fa
jalali
1383
1
1
gregorian
2004
4
1
7
15
online
1
fulltext
fa
باز پس گرفته شده: ارائه یک الگوی برای نظام ملی ثبت سرطان ایران
Retracted: A suitable model for national cancer registery System of Iran
مقدمه: در هزاره جدید،مردم با چالشهای جدی در مراقبت بهداشتی از جمله روند رو به رشد بیماریهای غیرواگیر مواجه هستند. از میان بیماریهای غیرواگیر، بیماریهای قلب و عروق، سرطان و دیابت به ترتیب سهم بیشتری را به خود اختصاص دادهاند. از آنجا که بیماری سرطان در سنین بالا رخ میدهد باتوجه به جوان بودن جمعیت کشورمان و همچنین افزایش امید به زندگی انتظار میرود که میزان بروز این بیماری در سالهای آینده به سرعت افزایش یابد. در دهه گذشته در کشورمان به رغم تحولات مثبت در بسیاری از زمینههای بهداشت و درمان به مقوله ثبت سرطان بر پایه استانداردهای بینالمللی کمتر توجه شده است. تحقیقات موثر کاربردی به ویژه در زمینه علت شناسی تحقق اهداف پیشگیری برنامههای غربالگری در نظام بهداشت و درمان کشور و ارزیابی میزان کارایی استراتژیهای مربوط به آنها وقتی میسر است که نظام ملی ثبت سرطان ایجاد و دادههای آن کامل و بهنگام جمع آوری گردد. این پژوهش به منظور مطالعه تطبیقی نظام ملی ثبت سرطان انگلیس، دانمارک، مالزی و ایران و ارائه الگوی مناسب برای ایران در سال 1382 به صورت مقطعی – مقایسهای انجام گرفت.
روش پژوهش: در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای، اینترنت، مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور نظام ملی ثبت سرطان انگلستان، دانمارک و مالزی مورد ارزیابی قرار گرفت و باتوجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی کشور الگویی برای نظام ملی ثبت سرطان کشورمان پیشنهاد گردید. این الگو با روش دلفی طی سه مرحله آزمون شد. برای هر مرحله پرسشنامهای ساخته شد. نهایتا پس از تجزیه و تحلیل الگوی نهایی ارائه گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که به منظور بهینه سازی ثبت سرطان در کشور و کاهش هزینهها، میبایست درساختار عناصر اطلاعاتی معیار ثبت فرایند گردآوری دادهها سیستم طبقه بندی و همچنین کنترل کیفیت دادهها در نظام فعلی ثبت سرطان کشور تجدیدنظر به عمل آید. نتایج مقایسه محورهای نظام ملی ثبت سرطان کشورهای منتخب در شش جدول و الگوی پیشنهادی اولیه و نهایی در دو دیاگرام نشان داده شده است.
بحث ونتیجه گیری: مقایسه عناصر اطلاعاتی نظام ملی ثبت سرطان کشور با کشورهای تحت بررسی نشان داد که عناصر اطلاعاتی که در حال حاضر جمع آوری میشود نه تنها نیازهای ملی را برآورد نمیکند، بلکه با توصیههای موسسات بین المللی تحقیقات سرطان شناسی نیز مطابقت ندارد. در این پژوهش با بررسیهای انجام شده مجموعه دادههای ضروری نظام ملی ثبت سرطان که بتواند نیازهای ملی و بینالمللی را برآورده سازد توصیه شده است. امید است با ساختار پیشنهادی، در آینده نزدیک شاهد یک فرایند کارامد در گردآوری داده ها باشیم.
Introduction:In the new millennium people face many serious challenges in health care including an upward trend in non contagious disease. Cardiovascular diseases, cancer, and diabetes have had a bigger share respectively. Since cancer mostly develops (come on) in later life considering the young population of our country and an increase in life expectancy, there is an anticipation that the development of this disease would be on the rise with great momentum.
Despite promising trend in improving many aspects of health care and treatment in the last decade in our country, little attention has been paid to the subject of registering cancer on an international standard. Effective practical research specially in etymology, materialization of prevention objectives, screening programs in the country's healthcare and treatment policy and the evaluation of the efficiency of their strategies would materialize when the national cancer registration policy is established and it's data are collected and compleied on time.
