@article{ author = {Hajavi, A and Khoshgam, M and Hatami, M}, title = {A Comparative Study on regarding Rate of the Privacy Principles in legal Issues by WHO Manual at Teaching Hospitals of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Medical Sciences Universities 2007}, abstract ={Introduction: In many countries, the medical records are important legal documents, essential not only for the present and future care for patients but also as legal documents to protect the patients and the hospitals. Medical record is a confidential document and always the patient's right to privacy must be regarded. Methods: This is a descriptive - cross sectional study. Study sample were 34 of teaching hospitals affiliated with Iran (9 hospitals), Tehran(16 hospitals), Shahid Beheshti (10 hospitals) Universities of Medical Sciences. The data was collected thorough a check list, presented by descriptive statistics on SPSS software. Results: Regarding ratios of privacy and the release of patient information, in Iran, Tehran and Shaheed Beheshti Medical Sciences Universities were 61%,60% and 58 %, for request for the release of information, in 58%,56%,56% for General Medico-Legal Principles 63%,49%,36%and for Procedure for the Release of Medical Information in Legal Case were 72/59%, 73% and 81% for Preparing a Medical Record for Court 52% ,50% and 53%respectively. Conclusion: Considering the importance information of medical record privacy, and due to extended application of medical records for authentication in legal cases, addressing on privacy principles is needed. Also majority of hospitals have dramatic differences with World Health Organization standards. Thus, we suggest more attention in privacy and release of patient information in legal cases and act for promotion policies regarding them.}, Keywords = {Privacy, legal cases, World Health Organization Manual, Hospital}, volume = {11}, Number = {33}, pages = {7-16}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه ی ُمیزان رعایت اصول محرمانگی در موارد قانونی بر مبنای راهنمای سازمان بهداشت جهانی دربیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران ،تهران و شهیدبهشتی :1387.}, abstract_fa ={مقدمه: در بسیاری از کشورها پرونده ی پزشکی ، سندی مهم و قانونی ست. پرونده ی پزشکی نه تنها برای مراقبت حال و آینده بیمار ؛ بلکه به عنوان سندی قانونی در حمایت از بیمار و بیمارستان ضروری ست. پرونده ی پزشکی سندی محرمانه است و حق بیمار برای محرمانگی باید همیشه رعایت شود.هدف این مطالعه مقایسه ی رعایت اصول محرمانگی در موارد قانونی بر مبنای راهنمای سازمان بهداشت جهانی در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی در سال 1387 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی است. نمونه ی مورد پژوهش 35 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران(9 بیمارستان)، تهران(16 بیمارستان) و شهید بهشتی(10 بیمارستان) است. داده ها با استفاده از چک لیست جمع آوری ؛و تحلیل داده ها بااستفاده از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی انجام شد. یافته ها: میزان رعایت محرمانگی و افشای اطلاعات بیمار،در دانشگاه های ایران ،تهران وشهیدبهشتی به ترتیب ،61،60،58 درصدو میزان رعایت ویژگیهای درخواست افشای اطلاعات به ترتیب 57،56و56 درصد ؛ میزان رعایت اصول کلی پزشکی_ قانونی به ترتیب 63،49و36 درصدو میزان رعایت اقدامات لازم جهت افشای اطلاعات در موارد قانونی در به ترتیب 59/72،73و81درصد ،واز لحاظ میزان رعایت روند آماده کردن پرونده پزشکی برای ارائه به دادگاه به ترتیب 52،50و53درصد بود. نتیجه گیری: با توجه به اهمیَت محرمانگی اطلاعات مدارک پزشکی و کاربرد وسیع آن درارائه و استناد در مجامع قضایی و حقوقی رعایت اصول محرمانگی ضروری ست .همچنین با توجه به تفاوت اکثر بیمارستان ها با استاندارد سازمان بهداشت جهانی ، توصیه می شود که به محرمانگی و افشای اطلاعات بیماردر موارد قانونی بیشتر توجه ؛ و در جهت بهبود و ارتقای قوانین آن ها اقدام شود.