fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
19
64
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر بر زنجیره تامین چابکی بیمارستانهای ایران
Factors Affecting Supply Chain Agility at Hospitals in Iran
مقدمه: چابکی یک بیمارستان نشاندهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و بیمارستانهای چابک توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارند. لذا، این پژوهش بهمنظور عوامل موثر زنجیره تامین چابکی در بیمارستانهای ایران انجام گردید.
روش کار: مطالعه حاضر بهصورت کاربردی بوده که در سال 94-93 انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل روسا، مدیران، اعضای هیئت علمی و صاحبنظران مراکز بهداشتی و درمانی بودهاند. تعداد 260 نمونه براساس نمونه گیری خوش های از پنج منطقه از کشور انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته با 53 مولفه چابکی بین نمونهها توزیع گردید. روایی سازهای پرسشنامه از طریق آزمون تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 97/0 مورد تایید قرار گرفت. دادهها پس از جمعآوری در نرمافزار SPSS، لیزرل وارد شده و با آزمونهای رگرسیون، کای دو و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که توسعهی مهارتهای کارکنان (008/0p =)، بهکارگیری فنآوری اطلاعات (IT) (008/0p =)، ادغام فرایندها (001/0p =)، حساسیت و پاسخگویی به بازار (000/0p =)، برنامهریزی متناسب (004/0p =)، معرفی خدمت جدید (008/0p =)، کاهش هزینهها (000/0p =)، رضایت بیمار (005/0p =) و کیفیت خدمات (005/0p =) در چابکی بیمارستانهای عمومی ایران تأثیر دارد و معرفی خدمت جدید بیشترین رتبه و توسعه مهارت کارکنان کمترین رتبه را کسب نمودهاند.
نتیجهگیری: پاسخگویی سریع به نیازهای روزافزون و متغیر مشتری لازمهی کسب مزایای رقابتی برای بیمارستانها میباشد که با ایجاد استراتژیهای جدید و بهبود زیرساختارها میتوانند قابلیتهای چابکی را در خود افزایش دهند.
Introduction: The agility of a hospital represents responsiveness of the hospital in the face of internal and external changes and agile hospitals are able to compete with other hospitals in providing services to patients. Therefore, this study aimed to determine the factors affecting agility supply chain in hospitals of Iran.
Methods: This applied research study was conducted in 2014- 2015. The population of this study included all managers, administrators, faculty members and experts of health care centers. A sample of 260 hospitals was selected based on cluster sampling from 5 regions of country. A 53 item researcher- developed questionnaire of agility was distributed among the sample. The construct validity and reliability of the questionnaire was confirmed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha (r=0.97). The collected data were entered in SPSS ،lisrel software and were then analyzed with relevant tests.
Results: The development of employee's skills (p =0.008), The use of information technology )p =0.008), The integration of processes )p =0.001), The sensitivity and responding to market )p =0.000), appropriate planning )p =0.004), the introduction of a new product )p =0.008), reduction in costs )p =0.000), customer satisfaction )p =0.005), and product quality )p =0.005) appeared to have a significant impact on agility of public hospitals in Iran. While the introduction of new products received the highest rating, developing the skills of employees received the lowest rating.
Conclusion: Rapid response to increasing and changing needs of customer is necessary to gaining a competitive advantage for hospitals that can increase their agility capabilities by creating the new strategies and improving their infrastructure.
