Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1383
10
1
gregorian
2005
1
1
7
18
online
1
fulltext
fa
کیفیت خدمات رسانی به بیماران در بخش فوریت ها
The Patient Service quality in the Emergency Departments
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه:</strong> محدودیت زمانی ، بارکاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگی های برجسته کار در اورژانس است این نکته به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی منتخب به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس ارجاع پذیر در استان گیلان ، ما را بر آن داشت تا با استفاده از اطلاعات و آمار این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان نموده و راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی بیماران ارائه نماییم . </p><p> <strong> روش بررسی :</strong> در یک مقاله مقطعی به مدت یک ماه ( مرداد ماه 1381 ) کیفیت خدمت رسانی به تمام مراجعه کنندگان به بخش فوریت ها (به غیر از فوریت های اطفال ، زنان ، مامایی و روانپزشکی ) بررسی شد . برای هر بیمار پریشنامه ای حاوی شاخص های مورد نظر توسط مشاهده گر تکمیل شد و پس از ورود داده ها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت . </p><p> <strong> یافته ها :</strong> تعداد مراجعات به بخش فوریت های مرکز آموزشی درمانی منتخب در زمان طرح 2815 نفر ( به طور متوسط 84 نفر در روز ) بود . از این تعداد 2/59 درصد مراجعین شخصی ،8/40 درصد موارد ارجاعی ( از مراکز دیگر یا مطب ها یا اورژانس ) بودند . 3/42 درصد بیماران بستری و 7/57 درصد آنها به طور سرپایی درمان شدند . متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات شخصی و درمانی به این شرح بوده است : معطلی زمان صرف شده برای معاینه توسط کارورز اسکرین 3 دقیقه ، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی 29 دقیقه ؛ ورود تا پذیرش بیمار 55 دقیقه ، تشکیل پرونده 16 دقیقه ، نوشتن دستورات لازم 16 دقیقه ، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخش ها 18 دقیقه ، ورود بیمار سرپایی تا تحول نسخه به او ( پس از اقدامات شخصی و درمانی سرپایی ) 118 دقیقه ، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه 97 دقیقه ، درخواست EKG تا آماده شدن آن 11 دقیقه ، درخواست سونوگرافی تا انجام آن 48 دقیقه ، درخواست گرافی یا یس تی اسکن تا انجام آن 27 دقیقه ، در مرداد ماه 1381 بخش های ارتوپدی جراحی بیشترین تعداد موارد پذیرش را داشتند . ( به ترتیب 1/39 درصد و 8/28 درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوزیت ها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراحی بوده اند و در مجموع فقط 2/10 درصد موارد با رشته تحصیلی اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب 5/2 و 2 مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در 34 درصد موارد صحیح و در 7/5 درصد موارد غلط بوده است. 8/42 درصد موارد ، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در 1/15درصد موارد تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغت ترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس 4 بعدازظهر تا 12 شب (4/49 درصد مراجعات) برآورد گردید. </p><p> <strong>نتیجه گیری :</strong> با توجه به نتایج ، بیشترین مراحل وقت گیر در گردش کار مرکز اورژانس منتخب ، عبارتند از : انجام تست های تشخیصی ، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار ، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده ناقص دیگر مراکز اورژامس منتخب عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامناسب با تعداد مراجعات بالای اورژانس ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با نوع شکایت بیماری مراجعه کنندگان و عدم ثبت تشخیص نهایی بیماری در بعضی پرونده ها </p><p> </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Time restraint, heavy workload, limitation of diagnostic procedures and Urgency in selecting treatment Method are among the remarkable features of working in emergency units. These points, along with other particular problems in a selected emergency largest referral unit in Glean/province were our driving force to document the weaknessess by using statisties and information and propose a strategy to improve the quality of health care rendered to patients. </p><p><strong>Methods: </strong>In a cross-sectional study conducted within a month period, the quality health of services rendered to all referrals in emergency units expect, infant emergency unit, gyneochological and obsterics (O.B.G), and psychiatric cases were studied, Acriterian based questionnaire was designed to be completed by the observer, then data were tallied statistically by computer. </p><p><strong>Finbings:</strong> The number of referrals to the emergency department whilst the study was being conducted amounted to 2815.Or on the average (84 daily).59.2 percent personally referred, 40.8 percent were referrals from other centers or offices, 42.3 percent were hospitalized and 57.7 percent were treated as outpatients. The mean time spent for each diagnostic and treatment procedurals was as follows: The average time spent by trainers was 29 minutes, the time patient entered the unit until he was actually admitted took 55 minutes, record filling was 16 minutes, prescripitonal procedures 16 minutes, transfer time to the other departments 18 minutes, the time the emergency patient entered the ward (after diagnosis and treatment procedurals) till he got the prescription 118 minutes, lab results took 97 minutes. EKG results 11 minutes, sonography results 48 minutes, C.T scan from reqursting to return the result took 27 minutes. During Shahrrivar month in 1381, orthopedic and surgical wards had the most admissions (39.1and 28.8 respectably). Resident aids in the screening room at the emergency department were mostly anesthesists an surgeon aids all inal only 10.2 percent of the sceener's field of specialty matched the referees' cases. The average CPR and death cases in emergency unit was 2.5 and 2 respectably. Early diagnosis in 34% of the cases were correct and 5.4 percent were wrong. 42.8% of cases the final dignosis was determined by only one sign or indication. In 15.1% of the cases, there existed an ambiguity in the patient's diagnosis. The most crowded referral time estimated to have between 4 to 12p.m (49.4%). </p><p><strong>Results:</strong> considering the results, the procedures which hinderd the work flow in the selected center include: diagnositic tests, making decisions on admission, orders, filing procedures. Other shortcomings of the selected center are lack of adequate space and great number of emergency referrals, inconsistency of the aid's major field of study to the referrals actual medical complaint, and the absence of documentation of final diagosis in some cases. </p>
خدمات اورژانس ، فرآیند زمان انتظار ، کیفیت خدمت رسانی
Emergency Services, Time Expectancy Process. Service Delivery Quality.
30
36
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-24&slc_lang=fa&sid=1
F
Asgari
فریبا
عسگری
1120031947532846007957
1120031947532846007957
Yes
H
Mahjoub
هاجر
محجوب مودب
1120031947532846007958
1120031947532846007958
No
M
Jamali
منوچهر
جمالی
1120031947532846007959
1120031947532846007959
No
H
Khanjani
حسین
خانجانی
1120031947532846007960
1120031947532846007960
No
SR
Vahabi
سید رسول
وهابی
1120031947532846007961
1120031947532846007961
No
M
Amani
محمد
امانی
1120031947532846007962
1120031947532846007962
No
N
Zamani
نوشین
زمانی
1120031947532846007963
1120031947532846007963
No