}, keywords_fa = {محرمانگی ، موارد قانونی،راهنمای سازمان بهداشت جهانی، بیمارستان}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-315-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-315-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {Sharifi, M and Nikpour, B and Akbari, F and Majlesi, F and Rahimi, A}, title = {Kaizen & Staff performance improvement A case study of Fars Oil Industry, central polyclinic}, abstract ={Introduction: Kiazen is an approach based on common sense that establish small, comprehensive and targeted changes by staff's common wise. Nowadays most successful organizations and companies owe their productivity and dynamicness to implementation of improvement systems such as kiazen. The present research was aimed to introduce and establish of kiazen operational model, and studying its effects on staff's performance in Fars Oil Industry(F.O.I) central policlinic. Methods: the present study is an interventional study, executed by applying an operational model in F.O.I central policlinic. We used pre & post test method to assess the effects of intervention, using performance questionnaire for 176 studied people in under study organization. Results: Our findings showed that according to direct chief of studied staffs there is a significant difference between the five performance dimensions: work quality, cooperation, timeliness, innovation and reliability before and after the implementation of the model(p<0.001) indicated the improvements of staff's performance in these dimensions. Although no significant difference were observed in two dimensions work quantity (p=0.61) and work knowledge (p=0.66). Conclusion: simplicity and comprehensiveness of kaizen model and simultaneously its dramatic effects on improvement of processes and productivity of work environment has resulted in improvement of staff's performance in under studying organization. This improvement is independent from staff's age, gender, and education. We concluded that kaizen model is extendable to organizational levels, and could result in wide changes in individuals, organizations and even society.}, Keywords = {Operational kaizen, performance, Fars Oil Industry, central policlinic}, volume = {11}, Number = {33}, pages = {17-22}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {کایزن و بهبود عملکرد کارکنان: مطالعه ی موردی پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس}, abstract_fa ={مقدَمه: کایزن نگرشی ست مبتنی بر عقل سلیم که با استفاده از خرد جمعی کارکنان، تغیرات کوچک، فراگیر و هدفمند را بنیان می نهد. امروزه بسیاری از سازمان ها و شرکت‌های موفق بهره‌وری و پویایی سازمانی خود را مدیون به کارگیری نظام‌های بهبود از جمله کایزن می‌دانند. هدف این پژوهش معرفی و استقرار الگوی کایزن عملیاتی؛ و مطالعه ی تاثیرپذیری عملکرد کارکنان پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس از این الگو بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی مداخله ای ؛ با کارگیری یک مدل اجرایی در پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس است. جهت سنجش تاثیر مداخله از روش پیش آزمون- پس آزمون با استفاده از ابزار پرسشنامه ی عملکرد بهره گیری شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی کارکنان سازمان مورد مطالعه (176 نفر) بوده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی ست که از نظر سرپرست مستقیم افراد تحت مطالعه، در پنج بعد عملکردی یعنی: کیفیَت کار، همکاری، وقت شناسی، خلاقیَت و اعتمادپذیری میان نتایج قبل و بعد از استقرار الگو تفاوت های معناداری مشاهده شده است (001/0p<) که نشان از ارتقای سطح عملکرد کارکنان در این ابعاد دارد. ولی در دو بعد کمیَت کار (61/0p=)و دانش شغلی (66/0p=) تفاوت معناداری مشاهده نشده است. نتیجه گیری: سادگی و فراگیر بودن الگوی کایزن و در عین حال تاثیر شگرف آن در اصلاح فرایند ها و بهسازی محیط کار؛ موجب ارتقای عملکرد کارکنان درسازمان مورد مطالعه شده است. این بهبود مستقل از سن، جنس و تحصیلات افراد مورد مطالعه است. بنابراین الگوی کایزن قابلیت گسترش به تمام لایه های سازمانی را داشته و می تواند تغییرات دامنه داری را در سطح فرد، سازمان و حتَی جامعه به وجود آورد.}, keywords_fa = {کایزن عملیاتی، بهبود عملکرد، پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس. }, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-316-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-316-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {AGorji, H and Rahmanpour, S and Mohaghegh, N and Hosseini, F}, title = {Subject Trend of Thesis in Management & Information Sciences School 2001-2007}, abstract ={Introduction: Thesis commonly reflects student's research interests, which are formed in the university education courses. Formation problem in thesis is one of the most important subjects in these research documents. Limitations and situations govern in research scope causes author (researcher) to limited framework of topic as problem base in his or her research. Investigation of thesis content and their subject trend can help each auditor to identify students' interests, and make a good guidance for correct programming in future. Method: Content analysis method is used