Hospitals, Medical staffs, Health information technology
بیمارستان ها, کارکنان سلامت, تکنولوژی اطلاعات سلامت
7
18
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1558-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/18
1394/3/28
2016/05/18
1395/2/29
M
Abdi Talarposhti
معصومه
عبدی تالار پشتی
talarposhtiabdi@yahoo.com
00319475328460016199
00319475328460016199
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
GH
Mahmodi
قهرمان
محمودی
Ghahraman48@yahoo.com(Coressponder Author)
00319475328460016200
00319475328460016200
Yes
استادیار گروه خدمات بهداشتی و درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
MA
Jahani
محمدعلی
جهانی
Drmajahani@Yahoo.Com
00319475328460016201
00319475328460016201
No
استادیار گروه آموزش عمومی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، بابل، ایران
fa
سنجش روابط علّی تخطّی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
A Causal Model of Abusive Supervision, Perception of Organizational Justice and Knowledge Sharing Behavior: Case Study of Staff of Shiraz University of Medical Sciences
مقدمه: تسهیم دانش مکانیزمی است که با انتشار و کمک به کاربرد دانش، کارکنان را در تحقق وظایف شغلی خود یاری میکند. این مکانیزم میتواند تحت تأثیر عوامل مختلف فردی و سازمانی باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به ارائه الگوی علّی تخطّی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری بود. نمونه تحقیق شامل 215 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین تقریباً 700 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاسهای سنجش تخطّی نظارتی، رفتار تسهیم دانش و ادراک از عدالت سازمانی بود که با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن روایی پرسشنامهها و با بکارگیری ضریب آلفای کرونباخ پایایی آنها محاسبه گردید و نتایج حاکی از روایی و پایایی مطلوبی پرسشنامهها بود.
یافتهها: تخطّی نظارتی بر ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش کارکنان تأثیر منفی و معناداری دارد. به علاوه ادراک از عدالت سازمانی سهم واسطه گری در روابط بین تخطّی نظارتی و رفتار تسهیم دانش کارکنان ندارد.
نتیجه گیری: مدیران سازمانهای سلامت محور جهت افزایش تسهیم دانش در بین کارکنان خود باید مراقب رفتارهای نظارتی خود باشند و با پرهیز از تخطّی از وظایف نظارتی خود، باعث افزایش تسهیم دانش و در نتیجه موفقیت سازمان خود گردند.
Introduction: Knowledge sharing is the mechanisms that contribute to the dissemination and application of knowledge, will help employees to fulfill their job duties. This mechanism can be affected by many individual and organizational factors. In this regard the aim of this study was Offer the causal model of abusive supervision, perception of organizational justice and knowledge sharing behavior among Shiraz University of Medical Sciences.
Methods: the method of this study was descriptive - correlational with use of structural equation model. The sample includes 215 employees of Shiraz Medical Sciences University that they were selected among the approximately 700 employees with using random sampling. The research instrument were measurement of abusive supervision, knowledge sharing behavior and perception of organizational justice that using the Spearman correlation coefficient, validity and using Cranach’s alpha coefficient, reliability was calculated and the results showed that the questionnaires had good reliability and validity.
Results: The results showed that abusive supervision has a significant negative impact on perception of organizational justice and knowledge sharing behavior of employees and the perception of organizational justice doesn’t have a mediation role in the relationship between abusive supervision and employees' knowledge sharing behavior.
Conclusion: the managers of health organizations to increase knowledge sharing between their employees must take care of their supervisory actions and by avoiding abuses of their supervisory duties, increased knowledge sharing and success of their organization.
Abusive Supervision, Knowledge Sharing, organizational justice
تخطّی نظارتی, تسهیم دانش, عدالت سازمانی
19
30
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1569-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/22
1394/4/1
2016/05/182016/05/17
1395/2/28
R
Marzooghi
Shiraz University
رحمت اله
مرزوقی
rmarzoghi@rose.shirazu.ac.ir
00319475328460016202
00319475328460016202
Yes
دانشگاه شیراز
E
Haidari
Shiraz University
الهام
حیدری
eheidari22@gmail.com
00319475328460016203
00319475328460016203
No
دانشگاه شیراز
fa
مقایسه میزان آمادگی مراکز درمانی دولتی و خصوصی در بهکارگیری سیستمهای هوش تجاری سلامت
A Comparison of the Difference between Public and Private Health Centers’ Readiness in Terms of Using Health Business Intelligence Systems
مقدمه: پیادهسازی سیستمهای هوش تجاری سلامت به جنبههای ضروری بیمارستانها و مراکز درمانی کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. با توجه به رویکرد متفاوتی که مراکز درمانی خصوصی و دولتی در نگرش به سیستمهای نوین اطلاعاتی دارند، در این پژوهش به بررسی دو گروه مراکز درمانی خصوصی و دولتی جهت آمادگی در پیاده سازی این سیستم ها پرداخته شده است.
