Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1383
7
1
gregorian
2004
10
1
7
17
online
1
fulltext
fa
بررسی عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد از دیدگاه پرسنل
A Study the performance of Kohlciloye and Boyer Ahmad's Divectors' of Health care networks as seen by their staff.
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه:</strong>مدیریت علم و هنر به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به هدف های سازمانی صورت می گیرد . هدف از انجام پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد مدیران سطح دوم شبکه های بهداشت و در مان استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینه های مختلف برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری ، ارتباطات و کنترل و نظارت بود . </p><p><strong> روش بررسی :</strong> پژوهش با روش مقطعی انجام شده است و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه 36 سؤالی بسته استفاده شده و از 432 نفر از پرسنل بیمارستانها و مراکز بهداست تحت بررسی در مورد نحوه عملکرد مدیران آنها نظرخواهی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Eq16info وارد کامپیوتر شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین انحراف معیار جداول توزیعی فراوانی و جهت مقایسه عملکرد مراکز با یکدیگر از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است . پرسشنامه شامل پنج گزینه همیشه معمولاً بعضی مواقع به ندرت هیچ وقت بود که به ترتیب از 0 تا 4 امتیاز داده شد ، میانگین کمتر از 2 به عنوان مدیریت نامطلوب و میانگین بیشتر از 2 به عنوان مدیریت مطلوب در نظر گرفته شد . </p><p> <strong>یافته ها :</strong> در بیمارستان های مورد بررسی ، بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 6/2) و بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با میانگین و انحراف معیار (36/1- + 26/2) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب می باشند و بیمارستانهای امام خمینی (ره) دهدشت با میانگین و انحراف معیار (22/1- + 91/1) و بیمارستان شهید رجایی گچساران با میانگین و انحراف معیار (33/1- + 79/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب هستند در بین مراکز بهداشت تحت بررسی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با میانگین و انحراف معیار (03/1- + 88/2) در کلسه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب بود و مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران با میانگین و انحراف معیار (26/1- + 79/2) مرکز بهداشت شهید دامیده یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 65/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب بوده و در مجموع عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان با کسب میانگین و انحراف معیار (32/1- + 1/2)در کل مطلوب است. </p><p> <strong>نتیجه گیری :</strong> علی رغم اینکه عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان نسبتاً مطلوب بوده است ، اما برگزاری دوره های آموزشی جهت بهبود عملکرد مدیران خدمات بهداشتی درمانی ضروری به نظر می رسد . </p><p> </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Management is the art and scienal of the efficient and practical use of human resources in planning, organizing, directing, controlling and allocating resources to reach the organization's objectives. The objective of this survey was to study the performance of mid level managers in regarding their role in planning, organizing, directing, communicating and supervising and health leadership of care treatment networks in kohkiloye and BoyerAhmad Provi. </p><p><strong>Methods:</strong> This was a cross sectional study. To collect data, two 36 item close ended questioneer were used to survey the oppinion of 432 network and hospital staff towards the performance of their administrators. Data were fed into the computer using InFo-EPI software, Descriptive statistical methods including, mean, standard deviation, abundant distributive tables were applied. To compare the performance of network centers, one way ANOVAtest was used. The questioneer included five choice marks always, usually, sometimes, seldom, rarely and never ranking form zero to forty. Below two point average manager was regarded as poor and un acceptable and above two point average was considered as favorable managers. </p><p><strong>Findings:</strong> In hospitals studied Sadjad hospital in Yasoj with the average and standard deviation of (2.6 ± 1.2) and Shahid Beheshti hospital in yasoj with an average and standard deviation of (1.69 ± 1.22) and |Shahid Rajaii hospital in Gachsaran with an average and standard deviation of (1.69 ± 1.33) were considered unfavorable in all managerial aspects. Among health care networks, studied, Kohkiloye province health center with an average and standard deviation of (1.03 ± 2.88) rated as favorable by the staff in all managerial aspects. Shahid Alizadeh health center in Gachsran with an average and standard deviation of (1.69 ± 1.26) and Shahid Damideh health center in Yasoj with an average and standard deviation of (1.65 ± 1.24) were considered unfavorable in all managerial aspects. Overall management performance of the health center networks with an average and standard deviation of (2.1 ± 1.32) was considered to be favorable. </p><p><strong>Results:</strong> Despite the favorable performance of directors of the health care networks, holding training and educational courses to improve the performance of health care directors seems unquestionable. </p>
عملکرد ، مدیریت ، شبکه های بهداشت و درمان
Health Care Networks, Performance, Management
42
50
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-18&slc_lang=fa&sid=1
A
Ghaderi
اعظم
قادری
1120031947532846007930
1120031947532846007930
Yes
A
Naeimi
ابراهیم
نعیمی
1120031947532846007931
1120031947532846007931
No