@article{ author = {Ahmadi, M and Sadoughi, F and Gohari, MR and Rangraz-jeddi, F}, title = {Personal Health Record, Patient- Oriented Care Through Patient- Oriented Information: Kashan Teaching Hospitals Patient`s Views}, abstract ={Introduction: Personal Health Records (PHR) allows access patients complete health information, and support of self-care improve quality of care with education, facilitate patient – physicians and. This study was aimed to determine view of points of inpatients about PHR. Methods: In a cross-sectional study was done on 461 patients at hospitals affiliated in Kashan University of Medical Sciences are studied with a reliable (spearman-Brown, r = 0.8) and valid (face and content) questionnaire in two section, demographic information and study objects in 2008. Data are collected with interviews processed by SPSS software, and presented as descriptive statistics. Results: some 46.6% of participants keep her or his medical information, 87% of patients who didn't keep medical information claims that they did not have knowledge about PHR benefits. Meanwhile 85.7percent want to access their information for emergency, and 80% want to get information about dietitian through PHR. Discussion: Appling PHR is needed, but patients have not knowledge about necessity and benefits of PHR. We suggest education, and primarily apply PHR based on paper and, then with constitution of hospital site, hospital information system, and electronic health record apply a portal for patient use and finally constitution of complete PHR systems.}, Keywords = {Personal Health Record, Care, Patient, Information, Point of View }, volume = {13}, Number = {42}, pages = {7-16}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {پروند ه ی سلامت فردی، مراقبت بیمارمداراز طریق اطلاعات بیمارمدار:دیدگاه بیماران بیمارستان های آموزشی شهر کاشان}, abstract_fa ={مقدمه: پرونده ی سلامت فرد ی موجب تسهیل ارتباط بین پزشک- بیمار و حمایت از روش مراقبت از خود و ارتقای کیفیت مراقبت می شود. هدف این تحقیق بررسی پرونده ی سلامت فردی، مراقبت بیمار مدار از طریق اطلاعات بیمار مدار از دیدگاه بیماران بود. روش بررسی: این پژوهشی مقطعی بر روی 461 نمونه ی تصادفی از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کاشان در سال 1387 صورت پذیرفت. گرد آوری داده ها با مصاحبه و توسط پرسشنامه محقق ساخته پایایی (اسپرمن – و روایی (صوری و محتوائی)، در دو قسمت؛ اطلاعات زمینه ای و اهداف صورت پذیرفت. داده ها با استفاده (r= براون 0.83 و آمار توصیفی ارائه شد. SPSS از نرم افزار یافته ها: نزدیک به 46.6 درصد از بیماران، اطلاعات پزشکی خود را نگهداری می کنند، 87 درصد از افرادی که اطلاعات پرونده پزشکی خود را نگهداری نمی کنند، علت آن را عدم آگاهی از مزایای نگهداری این اطلاعات ذکر نمودند؛ 85.7 درصدبیماران مایل به استفاده از پرونده ی سلامت فردی در موارد اورژانسی و 80 درصدمایل به دریافت اطلاعات مربوط به رژیم غذائی از طریق پرونده سلامت فردی بودند. نتیجه گیری: بیماران آگاهی لازم در خصوص نحوه تهیه و مزایای پرونده الکترونیک سلامت را ندارند، پیشنهاد می گردد ضمن ارائه آموزش های لازم، پرونده سلامت فردی ابتدا مبتنی بر کاغذ ایجاد، و بتدریج و با شکل گیری وب سایت های بیمارستان ها، سیستم های اطلاعات بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت و یا بیمار، درگاهی برای دسترسی بیماران به پرونده خود تهیه و در نهایت سیستم های پرونده سلامت فردی کامل تشکیل شود.}, keywords_fa = {پرونده سلامت فردی, مراقبت, بیمار, اطلاعات, دیدگاه}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-761-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-761-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {AGorji, H and Roustaazad, L and Mohammadhasanzadeh, H and Asghari, L and Atlasi, R and Shokraneh, F and Bazrafshan, A}, title = {Ranking of Iran University of Medical Sciences and Health Services’ (IUMS) Faculties Using H-Index,G-Index, and m parameter (up to the end of 2008)}, abstract ={Introduction: One of the scientific members of faculties’ gradation criteria is evaluation of their publications’ quantity and quality. H-index, G-index, and m parameter are used recently. This paper was aimed to assessment faculties’ publications’ quantity and quality, and citation ranking of IUMS’ faculties by using those indices. Methods: This is a descriptive- applied study, used checklist, and direct observation as data collecting tools. Research population are 681 IUMS’ faculties publications indexed in Web of Science, Scopus, Google Scholar and Iranian Science Citation Index (ISCI) up to the end of 2008. The number of professors, associate professors, assistant professors, and lecturers were 32, 95, 284, and 