@article{ author = {Tabibi, SJ and Hajavi, A and RanandeKlanksh, L}, title = {Comparative Study of the Curriculum in Master Degree of Medical Records (Health Information Management) in Several Selected Countries: and Modeling for Iran}, abstract ={This research has been done to study the M.S. Degree curriculum in medical records in several selected countries to present an appropriate model for Iran. The research method was comparative and cross-sectional. The research population included universites offering M.S. degree in medical records in the U.S.A, Australia, u.K. and Iran. Sampling method was nonprobability sampling. Data was gathered by internet & e-mail. Findings showed that the title of program was similar in Sydney & Scholastica universities. Ail of the programs had a course on research methodology. IUMS was the only university that had a course about training and in comparison with other universities was the only university that had no course about health information systems, management and organizaion. The curriculum model was proposed for Iran. The view points of medical records specialists and educators showed that more than 60% of them agree with the proposed model. The curriculum of M.S. degree in medical records in Iran was different in comparison with nther countuies. The model was proposed in order to improve the curriculum and to move Inward world changes.}, Keywords = {Comparative Study, Curriculum, Curriculum Models, Health Information Management, Medical Records }, volume = {4}, Number = {10}, pages = {5-18}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران}, abstract_fa ={این پژوهش به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران انجام رگفته است. روش پژوهش در این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی، تطبیقی و موردی بود و جامعه پژوهش را دانشگاههای دارای مقطع کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی در کشورهای امریکا، انگلستان، استرالیاو ایران تشکیل می‌دادند. نمونه گیری از نوع غیراحتمالی آسان بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از اطلاعات موجود در دانشگاههای مورد مطالعه توسط اینترنت و برقراری ارتباط بوسیله پست الکترونیکی با دانشگاههای مورد مطالعه صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که عنوان دوره در دو دانشگاه سیدنی و اسکولاستیکا مشابه می‌باشند. در کل دانشگاههای مورد بررسی واحدی در زمینه روش تحقیق ارائه می‌شد. ایران تنها دانشگاهی بود که در زمینه درسی آموزش، واحد ارائه می‌دادو در مقایسه با سایر دانشگاههای موردب ررسی تنها دانشگاهی بود که سیستم‌های اطلاعات بهداشتی و سازمان و مدیریت، واحدی ارائه نمی‌کرد. براساس یافته‌های حاصل الگویی پیشنهاد گردید و به نظرخواهی اساتید و متخصصان رشته گذاشته شد. بیش از نیمی از آنها در حد خیلی زیاد الگوی پیشنهادی را مناسب دانستند. بطور کلی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در ایران با سایر دانشگاهها متفاوت است و بهتر است بازنگری‌هایلازم درجهت نزدیکتر ساختن برنامه درسی این دوره و سایرمقاطع به استانداردهای دنیا و ارتقای حرفه‌ای انجام گیرد. در این راستا الگویی برای دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی ارائه گردید.}, keywords_fa = {بررسی تطبیقی، برنامه درسی، الگوهای درسی، مدیریت اطلاعات بهداشتی، مدارک پزشکی}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-193-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-193-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} } @article{ author = {Atafar, A and GhasemiHamami, F}, title = {The Study of the "Per-Case Plan" and its Effects on Increasing Utilization of the Treatment Capacities and Efficiency of Personnel at Social Security Organization Hospitals in Isfahan}, abstract ={This rasearch was conducted to survey the "Per - Case Plan" (payment for overworking) and its effect on increasing utilization of medical capacities and efficiency of personnel at Social Security Organization hospitals in Isfahan. This research was descriptive-inferential in nature. People working in social security Organization hospitals including doctors, paramedical staffs and other employees were considered as the research population. The data was compiled by questionnaire, interview and observation. ·Per Case Plan" could act as an encouragement to the doctors, paramedical staffs and other employees. It has brought about an increase in the occupation of hospital beds and in the number of surgical operations as well both doctors and paramedical staffs believe that "Per - Case Plan" reduces the average lenght of hospitalization of patients and causes their satisfaction. Performance of "Per - Case Plan" has indicated a rise in the efficiency of three groups, particularly doctors. However, the population groups believe that medical services are provided very quickly, but the quality of the job, supervision and control are not satisfactory. In addition, increasing the employee's motivation, narrowing the gap between goverment and private sectors' tariff and providing more control on sevices are factors which can develop the hospital efficiency.