fa
jalali
1384
7
1
gregorian
2005
10
1
8
21
online
1
fulltext
fa
مقایسه کیفیت زندگی در بیماران با درمان های جایگزینی کلیه و افراد جامعه
Comparison of Health Related Quality of Life in a community sample and Renal Replacement Therapy patients
مقدمه: برنامههای درمانی اثر مهمی در زندگی بیماران کلیوی دارند از این رو در بررسی و نتیجه مراقبتهای بالینی از این بیماران، ارزیابی خود بیمار از وضعیت سلامتش و به عبارت دیگر ارزیابی کیفیت زندگی بیماران از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه اندازه کیفیت زندگی بیماران با درمانهای جایگزینی کلیه با افراد جامعه است. روش بررسی: برای اندازهگیری کیفیت زندگی، مدل بومی شده پرسشنامه استاندارد فرم کوتاه 36 (Short Form 36) با افزودن 35 سوال تخصصی بر اساس مطالعات گذشته، در 9 مقیاس به کار رفت. مطالعه به صورت مقطعی و چند مرکزی انجام شد. تعداد 203 بیمار شامل 80 بیمار پیوند کلیه، 83 بیمار دیالیز خونی و 40 بیمار دیالیز صفاقی در فاصله زمانی دوازده ماه، از چند مرکز دانشگاهی و خصوصی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. شرط ورود به مطالعه سن بالای 16 سال و گذشت حداقل سه ماه از درمان بود. به منظور تعیین گروه کنترل هشتاد و سه نفر از افراد سالم جامعه نیز به روش تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل سوالات مربوط به کیفیت زندگی و مشخصات دموگرافیک افراد بود. اطلاعات حاصل با روشهای آماری تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس و آزمون مقایسههای همزمان بن فرنی توسط نرمافزار SAS مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: کیفیت زندگی در مقیاس درد در گروههای مختلف اختلاف معنیداری را نشان نداد. بیماران دیالیز خونی در مقیاس محدودیت روانی نقش، محدودیت فیزیکی نقش و عملکرد فیزیکی با دیگر گروهها اختلاف معنیداری را نشان دادند (05/0>P-Value). در مقیاس انرژی میانگین نمرات کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه و بیماران دیالیز صفاقی از میانگین نمرات کیفیت زندگی افراد جامعه بیشتر شد، در حالی که از نظر آماری اختلاف معنیدار نبود. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که با افزایش سن افراد سالم جامعه، کیفیت زندگی در تمامی مقیاسها به غیر از مقیاسهای عملکرد اجتماعی و محدودیت روانی نقش کاهش مییابد (05/0>P-Value). همچنین آزمون هم بستگی پیرسون نشان داد که با افزایش سن در بیماران با درمانهای جایگزینی کلیه، کیفیت زندگی در تمامی مقیاسها به جز مقیاسهای عملکرد اجتماعی، احساس خوب بودن و سوالات اختصاصی، کاهش مییابد (05/0>P-Value). نتابج حاصل از آزمون t مستقل نشان داد که کیفیت زندگی افراد سالم جامعه تنها در مقیاس عملکرد اجتماعی (008/0=P-Value) تحت تأثیر جنسیت افراد است. به گونهای که مردان کیفیت زندگی بهتری نسبت به زنان نشان میدهند. همچنین نتایج این آزمون نشان داد که در گروههای بیماران، مردان کیفیت زندگی بهتری را در مقیاسهای عملکرد فیزیکی (021/0=P-Value) و درد (030/0>P-Value) نسبت به زنان نشان میدهند. نتیجهگیری: به طور کلی در تمامی مقیاسها نشان داده شد که کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه، افراد جامعه و بیماران دیالیز صفاقی به هم نزدیک بوده و در یک رده قرار میگیرند و کیفیت زندگی بیماران دیالیز خونی از آنها پایینتر است.