This purpose of this comparative cross sectional research was to study the national cancer registration system of England, Denmark, Malaysia and Iran and propose a suitable model for Iran in the year 2003-4.
Method of the study: With the help of library resources, internet, consultation with foreign and domestic specialists, national cancer registration system of England, Denmark and Malaysia were evaluated, to suggest a model for the country which would take into consideration the economical, cultural and geographical condition of the country. This method in three phases was put in to trial with the help of DeIfy approach. For the first and second phase a questioner was prepared and the third stage of this trial was carried out in session with the participation of specialists to evaluate. The third model and after analytical work, the final model was presented.
Findings: Cancer registration and reducing the costs Findings reveal that in order to optimize the infrastructure of cancer registration including data elements, registration criteria, information gathering process, classification and control mechanism of the current national cancer registration should be reevaluated, the results of comparison of cancer registration systems of selected countries are shown in twelve tables and the proposed model is shown in two diagrams.
National Cancer Registration System, Cancer Registration of England, Concer Regi stration of Denmark, Cancer Registration of Malaysia, Cancer Registration of Iran.
نظام ملی ثبت سرطان، ثبت سرطان انگلیس، ثبت سرطان دانمارک، ثبت سرطان مالزی، ثبت سرطان ایران
3
15
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-65&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/3
1387/8/13
F
Sadougi
فرحناز
صدوقی
0031947532846008966
0031947532846008966
Yes
AR
Zohour
علیرضا
ظهور
0031947532846008967
0031947532846008967
No
F
Ebadi Fard Azar
فربد
عبادی فرد آذر
0031947532846008968
0031947532846008968
No
fa
باز پس گرفته شده: بررسی تطبیقی استانداردهای مدارک پزشکی در کشورهای منتخب با ایران
Retracted: A Comparative study of Medical Record standards in Selected Countries
مقدمه: چالشهای مربوط به هزینه و کیفیت، فضایی ایجاد کرده است که تصمیم گیرندگان در تمام سطوح، باید در جستجوی دادههای عینی جهت ارزیابی سازمانهای مراقبت بهداشتی باشند. لذا به جهت اینکه مدارک پزشکی مراقبت بیمار را در خود مستند میکند و از آنجا که به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیمار به شمار میرود، ضروریست از قوانین و مقرراتی تبعیت کندتا کیفیت خدمات این بخش نیز با استانداردهای ارزیابی عملکرد از دوام لازم برخوردار گردد.
روش پژوهش: در این راستا در یک مطالعه توصیفی – تطبیقی، استانداردهای مدارک پزشکی کشورهای امریکا، استرالیا و کانادا از طریق اینترنت، فاکس و پست الکترونیکی جمع آوری و با استانداردهای ایران مقایسه شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد که حداقل استانداردهای مربوط به سیاستها و رویههای بخش مدارک پزشکی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران لحاظ شده است. تمام کشورهای مورد بررسی غیر از ایران دارای استانداردهایی درخصوص آموزش و توسعه حرفهای بودهاند. ایران تنها کشوری است که استفاده از کامپیوتر نرم افزارهای کارا و هوشمند و ابزار تکنولوژیک را بدون مشخص کردن هدف خاصی، لحاظ کرده است.
بحث و نتیجهگیری: باتوجه به نقش استانداردها در رویارویی با چالشهای مربوط به هزینه و کیفیت در نظام مراقبت بهداشتی درمانی امروز، ضروری است که مدارک پزشکی نیز به عنوان جزئی از این نظام، از یک سیستم استاندارد و کارامد تبعیت کند. اما باتوجه به کاستیهای موجود در استانداردهای لحاظ شده از سوی وزارت بهداشت، انجام یک حرکت استانداردسازی در بخشهای مدارک پزشکی کشورمان با کمک متخصصین مدارک پزشکی ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Challenges relating to expense and quality, has induced an atmosphere in a way that decision makers at all levels are investigating for objective data to evaluate healthcare organizations.