in this research, and record unit are "subjects" or "thesis subjects". The bases for subject definition are areas extracted from American National Library of Medical Subject Headings. Three subject heading groups were used "Information Science", "Administration", and "Health Care Economics and Organizations". Results: Theses are distributed to three main subject groups according content analysis. "Information Science" with 89 theses had the most number of thesis, due to thesis distribution of two majors "medical record" and "medical library & information science" in this subject. "Health Services Administration" with 67 theses topics in second. "Health Care Economics" with 41 theses topics was in third degree 13 theses were not included in any of thesis subject groups, and finally each lied in a subheading group. Conclusions: The results show that some subjects were more regarding than others. "Medical library & information science", "staff management", "cost & cost analysis" in have the most numbers due to: advisor specialization, lessons headings, and disregarding or no knowledge of modern and up to date subjects.}, Keywords = {Thesis, Subject, Content Analysis, School of Management and Information }, volume = {11}, Number = {33}, pages = {23-32}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {گرایش موضوعی پایان نامه های دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی پزشکی (سال تحصیلی 1380-1386)}, abstract_fa ={مقدَمه: پایان نامه تا حد زیادی بازتاب تمایلات و سلیقه های ذهنی دانشجواست که طی دوران آموزش دانشگاهی شکل می گیرد.شکل گیری مساله از مقولات عمده ی این نوع مدارک پژوهشی ست. محدودیت ها و شرایط حاکم بر تحقیق سبب می شود نویسنده چارچوب محدودی از موضوع را به عنوان مبنای مساله تحقیق خود برگزیند. هدف این پژوهش بررسی مفاد پایان نامه ها و گرایش موضوعی آنها ست. روش بررسی: «تحلیل محتوا» است. در این پژوهش پایان‌نامه‌ها از لحاظ موضوعی تحلیل می‌شوند و واحد ثبت، «موضوع» یا «موضوع‌های» پایان‌نامه‌ها ست. مبنای تعیین موضوع، مقوله‌های استخراج شده از سرعنوان های موضوعی پزشکی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا ؛و عبارت اند از "علم اطَلاعات" ، " مدیریَت بهداشت و درمان"، " اقتصاد بهداشت و درمان". یافته ها :دویست وده عنوان پایان نامه بر اساس سه دسته موضوعی استفاده شده برای تحلیل محتوا توزیع شدند. "علم اطَلاعات" 89 عنوان از پایان نامه های ارائه شده را به خود اختصاص داد، این امر به علت توزیع پایان نامه های دو رشته ی مدارک پزشکی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در این شاخه ی موضوعی است. موضوع" مدیریَت بهداشت و درمان" با تعداد 67 عنوان پایان نامه ارائه شده در رده ی دوم ؛و "اقتصاد بهداشت و درمان" با 41 عنوان پایان نامه ارائه شده در رده ی سوم قرار دارد،13عنوان از پایان نامه ها که قابل تقسیم بندی نبودند به عنوان "متفرقه" محسوب شدند. هر پایان نامه در یک گروه موضوعی فرعی از سه دسته موضوعی مذکورقرار گرفت. نتیجه گیری: یافته ها حاکی ست که به برخی موضوعات توجَه بیشتر و به برخی توجَه کمتری شده است. "کتابداری و اطلاع رسانی"، "مدیریَت کارکنان"، و "هزینه و هزینه سنجی" ، تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده اند. این امر می تواند متاثَر از این علل باشد: تخصص استاد راهنما، سرفصل های درسی، ناآگاهی از موضوعات به روز.}, keywords_fa = {پایان نامه ، موضوع، تحلیل محتوا ، دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی پزشکی.}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-317-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-317-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {Farzandipour, M and Sadoughi, F and Ahmadi, M and Karimi, I}, title = {Designing a Confidentiality Principles Model of Electronic Health Record for Iran 2007}, abstract ={Introduction: Today increasing growing of health information is results in applying of new technologies for suite manages and utilization of information technologies such as electronic health record. A growing capacity of information technologies in collection, storage and transmission of information has added a great deal of concerns since electronic records can be accessed by numerous consumers at various locations. Now considering Iran's new approach to make electronic health records, the basic question is "what is the appropriate model for their confidentiality principles? Methods: The present study is a descriptive investigation made in Iran in 2007. confidentiality principles of Electronic Health Record, gathered from comparative study that carried out about Australia, Canada and