Introduction: Since, therapeutic programs have important effect on the life of ESRD (End Stage Renal Disease) patients, self-assessment of the patient from his/her health status should become an integrated part of his/her medical care. Hence, evaluation of the quality of life would attain an important stance. The determination of health related quality of life (HRQoL) in each group of patients on renal replacement therapy (RRT) and community sample (CS) group, and comparison of findings between them, comprises the main objective of this study. Methods: Farsi version of MOS SF-36 questionnaire, supplemented by 25 specific questions, was used in this study in nine scales. A cross sectional, multicenter study was conducted. In a span of 12 months, 203 consecutive patients were studied. These included 80 renal transplant (RT), 83 Hemodialysis (HD) and 40 continues ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) patients. Inclusion criteria consisted of age>16 years and a minimum time from the treatment of 3 months. A stratified sample of 83 persons was recruited from the Grand Tehran's community as controls. Study variables included the questionnaire items, demographic characteristics, lab findings and comorbidity. ANOVA, ANCOVA, Bonferroni multiple comparison with SPSS and SAS packages analyzed data. Findings: Quality of life in Pain scale did not show significant difference. HD patients did show significant difference with the other groups in Physical function, Role limitation/Physical problems and Role limitation/Emotional problems scales (P<0.05). In Energy scale HRQoL scores for HD and CAPD groups were more than CS, although, the difference was not significantly important. Variables such as age, sex, education level, marital status, length of treatment, creatinine level, hemodialysis level and comorbidity had positive and negative effects on the HRQoL scores.Overall, comparison of results showed that RT patients, CAPD patients and CS group HRQoL are closed to each other and could be put in one level, but the HRQoL of HD patients are in a lower level. Conclusion: for all scales in the instrument the Quality of life of CS and CAPD groups were close and the quality of life of HD patients was lower than the others.
Health Related Quality of Life, Renal Replacement Therapy
کیفیت زندگی، درمانهای جایگزینی کلیه
68
76
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-46&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/1
1387/8/11
D
Mehraban
داراب
مهربان
0031947532846006982
0031947532846006982
Yes
M
Salehi
مسعود
صالحی
0031947532846006983
0031947532846006983
No
GhH
Naderi
غلامحسین
نادری
0031947532846006984
0031947532846006984
No
I
Najafi
ایرج
نجفی
0031947532846006985
0031947532846006985
No
M
Hakemi
منیرالسادات
حاکمی
0031947532846006986
0031947532846006986
No
fa
مسائل اصطلاحنامه سازی در ایران از دیدگاه تهیه کنندگان اصطلاحنامه
The Problems of Thesaurus Construction in Iran from Thesaurus Makers' Point of view
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مطالعه مبانی نظری اصطلاحنامهسازی پیش از پیدایش وب و پس از آن و شناسایی مسائل اصطلاحنامهسازی در ایران از دیدگاه تهیهکنندگان و مترجمان اصطلاحنامههای منتشر شده در ایران است. روش بررسی: 6 نفر از اصطلاحنامهسازان (عبدالحسین آذرنگ، عباس حری، فاطمه رهادوست، فریبرز خسروی، ملوک السادات بهشتی، محمدهادی یعقوبنژاد) که مسئولیت تهیه 12 اصطلاحنامه منتشر شده تا سال 1382 را بر عهده داشتهاند، جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. در این پژوهش برای نخستین بار از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. روش گردآوری دادهها مصاحبه عمیق و ابزار آن برنامه مصاحبه است، اما برخلاف آنچه در پژوهشهای پوزیتیویستی و کمی رایج است، مصاحبه ماهیتی گفتگویی دارد. پس از مصاحبه با جامعه پژوهش و مطالعه متون و منبع مرتبط، دادهها به گروههای متفاوتی دستهبندی و بر پایه معیارهای برشمرده شده در بخش روش شناسی تحلیل شدند. یافتهها: عموم مترجمان از چند مشکل بنیادی رنج میبردند:1) نبود معادلهای فارسی 2) تفاوت املای واژهها 3) ابهام در معانی دقیق اصطلاحات 4) مشکل ترجمه توصیفگرها و مفاهیم انتزاعی 5) نبود یا کمبود منابع قابل اطمینان 6) مشکل عدم دستیابی به صاحبنظران و منابع زنده و شورایی نبودن تصمیمگیریها. مجریان با مشکلات گردآوری داده روبهرو بودند که برخی عبارتند از: 1)ضعف و ناکارایی نظامهای ذخیرهسازی و به عبارتی مسائل موجود در نمایهسازی، فهرستنویسی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی 2) ضعف و ناکارآیی نظامهای بازیابی یا مسائل موجود در خدمات مرجع کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. مشکل انتخاب همکاران و متخصصان موضوعی مشکل دیگری بود که همه مجریان به آن اشاره کردند و از ناآگاهی متخصصان موضوعی از مفهوم اصطلاحنامه، کارکرد و کاربردهای آن و وقت نگذاشتن، بیعلاقگی و توجیهنشدن متخصصان رنج بردهاند. نتیجهگیری: اغلب مسائلی که مصاحبهشوندگان تجربه کرده بودند، ماهیت مدیریتی و اجرایی داشت و تقریباً همه تهیهکنندگان از کمبود تعامل بین نهادهای مسئول در سطح نهادی و ملی رنج میبرند.