225, respectively. The great number of studied subjects belongs to Medicine faculty. Results: Totally, research population has been published 4276 papers, with 8291 citations for these papers. More than half of faculties (56%) has been gained h=0. The two highest h-index and g-index belong to Medicine Faculty’s Nephrology Professor (h-index=16 g-index=16) and Microbiology professor (h-index=13 g-index=16) and no one did gain h- index extent prognosticated by its presenter. Discussion: By consideration of international h-index and g- index and M parameter obtained in medicine and biology, IUMS’ faculties are really poor in those indices, and even their publication are very low. National and international scientific cooperation, interaction with other researchers, publications’ language, and international accessibility are suggested to improve h-index and supplementary indices.}, Keywords = {Scientometrics, Research Assessment, Hirsch Index, m parameter, G-index}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {17-24}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رتبه بندی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات درمانی ایران بر اساس شاخص های هرش، g و پارامتر m تا پایان سال 2008}, abstract_fa ={مقدمه: به تازگی از شاخص های علم سنجی هرش، جی و پارامتر ام به منظور ارزیابی کمَی و کیفی انتشارات ارتقاء علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها استفاده می شود. هدف مقاله ی حاضر ارزیابی کمی و کیفی انتشارات و رتبه بندی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از شاخ صهای مذکوربود. روش بررسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی و کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست و مشاهده ی مستقیم است. جامعه ی پژوهش انتشارات نمایه شده ی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایگاه های استنادی وبگاه علوم، اسکوپوس،گوگل اسکولار و نمایه ی استنادی علوم ایران تا پایان سال 2008 است. یافته ها: اعضای جامعه ی پژوهش 4276 مقاله منتشر شده کرده اند و به این مقاله ها 8291 مورد استناد شده است، برای 56 درصداز اعضای هیأت علمی شاخص هرش صفر کسب بوده است. بالاترین شاخص هرش و جی (هر دو 16 ) متعلق به یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی با رتبه علمی استاد از گروه نفرولوژی است و یکی دیگر از اعضای هیأت علمی در رتبه بعدی قرار دارد. هیچ یک از اعضای هیأت (g= و 16 h= دانشکده مذکور با رتبه علمی استاد از گروه میکروبیولوژی ( 13 علمی حد نصاب شاخص هرش را کسب ننمودند. نتیجه گیری: اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با توجه به تعریف شاخص و پژوهش های بین اللملی شاخص های در حوزه ی پزشکی و زیست- پزشکی (m و پارامتر g علم سنجی از جمله شاخص هرش و شاخص های تکمیلی آن(شاخص بسیار ضعیف اند و اکثر آنان تعداد کل انتشارات و استنادات شان نیز در سطح پایینی قرار دارند.}, keywords_fa = {علم سنجی- ارزیابی پژوهش-شاخص هرش-شاخصg و پارامترm}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-763-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-763-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {Asadi, F and Moghaddasi, H and Mastaneh, Z}, title = {Situation Analysis of Biochemistry Information Systems in Hospital Laboratories of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services (2008)}, abstract ={Introduction: There are more than 700 biochemistry tests that includes one third of laboratory tests. Managing produced information needs to information systems. Present research was aimed to analyze situation of biochemistry information systems in educational-therapeutic hospital laboratories of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services. Methods: In this descriptive -applied 13 Biochemistry Information Systems of hospital laboratories are reviewed. The sampling method is as census, and data were gathered through observing and questioning by a checklist and a questionnaire. Data are processed and analyzed as descriptive statistics. Results: We found 76.92% 0f Chemistry Information Systems were stand alone and 23.08% connected to Hospital Information Systems. In these systems, the patients, specimen and biochemical tests data were gathered. Despite being in all systems, data were gathered by test request forms, labels, and computers. In order to process data, the data processing software and auto-analyzers were used, and in 100% of systems, information distribution was done by report forms and computers. In 78.46% of systems, had responsible managers for data gathering, processing and distributing information. None of them didn't have any documented instructors in related of biochemistry department relations with other departments and security of data and informations. Discussion: In these systems often focused on those data and activities involved in daily works of wards and laboratories. Laboratories equipped completely by advanced technologies would be better to response to users’ needs.