Since medical records documents the care of patients, and are considered to be the first yard stick to evaluate the care rendered to the patients, this essential that they follow certain rules and regulations, so that the quality of services offered by this department be compatible and durable according to evaluative standards.
Research method: In a descriptive comparative study and with the assistance of fax, internet, and email standards of medical records in the United States, Australia, and Canada were gathered and compared with the Iranian standards.
Findings: Research findings show that the Iranian ministry of health science, and medical education has taken in to consideration the minimum standards relating to medical records policies and procedures. All countries under study except Iran had standards for education and professional development.
Iran is the only country that the use of computer, and other technological gadgets were used without definiting its objective for use.
Discussion and result: With a glimpse at the importance of the role that standards play in facing the expense and quality challenge in today's health care system, it is essential that medical Records as part of the system, abide by a standard and efficient system. But due to the constraints available standards prescribed by the ministry, the need to implement a standard system by the experts see use eminent.
Medical Record, Standard, Evaluative standard
مدارک پزشکی، استاندارد، استانداردهای ارزیابی عملکرد
16
21
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-66&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/3
1387/8/13
F
Ebadi Fard Azar
فربد
عبادی فرد آذر
0031947532846008981
0031947532846008981
Yes
A
Hajavi
اباذر
حاجوی
0031947532846008982
0031947532846008982
No
Z
Meydani
زهرا
میدانی
0031947532846008983
0031947532846008983
No
fa
برآورد هزینه انسانی حوادث شغلی منجر به فوت بیمه شدگان تأمین اجتماعی (استان تهران 1387-1380)
Estimation of Human Cost of Occupational Injuries Leading to Death of Security insured populace
مقدمه: حوادث شغلی و مرگ و میر ناشی از آن بیشتر در میان سالی رخ میدهد. انسان در چرخه تولید نقش و جایگاه مهمی دارد و نمیتوان او را مانند سایر مواد تولیدی مصرف شدنی دانست. از این رو کاهش حوادث در زنجیره تولید یکی از تلاشهای مستمر بشر بوده است. هدف این پژوهش مطالعه هزینه انسانی در جامعه بیمه شدگان فوت شده استان تهران در اثر حوادث شغلی است.
روش پژوهش: این مطالعه در سال 1382 با استفاده از اطلاعات سسالهای 1378 تا 1380 انجام گرفت. جامعه پژوهش تمام بیمه شدگان فوت شده در استان تهران بر اثر حادثه شغلی بوده است. دادههای مورد نیاز براساس چک لیستی از واحدهای مختلف در سازمان تامین اجتماعی جمع آوری گردید. این دادهها با استفاد از بسته نرم افزاری ویژهای که به همین منظور طراحی و تهیه شده بود و بسته نرم افزاری Excell به طور همزمان استفاده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در سه سال مورد بررسی 8/19 درصد (7464 مورد) از حوادث شغلی بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان تهران رخ داده که 1/3 درصد آنها (231 مورد) منجر به فوت شده است. حوادث شغلی منجر به فوت در استان تهران بیشاز 7552 سال زندگی و 3656 سال مشارکت اقتصادی را از بین برده و هزینه انسانی آن بیش از 777 میلیارد ریال بوده است. سرانه هزینه انسانی برای هر فوت 3/3 میلیارد ریال برآورد گردید. براساس تحلیل دادهها مشخص گردید مجموع هزینه انسانی حوادث شغلی منجر به فوت (سالانه) حدود 03/0 درصد کل تولید ناخالص داخلی بوده است.
بحث نتیجه گیری: باتوجه به این که حوادث شغلی هزینههای زیادی برای جامعه و شخص حادثه دیده دربردارد لازم است مسئولان و تصمیم گیرندگان نسبت به شناسایی عوامل موثر در کاهش حوادث شغلی و افزایش ضریب ایمنی محیطهای کاری اهتمام بیشتری بورزند.
Introduction: Occupational injuries and their related mortality are seen more in the middle-aged people. In the cycle of production Human being has an important role but cannot be considered as like other consumable products a commodity. The attempt to decrease occupational injuries has been an everlasting effort of man kind. The aim of this research is to study the costs of insured population who are deceased due to occupational injuries in Tehran.