Introduction: The present research attempts to study the theoretical foundations of thesaurus construction before and after internet and identify the problems of thesaurus construction in Iran from the point of view of thesaurus makers and translators of the published thesauri.. Methods: The research population was 6 thesaurus makers (AbdolHossein Azaragn, Abbas Hori, Fatemeh Rahadoost, Fariborz Khosravi, Molookolsadat Beheshti, Mohammad Hadi Yaeghoub Negad), who have published 12 thesauri since 2003. This was a qualitative study done for the first time in the academic environment of LIS. Data collection was done through interview. After interviewing the research population and studying the related literature, the data was classified into different groups and then analyzed according to the measures discussed in methodology section. Findings: The findings indicated that: 1) The theoretical foundations of thesaurus construction have changed after the introduction of web and the revolutionalized environment of information technology, 2) Most problems experienced by the interviewers were of managerial and administrative nature and almost all of the thesaurus makers suffered from lack of adequate and proper interaction among responsible institutions, at institutional and national levels. The other problems could be enumerated as: weakness of storage and retrieval systems, the undocumented queries in reference departments of libraries and information centers, weakness of information literacy of subject specialists, shortage of budget and lack of appropriate evaluation measures and thesauri criticism in the LIS environment. Conclusion: Many of problems that thesaurus makers experienced were of managerial and administrative nature and almost the entire thesaurus makers suffered from lack of adequate and proper interaction among responsible institutions, at institutional and national levels.
Thesaurus, Thesaurus Construction, Thesaurus makers, The Problems of thesaurus
اصطلاحنامه، کتابداری، اطلاعرسانی
77
81
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-47&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/1
1387/8/11
F
Rahadust
فاطمه
رهادوست
0031947532846006987
0031947532846006987
Yes
A
Hosseiny zadeh
آنسه
حسینی زاده
0031947532846006988
0031947532846006988
No
fa
بررسی عوامل مرتبط با بهره وری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی مازندران از دیدگاه مدیران سطوح مختلف بیمارستان
The Related Factors on Productivity in Selected Medical University of Mazandaran Hospitals
مقدمه: امروزه بهرهوری برای هر کشور و سازمانی ضروری بوده، تولید ناخالص داخلی را افزایش داده، اساس رشد اقتصادی است و در نهایت باعث افزایش کیفیت زندگی میشود. از آن جاییکه به نظر میرسید ترکیب عوامل مؤثر بر بهرهوری در سازمانهای مختلف به دلیل اختلاف در ویژگیهای محیط داخلی و خارجی بیمارستانها متفاوت باشد، لذا این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با بهرهوری از قبیل، مدیریت، رضایت شغلی و انگیزش کارکنان، مشتریمداری، بهسازی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و تکنولوژی و تجهیزات در بیمارستانها، از نظر مدیران سطوح مختلف اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه 51 سوالی است که بر مبنای اهداف و متغیرهای پژوهش تنظیم شد و پس از تعیین اعتبار و پایایی، توسط سوپروایزرهای آموزشی در بین جامعه پژوهش توزیع و پس از تکمیل جمعآوری شد. در این مطالعه، از 95 نفر از رؤسا، مدیران، مسئولین بخشها و مترونهای بیمارستانهای امام و شهدای بهشهر، رازی قائمشهر، بوعلی، امام، فاطمهزهرا(س) و زارع ساری به صورت سرشماری نظرخواهی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و با بهکارگیری روشهای آمار توصیفی، تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که 5/70 درصد از افراد تحت بررسی زن و 5/29درصد مرد بودند. از نظر این افراد، عوامل مرتبط با مدیریت با میانگین امتیاز (916/0=sd) 083/4، رضایت شغلی و انگیزش کارکنان با میانگین امتیاز (39/1=sd) 797/3، مشتریمداری با میانگین امتیاز (816/0=sd) 067/4، بهسازی منابع انسانی با میانگین امتیاز (893/0=sd) 044/4، فرهنگ سازمانی با میانگین امتیاز (899/0=sd) 935/3 و تکنولوژی و تجهیزات بیمارستانی با میانگین امتیاز (941/0=sd) 028/4، تأثیر زیادی بر بهرهوری بیمارستانها دارند. آزمون t که جهت تعیین شدت تأثیر عوامل فوق بر بهرهوری انجام شد، نشان دهنده تأثیرگذاری این عوامل بر بهرهوری است. نتیجهگیری: بهبود بهرهوری و کیفیت به طور تصادفی و یا از روی شانس حاصل نمیشود، بلکه همگی نتیجه فرآیندی آگاهانه است. تنها با توجه به عامل مدیریت، ارتقاء فرهنگ بهرهوری در کار، بهبود کیفیت زندگی کاری در بیمارستانها، ایجاد واحد بهرهوری در بیمارستانها، ساماندهی امر آموزش و بهسازی منابع انسانی، بر مبنای مقایسه وضعیت موجود عوامل مرتبط با بهرهوری با شرایط مطلوب، میتوان به رشد بهرهوری در بیمارستانها دست یافت.