روش کار: جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارکنان، کارشناسان و کاردانهای فنی کامپیوتر و فناوری اطلاعات مراکز درمانی و بیمارستانها در دو شهر شیراز و یاسوج بود. داده های مربوط به این پژوهش مبتنی بر پاسخگویی 307 نفر به پرسشنامه «آمادگی سازمان در به کارگیری سیستمهای هوش تجاری سلامت» می باشد. جهت احراز پایایی و روایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی استفاده گردید. مقدار آلفای کرونباخ برای عوامل پرسشنامه در بازه 70/0 تا 88/0 قرار گرفت. به منظور بررسی تفاوت بین مراکز درمانی خصوصی و دولتی در نمره کل آمادگی به کارگیری سیستمهای هوش تجاری سلامت، از آزمونT-test نمونه های مستقل و در عوامل مربوط به استفاده از سیستمهای هوش تجاری سلامت از آزمون MANOVA استفاده شد. برای تحلیل از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای آماری نشان داد که در نمره کل آمادگی جهت به کارگیری سیستمهای هوش تجاری سلامت (P<0.04) و همچنین در سه عامل مدیریت ارشد فناوری اطلاعات(P<0,05) ، سازمان (P<0,003) و خدمات فناوری اطلاعات (P<0,009)، تفاوت معنی داری بین مراکز درمانی خصوصی و دولتی وجود دارد. اما در عامل زیرسیستم های اطلاعاتی تفاوتی مابین مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به جایگاه مهم سیستمهای اطلاعاتی نوین، ضروری است مراکز درمانی کشور ما به ویژه مراکز درمانی دولتی، برای تأمین سیستمهای اطلاعاتی نوین برنامه ریزی نمایند تا در آینده نزدیک مدیریت اطلاعاتی بیمارستانی با چالش روبرو نشود.
Introduction: Implementation of health business intelligence (HBI) systems has become essential in hospitals and health centers in developing countries. As public and private health centers have different approaches to modern information systems, this study has investigated two sets of public and private health centers to see whether they are ready to set up these systems.
Methods: The population included all managers, employees, experts and computer and IT technicians of health centers and hospitals in two cities of Shiraz and Yasuj. Data was collected via the administration of the questionnaire, “Organization’s Readiness in Terms of Using Health Business Intelligence Systems”, to 307 participants. Cronbach’s Alpha and factor analysis was used to investigating reliability and validity. Cronbach’s alpha values were in range 0.70 to 0.88. In order to investigate the significant difference between public and private health centers in terms of their total score regarding their readiness in using HBI, the independent T-test was applied. In addition, the MANOVA test was used to evaluate the factors related to the use of HBI. SPSS 18 was used to analyzing the Data.
Results: Results showed a significant difference between public and private health centers in terms of the total score of their readiness to use HBI (P<0, 04). Moreover, there is a significant difference between these centers in terms of senior IT management (P<0, 05), organization (P<0.003) and information technology services (P<0.009). However, no significant difference was found between public and private health centers in terms of information subsystems.
Conclusion: Regarding the important role of new information systems, it is necessary for health centers of our country, especially the public ones, to plan for the provision of new information systems so that hospital information management would not face any challenge in near future.