England countries. Then designed initial model. Final model information gathered by questionnaire and use of Delphi Technique. Rate under 50 percent eliminated from model and 75 percent and up added to model. The items from the pattern confirmed among 50 percent up to 75 percent and suggested items from participants, again put to votes. Results: Offered model for our country emphasize on patient consent. no emphasis on the use and release of health information in marketing and purposes outside the care cycle without the patient's consent or any other people having an intimate relation with the patient, and the unavailability to his health information by the patient in certain cases. But in contrast to the selected countries, there is a reference in the suggested model to fines for disclosure of electronic health records, data ownership, and inclusion of information accessibility laws in all organizations, responsibility for inaccessibility to information, and finally the conditions for movement of data abroad. Conclusion: Comprehensive model of Electronic Health Records Confidentiality principles is Designed for Iran and Recommend approve and appliying of regulations with usage of proposed model for Protection of Electronic Health Information Confidentiality.}, Keywords = {Confidentiality Principles, Information Confidentiality, Electronic Health Record, Confidentiality Model }, volume = {11}, Number = {33}, pages = {33-46}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {طراحی الگوی اصول محرمانگی اطلاعات پرونده سلامت الکترونیک برای ایران - 1386}, abstract_fa ={مقدمه: امروزه رشد روزافزون اطلاعات سلامت ،موجب بکارگیری فن آوری های نوین جهت اداره و بهره برداری مناسب ازاطلاعات از جمله ایجاد پرونده سلامت الکترونیکی شده است.ظرفیت روبه رشد فن آوری های اطلاعات برای جمع آوری ،ذخیره و انتقال اطلاعات درحجم زیاد ، نگرانی های قابل درکی ایجاد کرده است زیرا پرونده های کامپیوتری توسط کاربران مختلف و از محل های متعدد قابل دسترس است.اکنون با توجه به رویکردکشورمان به سمت طراحی و ایجاد پرونده سلامت الکترونیک ، سؤال اساسی این است که آیا الگوی اصول محرمانگی آن توسط متولیان امرطراحی شده است؟ روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی در سال 1386انجام شد.اطلاعات اصول محرمانگی پرونده سلامت الکترونیک سه کشوراسترالیا،کانادا وانگلستان بر اساس مطالعه تطبیقی انجام شده استخراج گردید و سپس الگوی اولیه طراحی شد. الگوی مذکور از طریق پرسشنامه و با استفاده از آزمون دلفی به رآی صاحب نظران گذاشته شدوموارد کمتر از 50درصد از الگو حذف،51 تا 75 درصد مجددا به نظرسنجی گذاشته شد و موارد 75 درصد وبالاتر از آن پذیرفته ودر الگوی نهایی منظور شد. یافته ها:الگوی پیشنهادی برای کشورمان بر محوریت رضایت بیمار در اصول محرمانگی پرونده سلامت الکترونیک تأکید دارد و استفاده و افشای اطلاعات سلامت برای بازاریابی، مقاصدی خارج از چرخه مراقبت و درمان بدون رضایت بیمار، اعضای خانواده و افراد دیگری که ارتباط شخصی نزدیکی با بیمار دارند و عدم دسترسی فرد به اطلاعات سلامت خود در بعضی موارد مورد تأیید قرار نگرفته است.همچنین در الگوی پیشنهادی، به اعمال جریمه های افشاء و امحاء پرونده سلامت الکترونیک ، مالکیت داده ها، شمول قوانین دسترسی به اطلاعات در تمام سازمان ها، مسئول عدم دسترسی سریع به اطلاعات و شرایط انتقال اطلاعات به خارج از کشور اشاره شده که در اصول محرمانگی کشورهای منتخب اشاره ای به آن نشده است. نتیجه گبری:در این پژوهش الگوی اصول محرمانگی پرونده سلامت الکترونیک برای ایران طراحی شده است که جهت حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران تصویب و اجرای آن توسط مراجع ذیصلاح توصیه می شود.}, keywords_fa = {اصول محرمانگی، محرمانگی اطلاعات ، پرونده سلامت الکترونیک ، الگوی محرمانگی }, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-318-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-318-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {MohebbifarR, and TabibiS.J, and AsefzadehS,}, title = {Designing a Structure of Disaster Management for Iran}, abstract ={Introduction: One of the most important challenges of our time is the need to have a system of disaster management to confront the natural and man made disasters. In order to set in place such a system in a country, there is an essential necessity to design a special organizational structure in the areas of disaster management. The main objective of this study was to design a structural model for disaster management in Iran. Methods: This is a comparative study with an applied proposed model. In planning this structure of disaster management, the study