OTHERS_CITABLE تأثیر شبکه رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر کیفیت خدمات درمانی کارکنان بخش های بالینی در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) دانشگاه علوم پزشکی سمنان مقدَمه: به کارگیری صحیح شبکه های رایانه ای اطلاعات بیمارستانی و پذیرفتن آن توسط کارکنان مراقبت بهداشتی می تواند منجرَ به بهبود کیفیَت ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی، و کاهش هزینه های مربوط به آن گردد. در این مطالعه اثرهای نظام اطلاعات بیمارستانی بر کیفیَت برخی از فعَالیَت های درمانی کارکنان بخش های بالینی بررسی می شود. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی، تأثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعَالیَت های مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران ، بهیاران و منشی های بخش های سرپایی و بستری مرکز آموزشی و درمانی امیرالمؤمنین (ع) سمنان نسبت به رایانه ای شدن سیستم اطلاعات بیمارستانی درسال 86-1385 بررسی شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که پس از تأیید اعتبار و روایی مورد استفاده قرار گرفت. پس از توزیع پرسشنامه بین کارکنانی که تجربه کاری بیشتر از سه سال داشتند، داده های به دست آمده از طریق روش‌های آماری توصیفی و استنباطی درسطح معنی دار 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اکثر کارکنان (80درصد) چند بار در روز از نظام رایانه ای بخش خود استفاده می کردند. بیشتر پرستاران از ثبت گزارش پرستاری در رایانه به علت دوباره کاری، خودداری می کردند. پنجاه وپنج درصد کارکنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح، 8/45درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15درصد با بهبود نتیجه درمان حاصل ازسیستم اطلاعات رایانه ای موافق بودند. پنجاه درصد کارکنان بر این باور بودند که نظام اطلاعات رایانه ای باعث شده تا رسیدگی از داروهای تجویز شده به بیماران راحت تر شود. بیست درصد با راحت تر شدن بررسی مشکلات بیمار به وسیله سیستم رایانه‌ای موافق بودند. به طور کلی 52 نفر از تأثیر سیستم روی برخی از فعَالیَت های مراقبتی بخش های بالینی نسبتاً راضی بودند و تعداد بسیار کمی (4 نفر) نیز رضایت کامل داشتند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS روی فرایند مراقبتی بیماران و رضایت از کاربر پسند بودن سیستم و نوع بخش درمانی رابطه معنی داری مشاهده شد(P<0.05) . نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کمتر از نیمی از کارکنان بخش های بالینی از تأثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر فعَالیَت های مراقبتی بیماران رضایت نسبی دارند. برای اثر بخشی بیشتر نظام اطلاعات بیمارستانی بر فرآیند مراقبتی بیماران، باید این نظام با ماهیَت پویای فرایند های مراقبتی بیماران همخوانی داشته باشد لذا استفاده از نظام های سخت افزاری پیشرفته از قبیل رایانه های جیبی، دستی، قلمی و قابل حمل و طراحی نرم افزارهای تشخیص صدا جهت راحتی ورود اطلاعات به رایانه در بخش های بالینی و ارائه راه کارهای قانونی جهت جلوگیری از دوباره کاری در فعَالیَت روزانه پرستاران پیشنهاد می گردد. http://jha.iums.ac.ir/article-1-147-fa.pdf 2008-04-15 7 16 تأثیر، شبکه رایانه ای اطلاعات بیمارستان،کیفیَت خدمات درمانی The impact of hospital information computerized network on clinical departments curative services personnel.(Semnan University of Medical Sciences-Amir Al-Momenin hospital) Introductions: Correct usage of hospital information computerized net work and its acceptance by health care personnel could lead to improvement the quality of health care and curative services and reduces their cos.t In this research the impact of hospital information computerized network on clinical departments curative services personals have been studied. Methods: In this descriptive-analytical study, the impact of the hospital information computerized network on some of the health care activities, behavior situations, patients satisfactions, and the point of the view of 120 of the nurses, auxiliary nurses, and secretaries of outpatient departments and Semnan’s Amir al-Momenin teaching hospital during 1385 -1386(2005-2006) has been reviewed. Data collecting tools were questioners, which have been used after approved for validity and reliability. After distributions the questioners among personnel with more than three years job experience. Collected data have been evaluated by descriptive and inferential method with considering ?