Introduction: Productivity is the developed concept in the 20 century, the surely at this time all countries (industrial & non industrial) have to use it in different subjects like social, technical problems. It is essential for each country and it is the base of economic growth that increases GNP and competition. Finally makes life better since it seems combination of effective factors on productivity is different organizations. Methods: This was a descriptive-study. We used questionnaire for collecting data. The questionnaire was disturbed and returned by training superviser after completed. Because of limiting of cases study, it wasn't done by sampling then the number of cases included: 95 persons of bosses/managers/head nurses and Metron of selected hospitals. Data were analyzed descriptive- statistics. The mean scores and standard deviations of scales were determined using a t-test. Data were analyzed by spss-software. Findings:Mean score of related factors of management: 4/083±0/906, mean score of related factors of job satisfaction and motivation was: 3/797±1/39, mean score of related factors of customer research was: 4/067±0/86, mean score of related factors of organization culture was: 3/935±0/899, mean score of related factors of humane source sanitation was: 4/044±0/893, And mean score of hospital technology and equipment was: 4/028±0/942. All of factors were too affected on hospital productivity.. Conclusion: Productivity and quality was not only gained by chance but also it was effective by consciousness process totally. That was reached by assigning on index and standard scale for input and output of work cultural promotion and improvement of job work life qualities in hospital. Create productivity unit in hospitals and compare the productivity factors with available situation of these factors to reach productivity in hospital.
Productivity, Management, Hospital.
بهرهوری، مدیریت، بیمارستان آموزشی و عمومی
82
87
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-48&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
MR
Maleki
محمد رضا
ملکی
0031947532846006964
0031947532846006964
Yes
M
Mosazadeh
محمود
موسی زاده
0031947532846006965
0031947532846006965
No
M
Ahmadi
مصیب
احمدی
0031947532846006966
0031947532846006966
No
fa
بررسی میزان استفاده از پرونده های پزشکی بیماران در بیمارستان های شهرستان کاشان، 1382
Studying The rate of Medical Records Use in Kashan Hospitals
مقدمه: مدارک پزشکی اوراق ذیقیمتی هستند که به منظور تداوم مراقبت از بیمار، آموزش و پژوهش، ارزیابی مراقبت و خدمات ارائه شده به بیمار توسط فراهمکنندگان مراقبتهای بهداشتی درمانی تنظیم و نگهداری میشود. استفاده صحیح و مناسب از مدارک پزشکی از دوبارهکاریها و صرف وقت و هزینه اضافه میکاهد. این تحقیق به منظور تعیین میزان استفاده از پروندههای پزشکی به تفکیک استفادههای اداری مالی، قانونی، پژوهشی، آموزشی و درمانی، برحسب تخصص و مدت زمان طی شده از زمان تشکیل پرونده صورت پذیرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی مقطعی انجام پذیرفت. کلیه موارد استفاده از پروندههای پزشکی بیماران بستری در طول مدت تحقیق از مهرماه 81 لغایت خرداد 82 به تفکیک استفاده آموزشی، اداری، پژوهشی، درمانی وقانونی از طریق چک لیست جمع آوری فراوانی ودرصد موارد استفاده با آمار توصیفی محاسبه وتفاوت بین مدت زمان طی شده از زمان پذیرش بیمار انواع استفاده وبیمارستان ها با آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: کل استفادههای انجام شده در این مدت 7590 مورد بوده که استفاده پژوهشی با 76/0 درصد بیشترین استفاده را داشته است. بیشترین میزان استفاده از پروندهها مربوط به جراحی تخصصی با 06/42 درصد میباشد. آزمون آماری تفاوت معنیداری بین مدت زمان طی شده از زمان پذیرش بیمار و نوع استفاده ونیز بین بیمارستان ها ونوع استفاده را نشان داد. (0001/0=P-Value) نتیجهگیری: میزان استفاده از پروندهها پس از 15 سال از بین نرفته بلکه نوع استفاده از آنها به جای استفادههای پژوهشی به استفادههای درمانی و آموزشی تبدیل میگردد. لذا پیشنهاد میگردد پروندههای پزشکی در بیمارستانهای آموزشی بیش از 15 سال و در بیمارستانهای غیرآموزشی نیز تا 15 سال نگهداری گردند. کلید واژهها: پرونده پزشکی، زمان نگهداری، پرونده پزشکی