health business intelligence, information system, health centers
هوش تجاری سلامت, سیستم اطلاعاتی, مراکز درمانی
31
42
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1584-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/8
1394/4/17
2016/05/182016/05/172016/06/11
1395/3/22
AR
Dehghan
علیرضا
دهقان
dehghan.itsu@yahoo.com
00319475328460016204
00319475328460016204
Yes
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
M
Sadeghzadeh
مرضیه
صادق زاده
sadeghzadeh.mr@gmail.com
00319475328460016205
00319475328460016205
No
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کازرون
F
Khormaie
فرهاد
خرمایی
khormaei@shirazu.ac.ir
00319475328460016206
00319475328460016206
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
AR
Mehrabi
علیرضا
مهرابی
Mehrabi.itsu@yahoo.com
00319475328460016207
00319475328460016207
No
دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
N
Fotouhi
ناهید
فتوحی
fotouhi.itsu@gmail.com
00319475328460016208
00319475328460016208
No
دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
fa
مطالعه ساختار موضوعی مدارک مرتبط با حوزه درمان دیابت نوع دو طی در پایگاه پاب مد: 2014-2005
The Study of Thematic Structure of Documents related to the Treatment of Diabetes Mellitus, Type 2 in PubMed from 2005-2014
مقدمه: حوزه دیابت از حوزههای تخصصی است که محققان با تلاش علمی خود، در جهت درمان و بهبود وضعیت فعلی آن در جهان میکوشند. شناسایی زمینههای پژوهشی فعال این حوزه و حدود موضوعاتی که در عرصه علمی در چند ساله اخیر مطرح شده است و نیز ترسیم ارتباط میان این موضوعات در قالب یک نقشه علمی مهم به نظر میرسد. هدف از این پژوهش، بررسی ساختار موضوعی مقالات مرتبط با درمان دیابت نو ع دو است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش تحلیل هم رخدادی واژگان و تکنیک تحلیل شبکه انجام شد. توصیف گرهای مقالات مرتبط، با جستجوی عبارت «Diabetes Mellitus, Type 2» در سرعنوان موضوعی «مش»، با تقسیم فرعی «Therapy» از پایگاه پاب مد در تاریخ (27/12/1393) برای بازه زمانی 1393-1384، استخراج شدند. تحلیل دادهها و ترسیم نقشه علمی با استفاده از نرم افزارهای Ucinet، Netdraw و Ravar Matrix انجام شد.
یافته ها: رشد تولیدات علمی در حوزه درمان دیابت نوع دو در بازه زمانی پژوهش سیر صعودی دارد است. بیشترین تولیدات علمی به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان تعلق دارد. با توجه به شاخصهای مرکزیت نزدیکی و بینابینی، مفاهیمی از قبیل: درمان دارویی، دیابت و بیماریهای عروقی، از پرکاربردترین موضوعات این حوزه به شمار میروند.
نتیجه گیری: تحلیل همواژگانی میتواند از موضوعات پژوهشی، اصطلاحات مهم و رابطه بین آنها، تحلیل قابل قبولی ارائه دهد. همچنین کاربران و سیاستگذاران بهتر میتوانند از وضعیت پژوهشی یک رشته آگاهی یابند و برنامهریزی مناسب به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی داشتهباشند.
Introduction: Diabetes Mellitus, Type 2 is a common disease in modern societies and one which has attracted the attention of researchers. An examination of the literature that has contributed to the formation and growth of this field helps us to explore its thematic structure, and identify the main focus of research papers.
Methods: This is an applied research study which uses Scientometrics approaches. Research materials include documents related to the treatment of Diabetes Mellitus, Type 2 in PubMed for the period 2005 to 2014. Data analysis has been carried out using descriptive-analytical statistics and social network analysis techniques. To prepare a matrix of mesh descriptors, a software package called Ravar Matrix has been used, while for the purpose of social network analysis the Ucinet software package and its supplementary package, Netdraw, has been implemented.
Results: The results demonstrate the growth of scientific production in this field in the years 2005 and 2013. 57 countries were involved in writing the papers, with the United States, England, Germany, Ireland and the Netherlands at the top of the list respectively. According to the Closeness and Betweeness Centrality Indicators of terms on the maps, the most active research areas in the field are as follows: Drug Therapy, Vascular Diseases, Blood, and Chemistry changes, Metabolism, Physiology, Pathophysiology and Diagnosis.
Conclusion: Results of co-word analysis revealed outstanding topics of the field under study, which is useful for policy makers to learn about the research status and make appropriate decisions for the promotion of scholarly products.
