Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
15
47
online
1
fulltext
fa
رابطهی رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ 1389
The Relationship between Servant Leadership and Job Involvement in Teaching Hospitals Affiliated to Kurdistan University of Medical Sciences: 2011
پژوهشي
Research
<p><strong> مقدمه:</strong> امروزه نوع جدیدی از مفهوم رهبری مطرح است که بر ارائه خدمت به دیگران، دیدگاه کلی نسبت به افراد، توسعه فردی و تصمیم گیری مشترک تأکید دارد که تحت عنوان «رهبری خدمتگزار» نامیده می شود. فلسفه رهبری خدمتگزار، خدمتگزاری رهبر، بارآوردن کارکنانی خدمتگزار و ارتقاء خدمت رسانی در سطح جامعه است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی رهبری خدمتگزار و ابعاد جهارگانه آن با درگیری شغلی در کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. </p><p><strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 151 نفر از پرسنل شاغل در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه رهبری خدمتگزار و نیز پرسشنامه درگیری شغلی جمع آوری و به وسیله نرم افزارSPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد.</p><p><strong> یافته ها:</strong> بین رهبری خدمتگزار و چهار بعد آن (خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی) با درگیری شغلی کارکنان در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان رابطهی معنادار و مثبتی با ضریب همبستگی برابر 343.0 وجود داشت و وضعیت رهبری خدمتگزار با میانگین 56.2 و درگیری شغلی با میانگین 78.2 از 4 امتیاز در حد متوسط بود.<strong> </strong></p><p><strong>بحث:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که بین رهبری خدمتگزار و ابعاد چهارگانه آن (خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی) با درگیریرشغلی کارکنان رابطه آماری معنادار و مثبت وجود دارد و میزان رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی در سطح متوسط قرار داشتند. لذا به منظور ارتقا سطح رهبری خدمتگزار، مدیران باید همواره در خدمتگزاری به دیگران اعم از افراد داخل و خارج از سازمان پیشتاز بوده و خدمت رسانی را از وظایف خود بدانند.</p>
<p><strong>Introduction:</strong> Servant leadership, a newly developed concept of leadership, emphasizes on increased services to others, as well as a holistic attitudes toward people, individual development and shared decision making. The servant-leadership philosophy focuses on: servant leader, training staff and developing services in the society. This research aimed to study the relationship between servant leadership and its four dimensions (service, humility, trust and agapao love) as independent variables and job involvement as a dependent variable, among the staff of teaching hospitals affiliated to Kurdistan University of Medical Sciences KUMS </p><p><strong>Methods:</strong> This was a descriptive – analytical study conducted in 2010. The population included 151 staff of teaching hospitals affiliated to KUMS. Data were collectedthrough Servant Leadership and Job Involvement Questionnaires and were analyzed using SPSS software, descriptive statistics and spearman correlation test. </p><p><strong>Results:</strong> There was a significant and positive correlation between servant leadership and its four dimensions and job involvement among the staff of teaching hospitals affiliated to KUMS (r=0.343). The mean scores for servant leadership and job involvement were 2.56 and 2.78 out of 4, respectively. </p><p><strong>Discussion:</strong> The high correlation between servant leadership and job involvement and a moderate correlation between servant leadership and job involvement suggest that managers should always be pioneers in serving customers inside and outside their organizations and consider this as their major responsibility. </p>
رهبری خدمتگزار، درگیرشدن در شغل، مرکز آموزشی و درمانیرهبری خدمتگزار، درگیری شغلی، بیمارستان آموزشی و درمانی
Servant Leadership, Job Involvement, Teaching Hospital
23
32
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-535-1&slc_lang=fa&sid=1
N
Khalesi
نادر
خالصی
1120031947532846007999
1120031947532846007999
No
management school
دانشکده مدیریت
M
Salehi
مسعود
صالحی
1120031947532846008000
1120031947532846008000
No
management school
انشکده مدیریت
F
Moradi
فردین
مرادی
fardin.moradi.65@gmail.com
1120031947532846008001
1120031947532846008001
Yes
management school
انشکده مدیریت
B
Ahadi nejad
بهمن
احدی نژاد
1120031947532846008002
1120031947532846008002
No
management school
انشکده مدیریت
R
Mohamadi
رامین
محمدی
1120031947532846008003
1120031947532846008003
No
management school
انشکده مدیریت
B
Rohani
بهزاد
روحانی
1120031947532846008004
1120031947532846008004
No