Methods: This descriptive - cross sectional study was done in 2003-2004 in shahid Beheshti, Shabih khani , Naghavi , Akhavan and Matini hospithals . All needed information based on: training , research, administrative , medical and legal uses was collected using a checklist. The frequency and percentage of use were calculated and tested via chi-square test to determine the differences between types of use and hospitals. Findings: The total number of Medical record use was 7590 . The highest research use was 32.8% , ie. 76% of the whole records and the highest use of the records was related to surgical records, 42.06% . Statistical tests indicated significant differences between the interval of patient admission & type of use and also between hospitals and type of use (P<0.0001). Conclusion: There was no change in the number of medical records use but the research use has been replaced by medical and training uses. Therefore, the retention of medical records is recommended to be more than 15 years in educational hospitals and at least 15 years in non-educational ones. Introduction: Medical records are valuable documents prepared, kept and used for continuing care of patient, training, research, hospital statistics , legal problems as well as evaluation of care and services rendered by health care providers. Clinical records are the main sources of information and if used properly, one can avoid duplications and wastage of time and money.
Medical records - Training use- research use - legal use - administrative use- financial use - Retention time-.
پرونده پزشکی، زمان نگهداری
88
94
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-49&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
F
Rangraz Geddi
فاطمه
رنگرز جدی
0031947532846008212
0031947532846008212
Yes
M
Farzandipour
مهرداد
فرزندی پور
0031947532846008213
0031947532846008213
No
SGh
Mousavi
سیدغلامعباس
موسوی
0031947532846008214
0031947532846008214
No
fa
بررسی سبک رهبری و بلوغ سازمانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1383
A Study of Leadership and Organizational Maturity at Teaching Hospitals Affiliated with Ardebil University of Medical Sciences, 2004-2005
مقدمه: بیمارستانها نیز از جمله سازمانهای پیچیده معاصر میباشند که توفیق آنها در گروی شیوه رهبری و مدیریت اثربخش میباشد و برای مدیران بیمارستانها دانستن اصول رهبری و آگاهی از چگونگی اتخاذ سبکهای رهبری از نقطه نظر هدایت نیروی انسانی شاغل و هدایت سازمان در راستای نیل به اهداف خود لازم است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین سبک رهبری وبلوغ سازمانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی در تابستان و پاییز سال1383 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل دادند که تعداد 288 نفراز جامعه آماری با روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.گردآوری اطلاعات در این پژوهش به وسیله پرسشنامه انجام گرفت که اعتبار و پایایی این پرسشنامه به ترتیب به روش اعتبار محتوا و آزمون بازآزمون ارزیابی گردید. داده ها پس ازجمع آوری، با استفاده از نرمافزارآماری SPSS وآزمونهای خیدو وآنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد. در تحلیل دادهها حداکثر امتیاز ممکن 100 وحداقل آن صفر در نظرگرفته شد.
یافتهها: در بیمارستانهای مورد بررسی، سبک رهبری آمرانه با 4/59 درصد بیشترین درصدفراوانی سبک رهبری مدیران عالی (رییس، مدیر و مترون) را به خود اختصاص میدهد وسپس به ترتیب، سبک رهبری قبولاندنی با2/17 درصد، رهبری مشارکتی با 1/13 درصد و رهبری تفویضی با 3/10 درصد در ردههای بعدی قرار میگیرند. در رابطه با بلوغ سازمانی در بیمارستانهای تحت مطالعه نیز بلوغ حداقل 8/49 درصد، بلوغ حداقل تامتوسط3/46 و بلوغ متوسط تا حداکثر9/3 درصد ازکل درصد فراوانی مربوط به بلوغ سازمانی را شامل میشود و فراوانی مربوط به بلوغ حداکثر، صفراست. براساس نتیجه آزمون خیدو بین بلوغ سازمانی و رسته شغلی کارکنان ازلحاظ آماری ارتباط معنیداری وجود دارد (007/0=P-Value) اما بین دومتغیر بلوغ سازمانی و سطح تحصیلات کارکنان و نیز دو متغیر بلوغ سازمانی و سبک رهبری مدیران عالی از لحاظ آماری ارتباط معنیداری وجود ندارد (05/0
Introduction: Although there are many factors that affect the performance of organizations, it is quite doubtless that leadership is one of the most important factors toward's organization success. Hospitals are among complicated organizations the success of which depends on leadership styles and effective management there fore, it is necessary for hospital managers to be ware of leadership principles such as: leading employee and organization towards its main goals. This study is mainly aimed at assessing the leadership style and organizational maturity at the educational hospitals affiliated with Ardebil University of Medical Sciences.