Co-words, Diabetes Mellitus, Type 2- Therapy, Pub Med, Thematic structure
همرخدادی واژگان, درمان دیابت نوع دو, پاب مد, ساختار موضوعی
43
55
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1646-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/82015/10/22
1394/7/30
2016/05/182016/05/172016/06/112016/06/13
1395/3/24
F
Makkizadeh
فاطمه
مکی زاده
makkizadeh@yahoo.com
00319475328460016209
00319475328460016209
Yes
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
A
Hazeri
افسانه
حاضری
af_hazeri@yahoo.com
00319475328460016210
00319475328460016210
No
دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران
F
Keikhaee
فرزانه
کیخایی
keikhaei67@yahoo.com
00319475328460016211
00319475328460016211
No
دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران
fa
عوامل مرتبط با گزارش خطای پزشکی توسط پرستاران در بیمارستانهای عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز شهرکرج با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده
Applying the Theory of Planned Behavior to Evaluate the Clinical Errors Reported by Nurses in General Hospitals Affiliated to Alborz University of Medical Sciences in Karaj in 2015
مقدمه: اصلاح سیستم گزارش دهی خطاهای بالینی پرستاران به عنوان عامل و یا نظاره گر خطا در نظام سلامت کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثربر گزارش خطای بالینی پرستاران با استفاده از سازههای نظریه رفتار برنامه ریزی شده ، انجام گردید.
روش کار: پژوهش توصیفی ـ تحلیلی حاضر با مشارکت پرستاران شاغل درپنج بیمارستان عمومی کرج ، سال 1394انجام شد. 225 پرستار با روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار، پرسشنامه پژوهشگر ساخته براساس نظریه رفتار برنامهریزی شده آیجزن بود. روایی محتوایی و پایایی آن با نظر متخصصین و مطالعه آزمایشی دربین 30 نفر از پرستاران انجام شد. دامنه آلفای کرونباخ سئوالات از 885/0- 610/0 بود. دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: سازه کنترل رفتاری درک شده پرستاران در گزارش دهی خطا ی بالینی، قویترین عامل مرتبط با قصد پرستاران در خود گزارش دهی خطا بود ( 56/0 r = ؛P value<0/05). همه متغیرها با قصد پرستاران (به جز رفتار) همبستگی مثبت و معنی داری داشتند. قصد پرستاران در گزارش خطا براساس نگرش آنها 75/0 ± 5/5، کنترل رفتاری درک شده 04/1 ±8 /4 و هنجار ذهنی 38/1± 4/4 بود.
نتیجه گیری: گزارش خطای پزشکی توسط پرستاران تحت تاثیر موانع، فشارهای اجتماعی و نگرش متفاوت افراد و انگیزه گزارش دهی خطاهای رخ داده در سیستم توسط آنها است و این امر در بهبود کیفیت ارائه خدمت به بیماران بی تاثیر نخواهد بود.
Introduction: Reforms in nursing clinical error-reporting system is of great importance in health care systems. This study aimed to determine the factors affecting the incidence of nursing errors using the theory of planned behavior constructs.
Method: In this descriptive-analytical study, conducted in 2015, 225 nurses were randomly chosen from five public hospitals in karaj. A questionnaire was prepared based on the Icek Ajzen’s Theory of Planned Behavior for data collection, the validity and reliabilty of which was confirmed by experts and piloted among 30 nurses. Cronbach's alpha for questions ranged between 0/610 and 0/885. The data were analyzed by SPSS version 19 using descriptive and inferential statistics.
Findings: Perceived behavioral control from self-reporting error was the strongest factor of nurses’ intention to report clinical errors (r =0 /56; P value <0/05).
There was a significant positive correlation between all variables and the nurses’ intention toward error reporting (except Behavior), the mean scores of which based on their attitudes, perceived behavioral control, and subjective norm were
5/5± 0/75 , 4/8±1 /04 and 4/4 ± 1/38, respectively.
Conclusion: Clinical errors reporting by nurses are affected by different barriers, social pressures and their motivation to report errors in their systems which will surely affect the quality of health care services.