Method: This Study was done in 1382. Data of Years 1378-80 were used. The study populations were all insured people died due to occupational injuries in Tehran province. Required data were gathered through a check - list from different department of Social Security Organization. The Data were analyzed by Excel and a Specially designed software packages.
Findings: During the research period, 19.8% of occupational injuries occurred among people under social security insurance plan in Tehran province. 3.1 %of these injuries resulted in death. Occupational injuries have destroyed more than 7552 years of lost life span. And 3656 years of economical contribution in Tehran. The human costs were more than 777 billion rials. Yearly human cost for each death is estimated at 3.3 Billion rials. Data analysis showed that this amount equals 0.03% of total GNP.
Conclusion: Decision makers and responsible authorities have to detect factors decreasing occupational injuries and increasing safety coefficients in working environments.
Occupational Injuries, Human Costs, Death, Lost production, Lost life span
حوادث شغلی، هزینه انسانی، فوت، تولید از دست رفته، سال های زندگی از دست رفته
22
27
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-67&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
I
Karimi
ایرج
کریمی
0031947532846007523
0031947532846007523
Yes
AR
Zohour
علیرضا
ظهور
0031947532846007524
0031947532846007524
No
HR
Zokaie
حمید رضا
ذکایی
0031947532846007525
0031947532846007525
No
fa
بررسی عوامل موثر بر ایجاد انگیزه کاری در کارکنان صفی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1380
Assessment of Effective Factors for Job Motivation of Line Personnel in Hospitals Affiliated with Shiraz University of Medical Sciences:2001
مقدمه : این مطالعه با عنوان بررسی عوامل موثر بر ایجاد انگیزه در کارکنان صفی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1380 به اجرا درآمد. نظر به اهمیت نیروی انسانی در نظام بهداشتی و درمانی کشور و اینکه نیروی انسانی با ارزشترین دارایی بیمارستان به شمار میرود، مساله انگیزش این نیرو جهت کارایی و اثربخشی بیشتر حائز اهمیت است.
روش پژوهش: این مطالعه به روش مقطعی انجام شد. در این مطالعه اهداف ویژه عبارت بود از تعیین اولویت عوامل انگیزشی از نظر کارکنان و نیز مقایسه این عوامل برحسب شغل و متغیرهای دموگرافیک کارکنان برای گردآوری دادهها نیز از پرسشنامه استفاده شد. افراد به صورت تصادفی و با نمونه گیری با نسبت تقریبی یک دهم انتخاب شدند.
یافتهها: پس از جمع آوری دادهها از بین 9 عامل انگیزشی، سه عامل «ارتباطات و روابط کاری خوب»، «حقوق و مزایای مناسب»و «امنیت و عدالت اداری» هر سه با بیش از 80 درصد انگیزش به عنوان مهمترین عوامل ایجاد انگیزه کاری شناخته شدند. همچنین روابط معناداری بین عوامل انگیزشی و برخی متغیرهای دموگرافیک به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: طبق اصول روانشناسی و رفتار سازمانی و باتوجه به نتایج میتوان چنین نتیجهگیری کرد که سه عامل اول انگیزشی، در بیمارستانهای مورد مطالعه برآورده نشدهاند و کارکنان نیاز زیادی به برآورده شدن آنها دارند.
Introduction: The present Study entitled " Assessment of effective factors for job motivation of line personnel in hospitals affiliated with Shiraz University of Medical Sciences" was carried out in year 2001. Regarding To importance of manpower in heath care systems and that manpower is the most valuable source of hospitals, motivating this source for more efficiency and effectiveness is very important.
Methodology: this research was a Cross- Sectional study and specific objectives were appointment of motivation factors priority from personnel' sidea and comparison among these factors with a view to job and demographic variations. Data was collected by questionnaire. Sampling was systematic random form and sampling ratio was about 10 percent. Results: After collection of data, among nine motivating factors, three factors all gained more than 80 percent of motivating score and selected as the most important factors. These. factors were "Good Communication and work Relations" "Suitable Salary and Benefits" and "Organizational Security and Justice" .Significant relations between motivating factors and some demographic factors acquired.