Methods: This cross-sectional descriptive study, was conducted in the second half of 2004. Employees working in Boali, Alavi and Fatemi hospitals took part in the survey. The sample population comprised of 288 employees. The data was collected using a self-constructed questionnaire, the validity and reliability of which were determined by content validity and test- retest. Data analysis was carried out through SPSS, using Anova and Chi-square test.
Findings:According to the findings the autocratic leadership has the most frequency rather than other styles (59.4%). The most frequency of organization maturity is related to Minimum maturity (49.8%). There was no significant statistical relationship between leadership styles and organizational maturity (p>0.05).
Conclusion: Most of the top managers of hospitals use the autocratic leadership. Without considering the organizational maturity. Unfortunately it means that they simply ignore the ability and tendency of their personnel.
Leadership style, Organization maturity, Hospitals
سبک رهبری, بلوغ سازمانی, بیمارستان
95
104
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-50&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
M
Seyed javadi
مریم
سید جوادی
00319475328460020165
00319475328460020165
Yes
N
Khalesi
نادر
خالصی
00319475328460020166
00319475328460020166
No
F
EbadiFard Azar
فربد
عبادی فرد آذر
00319475328460020167
00319475328460020167
No
fa
مطالعه تطبیقی خصوصی سازی با روش عقد قرارداد برای ارائه مراقبت های سلامتی در کشورهای منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران
Comparative Study on Privatization of Health Care Provision on Contract Basis
مقدمه: توجه به معایب و مزایای ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی توسط هریک از بخشهای عمومی و خصوصی باعث گردید سیاستگزاران به فکر راه حلهای بینابینی باشند، راه حلهایی که اهداف و ویژگیهای مثبت هر دو بخش عمومی و خصوصی را شامل شوند. یکی از این راهحلها عقد قرارداد با بخش خصوصی است. علیرغم استفاده روز افزون از این روش، مطالعات انجام شده در ایران صرفاً نتایج قراردادها را به لحاظ تأثیر بر کارایی ارائه خدمات ارزیابی نمودهاند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مناسبی است که تجارب جهانی و بررسیهای علمی در این زمینه را لحاظ نموده و با شرایط نظام بهداشت و درمان کشور سازگار باشد. روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کاربردی از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده که طی آن دادههای مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب - نیوزلند، انگلستان، استونی، استرالیا، هند و ایران جمع آوری شد و سپس با استفاده از روشهای کیفی الگوی اولیه جهت ایران ارائه گردید. الگوی اولیه پژوهش با استفاده از پرسشنامهای حاوی 16 سوال از طریق تکنیک دلفی به قضاوت 30 نفر از متخصصین گذاشته شده و الگوی نهایی ارائه گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از تائید به کارگیری عقد قرارداد (در انواع مختلف ) در زمینه خدمات پشتیبانی و پاراکلینیک بیمارستانها، بیماریابی وکنترل بیماریهای خاص، حمل ونقل بیمار و مراقبتهای بهداشتی اولیه است. همچنین استفاده از قراردادهای مبتنی بر عملکرد برای تخصیص بودجه بین سطوح مختلف نظام سلامت و بین سازمانهای بیمه گر و بیمارستانها مورد تائید قرار گرفت. اما استفاده از عقد قرارداد برای برون سپاری خدمات بالینی و عقد قراردادهای ساخت مالکیت اداره مورد تائید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتواند از نقش خود در ارائه مراقبتهای سلامتی کاسته و از مکانیسم عقد قرارداد برای خرید فعالانه خدمات سلامتی در عرصههای مختلف استفاده نماید بدون آنکه به نقش راهبری و سیاستگزاری آن خدشه وارد شود. کلید واژهها: خصوصیسازی، عقد قرارداد، مطالعه تطبیقی
Introduction: Considering the advantages and disadvantages of health care provision in both public and private sector causes policymakers to consider moderate solutions which include objectives and positive characteristics of both sectors. One solution is contracting with private sector. Despite the increased use of this method,, there is no model that includes worldwide experiences, scientific studies or correspond to Iran health care system. This research follows to produce practical model for this issue. Methods: This practical research is descriptive- analytic and cross-sectional in which the data is gathered from selected countries -Newzeland, United Kingdom, Estonia, Australia, India and Iran - to provide a primary (suggestive) model. That was evaluated by thirty specialists and then the ultimate model was presented. Findings: According to the findings different kinds of contracting can be used in purchasing logistic and paraclinic services in hospitals, screening and control of specific diseases, patient transportation and primary health care. Also, the use of performance-based contract for allocation of resources among different levels of health system, insurance companies and hospitals was emphasized but outsourcing of clinical services and build-own-operate contracts was not approved. Conclusion: Results show that contracting can be used for purchasing of services in different level of health system. Government should move away from passive purchasing arrangement- i.e. those involving simple retrospective payment of providers - towards strategic forms of purchasing. The latter involve active decision about the services to be purchased and the objectives to be pursued.