Theory of Planned Behavior, Reporting, Clinical error, Nurses
نظریه رفتار برنامه ریزی شده, گزارش دهی, خطای با لینی, پرستاران
56
64
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1655-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/82015/10/222015/10/31
1394/8/9
2016/05/182016/05/172016/06/112016/06/132016/06/11
1395/3/22
S.H
Seyedin
سید حسام
سیدین
haravaghi@yahoo.com
00319475328460016212
00319475328460016212
No
دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
H
Ravaghi
حمید
رواقی
h.seyedin@gmail.com
00319475328460016213
00319475328460016213
No
دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Nikmaram
مریم
نیک مرام
maryamnikmaram58@gmail.com
00319475328460016214
00319475328460016214
Yes
دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
fa
ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک: 1394
Dimensions of Knowledge Management in Health Network of Abyek City in 2015
مقدمه: مدیریت دانش در سازمانها فراهم کننده زمینه بازخوانی، ایجاد، پرورش، تسهیم و تبادل، ارتقای سازماندهی، نگهداری و انتشار دانش در سطح سازمانهاست. مطالعه با هدف بررسی ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان آبیک انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است و به صورت مقطعی در سال 1394 انجام گرفت. حجم نمونه کلیه کارکنان 153 نفر بود. دادهها به وسیله پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون جمعآوری و توسط آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار16 SPSS تحلیل شد.
یافته ها: مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با میانگین 2/3 (از پنج نمره) و انحراف معیار4 7/0 بوده و در وضعیت »متوسط« قرار داشت. میانگین بعد خلق دانش (1 9/2 )،کسب دانش (94/0 9/2 )، سازماندهی دانش (99/0 1/3)، ذخیره دانش (80/0 2/3 ) و کاربرد دانش (83/0 3 ) در وضعیت »متوسط« و انتشار دانش (93/0 9/3 ) در وضعیت»خوب« برآورد شده است. بین کلیه ابعاد مدیریت دانش با یکدیگر رابطه معناداری وجود داشت. بین سطح تحصیلات و سابقه خدمت کارکنان با سازماندهی، ذخیره و خلق دانش رابطه معناداری وجود داشت.(p=0.000)
نتیجه گیری: ضعف در هر یک از ابعاد مدیریت دانش می تواند ابعاد دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و کارایی سیستم را پایین آورد. با توجه به اینکه نمرات ابعاد مدیریت دانش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک متوسط است، فراهم نمودن زیرساختهای مناسب مدیریت دانش می باید در اولویت کاری مدیران شبکههای بهداشت و درمان قرارگیرد و شرایط برای مشارکت کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در بهبود و تقویت ابعاد مدیریت دانش فراهم شود.
Introduction: Knowledge management creates a context for reviewing, developing, sharing and exchanging knowledge and leading to the effective use, maintenance and dissemination of knowledge in the organizations. This study aimed to assess the knowledge management systems in Abyek health network.
Methods: This descriptive correlational and cross-sectional study was performed in 2015. All of the health network staff were included in the study (N:153). Data were collected by Lawson knowledge management questionnaire. The data were analyzed by descriptive and analytic statistics using SPSS 16.
Results: The mean for knowledge management in the Health Network of Abyek city was 3.19 (out of 5) with a standard deviation of 0.7, standing in a state of "medium". The mean for different aspects of knowledge management, knowledge creation (2.9 ± 1), knowledge acquisition (2.9 ± 0.9), knowledge organization (3.1 ± 0.9), knowledge keeping (3.2 ± 0.9) and knowledge application (3 ± 0.8) were calculated and estimated their position in "medium", while dissemination of knowledge (3.9 ± 0.9) appeared to be in a "good "position. There was a significant correlation between different dimensions of knowledge management and between educational level and work experience of employees with knowledge creating, organizing and storing.
Conclusion: Weakness in each aspect of knowledge management in the organization may result in efficiency of the system .Therefore, it is recommended to improve the foundations for knowledge management in the organization and provide an opportunity for the staff to give their contribution.
application of knowledge, knowledge creation, dissemination of knowledge
خلق دانش, انتشار دانش, کاربرد دانش
65
72
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1669-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/82015/10/222015/10/312015/11/21
1394/8/30
2016/05/182016/05/172016/06/112016/06/132016/06/112016/06/11
1395/3/22
K
Sharifkazemi
کبری
شریف کاظمی
sharifkazemi.2015@gmail.com
00319475328460016215
00319475328460016215
Yes
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی
S.H
Seyedin
سید حسام
سیدین
h.seyedin@yahoo.com
00319475328460016216
00319475328460016216
No
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Jafari
مهدی
جعفری
mjafari@tums.ac.ir
00319475328460016217
00319475328460016217
No
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
fa
تأثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
The Effect of Group Bibliotherapy on the Self –Esteem of Girls Living in Dormitory
مقدمه: کتاب درمانی روشی مکمل جهت پیشگیری، درمان و ارتقای رفتارهاست که با همکاری کتابداران وروانشناسان یا پزشکان اجرا میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 است.