}, Keywords = {Clinical Laboratory, Biochemistry Department, Biochemistry Information System, Biochemistry Data Processing}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {25-34}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نظام اطلاعات بیوشیمی در آزمایشگاه های بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 1387}, abstract_fa ={مقدمه: نیاز به پردازش داده های بیش از 700 تست بیوشیمی،ومدیریت اطلاعات تولید شده ازآن ها منجر به استفاده ازنظام های اطلاعاتی شده است.هدف این پژوهش بررسی نظام اطلاعات بیوشیمی آزمایشگاه های بیمارستان های آموزشی درمانی شهید بهشتی بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی کاربردی، نظام اطلاعات 13 بخش بیوشیمی بررسی می شود. نمونه گیری به روش سرشماری و ابزار جمع آوری داده ها چک لیست (وارسی نامه) و پرسشنامه است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی پردازش و تحلیل شد. یافته ها: نظام های اطلاعات بیوشیمی 76.92 درصد به صورت مستقل، و 23.08 درصد متصل به نظام اطلاعات بیمارستان می باشند. داده های مربوط به نمونه ها و تست های بیوشیمی جمع آوری شده است. برای جمع آوری داده ها از فرم درخواست آزمایش، برچسب نمونه و کامپیوتر استفاده، و پردازش داده ها توسط نرم افزارها و اتوآنالایزرها صورت می گیرد. در تمامی نظام ها، اطلاعات توسط برگه های گزارش دهی و کامپیوتر توزیع می شود. مسئول مدیریت داده ها 78.46 درصد این نظام ها هست. در 46.15 درصد آنها دستورالعمل های کتبی در زمینه ی جمع آوری، انتقال و آنالیز نمونه ها و گزارش دهی نتایج دارند. هیچ یک دستورالعمل کتبی برای ارتباط با سایر بخ شهای بیمارستان و حفاظت از اطلاعات نظام اطلاعاتی خود ندارند. نتیجه گیری: این نظام ها اغلب به فعالیت ها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در فعالیت های روزانه این بخش و آزمایشگاه توجه می کنند ولی باتجهیز کامل به فناوری های پیشرفته ی آزمایشگاهی بهتر می توانند جوابگوی نیاز کاربران باشند.}, keywords_fa = {آزمایشگاه بالینی، بخش بیوشیمی، سیستم اطلاعات بیوشیمی، پردازش داد ههای بیوشیمی}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-764-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-764-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {FarahbakhshM., and NikniazA.R, and TajaddiniN, and EntezarS., and HasanzadeA.R.,}, title = {Comparing Total Quality Management (TQM)and Management Effectiveness Program (MEP) in Improving of Health Facilities Management}, abstract ={Introduction: Quality management through human resource active participation play a key role to pass over the limited resources, demographic and epidemiologic changes, globalization and advanced technologies challenges in health systems. Different approaches are used to improve services quality in health systems. This study was aimed to compare two human resources empowerment approaches in Eastern Azerbaijan.  Methods: In this analytic study we review two groups: for TQM group 6 hospitals, 3 colleges, and 2 policies making offices and for MEP group were 2 hospitals, 1 college and 1 policy making office. Both groups start with quality principles. After two years MEP group continued with MEP but other group continued in previous approach. The change in management style from staff views in comparison of 5 years ago were studied with specific questionnaire, by 10 points scores. Data analyzed by SPSS 16 software, and are presented as means and changes for a 5 year interval.  Results: There were improved leadership scores 0.7 and 1.03 units respectively in MEP and TQM groups. These figures in planning were 1.12, and 1.76, in Costumer Management (CM) 1 and 1.48, in Human Resource Management (HRM) 0.9 and 1.46, in information management 1.05 and 1.32, in process management 1 and 1.36 respectively. The differences in HRM, planning and CM are statistically significant. Discussion: Using one innovative and uniform approach is better than various methods.}, Keywords = { TQM, MEP, Health System}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {35-44}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه ی استمرار «مدیریت کیفیت جامع» و اجرای همزمان « مدیریت کیفیت جامع و برنامه اثر بخشی مدیریت» در بهبود مدیریت سازمانهای سلامت}, abstract_fa ={مقدمه: مدیریت کیفیت با تشویق مشارکت فعال نیروی انسانی کارآمد در گذر از چالش های مرتبط محدودیت منابع، تغییرات اپیدمیولوژیک و جمعیتی، پدیده جهانی سازی و فناوری های پیشرفته نظام سلامت، نقشی اساسی دارد.