Privatization, Contracting, Comparative study.
خصوصی سازی، عقد قرارداد، مطالعه تطبیقی
105
110
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-51&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
A
Barati Marnani
احمد
براتی مارنانی
0031947532846008215
0031947532846008215
Yes
H
Gudaki
حسین
جودکی
0031947532846008216
0031947532846008216
No
fa
تعیین دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران نسبت به ویژگی های نظام های اطلاعات در تصمیم گیری، 1383
Managers' Attitude Towards the Characteristics of Information Systems in Decision-making at Teaching Hospitals Affiliated with Iran University of Medical Sciences, 2004-2005
مقدمه: تصمیمگیری پایه و اساس تمام وظایفی است که مدیر در سازمان انجام میدهد. در علم مدیریت تصمیمی را تصمیم درست میشناسند؛ که 90درصد آن را اطلاعات و 10درصد را قضاوت شخص تشکیل میدهد، لذا ضرورت و نیاز مدیران به یک نظام جمعآوری و پردازش مناسب اطلاعات غیر قابل انکار میباشد.این پژوهش جهت تعیین دیدگاه مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علومپزشکی ایران نسبت به ویژگیهای نظامهای اطلاعات مدیریت انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه رؤسا، مدیران و مدیران پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران بوده است، جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای متشکل از 34 سوال که روایی و پایایی آن ارزیابی شده بود، استفاده گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آمار توصیفی با بهرهگیری از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بیش از نیمی از مدیران (5/59درصد) بهرهگیری از نظامهای اطلاعات را در تصمیمگیری امری ضروری تلقی مینمودند. همچنین مدیران اظهار داشتند، بیشترین حمایت نظامهای اطلاعات از مرحله شناسایی مسأله (5/59درصد) میباشد، و نظامهای اطلاعات موجود در فراهم نمودن اطلاعات مربوط به عملکرد مالی (1/36درصد) و عملکرد فعلی بیمارستان (1/35درصد) جامعیت بیشتری دارند، و فقط در سرعت شناسایی مشکل توانسته اند نقش بسیار زیادی ایفا نمایند(2/435). نتیجهگیری: لازم است تدابیری جهت توسعه و استقرار نظامهای اطلاعات به خصوص نظامهای اطلاعات مکانیزه در بیمارستانها اندیشیده شود، تا با فراهم نمودن اطلاعات به موقع و صحیح خطر اخذ تصمیمات نادرست کاهش یافته و کیفیت مراقبتهای ارائه شده به بیماران ارتقاء یابد.
Introduction: The ability of an organization depends on the quality of decisions it makes. Information system plays a crucial role in this process. The present study dealt with determining the attitudes of managers towards the characteristics of information systems in decision- making at teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences. Methods: The study was a cross-sectional in nature. The research population included hospital managers, directors and nursing supervisors. Data collection was carried out through a questionnaire constructed by the researcher. Validity of the research instrument was determined by content validity and Test-retest. Findings: The majority of managers (59.5%) emphasized the importace of information systems in decision-making process. Information systems mainly support the problem identification phase (59.5%) but not the implementation of the decisions (8.3%). Information systems focused on financial performance information (36.1). Conclusion: the findings of the study indicated that utilization of information systems could minimize improper decisions and improve quality of services.