is based on institutional structures of United Stats of America, Japan, Australia, India, Turkey and Indonesia in comparison with Iran. The information used in this study has been researched both from first hand scientific and bibliographical sources mainly from foreign sources like books, scientific magazines, official reports which have been obtained directly from databases in the related countries and domestic printed and official published documents. In planning the structural research model, the original model was based on comparative studies and situational analysis of related countries. This model was conceived using Delphi scientific technique and put for scrutiny by 30 of scientific scholars and professionals in the field of disaster management and then the final model was proposed. Results: The results of studies in selected countries showed that: developed countries have an organizational structure for disaster management that is able to respond to natural and man made disasters in one centralized command structure with a structural pattern that enjoys a high degree of centralized complexity and formal structure. Meantime the results in most countries studied showed that the structure of disaster management is in the form of exclusive independent organization under the countries highest executive's authorities. Most countries attention to the whole system of organizing disaster management is focused on process of mitigation, forecasting, preparedness, response and recovery. The pattern designed in this study was also prepared based on the findings of this study's conclusion , like considering basic plan a centralized unique organization for natural and man made disasters a high level council in macro level and other levels with a need to categorize the delivery services in accordance with the conditions of Iran was proposed. Conclusion: Paying attention to Iran's vastness variety of disasters and its degree of strength necessity of existence of a prevailing plan, a need for a new organizational structure is felt as one of the countries' essential needs in the field of disaster management. Use of a suitable and deserving structural model will lead to increase economic advantage, reduction of beurocratic barriers and speeding up disaster management related activities.}, Keywords = {Structure, Disaster Management, Iran}, volume = {11}, Number = {33}, pages = {47-56}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {طراحی الگوی ساختار مدیریَت بلایا برای ایران}, abstract_fa ={مقدمه : یکی از مهمترین چالش های زمان حاضر، نیاز به داشتن نظام مدیریَت بلایا در مواجهه با بلایای طبیعی و انسان ساخته است. برای استقرار چنین نظام مدیریَتی در یک کشور، نیاز اساسی به طراحی ساختار سازمانی و تشکیلاتی خاص در زمینه مدیریَت بلایا می باشد. هدف این پژوهش طراحی الگوی ساختار مدیریَت بلایا برای ایران بود. روش بررسی : این پژوهش از نوع تطبیقی با ارائه ی الگوی کاربردی است. جامعه ی پژوهش در بخش طراحی ساختار مدیریَت بلایا عبارت اند از؛ ساختار مدیریَت بلایای کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا، هند، ترکیه و اندونزی در مقایسه با ایران. اطلاعات مورد استفاده در تحقیق از منابع علمی و کتابخانه ای عمدتا منابع خارجی- شامل کتب، مجلات علمی، مستندات، انتشارات و گزارش های رسمی و مکتوب- و منابع و اطلاعات داخلی است که از طریق پست الکترونیک و اینترنت مستقیم از پایگاه های الکترونیکی مربوط در کشورهای مورد مطالعه کسب شده اند. برای طراحی مدل ساختاری پژوهش، از متون و مطالعات مرتبط، مدل عمومی ساختار و سازماندهی مدیریَت بلایا در کشورهای مورد مطالعه استفاده شد. این الگو با استفاده از روش دلفی به نظر و نقد 30 نفر از صاحب نظران و خبرگان امر رسیده و مورد تحلیل علمی قرار گرفت و الگوی نهایی ارائه شد . یافته ها : مطالعه های مربوط به کشورهای منتخب نشان داد که کشور های توسعه یافته دارای ساختار سازمانی مدیریَت بلایا با پوشش قرار دادن بلایای طبیعی و غیر طبیعی در زیر یک مجموعه ی متمرکزبوده که ابعاد ساختاری آن از رسمیَت ، تمرکز و پیچیدگی بالایی برخوردار می باشد؛و ساختار نظام مدیریَت بلایا در بیشتر کشورهای مورد مطالعه در قالب یک سازمان مستقل زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور قرار دارد. اکثر کشورها بر کلیَه ی مراحل مدیریَت بلایا یعنی پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی توجَه دارند. الگوی طراحی شده در این پژوهش نیز ، با توجه به اصول به دست آمده از یافته های پژوهش-مانند در نظر گرفتن طرح پایه؛ مجموعه ای واحد و متمرکز در قالب سازمان برای بلایای طبیعی و انسان ساخته؛ شورای بلند پایه در سطح کلان و سایر سطوح و لزوم سطح بندی ارائه خدمات و مطابق با شرایط ایران- ارائه شده است . نتیجه گیری : با توجَه به وسعت ایران، تنوع بلایای مختلف و شدَت و تعدَد آن ها، وجود طرحی جامع و ساختاری جدید و مدون برای نظام مدیریَت بلایا از نیازهای اساسی کشور به شمار می رود. بهره گیری از یک الگوی ساختاری مناسب می تواند به نحو شایسته ای در جهت صرفه اقتصادی، کاستن از موانع بوروکراتیک و سرعت بخشیدن روند امور مرتبط با مدیریَت بلایای کشور موثر واقع شود.