= 5% for significance. Results: Most of the personnel (80%) work with their departments, computers daily. Most of nurses neglected to register their daily report to avoid duplication. Fifty five per cents of personnel were agreed with availability of correct information, 15% for improvement of curative outcomes because using computerized information system, and 45.8% for job errors reduction, 28% for better supervision for patients’ curative period, 50% of personnel believed that computerized information system caused the easier way to evaluate the patients drug administration, 20 % of personnel agreed that evaluation of patient’s problem is much easier. In total, 52 personnel have been satisfied as the result of the impact of hospital information computerized net work on HIS method and very few of them (4 people) had absolute satisfactions. There were a significant relation between the personnel satisfaction for the impact of patient’s curative and care and patients, satisfaction for user friendly system and curative department type(ρ <0.05). Conclusions: We concluded that less than half of the personnel in clinical department were almost relatively satisfied by impact of the hospital information computerized network system. To be more effective the hospital information system on patient’s healthcare process, the system should be coordinated with a dynamic care process for patients, so that using the hardware such as palms, notebooks, and portable computers, and also soft ware designed to recognized voices to ease data entry in clinical departments and providing legal approaches to avoid the duplication in nurses daily activities are suggested . http://jha.iums.ac.ir/article-1-147-en.pdf 2008-04-15 7 16 Impact Hospital information computerized network Curative services quality. F Ebadi Azar 1 AUTHOR M Kahooei 2 AUTHOR M Soleimani 3 AUTHOR S Ghazavi 4 AUTHOR AA Ghods 5 AUTHOR S Alaei 6 AUTHOR D Rajabzadeh 7 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان‌های آموزشی کرمان چکیده مقدَمه : پایداری و تداوم فعالیت بیمارستان ها بیش از پیش در گروی ایجاد مزَیت رقابتی نسبی می باشد که برای دستیابی به آن در مقایسه با رقیبان باید بتوان خدمات بهتری را ارائه کرد. امروزه عامل اصلی ایجاد ثروت و ارزش افزوده در بیمارستان ها را کارکنان صاحب دانش و یا به عبارت دیگر سرمایه های فکری توانمند می دانند. توانمند سازی منابع انسانی از طریق ایجاد مجموعه ای از ظرفیت های مورد نیاز در آنان و درسایه ی جوَ توانمندسازی سازمان میسَر می شود. ارزیابی ادراک توانمندی کارکنان انعکاس دهنده جوَ توانمند سازی سازمان است. در این پژوهش با مطالعه ی رابطه ی جوَ توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان به بررسی همبستگی مؤلفه های هر یک از متغیَرهای فوق در جامعه مورد مطالعه می پردازیم. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی ست که در سال 1386 انجام شده است. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل می دهند. سیصدوهشتادوشش نفر از کارکنان جامعه ی آماری به روش نمونه گیری دو مرحله ای شامل نمونه گیری تصادفی و طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با طیف درجه بندی لیکرت ؛ مشتمل بر سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختی و جوَ توانمندسازی که بر اساس پرسشنامه معتبر اسکات و ژاف بود. این متغیَر دارای مؤلفه های هشتگانه می باشد. متغیَر ادراک توانمندی کارکنان که بر اساس پرسشنامه ی معتبر وتن و کمرون مشتمل بر مؤلفه های پنجگانه می باشد. داده ها به روش خود پاسخگویی از نمونه های پژوهش اخذ و بعد از ورود به نرم افزار آماری SPSS ، با استفاده از شاخص های آمار توصیفی، آزمون t یک نمونه ای، آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل، و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. معیار قضاوت برای مطلوب بودن میانگین متغیَرها، کسب حداقل 70درصد مقیاس پنجگانه با طیف درجه بندی لیکرت یعنی50/3 تعیین شد. یافته ها: در زمینه ی "جوَ توانمندسازی حاکم بر بیمارستان های آموزشی مورد مطالعه"، یافته ها نشانگر آن است که میانگین تمامی مؤلفه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. بالاترین میانگین ها به ترتیب مربوط به روشنی و وضوح اهداف 2 /97 و کار تیمی 2 /77 و کمترین آن مربوط به ارتباطات با میانگین 2 /10 بود. در زمینه ی "ادراک توانمندی کارکنان" یافته ها نشان داد که علی رغم میانگین نسبتاً بالای مؤلفه های خوداثربخشی؛ و معناداربودن میانگین مؤلفه های خودسامانی، تأثیرگذاری، اعتماد به دیگران در سطح مطلوبی قرار نداشته و درکل، متغیَر ادراک توانمندی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود. در این پژوهش فرضیه معنی دار بودن رابطه جو توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان با احتمال 99درصد؛ و ضریب همبستگی 723/0 در سطح معنی داری 0001/0 تأیید شد. به علاوه هر یک از متغیَرهای هشتگانه نیز دارای ارتباط مستقیم و قوی (ضریب همبستگی بیش از 5/0) با ادراک توانمندی کارکنان بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج آماری تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیَر جوَ توانمندسازی و متغیَر ادراک توانمندی کارکنان بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط مثبت ، قوی و معنی داری وجود دارد. بیشترین ضرایب همبستگی مربوط به مؤلفه های روحیَه ی کاری ، روشنی و وضوح اهداف بود. این ارتباط و همبستگی، به تفکیک در خصوص مؤلفه های هشتگانه ی جوَ توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان نیز مشاهده می گردد. با توجه به ارتباط معنی دار بین جوَ توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان و وجود همبستگی مستقیم و قوی ما بین آنها ،برای اجرای رویکرد توانمندسازی ،مدیران و مسئولین بیمارستان می توانند با اعمال مدیریت کارآمد و ایجاد شرایط مطلوب، جوَ توانمندسازی مناسبی را در بیمارستان های آموزشی فراهم کنند و از این طریق به نحو مؤثری بر شناخت ، احساس و ادراک توانمندی کارکنان تأثیربگذارند . کلید