هدف این مطالعه ارزشیابی و مقایسه ی دو رویکرد مدیریت کیفیت در استان آذربایجان شرقی بود. روش بررسی: این مطالعه ی تحلیلی دردو گروه: یکی مدیریت کیفیت جامع شش بیمارستان، سه دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه و دیگر ی دو بیمارستان، یک دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه اجرا شد. دو گروه ابتدا با مفاهیم مدیریت کیفیت جامع شروع کردند و دو سال بعد چهار واحد تابعه دانشگاه، برنامه مدیریت اثربخش را شروع کردند و واحدهای دیگر همان روال قبلی را ادامه دادند.با یک پرسشنامه تغییر در سبک مدیریت سازمان از دیدگاه کارکنان در زمان پردازش؛ وبه صورت میانگین و SPSS مطالعه و پنج سال قبل در مقیاس ده امتیازی اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار مقدار تغییر در دوره ی پنجساله گزارش شدند. یافته ها: مقدار تغییر در زمینه ی رهبری در دو گروه به ترتیب 0.7 و 1.03 ؛ در زمینه ی برنامه ریزی 1.12 و 1.76 ، مدیریت خواسته و نیاز مشتری 1 و 1.48 ، مدیریت نیروی انسانی 0.9 و 1.46 ؛ مدیریت اطلاعات 1.05 و 1.32 ، مدیریت فرایندها 1 و 1.36 و در مجموع 1.01 و 1.36 بود. در زمینه های توسعه ی نیروی انسانی، برنامه ریزی، مدیریت مشتری بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود دارد. نتیجه گیری: به کارگیری رویکردی خلاق و یکسان در سازمان بهتر از رویکردهای مختلف است.}, keywords_fa = {مدیریت کیفیت جامع, برنامه اثربخشی مدیریت, نظام سلامت}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-765-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-765-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {Andayesh, Y and Keshavarz, Kh and Zahiri, M and Mirian, I and Beheshti, A and Imani, A and Najafi, B and Aghaie, B}, title = {The Effects of Drug Subsidies Exclusion on Price Index of Sectors and Household`s Expenditures Using Structural Path Analysis}, abstract ={Introduction: Appropriate policy making about drugs has a particular importance and accurate economical planning in designing and organizing of this issue is an obvious necessity. This study was aimed to analyze the effects of drug subsidies omission on price index on economical sectors and households expenditures. Methods: The method of this study is based on social accounting matrices technique and structural path analyzing approach. The study society is all economical sectors and households in Iran. Data are collected using social accounting matrices of Iran 1380, and analyzed by I-08 SAM and MATS software. Results: From 147 groups of commodities and services, the price index of human health services, hospital services, hen and chicken, other birds, and veterinary services had the most increases with %7.3, %7, %6.5 and %4.1 and for other commodity groups the maximum increase found 3.8%. The increase in expenditure index of urban residents is from %1.7 to %2.2 and for rural residents %1.8 to %2.7. Discussion: The drug sector subsidies omission has increased the price index for all sectors and expenditure index households. The best approach to these effects is to do preventive actions by gradual decreasing of drug subsidies, and moving toward making drug subsidies purpose based in health sector and particularly drug sub-sector.}, Keywords = {Drug subsidies, Social Accounting Matrices, Structural Path Analysis, Price Index,Households Expenditures Index}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {45-56}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {اثرهای حذف یارانه ی دارو بر شاخص قیمت بخش ها و هزینه ی زندگی خانوارها با رهیافت تحلیل مسیر ساختاری}, abstract_fa ={مقدمه: سیاستگذاری مناسب در ارتباط با دارو اهمیت دارد، و برنامه ریزی اقتصادی دقیق در طراحی و سازماندهی آن ضرورت دارد. هدف این مطالعه بررسی اثرهای حذف یارانه دارو بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی و هزینه ی زندگی خانوارها بود. روش بررسی: روش مقاله بر اساس تکنیک ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1380 ایران و تحلیل مسیر ساختاری می باشد. در این پژوهش کاربردی جامعه پژوهش شامل کلیه بخش های اقتصادی و خانوارهای کشور ایران است. داده ها با نرم افزار تحلیل شد. MATS و نرم افزار مربوطه I-O;SAM یافته ها: از بین 147 گروه کالاها و خدمات، شاخص قیمت بخش های سایر خدمات بهداشتی انسانی، خدمات بیمارستانی، 6.5 و 4.1 درصد افزایش، بیشترین تأثیرپذیری ،7 ، مرغ و جوجه و سایر ماکیان زنده و خدمات دامپزشکی به ترتیب با 7.3 را داشته اند. درسایر گروه های کالایی، شاخص قیمت حداکثر 3.8 درصد افزایش یافته است. پنجک های خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب بین 1.7 تا 2.2 درصد و 1.8 تا 2.7 درصد شاخص هزینه زندگیشان افزایش می یابد. نتیجه گیری: حذف یارانه بخش دارو شاخص قیمت همه بخش ها و همچنین شاخص هزینه زندگی همه گروه خانوارها را افزایش می دهد. بهترین راهکار مقابله با این اثرهای سوء، اقدامات پیشگیرانه از طریق کاهش تدریجی یارانه ی دارو و حرکت به سمت هدفمند کردن یاران هها در بخش سلامت و بخصوص در حوزه ی دارو می باشد.