study was conducted by questionnaire distributed to 270 Hashtrood health center employees. Data were analyzed by SPSS through X2 , t-test and logistic regression. Results: The incidence and prevalence rates of occupational injuries were 43.8%and 61% respectively. Needles and sharp objects injuries had the highest ratio (Incidence rate 22.4% and 19% respectively , and prevalence rate 34.3% and 25.1% respectively). Only 32.6% of the employees reported their injuries .In 49.5% of cases they haven't got the proper trains. The rate of occupational injuries among hospital and laboratory employees (70% and 66.7% respectively) is more than other centers (P<0.05). There was an significant correlation between the employees education level and their occupational injuries, that means the most occupational injuries have been happened for the one who has diploma or less education (P<0.05). Conclusions: Given to the vast occupational injuries, preventing measures must be considered. To reduce the occupational injuries, we suggest providing the needed training for the new comers and periodically for the employees and also a proper reporting system by employees especially in hospitals and labs. http://jha.iums.ac.ir/article-1-52-en.pdf 2007-10-15 65 70 Occupational injuries Health personals occurrence prevalence. A Barati Marnani 1 AUTHOR H A Gorji 2 AUTHOR F Hosseini 3 AUTHOR J Babaie 4 AUTHOR