واژه ها: جوَ توانمندسازی، ادراک توانمندی، بیمارستان آموزشی http://jha.iums.ac.ir/article-1-443-fa.pdf 2008-04-15 17 26 جوَ توانمندسازی، ادراک توانمندی، بیمارستان آموزشی A study on empowerment atmosphere in relation with empowerment perception on Kerman teaching hospital’s personals Introductions: Stability and consistency of hospitals’ activities depends more than ever before, on making competitive performances, which to achieve them comparing to other competitors could demonstration better qualities performances. Nowadays the most improvement tools of richness and price value of hospitals are known as experienced personnel, or on the other hand, source of the powerful human resources. Empowerment of the human resource is achieved by making a collection of existence capacities and empowerment atmosphere in the organization. Evaluation of the personnel’s empowerment, reflect the empowerment atmosphere of the organization, so that in this study, empowerment atmosphere in relation with empowerment perception of Kerman teaching hospitals, the correlation of each variable in the study population have been evaluated. Methods: Present study is descriptive study ,conducted in 1386(2006). The research society of the study is Kerman teaching hospital personals. Three hundreds eighty six people selected by two stages random and stratifying sampling have been studied. The tools for collecting data, were questioners with the Likret quality degrees which included three parts: demographic information, empowerment atmosphere based on valid Scot and Jaff questioners which have eight parts and the empowerment perceptions based on Veton and Kameroon questionnaires which have five parts. Data have processed by SPSS software and and analyzed using one sample t-test, Pearson's correlation test, independent t-test, and ANOVA test. We define desirability judgment for variables means 70%,in Likert five scale grading( equal to 3.5). Results : Our finding showed that the average of all component on empowerment atmosphere in relation with empowerment perception had not suitable position. The highest mean score in order to clarifying and clearness for goal was 2.97 and for team work. 2.77 and the lowest score was for communication with 2.10. About the “empowerment perception personals “data showed that n spite of the high average score in self-effectiveness component, and significant difference between self arrangement, efficacy confidence to others is not desirable and totally, the empowerment perception factor had not an acceptable level. In this research theory of significance between empowerment atmosphere and empowerment perception confirmed by 0.99 of probability and correlation coefficient by 0.723 in 0.0001 confidence level. Additionally each and every of the eight factors has direct and strong relation with personnel's empowerment perception (correlation coefficient more than0.5). Conclusions: Pearson correlation coefficient analyze showed that there is a positive relation between empowerment atmosphere factor and empowerment perception of the personnel. The maximum correlation coefficients are related to work mentality, clearness and brightness of goals components This relation and correlation, separately have been observed in the eight factors of the empowerment atmospheres. Due to the significant relation between empowerment atmosphere and empowerment perceptions of personnel, and strong and direct relation among them, to apply the empowerment event, management and personnel could bring empowerment atmosphere to hospital by using applied management skills and suitable conditions. and, by this way been affectedly work on personnel's’ knowledge emotions and empowerment perceptions. http://jha.iums.ac.ir/article-1-443-en.pdf 2008-04-15 17 26 Empowerment atmosphere Empowerment perception Teaching hospitals T Tourani 1 AUTHOR V Yazdi Feizabadi 2 AUTHOR MR Gohari 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پایش سلامت در حیات مصنوعی در حوزه های بیماری های واگیر و آلودگی مقدَمه: پیچیدگی ذاتی جامعه ی بشری، همراه با کاهش امکان انجام آزمایش در بیشتر محدوده های علوم اجتماعی و بهداشتی منجرَ به آن شده است که محقَقان به استفاده از شبیه سازی کامپیوتری و به کارگیری مدل های مصنوعی در مطالعه ی جنبه های ضروری متفاوت موجود در این علوم روی بیاورند. طراحی مدل های مصنوعی مبتنی بر اطلاعات محیط های واقعی و تحلیل و شناسائی؛ و سپس بازخوانی نتایج حاصله و به کارگیری شان در محیط واقعی جهت تصحیح رفتارهای پیچیده انگیزه ی مناسب و بجایی بود که توانست چرخ پژوهش را به حرکت درآورد و آن را فعَال سازد. دراین پژوهش یافتن یک راه حل برای شناسایی، تحلیل و بهینه سازی فرایند در نظام های پیچیده بهداشتی درمانی هدف گذاری شده و در همین راستا مدل هایی برای پایش سلامت در حیات مصنوعی در حوزه ی بیماری های واگیر و آلودگی ارائه شده