Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
13
42
online
1
fulltext
fa
رابطه ی بین مؤلفه های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان ( 1388)
A Correlation Study on Organization Learning and Knowledge Management in Staffs in Selected Hospitals of Isfahan University of Medical Sciences
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> امروزه شکل های جدیدی از سازمان مانند سازمان های یادگیرنده به وجودآمده؛ و این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و میزان کاربست مؤلفه های یادگیری سازمانی دربین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجراشد. </p><p><strong>روش بررسی:</strong> دراین تحقیق توصیفی - همبستگی ازجامعه ی پژوهش شامل کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان؛ 190 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مطالعه شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های یادگیری سازمانی و استفاده شد. SPSS مدیریت دانش است، و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار </p><p><strong>یافته ها:</strong> میانگین و انحراف معیار نمره ی یادگیری سازمانی 38.2 و 22.7 ؛ و میانگین و انحراف معیار نمره ی مدیریت دانش در بین کارکنان 39.9 و 20.1 است. بین میزان یادگیری سازمانی و مدیریت دانش کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد. </p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> چون نمره یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان ضعیف است، و شاهد تغییرات بسیار سریع در حوزه های مختلف علم و فناوری هستیم، مدیران بیمارستان ها ی مورد مطالعه بایستی برنامه هایی د رجهت ایجاد یادگیری و دانش و نشر و انتقال آن در سازمان داشته باشند. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Nowadays new organizations like learning organizations to be formed. The purpose of this research is to study the correlation between the organization learning and knowledge management in staffs in selected hospitals of Isfahan university of medical sciences.<strong> </strong></p><p><strong>Methods:</strong> This is a descriptive correlational study. The population of study is staffs of selected hospitals. Data gathering tools are an organization learning l (OL), and Knowledge Management (KM) questionnaires. Data analyzed by SPSS software.<strong> </strong></p><p><strong>Results: </strong>The mean and standard deviation score for OL found 38.2±22.7 among nursing managers, and for KM 39.9±20.1 respectively. There is a significant statistically relation between OL and KM. </p><p><strong>Discussion:</strong> Since scores of organizational learning and knowledge management among staff was poor, and because very rapid changes in the areas of science and technology and the increasing hospital managers should have planning for creating, disseminate and transmission knowledge in the organization. </p>
یادگیری سازمانی, مدیریت دانش, بیمارستان ها
Organization Learning, Knowledge Management, Hospitals
65
75
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-2&slc_lang=fa&sid=1
M
Yaghoubi
مریم
یعقوبی
yaghoobbi997@gmail.com
11200319475328460011741
11200319475328460011741
Yes
S
Karimi
سعید
کریمی
11200319475328460011742
11200319475328460011742
No
M
Javadi
مرضیه
جوادی
11200319475328460011743
11200319475328460011743
No
A
Nikbakht
اکرم
نیک بخت
11200319475328460011744
11200319475328460011744
No