}, Keywords = {Per Case Plan, Efficiency, Medical Capacities, Reward System}, volume = {4}, Number = {10}, pages = {19-28}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی طرح پرکیس (حق الزحمه کار اضافی) و تأثیر آن بر افزایش استفاده از ظرفیت های درمانی و کارآیی کارکنان بیمارستان های تأمین اجتماعی شهرستان اصفهان}, abstract_fa ={این پژوهش به منظور بررسی طرح پرکیس (حق الزحمه کار اضافی) و تأثیر آن بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های درمانی و کارایی کارکنان بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی شهرستان اصفهان انجام شد. پژوهش به روش توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستانهای تامین اجتماعی شهرستان اصفهان شامل گروههای پزشکان، پیراپزشکان و دیگر کارکنان تشکیل می‌دادند. با ساتفاده از پرسشنامه مصاحبه و مشاهده اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. یافته‌ها نشان داد که طرح پرکیس در ایجاد انگیزش گروههای پزشکان، پیراپزشکان و دیگر کارکنان تاثیر داشته و موجب افزایش ضریب اشغال تختهای بیمارستان و تعداد عملهای جراحی شده است. دو گروه پزشکان و پیراپزشکان معتقد بودند که طرح پرکیس بر کاهش متوسط مدت اقامت بیمار و افزایش رضایت بیماران تاثیر داشته است. اجرا طرح پرکیس در افزایش کارایی هر سه گروه موثر بوده و مخصوصا در گروه پزشکان از دو گروه دیگر تاثیر بیشتری داشته است. هر سه گروه معتقد بودند که با اجرای این طرح، خدمات درمانی به سرعت انجام می‌شود. ولی کیفیت کاری و نظارت و کنترل راضی کننده نمی‌باشد. افزایش انگیزه همه کارکنان، کاهش فاصله تعرفه خدمات دربخش دولتی با بخش خصوصی و برقراری نظارت و کنترل بیشتر بر ارائه خدمات، از عواملی هستند که می‌تواند موجب بهبودکارایی بیمارستانها شود.}, keywords_fa = {طرح پرکیس، کارایی، ظرفیت های درمانی، نظام پاداش}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-194-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-194-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} } @article{ author = {AsadiGorgani, F and Talebiyan, A and Aliramezani, H}, title = {A Comparative Study on the Usage Degree of Vancouver Style and ISO-Standards of the Specialized Doctoral Theses of KUMS}, abstract ={The objective of this research is to determine and compare the degree of the usage of Vancouver style and ISO Standards on the specialized doctoral theses of Kerman University of Medical Sciences. The collection of 205 theses under study, acquired from 1989 until June 2000 in the fields of orthopedics, pediatrics, anesthesiology, pathology, dermatology, general surgery, neurosurgery, ophthalmology, internal diseaes, radiology, psychiatry, gynecology, otOlaryngOlOgy, and neurology. The information was gathered by a check-list and the findings have been demonstrated in tables and diagrams. The research results show: - In all studied theses, the usage degree of Vancouver style is used(70.8%) and the ISO-Standards is (53.6%). - The usage degree of Vancouver style in Psychiatry theses (80.2%) and Neurology (77.9%) were - The usage degree of ISO-Standards in ophthalmology theses (57.7%) and Gynecology (57.1%) were more than the other fields. - In the "Methods" (76.7%) and "Conclusions" sections(75.3%) Vancouver style was used more than the other sections and the "Title Page" section(74.5%) have used ISO-Standards more than the other sections. The test of the research hypothesis showed that in specialized doctoral theses of Kerman University of Medical Sciences,there is a significant difference between Vancouver and With regard to the research findings, based on Vancouver style and ISO Standards, It is recommended that a national persian theses-writting standard should be compiled and selected for medical sciences universities all over the country.}, Keywords = { Doctoral Theses, Vancouver Style, ISO-Standards }, volume = {4}, Number = {10}, pages = {29-36}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی مقایسه ای میزان رعایت شیوه ونکوور و استانداردهای ایزو در پایان نامه های دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی کرمان}, abstract_fa ={این پژوهش پیمایشی به بررسی و مقایسه میزان رعایت شیوه ونکوور و استانداردهای ایزو در 205 پایان نامه دکترای تخصصی موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که در سالهای 1368 الی تیرماه 1379 و در 14 رشته تخصصی ارائه شده‌اند، می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که در کل پایان نامه‌ها میزان رعایتش یوه ونکوور (8/70 درصد) و میزان رعایت استانداردهای ایزو (6/53 درصد) بوده است. شیوه ونکوور در پایان نامه‌های رشته روانپزشکی با (2/80 درصد) و استانداردهای ایزو در پایان نامه‌های رشته چشم پزشکی با (7/57 درصد) بیشتر از سایر رشته‌ها رعایت شده‌اند. آزمون‌ فرضیه پژوهش نشان می‌دهد که در این پایان نامه‌ها بین میزان رعایت شیوه ونکوور و استانداردهای ایزو اختلاف معنی دار با معیار بالایی وجود دارد.