است. روش بررسی: نوع روش تحقیق بنیادی، شبیه سازی و کاربردی (منبعث از هوش مصنوعی) است و روش گردآوری اطلاعات میدانی، کتابخانه ای و محاسباتی ست. جامعه ی مورد مطالعه ی مصنوعی (لابراتوار کامپیوتری)، شامل عامل های محاسباتی هوشمند و ابزار استفاده شده به منظور شبیه سازی (مدلسازی) و تحلیل، نرم افزار NetLogo است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که افزایش و انتشار آلودگی و فقدان مراقبت بهداشتی در محیط باعث کاهش رفاه عامل ها و تداوم آن، باعث افزایش تدریجی تعداد مرگ و میر عامل ها می شود، ضمن آنکه نبودِ سیاستگذاری صحیح در بخش درمان می تواند منجرَ به همه گیر شدن بیماری و اتلاف منابع شود. همچنین یافته ها نشان می دهد که مدلسازی مبتنی بر عامل در حیات مصنوعی روشی کارآمد و راه حلی راهگشا در نظام سلامت می باشد. نتیجه گیری: نیاز به استفاده از مدل های حقیقی در حیات مصنوعی و گسترش و توسعه ی آنها در جهت تصمیم گیری، تحلیل و بهینه سازی بهتر مسائل و فرایندهای سلامت در حیات واقعی مشاهده می شود که در صورت وقوع می تواند حلَال برخی از مسائل و معضلات موجود در نظام سلامت کشور باشد و در جهت ارتقاء و توسعه ی آن به کار گرفته شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-382-fa.pdf 2008-04-15 27 38 پایش سلامت، توزیع بیماری، انتشارآلودگی، حیات مصنوعی، جامعه ی مصنوعی، مدل فضای قندی، ایدز، اچ آی وی Health monitoring in artificial life on contagious diseases and pollutions Introductions :Inherent human society and its complexities, in addition the possibility of trial in more social and health sciences, caused using of computerized simulations and artificial models in terms of necessary views that are exist in these types of sciences. to design these artificial models based on real environment and evaluation and recognition and then recalling the results, and using then in real environment to correct the complex behaviors, are a suit response to active the researchers is these era. ?! Present research have been done to achieve the suitable method to recognitions ,To correct complex behavior was an appropriate incentive to mobilize and activate research works. In this research we attempt to find a solving to identify and optimizing the process, in complex curative and health systems. Also some health monitoring models in artificial life in contagious diseases and pollutions have been provided. Methods:This is a basic research, with simulation, and applied (originated from artificial intelligence) research. Its data is collected from field information, library study, and mathematical methods. Artificial community study( a computer laboratory) included intelligence mathematical factors and tools used for simulation (modeling) and analyzing is NetLog software. Results:The result showed that pollution increase and dissemination, and lack of health care in the environment, cause welfare factors reductions and its continuity, cause gradual deaths of factors. Also lack of a right policy in treatment section could cause the outbreak of diseases and wasted the resources. Also the finding showed that factor modeling based in artificial life is an efficient method and problem solving approach in health systems. Conclusions :Need to using the real models of exact models for artificial life, and developing them in terms of decision making, analyzing, and optimization of problems and health processes in real life, are required. In case, it could be a solution for some existed problems in health care system and it could be used to improvement and developing them. http://jha.iums.ac.ir/article-1-382-en.pdf 2008-04-15 27 38 Health monitoring Disease distribution Artificial life Artificial community AIDS HIV A Rahman 1 AUTHOR S Setayeshi 2 AUTHOR M Shamsaei Zafargandi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه‌ی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی ـ درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم مقدمه: وظایف بخش مدارک پزشکی شامل :جمع آوری، پردازش، حفظ و نگهداری پرونده های پزشکی بیماران بوده و از بخش های اساسی سازمان بیمارستان به حساب می آید. ارزشیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های کشور نشان می دهد که هنوزاین بخش ها نتوانسته اند به استانداردهای مطلوب و خدمات با کیفیت بالا دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی عملکرد بخش مدارک پزشکی (واحدهای پذیرش، آمار، کدگذاری و بایگانی) بیمارستان های آموزشی ـ درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در آن عملکرد بخش های مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم (بیمارستان های الزهرا، ایزدی، حضرت معصومه، فاطمی سهامیه، کامکار و نکویی) مورد ارزشیابی قرار گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از چک لیست و به روش مشاهده و مصاحبه انجام پذیرفت. اطلاعات دموگرافیک پرسنل مدارک پزشکی نیز توسط پرسشنامه و انجام مصاحبه حضوری جمع آوری شد. یافته ها : این پژوهش نشان دادکه میانگین نمره ی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان حضرت معصومه(س)54/10، ایزدی79/11، الزهرا 