}, keywords_fa = {یارانه ی دارو, ماتریس حسابداری اجتماعی, تحلیل مسیر ساختاری, شاخص قیمت, شاخص هزینه زندگی خانواره}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-766-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-766-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {HasaniSadrabadi, MH and Azarpeivand, Z and Firouzi, R}, title = {The Effect of Public Health Expenditures on Economic Growth and It`s Indirect Effects on Private Consumption in Iran: A Supply Side Approach}, abstract ={Introduction: Health has important effects on economic growth by increasing ability of human resources. The better health makes more effective humans. Nowadays governments are faced by remarkable amount of budget on health sector. Methods: The purpose of this paper is to examine the effects of health expenditures on economic growth and private consumption in Iran. The period of study has measured by using co-integration test and Ordinary Least Squares (OLS) method in 1974 to 2007 interval. Results: Augmented Dickey-Fuller Test indicates that health expenditures, economic growth and consumption are static in 5 % confidence level. Durbin-Wattson test shows no auto-correlation. Discussion: The results illustrate statistically significant and positive relation between health expenditures and economic growth in Iran, while the effects of health expenditures on private consumption are negative.}, Keywords = {Health Expenditures, Economic Growth, Investment, Consumption}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {57-64}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر مخارج بهداشتی دولتی بر رشد اقتصادی و اثر غیرمستقیم آن بر مصرف خصوصی در ایران (بررسی مدل طرف عرضه ی اقتصاد)}, abstract_fa ={مقدمه: سلامت از طریق افزایش توان نیروی انسانی ملی بر رشد اقتصادی تأثیر مهمی دارد. ارتقای سلامت، انسان هایی سالم تر و مولدتری به بار می آورد. یکی از مسائل مهم که دولت ها با آن روبه رو هستند سهم مخارج سلامتی تخصیص یافته به بخش بهداشت است. روش بررسی: این مقاله رابطه میان هزینه های بهداشتی دولت ایران، رشد اقتصادی و مصرف خصوصی کشور را در 1353 ) بااستفاده از تحلیل های هم انباشتگی و روش کمترین مجذورات معمولی بررسی می کند. - سال های ( 1386 در سطح معناداری 5 درصد متغیرهای هزینه های بهداشتی، رشد اقتصادی و (ADF) یافته ها: آزمون دیکی فولر تعمیم یافته مصرف مانا هستند، و آماره ی دوربین - واتسون بیانگر عدم وجود مشکل خودهمبستگی در مدل مورد آزمون است. نتیجه گیری: اثرمستقیم مخارج بهداشتی دولت بر رشد اقتصادی، مثبت و معنادار؛ و اثر غیرمستقیم مخارج بهداشتی بر مخارج مصرفی خصوصی، منفی است.}, keywords_fa = {مخارج بهداشتی، رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، مصرف}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-767-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-767-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {Yaghoubi, M and Karimi, S and Javadi, M and Nikbakht, A}, title = {A Correlation Study on Organization Learning and Knowledge Management in Staffs in Selected Hospitals of Isfahan University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Nowadays new organizations like learning organizations to be formed. The purpose of this research is to study the correlation between the organization learning and knowledge management in staffs in selected hospitals of Isfahan university of medical sciences. Methods: This is a descriptive correlational study. The population of study is staffs of selected hospitals. Data gathering tools are an organization learning l (OL), and Knowledge Management (KM) questionnaires. Data analyzed by SPSS software. Results: The mean and standard deviation score for OL found 38.2±22.7 among nursing managers, and for KM 39.9±20.1 respectively. There is a significant statistically relation between OL and KM. Discussion: Since scores of organizational learning and knowledge management among staff was poor, and because very rapid changes in the areas of science and technology and the increasing hospital managers should have planning for creating, disseminate and transmission knowledge in the organization.