Conclusion: According to psychological and organizational behavior principles and regarding to result, The first three factors hadn't been met and personnel had too need for them.
Job motivation, Line personnel, Hospital
انگیزه کاری، کارکنان صفی، بیمارستان
28
33
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-68&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
SH
kavari
سید حبیب
کواری
0031947532846007532
0031947532846007532
Yes
A
Alefghadeh
آیدین
الفقده
0031947532846007533
0031947532846007533
No
fa
باز پس گرفته شده: وضعیت تکمیل اوراق اختصاصی اعمال جراحی بیمارستان های دانشگاهی ارومیه (سال 1382)
Retracted: Compare the Process of Completion Special Operation Sheets among Medical Teaching Hospitals in Uromia (2003)
مقدمه: اطلاعات ثبت شده در پرونده پزشکی در برگیرنده خصوصیات دموگرافیکی بیمار، تاریخچه، معاینات،درمان و نتایج آن میباشد. اطلاعات ثبت شده در پرونده پزشکی تاثیر قابل توجهی در کیفیت مراقبت بیماران دارد. این اطلاعات باید به موقع، صحیح و کامل در تمام اوراق پرونده از جمله اوراق اختصاصی اعمال جراحی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی داشتهاند، تکمیل گردد.
روش پژوهش: این پژوهش به صورت مقطعی، به منظور مقایسه وضعیت تکمیل اوراق اختصاصی اعمال جراحی بیمارستانهای امام خمینی و شهید مطهری که از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هستند در سال 1382 انجام گردید. در این مطالعه اوراق اختصاصی جراحی 200 پرونده در هر بیمارستان(جمعا 400 پرونده) بررسی شد. دادهها پس از ورود به نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در بیمارستانهای ارومیه درصد ایتمهای تکمیل شده در برگ مراقبت قبل ا زعمل جراحی، برگ بیهوشی، برگ شرح عمل جراحی و برگ مراقبت بعد از عمل جراحی به ترتیب 66 ، 42 ، 79 و 65 درصد بود. بطورکلی وضعیت تکمیل اوراق اختصاصی اعمال جراحی در بیمارستان امام خمینی کاملتر از بیمارستان مطهری بوده است (69 درصد در مقابل 51 درصد)
بحث ونتیجهگیری: درصد پایین تکمیل اوراق در بیمارستانهای تحت بررسی، ضرورت استفاده از سیستمهای پرونده الکترونیکی، به کارگیری تحصیلکردههای مدارک پزشکی، تشویق پرسنل کارامد در جهت ثبت کامل اطلاعات در پروندهها و تشکیل کارگاههای آموزشی برای آشنایی و توجیه بیشتر پرسنل را نشان میدهد.
Introduction: Information documented in the medical records includes demographic Factors, history, examinations and treatment. Information documented in the health record file has impressive Effect on the quality of care and treatment of patients. The pieces of information concerning patients who need operation are completed in special operation sheet that should be exact, on time and complete. Methodology: The present study was carried out by a cross-sectional method during the spring of 2003 to compare the completion of special operation sheets among two medical teaching hospitals (Imam Khomeini and Motahari) affiliated to Uromia University of Medical Sciences. In this study special operation sheets of 200 files in every hospital (total 400 files) were reviewed. The collected data were analyzed by SPSS program and using Chi square and T tests. Findings: the proportion of items completed on the pre- operation care sheet, anesthesia sheet, operation report sheet and recovery room sheet subsequently %66, %42, %79 and %65 in the hospitals. Overall special operation sheets in Imam Khomeini hospital were more complete than Motahari Hospital (%69 versus %59).
Discussion and conclusion: low proportion of sheet completion in the hospitals studied necessitates the use of electronic record systems, medical record university graduates, motivating efficient person. and conducting workshops to upgrade the completeness and accuracy of documentations of information in files.