21/12، نکویی 34/15، کامکار73/15 و فاطمی سهامیه44/16 از 20 بودکه در تقسیم بندی امتیازات، عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های الزهرا، ایزدی و حضرت معصومه (س) متوسط، کامکار و نکویی خوب و بیمارستان فاطمی سهامیه خیلی خوب ارزشیابی شدند. نتیجه گیری: عملکرد بخش مدارک پزشکی نیمی از بیمارستان های مورد مطالعه زیر حد مطلوب می باشد، لذا در راستای بهینه سازی عملکرد این واحدها ضرورت دارد، اولاً مسؤلان بخش های مدارک پزشکی و بیمارستان های مورد مطالعه در تخصیص منابع برای هرکدام از واحدها طبق استانداردهای مربوطه توجه خاص مبذول فرمایند، ثانیاً وجود دستورالعمل و رویه های مکتوب هر واحد، ارائه شرح وظایف مکتوب به پرسنل، تعریف و تعیین استانداردهای کاری در مورد فعالیت های هر واحد، استفاده از پرسنل تحصیل کرده و توزیع متناسب آنها بین واحدها را درنظر داشته باشند. http://jha.iums.ac.ir/article-1-148-fa.pdf 2008-04-15 39 46 بخش مدارک پزشکی ، بیمارستان آموزشی ، عملکرد A study on medical records department performances in Qom,s University for Medical Sciences teaching hospitals Introduction: Medical records department‘s duties includes: collecting, editing, resorting the patients files, and it is one of the important departments in hospitals. Evaluation of medical records department in Iran shows that these departments have not achieved desirable standards and high quality services. The aim of present research was to evaluate the medical records department services (reception, statistical, coding, and filing) of Qom,s University of Medical Sciences Teaching-Curative hospitals. Methods: Present research is a cross-sectional descriptive study in which the medical records departments services in Qom,s University of Medical Sciences Teaching-Curative hospitals ( AL Zahra, Ezadi, Her-Majesty Masomeh, Fatemi, Sahamiye, Kamkar , and Nekooyee) have been evaluated. Data have been collected by check lists completed by interviews and observations. Personals Demographic information for medical records departments also have been collected by questioner and face to face interviews. Results: Our findings showed that the average score of medical records departments of the Masomeh hospital 10.54, Izadi 11.79, Al- Zahra 12.21, Nekoyee 15.34, Kamkar 15.73, and Fatemi sahameyee 16.44, were of 20, in which their scores have been evaluated, Al Zahra , Izadi, and Her-Majesty Masomeh were Intermediate, Kamkar and Nekoyee Good, and Fatemyee sahamyee Very Good. Conclusions:Half of these hospital have a under desirables scores on their services, so in order to optimizing these departments services, it is necessary that first of all the medical records departments officers in studied hospital pay close attention to allocate resources for each departments according to relevance standards and secondly pay attention to present guidelines and documented procedures of each units, providing documented job-descriptions to staffs ,with definitions and work standards in case of each units activities, applying educated personal and suitable distribution of them in units. http://jha.iums.ac.ir/article-1-148-en.pdf 2008-04-15 39 46 Medical records department teaching hospital performance. P Raeissi 1 AUTHOR A Mohammadpour 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE چشم انداز در عمل: خط‌مشی و رویه‌های کدگذاری بالینی مقدمه: حیات هر مؤسسه بهداشتی به داده‌های صحیح کدگذاری بستگی دارد. یکی از بهترین ابزارهای کسب داده‌های صحیح و معتبر ایجاد راهنمای خط‌مشی و رویه‌ها است. خط‌مشی و رویه‌های کدگذاری بالینی، در مواجه با تغییرات پرسنل باعث ثبات ‌واستمرار کار کدگذاری بالینی می‌شود و چارچوبی برای تصمیم‌گیری و انجام وظایف ارائه می‌کنند. روش بررسی: این تحقیق به صورت یک مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای انجام شد. اطلاعات از طریق مرور کتاب‌ها، مقالات، اینترنت و اطلاعات مؤسسات بهداشتی و درمانی به دست آمد. در این پژوهش خط ‌مشی‌ها و رویه‌های کدگذاری کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و ایران بررسی و مقایسه شده‌اند. با توجه به ویژگی‌های مشابه و متفاوت آنها، الگوی پیشنهادی برای ایران مطرح شد. سپس این الگو در دو مرحله به شیوه دلفی آزمون شد. در پایان پس از تحلیل نتایج، الگوی نهایی برای ایران ارائه گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که خط‌مشی‌ها و رویه‌های کدگذاری بالینی در 6 محور اصلی اصول مستندسازی و کدگذاری، اعتبار بخشی اطلاعات کدگذاری، ساختار واحد کدگذاری، آموزش کدگذاری، ارتباطات در کدگذاری و امنیت و محرمانگی مطرح هستند. 