Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
14
43
online
1
fulltext
fa
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه (MADM)(مطالعه موردی: مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد)
Identification and Ranking of Factors Affecting Quality Improvement of Health & Treatment Services Using Multiple Attribute Decision Making (MADM): A Case Study
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> در میان بخشهای خدمات؛ بخش بهداشت، دارای جایگاه ویژهای است، در این بخش حتی اشتباهات کوچک نیز میتواند جبران ناپذیر باشد؛ بنابراین ارائه خدمات، با کیفیت مطلوب و مطابق استانداردهای حرفهای در این بخش حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف شناخت، و در نهایت اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی انجام شده است. </p><p><strong>روش کار:</strong> این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی می باشد. تعداد 55 نفر از دریافت کنندگان خدمت به عنوان خبره، که حداقل یکبار از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد بهرهمند شدهاند مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که همه ابعاد کیفیت خدمات مطرح شده در پرسشنامه دارای ضریب آلفای کرونباخ در دامنه 78 درصد تا 86 درصد بودند. </p><p><strong>یافتهها:</strong> در این مطالعه، عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات شناسایی؛ و سپس با استفاده از تکنیکهای TOPSIS، SAW و ELECTERE رتبهبندی شدند. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی، از یک تکنیک ادغامی تحت عنوان روش کپلند، استفاده نمودیم. نتایج رتبه بندی حاصل از تکنیک کپ لند، نشان داد که عامل دارا بودن کارکنان از دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی نسبت به سایر عوامل از اولویت بیشتری برخوردار است.<strong> </strong></p><p><strong>بحث:</strong> مدیران مراکز بهداشتی و درمانی، با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه قادر خواهند بود تا به اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی بپردازند و با توجه به اولویتها، به برنامه ریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانیها بپردازند. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> The sector of health services has a special status compared to other sectors in which even minor mistakes can be irreparable. Therefore, offering services with optimum quality and professional standards is of great importance. The purpose of this study was to identify and prioritize the factors affecting the quality improvement of services in health and treatment centers of Yazd using multiple attribute decision making. </p><p><strong>Methods:</strong> The study was descriptive and cross-sectional in nature. 55 health care receivers, who were referred to health care centers of Yazd at least once, were selected. A questionnaire, with alpha Cronbach coefficient slope of 78%-86%, including all aspects of the service quality was used.</p><p> <strong>Results:</strong> The factors affecting quality improvement were identified and subsequently ranked using the techniques of TOPSIS, SAW, and ELECTERE. Considering the fact that the results of the implementation of the above-mentioned methods did not reach a general consensus, Copeland merging technique was applied. The results of the ranking showed that the staff’s knowledge and capability enjoyed more priority than the other factors. </p><p><strong>Discussion:</strong> The managers of health and treatment centers will be able to prioritize the factors affecting quality improvement of health and treatment services using multiple attribute decision making. This can lead to the quality improvement of health care services. </p>
کیفیت خدمات، تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه، کپ لند
Quality of Services, Multi-Attribute Decision-making, Copland
51
62
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-110&slc_lang=fa&sid=1
H
Mirfakhraddiny
حیدر
میرفخرالدینی
1120031947532846008535
1120031947532846008535
Yes
D
Farid
داریوش
فرید
1120031947532846008536
1120031947532846008536
No
MH
Tahari Mehrjardi
محمد حسین
طحاری مهرجردی
1120031947532846008537
1120031947532846008537
No
M
Zareei Mahmod Abadi
محمد
زارعی محمود آبادی
1120031947532846008538
1120031947532846008538
No