Special Operation Sheets, Completion of Spedial Sheets
اوراق اعمال جراحی، تکمیل اوراق اختصاصی، بیمارستانهای دانشگاهی
34
40
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-69&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
Z
Zare
زهرا
زارع فضل الهی
0031947532846008974
0031947532846008974
Yes
AR
Zohoor
علیرضا
ظهور
0031947532846008975
0031947532846008975
No
fa
بررسی نقش سیستم مدیریت کیفیت (ISO9001-2002) بهبود عملکرد واحد پذیرش و ترخیص در یکی از بیمارستانهای عمومی شهر تهران
The most important Electronic Records In industrial Health
مقدمه: برای افزایش کارایی و اثربخشی خدمات مراقبتی، پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای متعدد باید جای خود را به پروندههای الکترونیکی بدهند که از مزایای زیادی برخوردارند. این پژوهش به منظور معرفی کارایی و اثربخشی پیشرفتهترین پروندههای الکترونیکی موجود در صنعت بهداشت طی سالهای 1381 – 1382 انجام گرفت.
روش پژوهش: گردآوری اطلاعات با مطالعه کتابخانهای، استفاده از اینترنت و پست الکترونیکی صورت گرفت.
مروری بر مطالعات: گزارشهای مربوط به استفاده از رایانه برای دادههای بالینی به 1950 برمیگردد. در این مقاله سیستمهای EMR ، EPR و HER معرفی میشوند که از مهمترین سیستمهای پروندههای الکترونیکی موجود هستند. بررسیها نشان دادهاند که با پروندههای الکترونیکی علاوه بر کاهش مرگ و میر و هزینههای مربوط به تشخیص و درمان 15% در مصرف کاغذ و تولید فرمهای کاغذی 51% در هزینه رونویسی پزشکی و 65% در هزینه بایگانی و بازیابی اطلاعات پروندههای پزشکی صرفه جویی شده است.
بحث ونتیجه گیری: برای ایجاد یک سیستم پرونده الکترونیکی مناسب در کشورمان، توصیه میشود سیستمهای الکترونیکی موجود در جهان مورد مطالعه دقیق قرار گیرد. جا دارد از هم اکنون با آموزش کلیه پرسنل بهداشتی درمانی بستر مناسب برای استفاد از این سیستمها فراهم گردد.
Introduction: for developing the efficiency and effectiveness of the health 0services, the paper files, because of their numerous limitations, have to be displaced with the electronic records which have many advantages. This research was done for introducing the efficiency and effectiveness of the most advanced electronic records available in the industrial health during the years 1381-1382.
Methodology: Collecting the information was done with the library study and using the Internet and E-mail. Review of the studies: the interpretation Connected with the computer. Use for the clinical data, begun in 1950.
In this article the EHR, EPR, EMR systems will be presented which are the most important and available electronic records. The inspections have shown that with the electronic records besides the diminution of mortality and the expenses related to diagnosis and cure, have saved % 15 in the consumption of the paper and producing the papery- forms. 51 % in the medical copying expenses and 65% in the archives expenses and refunding the information of the medical records.
conclusion: To invent one propitious electronic record system in our Country, we advise to search very intensively the electronical systems, available in the whole world, and from now on with training all health Personnel, we can prepare a propitious condition to use these systems.
Various Electronic Records the Advantages of the Electronic Records. The effects of the Electronic Record the importance of the Electronic Records
پرونده های الکترونیکی، مزایای پرونده های الکترونیکی، تأثیرات پرونده های الکترونیکی، اهمیت پرونده های الکترونیکی
41
50
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-70&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
Asadi
فرخنده
اسدی
0031947532846007536
0031947532846007536
Yes
M
Mahmoodzadeh
محمود
محمودزاده
0031947532846007537
0031947532846007537
No
Sh
Shahandeh
شهناز
شاهنده
0031947532846007538
0031947532846007538
No
fa
مهمترین سیستمهای پرونده الکترونیکی در صنعت بهداشت و درمان
The most important Electronic Records In industrial Health
مقدمه: برای افزایش کارایی و اثربخشی خدمات مراقبتی، پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای متعدد باید جای خود را به پروندههای الکترونیکی بدهند که از مزایای زیادی برخوردارند. این پژوهش به منظور معرفی کارایی و اثربخشی پیشرفتهترین پروندههای الکترونیکی موجود در صنعت بهداشت طی سالهای 1381 – 1382 انجام گرفت.