14 خط‌مشی مربوط به واحد کدگذاری بالینی این 6 محور را پوشش می‌دهند. در هر کدام از محورهای فوق، رویه‌های معینی به دست آمده است. اصول مستندسازی، فرایند کدگذاری، چارچوب زمانی کدگذاری، ارائه خلاصه کدگذاری، بازرسی خطاهای مستندسازی و کدگذاری، اصلاح خطاها و برگزاری جلسات آموزشی، وضعیت شغلی کدگذاران و تعداد کدگذاران مورد نیاز، ارزشیابی کدگذاران، آموزش حین کار، شرایط مؤثر بر کار و ردیابی ممیزی سیستم‌های ثبت داده‌ها برخی از مهم‌ترین رویه‌های این شش محور هستند. نتیجه‌گیری: به طور کلی ساختار الگوی نهایی خط‌مشی‌ها و رویه‌های کدگذاری بالینی ایران بیشترین شباهت را با الگوی کشور انگلیس، سپس آمریکا و کمترین شباهت را با الگوی کشور کانادا داشته است. پیشنهاد می‌شود دستورالعمل‌های کدگذاری به طور سالانه تدوین و روزآمد شود و در نشریه‌ای‌ مختص به کدگذاری منتشر شود. جهت بررسی اطلاعات کدگذاری و نیز کار کدگذاران هیأت بازرسی کدگذاری تشکیل و بر اساس نتایج آن دوره‌های آموزشی برگزار شود. همچنین جهت پرسش از پزشک درباره بیماری‌های مهم، فرم‌خاصی طراحی شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-383-fa.pdf 2008-04-15 47 54 خط‌مشی، رویه‌، کدگذاری بالینی Vision in Practice: Clinical Coding Policy and Procedure Introduction: Every health organization life depends on its correct coding system. One of the best tools in collecting correct and valid data is to make a clinical coding and procedures. Clinical Coding policy and procedures, in face of personals changes causes stability, and continues the clinical coding and provide a frame for decision making and doing duties . Methods: This research was carried out as a descriptive-comparative study. Information has taken from books, papers, internet, and health care institutes. The coding policies and procedures from United State, England, Canada, and Iran have been reviewed in this research. Due to similarity or differences in specifications, the suggested paradigm for Iran has been prepared. Then the model has been tested by Delphi method in two phases. And after evaluating it, the final model is presented. Results: Data showed that procedures and coding policies have been presented in main six methods including: documentation and coding principles, coding information validating, coding unit structure, coding training, coding communication, and security and privacy of coding. Fourteen methods related to coding policy are covered by clinical coding unit for these six axis. In each of these axis. Certain procedures have been achieved in each mentioned axis. Documentation principle, coding procedures, time frame coding, summarized coding presentations, documentations and coding error investigations, errors corrections and educational sections, employees job situations and numbers of employee that needed employees evaluations, in-services training, conditions that effected job, and tracking reviewing of recording data systems are some important procedures for these six axis. Conclusions: In total the final model for the clinical coding policies and procedures in Iran have more similarities by United State and England and less by Canada. It have been suggested that coding procedure would be evaluated and upgraded annually and have will be published in special magazine. To evaluate the coding information and coding procedures, an investigation committee have been suggested, in which based on their results, some workshops to be settled. Also for collection information from physicians about important cases, a special questioner form would be designed. http://jha.iums.ac.ir/article-1-383-en.pdf 2008-04-15 47 54 Policies Procedure Clinical coding. S Mahmoodian 1 AUTHOR M Ahmadi 2 AUTHOR F Hosseini 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، تهران و شهید بهشتی مقدمه: عصر ما عصر پیشرفت علمی است که پایه آن آموزش و پژوهش علمی است. حال این کتابدارانند که بیشترین نقش در ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی و استفاده از منابع به کاربران کتابخانه خود را دارند و نکته اینجاست که خود کتابداران باید توانایی ها و سواد اطلاعاتی کافی داشته باشند تا بتوانند آنها را به مخاطبان خود منتقل کنند و خدمات اطلاع رسانی مناسبی به استفاده کنندگان از کتابخانه ها ارائه کنند. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و توصیفی است .برای گردآوری اطلاعات از روش سرشماری استفاده شد و پرسشنامه تهیه شده در اختیار کلیه کارکنان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی، که برابر 100 نفر بودند، قرار گرفت. پرسشنامه شامل 31 سوال بسته بود و در دو قسمت تهیه شده بود، قسمت اول مربوط به مهارت های اطلاع یابی و ارائه خدمات به کاربران کتابخانه های محل خدمت کتابداران بود و قسمت دوم مربوط به بررسی سواد اطلاعاتی و مهارت های اطلاع یابی در زمینه رشته کتابداری بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی استفاده شد ضریب آلفا برای کل پرسشنامه برابر 95/0 به دست آمد که این مقدار حاکی از پایایی مناسب و مطلوب سؤالات پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخص های مرکزی مانند میانگین استفاده شد و در این راه از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین استفاده افراد ازبانک های اطلاعاتی پیوسته58درصد(58نفر)، اینترنت 69درصد(69نفر) و فهرست کامپیوتری 71(71نفر) درصد است. کتابداران دانشگاه تربیت مدرس با میانگین13/4 در حد زیاد و بیشترین مهارت در استفاده از منابع را دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با میانگین 62/3 کمترین مهارت را دارند.