}, keywords_fa = {ساختار، مدیریَت بلایا، ایران}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-319-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-319-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {Raeissi, P and Nasiripour, A and Rostami, L and Khalesi, N}, title = {The Relation between Manager\'s Personality Traits and Entrepreneurship in Health Care Organizations affiliated with Tabriz University of Medical Sciences 2007}, abstract ={Introduction: Today, in most of developed countries, there is a transition phase from bourocratic and official situation to entrepreneurship position. that is why identification and expansion of entrepreneurship related traits especially among managers, is very important. The main objective of this research was to study the relation between entrepreneurship and managers' personality traits health care organizations affiliated with Tabriz University of Medical Sciences. Methods: One-hundred sixty one employees at Tabriz universities health care organizations have been selected thorough cluster sampling method and their points of views about their managers' personalities in case of entrepreneurship, have been assessed. Data collecting tools were standard questioners of the personalities traits (Moqimi-1382) with constant coefficient = 0.8 and entrepreneurship questioners of Zabihi & Moqaddasi (1385) with constant coefficient = 0.78. The data have been collected with self-responding completed questioners. Results: In present research we found a significant and direct relation between managers' personalities traits and the organizations entrepreneurship (p<0.01 ;r=0.65). Among managers' personalities traits, the best opportunities absorption has the most effect for the organization entrepreneurship (p<0.01 & F=23.17). Conclusion: Managers' personalities traits have positive and significant relation with the organization's entrepreneurship, and for expanding the entrepreneurship behavior in hospitals and health care organization, developing the absorption personality's traits among manager is necessary.}, Keywords = {entrepreneurship, health care organization, personality\'s traits, manager}, volume = {11}, Number = {33}, pages = {57-62}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه ویژگیهای شخصیَتی مدیران با کارآفرینی در سازمانهای بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز: 1386}, abstract_fa ={مقدَمه:امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک و اداری به وضعیَت کارآفرینی می باشند ، از همین روی شناسایی و پرورش ویژگیهای مربوط به کارآفرینی بخصوص در مدیران از اهمیَت ویژه برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیَتی مدیران کارآفرین در سازمانهای بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. روش بررسی: برای این مطالعه161 نفر از کارکنان سازمانهای خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (N=2550 ) به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و نظرات آنان در مورد ویژگیهای شخصیَتی مدیرانشان در رابطه با کارآفرینی سازمانی سنجیده شد . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد ویژگی های شخصیَتی مقیمی (1382) با ضریب ثبات 8/0 و پرسشنامه کارآفرینی ذبیحی و مقدسی(1385) با ضریب ثبات 78/0 بود. داده ها به روش خود پاسخگویی وتکمیل پرسشنامه از پاسخگویان جمع آوری گردید. یافته ها: در پژوهش حاضر رابطه مستقیم و معنی داری بین ویژگی های شخصیَتی مدیران و کار آفرینی سازمانی دیده شد ( 65/0=r و 01/0< P). از بین ویژگی های شخصیَتی ،جذب فرصتهای مناسب برای سازمان بیشترین تاثیر را بر کار آفرینی سازمانی داشت(17/23=Fو 01/0< P ). نتیجه گیری:ویژگیهای شخصیَتی مدیران با کارآفرینی سازمانی رابطه ی مثبت و معنی دار دارد، و برای اعتلای کارآفرینی در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، پرورش ویژگیهای شخصیَتی فرصت ساز در بین مدیران ضرورت دارد.}, keywords_fa = {کارآفرینی،سازمان بهداشتی ودرمانی،ویژگیهای شخصیَتی، مدیر.