روش پژوهش: گردآوری اطلاعات با مطالعه کتابخانهای، استفاده از اینترنت و پست الکترونیکی صورت گرفت.
مروری بر مطالعات: گزارشهای مربوط به استفاده از رایانه برای دادههای بالینی به 1950 برمیگردد. در این مقاله سیستمهای EMR ، EPR و HER معرفی میشوند که از مهمترین سیستمهای پروندههای الکترونیکی موجود هستند. بررسیها نشان دادهاند که با پروندههای الکترونیکی علاوه بر کاهش مرگ و میر و هزینههای مربوط به تشخیص و درمان 15% در مصرف کاغذ و تولید فرمهای کاغذی 51% در هزینه رونویسی پزشکی و 65% در هزینه بایگانی و بازیابی اطلاعات پروندههای پزشکی صرفه جویی شده است.
بحث ونتیجه گیری: برای ایجاد یک سیستم پرونده الکترونیکی مناسب در کشورمان، توصیه میشود سیستمهای الکترونیکی موجود در جهان مورد مطالعه دقیق قرار گیرد. جا دارد از هم اکنون با آموزش کلیه پرسنل بهداشتی درمانی بستر مناسب برای استفاد از این سیستمها فراهم گردد.
Introduction: for developing the efficiency and effectiveness of the health 0services, the paper files, because of their numerous limitations, have to be displaced with the electronic records which have many advantages. This research was done for introducing the efficiency and effectiveness of the most advanced electronic records available in the industrial health during the years 1381-1382.
Methodology: Collecting the information was done with the library study and using the Internet and E-mail. Review of the studies: the interpretation Connected with the computer. Use for the clinical data, begun in 1950.
In this article the EHR, EPR, EMR systems will be presented which are the most important and available electronic records. The inspections have shown that with the electronic records besides the diminution of mortality and the expenses related to diagnosis and cure, have saved % 15 in the consumption of the paper and producing the papery- forms. 51 % in the medical copying expenses and 65% in the archives expenses and refunding the information of the medical records.
conclusion: To invent one propitious electronic record system in our Country, we advise to search very intensively the electronical systems, available in the whole world, and from now on with training all health Personnel, we can prepare a propitious condition to use these systems.
Various Electronic Records the Advantages of the Electronic Records, The effects of the Electronic Record the importance of the Electronic Records
پرونده های الکترونیکی، مزایای پرونده های الکترونیکی، تأثیرات پرونده های الکترونیکی، اهمیت پرونده های الکترونیکی
50
55
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-71&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
Z
Meydani
زهرا
میدانی
0031947532846007539
0031947532846007539
Yes
AR
Zohoor
علیرضا
ظهور
0031947532846007540
0031947532846007540
No
Sh
Shahandeh
شهناز
شاهنده
0031947532846007541
0031947532846007541
No
fa
اندازه گیری عملکرد بیمارستان
Measuring Hospital Performance
مقدمه: شرط موفقیت سازمانهای پیشرو، انجام دادن کارهای درست و انجام کارهای به درستی میباشد. امروزه سازمانها باید بتوانند از نظر عملیاتی و استراتژیکی عالی عمل نمایند تا بتوانند با چالشهای دنیای امروز و فردا روبرو شوند. یکی از راههایی که میتواند حرکت سازمان را در مسیر درست هدایت نماید و هرگونه انحراف در اقدامات سازمان را گوشزد نماید، اندازه گیری عملکرد است. اندازه گیری موثر عملکرد موجب میگردد پاسخگویی مسئولیت پذیری در سازمان تقویت شود و حداکثر بهره برداری از منابع محدود و در دسترس سازمان میسر گردد. در این مقاله، برخی چارچوبها و ابعاد اندازه گیری عملکرد معرفی و بررسی شده است و پس از بحث مدل مفهومی برای تعیین شاخصها و ابعاد عملکردی پیشنهاد گردیده است.