بیشترین استفاده از منابع به ترتیب کتب فارسی 82/3(67نفر) و پایگاه های اطلاعاتی56/3(60نفر) می باشد. در دانشگاه تهران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 94/3 و در حد نسبتاً زیاد، در دانشگاه تربیت مدرس میزان سواد اطلاعاتی برابر 90/3 و در حد نسبتاً زیاد، در دانشگاه علوم پزشکی ایران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 68/3 و در حد نه چندان زیاد، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 06/4 و در حد زیاد و در دانشگاه شهید بهشتی میزان سواد اطلاعاتی بر حسب اظهارات کارکنان برابر 72/3 به دست آمد است که نشان دهنده سواد اطلاعاتی نسبی کارکنان می باشد. نتیجه گیری: با توجه به فرضیه پژوهش کتابداران کتابخانه های مرکزی از سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردارند، یافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها در حد متوسطی است و در حد مطلوبی قرار ندارد.دوره‌های مداوم آموزش زبان انگلیسی و ارائه دروس سواد اطلاعاتی در دانشگاه ها پیشنهاد می شود. http://jha.iums.ac.ir/article-1-384-fa.pdf 2008-04-15 55 62 کلید واژه ها: سواد اطلاعاتی ، کتابداران ، کتابخانه های دانشگاهی The Survey study of information literacy between university librarians Introduction: this age is based on education and research, but librarians have the main role for teaching information literacy and using the references to the users. Librarians, themselves should have enough information literacy and skills in order to move information to users and give convenience information services to their users’ library. The objective of this research is the survey study of information literacy among librarians at the university libraries. Methods: this research is a descriptive and applied study. The data were gathered from 100 librarians at Center University libraries: beheshtit Tehran, tarbiyat modarres, medical university of Iran and Shahid Beheshti by questionnaire and present refer. Questionnaire included 31 close questions in two part, first part was related to information skills and services to the users in their libraries and the second part was related to study of information literacy in librarian field and the alpha cronbakh for the questionnaire was 0.95 that show the high validity and ratability for the questions. and used SPSS for giving average and analytical columns. Results: The research shows that the most using are from online database(58%)internet(69%) and computer catalog(71%) Librarians at tarbiyat modares with 3.62 average have the best skills in using the materials and librarians at medical university of Shahid Beheshti were very low in skills. Following resources have great average of using between librarians: Persian book (3.82) and database (3.56). in Tehran university the average of information literacy between librarians was 3.94 , Tarbiyat Modaress 3.90 and medical science of Iran university 3.68medical science of Beheshti university 4.06 and Beheshti university was 3.72. that show the average of information literacy between librarians. Conclusion: Research finding indicated that librarian’s information literacy level in Center University libraries aren’t good and the level is middle. Therefore it was recommended that training English language and information literacy lesson at university. http://jha.iums.ac.ir/article-1-384-en.pdf 2008-04-15 55 62 Key words: Librarian University library Iinformation library R Pournaghi 1 AUTHOR Z Abazari 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر عملکرد گروههای بهبود کیفیت بر اثربخشی و کارایی بیمارستان لولاگر تهران ؛ 1384 مقدمه: به منظور فراهم آوردن زمینه مشارکت فراگیر در بیمارستان، ظهور خلاقیت ها و درک واقعیت ها می توان گروه‌های بهبود کیفیت را که یکی از تکنیک های مدیریت است ، در رگ‌های سازمان تزریق کرد تا با دخالت کلیه کارکنان ، مشکلات بیمارستان مشخص، بررسی و ریشه یابی شده و راه حل آنها تعیین گردد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله گروه های بهبود کیفیت بر اثربخشی و کارایی بیمارستان لولاگر انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی است که با تشکیل گروه های بهبود کیفیت در بیمارستان لولاگر تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی بیمارستان و بیماران بستری شده در بیمارستان در سال 84-1383 بود و از بین آنان تعداد 100 نفر بیمار و 100 نفر از کارکنان بیمارستان به شیوه نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای سنجش تأثیر تشکیل گروه های بهبود کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان از پرسشنامه بررسی رضایت شغلیJSS استفاده گردید. ابزار سنجش رضایت مندی بیماران پرسشنامه استاندارد شده وزارت بهداشت بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. برای سنجش شاخص های کارآیی بیمارستان از اطلاعات آماری واحد آمار و مدارک پزشکی بیمارستان استفاده شد. یافته ها: عملکرد گروه های بهبود کیفیت باعث کاهش میانگین رضایت شغلی کارکنان از 92/3 در شروع به 92/2 در پایان مطالعه و کاهش میانگین رضایت بیماران از خدمات بیمارستان از 1/3 در شروع به 7/2 در پایان مطالعه