روش کار: نیمه تجربی مداخله ای- کاربردی است که به صورت طرح دو گروهی با پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. جامعه پژوهش5160دانشجوی دختر ساکن خوابگاه بودند که 64 نفر از آنان به صورت تصادفی در دوگروه شاهد و آزمون قرار گرفتند (هر گروه 32 نفر). داده ها از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در دو نوبت گردآوری شد. برای گروه آزمون هشت جلسه کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد مداخله ای صورت نگرفت. بعد از دو ماه آموزش و یک ماه دوره آیش جهت تأثیرگذاری، هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل و t زوجی و من ویتنی) در نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.
یافته ها: کتابدرمانی گروهی بر عزت نقس کلی و مقیاسهای عمومی، خانوادگی و تحصیلی آن در گروه آزمون تأثیر مثبتو معنیداری داشت اما بر بعد اجتماعی عزت نفس تأثیری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آزمون و شاهد پس از مداخله معنادار بود.
نتیجهگیری: کتابدرمانی گروهی میتواند باعث افزایش سطح عزت نفس دانشجویان دختر شود. با اجرای مفید آن میتوان به اهداف مختلف پیشگیری و ارتقای سلامت روان دست یافت. پیشنهاد میشود این روش به دلیل سادگی، ارزانی و دسترسپذیری جهت بهبود سایر معضلات روانشناختی به کار گرفته شود.
Introduction: Bibliotherapy is a supplementary method for behavior treatment and promotion performed via cooperation of librarians with psychologists or physicians. The aim of the present study is to investigate the effect of group bibliotherapy on self-esteem of girl students living in dormitory at Isfahan University of Medical Sciences in 2012.
Methods: This is an interventional semi-experimental and applied study. The statistical population of the study consisted of 5160 female students who resided in dormitories and the sample including 64 students were divided randomly between the control and the case groups (32 students each). Data were collected using Cooper Smith Self-esteem questionnaire scale both in the pretest and the posttest. The case group received eight sessions of two-hour group bibliotherapy for two months. The groups were then assessed in a posttest after 1 month of intervention. Data were analyzed by descriptive statistics (mean and frequency distribution) and analytical statistics (independent t- test, paired t- test and Mann Whitney) via SPSS 20 software.
Results: Group bibliotherapy showed significantly positive effects on total self-esteem as well as general, family and scholastic scales in the case group, but it showed no effects on their social self-esteem. There was also a meaningful difference between the mean scores of the two groups after intervention.
Conclusion: Group bibliotherapy can increase self-esteem levels of girl students who live in dormitories. It is suggested that the method be applied to improve the other psychological problems because of simplicity, affordability, and availability.