روش پژوهش: این مقاله به روش مروری نگاشته شده است و تهیه متون مورد نیاز، با مطالعه کتابخانهای و جستجوی مقالات اینترنتی صورت گرفته است.
مروری بر مطالعات: در این مقاله پس از ذکرتاریخچه مختصری از اندازه گیری عملکرد و یژگیهای مدلهای سنتی اندازه یگری عملکرد، چارچوبها و مدلهای اندازه گیری عملکرد سیستمهای بهداشتی و درمانی و بیمارستانها از جمله مدل BSC مورد استفاده در بیمارستانهای بنیادهای NHS و بیمارستانهای کانادا و مدل RDF چارچوب دانشگاه مونترال مدل به کار برده شده در دانمارک پروژه شاخص کیفیت در امریکا وچارچوب ارزیابی عملکرد NHS .و ابعاد عملکردی مورد تاکید در هریک بررسی شده است.
بحث ونتیجه گیری: بررسی هریک از چارچوبها و مدلها براساس اصول مطرح موجود نشان میدهدکه هر یک از آنها دارای نمات قوت و کمبودهای فراوانی هستند که یکی از دلایل آن ماهیت چندگانه عملکرد سیستمهای بهداشتی و بیمارستانها است. لیکن در اندازه گیری عملکرد بیمارستانها و سیستمهای بهداشتی نباید هیچ کدام از نوای عملکردی مورد غفلت قرار گیرد. از این رو در هنگام مطالعه عملکرد داخلی بیمارستانها نیز باید ویژگیهای سازمانی وتئوریکی بیمارستان کاملا درک گردد تا امکان تحلیلی جامع و کامل از عملکرد بیمارستان فراهم شود. در پایان مقاله چارچوب مفهومی ارائه شده است که ضمن تاکید بر اهداف و استراتژیهای بیمارستانی متمرکز بر بیماران. اندازه گیری دادهها، عملکرد فرایندهاو ساختار سازمانی، ستانده ها و مهمتر از همه نتایج سازمانی را ضروری میشمارد تا از این طریق بتوان از عملکرد یک بیمارستان تصوری متوازن و کامل ارائه نمود.
Introduction: The core requirement of successful and first- in- class organizations is doing right things and doing things right. Recent organizations should be able to have excellent performance from strategic and operational point of view so that they can face the current and future world challenges. Performance measurement is one of the ways for directing organization to the right targets and avoiding diversity in practices. The effective perfOlmance measurement will result in accountability and responsiveness and make it possible to maximize the utilization of limited and available resources. In this paper some of the dimensions and frameworks for performance measurement are presented and reviewed then a conceptual framework has recommended for determining performance dimensions and indicators.
Methodology: This article has writed based on literature review method.
Literature review: In this paper after presenting scant history of performance measurement and characteristics of traditional models of performance measurement, following models have been introduced Balanced Scorecard in Trusts Hospitals in National Health System and The Ontario Hospitals Association, The resultants and determinants framework (RDF), Danish model, Montreal university, The experience of the "Quality Indicator Project" (QIP, USA), The NHS Performance Assessment Framework (PAF), WHO framework. Conclusion: Reviewing models and frameworks based on suggested principles indicate that every one have strengths and weakness, but in hospital PM should be considered all performance areas. So that, when performance is reviewed, theoretical and organizational features of hospital should be understood. In the end of this paper the conceptual framework is proposed that, in addition of focus on customer/patient oriented goal and strategies, measures performance of input, structural and managerial systems, output and organizational outcome and present a comprehensive and balanced picture of hospital.
Hospital Performance, Performance Measurement, Framework, Performance Dimensions, Performance Measures
عملکرد بیمارستان، اندازه گیری عملکرد، چارچوب، ابعاد عملکردی، معیار عملکردی
56
68
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-72&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/32008/11/3
1387/8/13
R
Khalilnezhad
رقیه
خلیل نژاد
0031947532846007542
0031947532846007542
Yes
A
Barati Marnani
احمد
براتی مارانی
0031947532846007543
0031947532846007543
No