شد. آزمون t نشان دهنده تأثیر این عامل در کاهش رضایت شغلی کارکنان و رضایت بیماران است. همجنین در مورد شاخص های کارایی بیمارستان نتایج پژوهش نشان داد که در پایان مطالعه درصد اشغال تخت، و میزان گردش تخت افزایش و فاصله چرخش تخت و متوسط اقامت بیمار در بیمارستان کاهش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به ناکامی نسبی طرح گروه های بهبود کیفیت در بیمارستان مورد مطالعه، به نظر می رسد در صورتی که پیش از اجرای این طرح بستر سازی لازم ( آگاهی مدیریت ارشد، تشکیل تیم های کاری متشکل از مدیران ارشد ، بحث و گفتگو در سازمان بین کارکنان و مدیران در ارتباط با TQM، آموزش ابزار و فنون ارتقاء کیفیت به مدیریت ، آموزش فلسفه و اهمیت کار و فرآیند ها به کارکنان و .... ) و برنامه ریزی انجام گرفته بود، این طرح می توانست موفقیت بیشتری از بعد افزایش کارایی و اثربخشی کسب نماید. http://jha.iums.ac.ir/article-1-385-fa.pdf 2008-04-15 63 68 گروه های بهبود کیفیت ، کارایی ، اثربخشی ، بیمارستا Effect of quality improvement groups’ intervention on the efficiency and effectiveness of Lolagar Hospital in Tehran: 2004-2005 Introduction: The establishment of quality improvement groups is a managerial technique that aims to insure the involvement of everyone in the organization. The present study aimed to determine the effect of quality improvement groups' intervention on the efficiency and effectiveness of Lolagar Hospital. Methods: The study was descriptive in nature. The personnel and patients of Lolagar Hospital comprised the study population. A total of 100 patients add 100 staff members were selected by random sampling procedure for the study. The data related to personnel satisfaction was collected using Job Satisfaction Survey (JSS) Questionnaire. Patient satisfaction was measured by a validated questionnaire developed by the Iranian Ministry of Health and Medical Education. The data provided by the Hospital Medical Records Department was used to determine efficiency. The data was analyzed using independent t-tests. Results: T-test showed a decrease in patient satisfaction and personnel job satisfaction (patient satisfaction: from M=3.1-2.7 and personnel job satisfaction from M=3.92-2.92) as a result of the quality improvement groups' intervention. The findings also showed a decrease in bed occupancy rate and patient average length of stay. However, there was an increase in the bed turnover rate. Conclusion: It may be concluded that the intervention of quality improvement groups could have possibly resulted in improving the efficiency and effectiveness of the hospital in the study if the personnel had been properly oriented before the intervention. http://jha.iums.ac.ir/article-1-385-en.pdf 2008-04-15 63 68 Quality improvement groups efficiency effectiveness hospital B Delghoshaei B 1 AUTHOR S Vatankhah S 2 AUTHOR E Ebrahimi 3 AUTHOR MR maleki 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شاخص هیرش(h-Index): چالش‌ها و ابزارهای مکمل مقدمه: J. E. Hirsch شاخصی را با نام h-Index به حوزه علم سنجی معرفی کرد که نشان دهنده کیفیت بهره وری علمی واقعی از انتشارات یک پژوهشگر است که معادل عامل تأثیر(Impact Factor)برای پژوهشگران به شمار می‌آید. روش بررسی: پژوهش‌های انجام شده بیانگر آن است که پایگاه‌های استنادی، نمره h متفاوتی را برای هر پژوهشگر ارائه می‌دهند و نیز h پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی تفاوت دارد. با وجود مزایای بسیار h-Index، معایب آن موجب ارائه شاخص‌های مکمل برای آن از جمله m، r، g شده است. نتیجه گیری: نقطه قوت h-Index، کاربرد بالقوه آن در ارزیابی مقالات در سطح خرد است که مکمل شاخص‌های دیگر کتاب سنجی موجود است. این شاخص به همراه دیگر شاخص‌های مکمل می‌تواند معیار مناسبی برای ارتقاء درجه علمی پژوهشگران و دانشمندان و اعضاء یک گروه علمی باشد. http://jha.iums.ac.ir/article-1-386-fa.pdf 2008-04-15 69 77 علم سنجی، شاخص h، استناد، پایگاه‌های استنادی، شاخص‌های مکمل H-Index: Challenges and complementary tools Introduction: J.E.Hirsch introduced H Index to scientometric domain , representing actual scientific profitability quality of a researcher’s publications and is equal to effective index for researchers. Literature review:Studies showed that documents database have provided different H scores for each researcher and for different scientific fields. Despite the utmost advantages of H-index it also have some flaws such as need to use complementary indices such as m, r, g index. Conclusions:The strength point of H index, is its ability to use in limited levels which is an complementary for other bibliomeetric exist indexes. This Index ,with others, could be a suit index to improvement scientific levels for researchers, scientist, and scientific board members. http://jha.iums.ac.ir/article-1-386-en.pdf 2008-04-15 69 77 Documentation Documenting databases H-complementary indices Scientometrc H- Index Rahmanpour S 1 AUTHOR A gorji H 2 AUTHOR Mohammadhassanzadeh H 3 AUTHOR