Information system, Decision making, Hospital.
نظام اطلاعات، تصمیمگیری، بیمارستان
111
116
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-52&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
Hosseini
معصومه
حسینی
0031947532846006994
0031947532846006994
Yes
Delgoshaei
بهرام
دلگشایی
0031947532846006995
0031947532846006995
No
Maher
علی
ماهر
0031947532846006996
0031947532846006996
No
Haghani
حمید
حقانی
0031947532846006997
0031947532846006997
No
fa
ارزیابی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران
Assessing the Performance Appraisal System at General Hospitals Affiliated with Iran University of Medical Sciences, 2004-2005
مقدمه: بیمارستانها با بیش از 50درصد از کل کارکنان بخش سلامت، مانند سایر سازمان ها برای بقا و پیشبرد اهداف سازمانی خود در جامعه، نیازمند ارزشیابی عملکرد کارکنان میباشند. تعیین اثر بخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش به منظور ارزیابی نظام ارزشیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان در بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1383 انجام گرفت. تعداد 106 نفراز کارکنان شاغل در بیمارستانهای حضرت رسول(ص)، شهدای هفتم تیر و فیروزگر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران نمونه پژوهش را تشکیل دادند.داده ها توسط پرسشنامهای که اعتبار وروایی آن با استفاده از اعتبار محتوا وآزمون بازآزمون تعیین شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای Anova، t-test و Tukey HSD به کمک نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: یافتهها حاکی آن است که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در بیمارستانهای مورد پژوهش با کسب میانگین امتیاز 30/54، در حد نامناسب است. نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیتهای نظام اداری در بیمارستانهای مورد پژوهش (میانگین امتیاز 08/62)، انطباق کمی رانشان داد. از طرف دیگر، با کسب میانگین امتیاز 32/78 مشخص گردید که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان با اصول علمی مدیریت انطباق دارد. ضمناً یافتهها نشان داد بستر سازمانی بیمارستانهای مورد پژوهش با کسب امتیاز 70/68 مطلوب بوده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که علی رغم این که بستر و محیط سازمانی بیمارستان ها از لحاظ میزان پذیرش ارزشیابی توسط کارکنان و الزام و تعهد نسبت به انجام ارزشیابی، مناسب بود اما نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیتهای نظام اداری در بیمارستانهای مورد پژوهش مطابقت نداشت. ضروری است تا با بازنگری و اصلاحات اساسی در چارچوب نظام ارزشیابی عملکرد، نظامی مبتنی بر ویژگیهای سازمانی و پرسنلی بخش بهداشت و درمان، به ویژه بیمارستان ها، تدوین گردد.
Introduction: Hospitals,employing over %50 of manpower in the healthcare sector,need to evaluate the performance of their employees in order to ensure that they are moving in the right direction toward their goals.The study aimed at assessing the employee performance evaluation system utilized at the general teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences. Methods: This was a cross-sectional study conducted in the second half of 2004. Employees (n=510) working at Hazrat Rasoul, Shohadayeh Haftom Tir and Firouzgar hospitals comprised the study population. As many as 106 employees were selected as the sample population. The data was collected using a self-constructed questionnaire. validity and reliability of which was determined using content validity and test-retest. Data analysis was carried out through SPSS,using t-test ,Anova and Tukey test. Findings:According to The findings, the performance evaluation systems at the hospitals in the survey was unsatisfactory (M=54.30) and incompatible with the administrative system (M=62.08).On the other hand their performance evaluation was found to be satisfactory based on management principles (M=78.32).The study also showed a favorable condition for performance evaluation (M=68.70). Conclusion: Although the study revealed a satisfactory level of acceptability of performance evaluation , the current evaluation systems were incongruent with the realities of the administrative systems of the hospitals. Based on the special nature of the healthcare sector ,developing a carefully tailored new system through revision and improvement of the peresent system seems necessary.
Performance , Appraisal system ,General Hospital.
عملکرد، نظام ارزشیابی، بیمارستان عمومی
117
122
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-53&slc_lang=fa&sid=1
2008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/12008/11/1
1387/8/11
R
Zaboli
روح اله
زابلی
0031947532846006998
0031947532846006998
Yes
B
Delgoshaei
بهرام
دلگشایی
0031947532846006999
0031947532846006999
No
H
Haghani
حمید
حقانی
0031947532846007000
0031947532846007000
No