}, keywords_fa = {پایان نامه های دکترای تخصصی، شیوه ونکوور، استانداردهای ایزو}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-195-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-195-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} } @article{ author = {Khalesi, N and Ahmadi, M and Nasoughi, M}, title = {A Comparative Study on Application of ICD and DSM in Psychiatric Centers, Tehran, 2001-2}, abstract ={This research adjustment of application of Internatinal Classification of Diseasesias, as well as Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders in Tehran psychiatric centers, was carried out between 2001-2002 and was accomplished through a descriptive method. The information was collected by questionnaires and consisted of attending sessions by researchers. The Research community code clerks, and clinical instruction practiceing in psychiatric ceneters of Tehran, Iran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. The findings show that most clinical experts consider the medical record of patients (15.8%) as the third piority amongst applicable information resources. Other findings in this research are as follows: 1- Coding of mental disorders is implemented in 75% of psychiatric centers, in many of which (66.6%), ICD-10 is used for coding of medical records. 2- Most clinicians (48.4%) and code clerks (50%) have a positive attitude about some revision on the mental disoders classification. 3- Most individuals within research circle agree upon development of a national classification of mental disorders. (clinicians 64.6% & code clerks 50%) 4- Most clinicians and code clerks agree with the Application of International Classification of Diseases, as well as Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders- and believe that they are essential, and they had a consensus on using those classifications.}, Keywords = {Usage, ICD, DSM}, volume = {4}, Number = {10}, pages = {37-40}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {مطالعه تطبیقی کاربرد طبقه بندی بین المللی بیماری ها و راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در مراکز روانپزشکی در تهران}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر، تطبیق کاربرد طبقه بندی بین‌المللی بیماریها و راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در مراکز روانپزشکی مستقر در تهران می‌باشد. این مطالعه به روش توصیفی انجام گرفته است و اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه در بین پاسخگویان و به صورت حضوری توسط پژوهشگران گردآوری گردیده است. جامعه پژوهش را اساتید بالینی رشته روانپزشکی و کدگذاران شاغل در مراکز روانپزشکی تشکیل می‌دهند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اکثریت اساتید بالینی رشته روانپزشکی سومین اولویت را برای پرونده پزشکی بیماران (8/15 درصد) به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی مورد استفاده قائل شده بودند. سایر یافته‌های این پژوهش عبارت بودند از: در (75 درصد) از مراکز رواپنزشکی مورد مطالعه کدگذاری اختلالات روانی انجام می‌شود. همچنین در اکثر این مراکز (6/66 درصد) از ICD-10 جهت کدگذاری پرونده‌های پزشکی استفاده شده است. اکثریت افراد مورد پژوهش موافق ایجاد طبقه بندی ملی اختلالات روانی بودند. از دیدگاه اکثریت اساتید بالینی و کدگذاران، کاربرد طبقه بندی‌های بین‌المللی بیماریها و راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی ضروری بوده است. همچنین ایشان موافق کاربرد طبقه بندی‌های مذکور بودند.}, keywords_fa = {کاربرد، طبقه بندی بین المللی بیماری ها، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-204-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-204-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} } @article{ author = {Salmanzadeh, H and Ghadamiyan, M and Maleki, M}, title = {Evaluation, the Path to the Quality Improvement}, abstract ={To obtain educational goals, teachers should have sufficient knowledge and skills. On the other hand procen is not usually apparent. Educational authorities believe that one of the most important steps that could improve quality is documenting teaching progress so that evaluation comes as a documenting device. We think, the existing evaluation methods are not as efficient as they should be and could not gain the goals of evaluation. So we conducted a descriptive, retrospective study? Which was held in all faculties of IUMS which had been evaluated by students, educational department heads and the teachers themselves during 1998-2000. The findings show that although the results of 1999 evaluation were presented to the faculty members there were no significant changes in the 2000s' evaluation. This means that the existing assessment methods have little value in teaching improvement.