Group Bibliotherapy, Self-esteem, Women, Students
کتاب درمانی گروهی, عزت نفس, دختران, دانشجویان
73
82
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-4&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/82015/10/222015/10/312015/11/212015/11/27
1394/9/6
2016/05/182016/05/172016/06/112016/06/132016/06/112016/06/112016/06/14
1395/3/25
S
Salimi
سپیده
سلیمی
sepideh.slm86@gmail.com
00319475328460016218
00319475328460016218
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
F
Zare farashnandi
فیروزه
زارع فراشبندی
f¬_zare@mng.mui.ac.ir
00319475328460016219
00319475328460016219
Yes
مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران؛
R
Samoui
راحله
سموعی
samouei@mail.mui.ac.ir
00319475328460016220
00319475328460016220
No
مرکز تحقیقات شاخص پژوه، اصفهان، ایران
A
Hassanzadeh
اکبر
حسن زاده
hassanzadeh@hlth.mui.ac.ir
00319475328460016221
00319475328460016221
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
fa
بررسی دقت تشخیصها و طرحهای درمانی در تشخیص بیماریهای پوستی از راه دور : مطالعه آزمایشی
Accuracy of Diagnosis and Treatment Plans in Teledermatology: A Pilot Study
مقدمه: افراد مقیم در مراکز نگهداری سالمندان، به دلیل محدودیتهای حرکتی، هزینه بالای حملونقل و مشاورههای تخصصی، با موانع جدی برای دریافت خدمات تخصصی پوست روبرو هستند، بنابراین، تلهدرماتولوژی میتواند با غلبه بر موانع موجود موجب بهبود دسترسی به خدمات تخصصی پوستی شود. هدف این مطالعه بررسی دقت تشخیصها و طرحهای درمانی ارائهشده در تلهدرماتولوژی نسبت به روش حضوری میباشد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه پژوهش، جمعیت 280 نفری سالمندان آسایشگاه کهریزک تهران بودند. شرط ورود به پژوهش، وضعیتهای غیر اورژانسی پوست، نداشتن ضایعات پوستی در ارگانهای جنسی و امضای فرم رضایتنامه شرکت در مطالعه بود. به دلیل کم بودن تعداد افراد واجد شرایط (46 نفر) از نمونهگیری استفاده نشد. در نهایت از این تعداد، 37 نفر در مطالعه شرکت کردند. برای محاسبه میزان دقت تشخیصها و طرحهای درمانی نیز از روشهای ساده آماری و نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافتهها: در این پژوهش 37 سالمند با میانگین سنی 73 سال ) فاصله سنی 62 تا 89 سال (شرکت داشتند. از این تعداد 22 نفر مرد بودند. میزان دقت تشخیصها و طرحهای درمانی ارائهشده توسط تلهدرماتولوژیست در مقایسه با روش معاینه حضوری به ترتیب 86 درصد و 84 درصد بود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد استفاده از تلهدرماتولوژی در مراکز نگهداری سالمندان، امکان درمان بیماران را در محل اقامتشان امکانپذیر میکند و در نتیجه موجب بهبود دسترسی به خدمات پوستی و کاهش سفرهای غیرضروری به مراکز تخصصی پوست میشود.
Introduction: Limited mobility, high costs of transportation and specialized care, make it very difficult for the elderly, especially those living in nursing homes, to get specialized care services, particularly in the field of skin diseases. Therefore, Teledermatology can be considered as a solution to overcome these barriers and improve access to specialized skin care services.
Purpose: The study aimed to evaluate the diagnostic accuracy and treatment planning in teledermatology compared to in person examination.
Methods: The population of this quasi-experimental study, consisted of 280 elderly people living in Kahrizak Charity Foundation in Tehran. The exclusion criteria included: emergency skin conditions and genital skin lesions. All participants should have signed a consent form. No sampling was done since there were few qualified individuals (n = 46), finally, 37 patients participated in the study. In order to calculate the accuracy of diagnosis and treatment planning, simple statistical methods were used and data were analyzed by SPSS version 20.
Results: The participants with skin diseases, consisted of 37 elderly patients (aged 62 to 89), 22 of whom were men. The accuracy of diagnosis and treatment planning for patients provided by teledermatology compared to those of in-person examination were, 86% and 84%, respectively
Conclusion: The elderly can benefit from teledermatology in nursing homes; therefore, they can have better access to specialized services and avoid unnecessary trips to dermatology clinics.
Teledermatology, Nursing home, Elderly
تلهدرماتولوژی, خانه سالمندان, سالمندان
83
92
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1691-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/06/182015/06/222015/07/82015/10/222015/10/312015/11/212015/11/272015/12/15
1394/9/24
2016/05/182016/05/172016/06/112016/06/132016/06/112016/06/112016/06/142016/05/18
1395/2/29
H
Mehdizadeh
حامد
مهدی زاده
h.mehdizadeh@sbmu.ac.ir
00319475328460016222
00319475328460016222
No
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
N
Esmaeli
نفیسه
اسماعیلی
esmaelin@tums.ac.ir
00319475328460016223
00319475328460016223
Yes
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات اتوایمیون تاولی، بیمارستان تخصصی پوست رازی، تهران، ایران