Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
15
47
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه کاربران و کتابداران: با بهرهگیری از مقیاس لایبکوال
Evaluation of the Quality of Library Services from the Viewpoints of Users and Librarians using LibQual scale at Tehran University of Medical Sciences
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> امروزه لایب کوآل به عنوان یک ابزار سنجش نوین که انتظارات را فراتر از ابزارهای سنتی می سنجد، شناخته شده است. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تعیین کیفیت خدمات کتابخانه های این دانشگاه با پیاده سازی مدل لایب کوال انجام شده است. </p><p><strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه لایبکوال می باشد. جامعه آماری این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به ترتیب از 231 کاربر بالفعل و 30 کتابدار در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شده است. در زمینه سنجش پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. به منظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین دیدگاه کاربران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران و کتابداران درباره کیفیت خدمات این کتابخانهها، از آزمون مان- ویتنی استفاده شد. آزمون ویلکاکسون برای تعیین تفاوت معنادار بین خدمات ارائه شده در کتابخانهها با خدمات مورد انتظار کاربران مورد استفاده قرار گرفت. </p><p><strong>یافته ها:</strong> نتایج این پژوهش نشان می دهد کاربران کیفیت خدمات موجود را پایین تر از کتابداران ارزیابی می کنند که این تفاوت در زیرمقیاس کنترل اطلاعات عمیق تر می باشد. شکاف برتری خدمات در مورد کل خدمات کتابخانه های مورد مطالعه در این پژوهش میزان 2.8 ارزیابی شد و کتابخانههای مورد مطالعه، فاصله زیادی با تأمین انتظارات کاربران در ارتباط با مطلوب ترین سطح خدمات آن ها دارند. کتابداران درک و برداشت صحیحی از انتظارات کابران خود دارند و شکاف میان انتظارات کاربران و ادراک کتابداران از نیازها و انتظارات آنها بسیار ناچیز است. </p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> این مطالعه نشان می دهد لایب کوال بعنوان یک مدل در بررسی کیفیت خدمات می تواند در ارائه اطلاعات برای تسهیل بهبود خدمات هدف گذاری شده در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک نماید و نیاز به راه حل عملیاتی درباره چگونگی بهبود بخشی کیفیت خدمات در کتابخانه های این دانشگاه را برآورده کرده است. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Nowadays, LibQual scale as a new tool ,measures expectations more efficiently than the traditional ones. The present study aims to compare the viewpoints of students and librarians at Tehran University of Medical Sciences to determine the quality of library services with LibQual model,</p><p> <strong>Methods:</strong> The present study was an analytical survey. Method. LibQual questionnaire was used for data collection. In this study 231 users and 30 were selected through simple random sampling. of the questionnaire was measured by Cranach’s Alpha test was used to ensure the reliability of the data gathering tool .Mann-Whitney and Wilcoxon tests were used . </p><p><strong>Results: </strong>The results showed that the users evaluate the current quality of services lower than what the librarians did. This difference of opinion is much more drastic when evaluating the information control subscale. Service superiority gap was estimated to be 2.8 for the overall library services and the said libraries fall fairly short of providing users with the desired level of services. From the users’ point of view, the three subscales of LibQual do not have an equal effect on the quality of the provided services whereas the librarians disagree with an equal effectiveness of the subscales. The librarians have a correct understanding of the users’ expectations and the gap between the users’ expectations and the librarians’ perceptions of their needs and demands was very small (0.18). This study showed that LibQual as a model of evaluating the quality of services could help in providing information that facilitates the improvement of planned services at Tehran University of Medical Sciences libraries.<strong> </strong></p><p><strong>Discussion:</strong> By providing the necessary facilities and services to users, librarians can offer services to users with known expectations and needs. Therefore, if there are shortcomings in the quality of services, it is not because librarians are unaware of the users’ needs, but rather lack of necessary facilities might be the reason. </p>
لایب کوال، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، کیفیت خدمات
LibQual, academic Libraries, Tehran University of Medical Sciences, Services Quality
47
58
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-527-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Mardani
امیرحسین
مردانی
Mardani3@gmail.com
1120031947532846007888
1120031947532846007888
Yes
Tehran University of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی تهران
H
Sharifmoghadam
هادی
شریف مقدم
1120031947532846007889
1120031947532846007889
No