}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-320-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-320-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {Yaghoubi, M and Yarmohammadian, MH and javadi, M}, title = {Organizational commitment and job stress at Isfahan university of Medical Sciences teaching hospitals managers}, abstract ={Introduction:There are many reasons for an organization to increase its members' level of organizational commitment. Organizational commitment is one of the effective factors in human resource performance in hospitals. Organizational commitment, like other organizational behavior has been introduced in different aspects. First, organizational commitment is a new concept and it is totally different from dependence and job satisfaction. For example, nurses may like their job however, they feel unsatisfied from the hospital they work, so they would look for another job. Or waiters (waitress) in restaurant may, have a positive feel about the work environment, but they would hate their job. Second, research shows that organizational commitment, with oncoming effects such as job satisfactions, presence, organizational behavior, and job performance and has a positive, and has negative relation with leaving job. Present study was aimed to evaluate Organizational commitment and job stress at Isfahan University of Medical Sciences (IUMS) teaching hospitals managers. Methods:This study carried out as a cross-sectional research. The studied population, were all the (IUMS) hospital managers (such as officers, nurses, and...) which have been selected with census method. The data collecting tools were two questionnaires related to measuring the stress and commitment level, their validity and reliability were confirmed by researcher. The questions have been design based on Likert method and for presenting data descriptive and analytic statistics have been used. Results:The average scores of organizational commitment was (67+13.7) equal for men and women, there was no significant relation between organizational commitment and sex maximum level of the organizational commitment and age have no significant difference either with a significant difference between managers' job experience and organizational commitment. The maximum organizational commitment found in those who have more job experiences. Also it showed that there was no significant difference between the type of management and the level of organizational commitment among managers' and level of stress and sex with years of service and between job stress and job experiences, type of management and type of hiring. Summary there was no significant difference between managers' job stress and organizational commitments. Conclusion:None of the organizational could be successful without their employees' commitment. Committed managers are more organized in their job and stay longer in their organization. Managers, also have to keep the employees committed and develop this behavior in them.}, Keywords = {Organization Commitment, Job Stress }, volume = {11}, Number = {33}, pages = {63-68}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه ی تعهَد سازمانی واسترس شغلی درمدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدَمه: دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان باید سطح تعهَد سازمانی اعضایش را افزایش دهد . از عوامل مؤثَر در عملکرد منابع انسانی در بیمارستان تعهَد سازمانی است. تعهَدسازمانی مانند مفاهیم دیگررفتارسازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است. اوَل ،تعهَدسازمانی یک مفهوم جدید است و با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد:پرستاران ممکن است کارخود را دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می کنند، ناراضی باشند و شغلهای مشابهی را در محیطهای دیگر جست وجو کنند. یا پیش خدمت های رستوران ها ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از شغلشان متنفر باشند. دوَم ،تحقیقات نشان داده که تعهَدسازمانی با پیامدهایی ازقبیل رضایت شغلی، حضور ،رفتار سازمانی ، و عملکرد شغلی رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل رابطه منفی دارد.هدف پژوهش حاضربررسی میزان تعهَد وفشارروانی یااسترس در مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود. روش بررسی : این پژوهش به صورت توصیفی –تحلیلی انجام شده است .جامعه ی پژوهش کلَیَه ی مدیران (اداری پرستاری و ارشد) بیمارستان است؛ونمونه گیری به روش سر شماری صورت گرفته است .ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه مربوط به اندازه گیری استرس و تعهَد بوده که اعتبار و روایی آن توسط محقَق تایید شده ، سوالات به سبک لیکرت طراحی ؛ وبرای ارایه ی داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافته ها:میانگین نمره ی تعهَد سازمانی (7/13+67)؛و این میانگین در بین زنان و مردان یکسان بوده است ارتباط بین میزان تعهَد با جنس از لحاظ آزمون آماری معنادار نیست.بیشترین میزان تعهَد سازمانی با سن از لحاظ آزمون آماری ANOVA) ( معنادارنمی باشد.ولی بین تعهَد سازمانی مدیران با سابقه ی کار از رابطه ی معنا دار مشاهده می شود. بیشترین میزان تعهَد مربوط به کسانی بوده که سابقه ی کاربالاتری داشتند. بین میزان تعهَد سازمانی کارکنان با نوع پست مدیریَتی ؛و.بین میزان استرس شغلی وجنس؛ و .بین استرس شغلی و سابقه ی کار ، نوع پست مدیریَتی ونوع استخدام ؛و به طورکلُی بین استرس شغلی مدیران و تعهَد سازمانی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: هیچ سازمانی نمی تواند بدون تعهَد و تلاش کارکنان موفق گردد. مدیرانی که دارای تعهَد و پایبندی هستند نظم بیشتری در کار خود دارند و مدت بیشتری در سازمان می مانند و کار می کنند. مدیران باید تعهَد و پایداری کارکنان به سازمان را نیز حفظ کرده و پرورش دهند.}, keywords_fa = {تعهَد سازمانی ، استرس شغلی}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-321-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-321-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} } @article{ author = {Eskrootchi, R and EbadiFardAzar, F and Abolhassani, H and Kahouei, M}, title = {A survey on medical student\'s information needs in Iran University of Medical Sciences (IUMS) for emergency clinical education}, abstract ={Introduction: The aim of this study was the survey of medial students information needs. We expect this study would influences on the clinical education quality, the recognition of students' education needs and the education improvement in emergency and better management of patients by medical students, decreases patients hospital stay, and promotes patients satisfaction. Methods:We used direct observations and questionnaires as data collecting tools. Data were analyzed by descriptive statistics and bivariate, two-tailed correlation test, with significant level one percent. Results: Findings revealed significant correlation between diagnosis, and treatment needs (P=0.000, Coefficient=0.576). The majority of the students report information needs as: laboratories test (84.3%), and radiologic reports (74.3%). The least were interested to cadaver's transfer (1.4%), and medico legal coordination (10%). Conclusion: A few organizational or management questions were asked such as: hospital policies, procedures and coordination issues. The students did not pay attention to legal issues. WE recommended initiating programs about importance of legal issues and organizational information in curriculum.}, Keywords = {Information needs medical students, clinical education, and emergency }, volume = {11}, Number = {33}, pages = {69-76}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نیاز های اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آموزش بالینی اورژانس}, abstract_fa ={مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان پزشکی است . انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی کیفیت آموزش درمانگاهی ، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان پزشکی که سبب کاهش اقامت و رضایت بیماران می شود، اثر می گذارد روش بررسی: در این مطالعه از روش مشاهده و توزیع پرسشنامه استفاده شده است . داده ها از طریق روشهای آمار توصیفی ، آزمون همبستگی دومتغیری و دوطرفه درسطح معنی دار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معنی داری را نشان داد (P=0.000, Coefficient=0.576). دانشجویان بیشترین نیاز اطلاعاتی خود را ، اطلاع از نتایج آزمایشگاه (3/84 درصد) و نتایج رادیولوژی(3/74) و کمترین توجه را به اطلاع از انتقال اجساد (4/1درصد) و هماهنگی با پزشکی قانونی (10 درصد) گزارش کردند. نتیجه گیری: میزان کمی از سوالات مطرح شده توسط دانشجویان به سوالات سازمانی و مدیریت درمان بیماران از قبیل رویه ها و مقررات بیمارستان و موارد هماهنگی ها مربوط می شد و جامعه آماری اهمیت زیادی به مسایل قانونی و حقوقی نمی دادند لذا توصیه می گردد در برنامه های آموزش بالینی طب اورژانس، درباره اهمیت سوالات سازمانی و مدیریتی و پیامدهای حقوقی که در طب اورژانس همواره وجود دارد ، نکات ضروری به دانشجویان آموزش داده شود.}, keywords_fa = {نیازهای اطلاعاتی ، دانشجویان پزشکی ، آموزش بالینی ، اورژانس }, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-322-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-322-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2008} }