}, Keywords = {Organization Learning, Knowledge Management, Hospitals}, volume = {13}, Number = {42}, pages = {65-75}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه ی بین مؤلفه های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان ( 1388)}, abstract_fa ={مقدمه: امروزه شکل های جدیدی از سازمان مانند سازمان های یادگیرنده به وجودآمده؛ و این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و میزان کاربست مؤلفه های یادگیری سازمانی دربین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجراشد. روش بررسی: دراین تحقیق توصیفی - همبستگی ازجامعه ی پژوهش شامل کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان؛ 190 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مطالعه شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های یادگیری سازمانی و استفاده شد. SPSS مدیریت دانش است، و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره ی یادگیری سازمانی 38.2 و 22.7 ؛ و میانگین و انحراف معیار نمره ی مدیریت دانش در بین کارکنان 39.9 و 20.1 است. بین میزان یادگیری سازمانی و مدیریت دانش کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد. نتیجه گیری: چون نمره یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان ضعیف است، و شاهد تغییرات بسیار سریع در حوزه های مختلف علم و فناوری هستیم، مدیران بیمارستان ها ی مورد مطالعه بایستی برنامه هایی د رجهت ایجاد یادگیری و دانش و نشر و انتقال آن در سازمان داشته باشند.}, keywords_fa = {یادگیری سازمانی, مدیریت دانش, بیمارستان ها}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-768-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-768-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} } @article{ author = {Khalesi, N and Ghaderi, A and Khoshgam, M and BorhaniNejad, VR and Toroski, M}, title = {The Relationship Between Organizational Citizenship Behavior and Staffs Empowerment in Health Centers of Tehran University of Medical Sciences: 2010}, abstract ={Introduction: Nowadays the concept of Organizational Citizenship Behavior (OCB) has attracted managers and researcher’s attention. Considering such behaviors that has not been much emphasized one way to increase organizational effectiveness. The aim of this study was to assess the relationship between OCB with its four dimensions on staff empowerment. Methods: This is an applied-descriptive study, carried out in 2010.The study Population are 162 staffs in TUMS health centers. Data are collected using Padsakoof model questionnaire, and analyzed using the SPSS software, and ι, and Friedman test and Spearman coefficient. Results: In TUMS health centers among OCB dimensions altruism, conscientiousness and sportsmanship dimensions were in an appropriate level, but civic virtue dimension was in a lowest level than appropriate level. Conscientiousness dimension was in the highest level. There is significant correlation between OCB and staff empowerment. (P=0.00, r=0.628). Discussion: Paying attention to the OCB concept and its establishment in organizations, and its significant relationship with staff empowerment, may be useful to grow up for human resources.}, Keywords = { Organization Citizenship Behavior, Empowerment, Staff, Health center }, volume = {13}, Number = {42}, pages = {75-82}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه ی رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران: 1388}, abstract_fa ={مقدمه: امروزه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی، توجه مدیران و محققان را به خود جلب کرده است. توجه به این گونه رفتارها می تواند یکی از راه های افزایش اثر بخشی سازمان ها باشد. هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه ی رفتار شهروندی سازمانی و هریک از ابعاد چهارگانه آن، و توانمند سازی کارکنان است. چهار بعد رفتار شهروندی سازمانی هم ارزیابی شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که در سال 1388 انجام شده است. جامعه ی پژوهش 162 نفر کارکنان ستاد مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و با SPSS تهران است. داده ها با استفاده از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف جمع آوری، و به وسیله نرم افزار فریدمن و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. ،t آزمون های آماری یافته ها: در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از میان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد نوع دوستی، وجدان و رادمردی و گذشت در سطح مطلوبی قرار دارد، ولی بعد رفتار مدنی پایین تر از سطح مطلوب است. بالاترین سطح مربوط ، P= به بعد وجدان می باشد. بین رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان رابطه ی معنی داری وجود دارد ( 0.00 (r=0.628 نتیجه گیری: توجه به مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی و کمک به استقرار آن ها در سازمان، در رابطه ی معنی دار توانمند سازی کارکنان، م یتواند در جهت رشد نیروی انسانی مراکز بهداشتی، درمانی مفید باشد.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی, توانمندسازی, کارکنان, مرکز بهداشت}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-769-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-769-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2011} }