}, Keywords = {Evaluation, Feedback, Quality Improvement}, volume = {4}, Number = {10}, pages = {41-50}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزشیابی، راهی بسوی بهبود کیفیت}, abstract_fa ={برای دستیابی به اهداف آموزش، ضروری است که مدرسین دانش و مهارت کافی داشته باشند. از طرفی صاحب نظران عرصه آموزش نیز معتقد هستند جهت بهبود روشهای آموزشی باید‌آنها را مستندنمود. از این رو ارزیابی به عنوان وسیله‌ای برای مستندسازی و ارتقای کیفیت مطرح می‌شود ولی متاسفانه روشهای ارزیابی تا به امروز چندان موثر نبوده و نتوانسته است باعث ارتقای سطح آموزش و عملکرد در دانشگاهها شود. به منظور تشخیص موثر بودن روشهای ارزشیابی اساتید در بهبود عملکرد آنها توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می‌داد که در طی سالهای 1378 و 1379 توسط دانشجویان مدیر گروههای آموزشی و خودشان ارزشیابی شده بودند. نتایج نشان داد که علیرغم اینکه نتایج ارزشیابی به اطلاع اعضای هیات علمی رسیده بود تغییر قابل توجهی در عملکرد و در نتیجه نتایج ارزشیابی آنها در سال بعد مشاهده نگردید. این موضوع نارسایی شیوه‌های ارزشیابی را در ارتقاء کیفی و عملکرد اساتید مشخص نموده لزوم بازنگری روشهای موجود را گوشزد می‌نماید.}, keywords_fa = {ارزشیابی، بازخورد، ارتقاء کیفیت}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-197-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-197-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} } @article{ author = {FarajiKhiyavi, F}, title = {Patient Satisfaction, Cost of Bed-Day and Lenght of Stay Among CCUs of General Hospitals of Tehran, 1998-99}, abstract ={This research deals with patient satisfaction (P.S), cost of bed day (CB.D) and average lenght of stay (AL.O.S) among CCUs of general hospitals of Tehran, 1998-99. This cross-sectional descriptive analytic research was performed in CCUs of general hospitals of Tehran, with eight CCU beds or more. A questionnaire was used for data collection. There were no significant differences between the private and public sectors in terms of AL.O.S., P.S., number of heart specialists, turn-over rate and mortality rates. However, a significant difference was observed in causes of admission and health insurance. Furthermore, the CB.D. and nursing care hours in public hospitals were lower and higher than the private ones, respectively. There was a positive but not strong correlation between patients satisfaction and number of heart specialists. Average CB.D. was estimated 290,100 Rls. in Tehran, which was influenced by hospital's ownerShip, nursing care hours per bed and the disease. It was indicated that AL.O.S. was influenced by the disease. Moreover, every ten years of higher age added 0.4 P.S was influenced by the number of heart specialists. CB.D., was in proportion with nursing care hours, ownership of hospital and the disease type. Moreover, AL.O.S. was influenced by patient characteristics (age) and the disease type.}, Keywords = {Patient Satisfaction, Cost of Bed-Day, Avrege Lenght of Stay, CCU}, volume = {4}, Number = {10}, pages = {51-58}, publisher = {Iran University of Medical Sciences}, title_fa = {رضایت بیمار، هزینه تخت روز و طول اقامت بخش های CCU در بیمارستان های عمومی تهران 78-1377}, abstract_fa ={این پژوهش به منظور تعیین رضایت بیمار، هزینه تخت روز و میانگین طول اقامت در بخش CCU در بیمارستانهای عمومی تهران در سالهای 78-1377 انجام پذیرفته است. این مطالعه از نوع توصیفی، تحلیلی بوده که به روش مقطعی در بخش CCU بیمارستانهای عمومی شهر تهرانب ا ظرفیت هشت تخت و بیشتر انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بود. درباره متغیرهای میانگین طول اقامت، رضایت بیمار، تعداد پزشک متخصص، نسبت چرخش تخت و میزانهای مرگ و میر CCU بین بخش خصوصی و دولتی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. اما بینعلت بستری و وضع بیمه درمانی تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین هزینه تخت روز CCU در بیمارستانهای دولتی بطور معنی داری کمتر و ساعت پرستاری به ازای هر تخت بطور معنی داری بیشتر از بیمارستانهای خصوصی بود. رضایت بیمار و تعداد پزشک متخصص، همبستگی مثبت و ضعیفی را نشان داد. هزینه تخت روز CCU بطور میانگین 290100 ریال در تاریخ بررسی بود که نوع مالکیت بیمارستان، ساعت پرستاری و نوع بیماری بر آن تاثیر داشت. مشخص شد نوع بیماری بر مدت اقامت بیمار تاثیر دارد، همچنین به ازای هر ده سال افزایش سن بیمار 4/0 روز به مدت اقامت در CCU اضافه می‌شد.}, keywords_fa = {CCU، هزینه تخت روز، طول اقامت، رضایت بیمار}, url = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-198-en.html}, eprint = {http://jha.iums.ac.ir/article-1-198-en.pdf}, journal = {Journal of Health Administration}, issn = {2008-1200}, eissn = {2008-1219}, year = {2001} }