Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2010
1
1
12
38
online
1
fulltext
fa
نگرش کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به نحوه ی ارزشیابی عملکرد آنان در سال 1386
Employees’ Attitude about the Annual Performance Evaluation of Faculties Affiliated to Ahvaz University of Medical Sciences in 2007, Iran
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> ارزشیابی عملکرد، تحلیلی منظم از پاسخگویی فعالیتهای فردی به اهداف و وظایف است. این پژوهش با هدف تعیین نگرش کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه ارزشیابی عملکرد سالانه شان انجام شد.<strong> </strong></p><p><strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه توصیفی - پیمایشی، به صورت مقطعی با استفاده از روش سرشماری در بین 150 نفر از کارکنان شاغل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1386 صورت گرفت. داده های مورد نظر از طریق پرسشنامه حاوی 55 سوال گردآوری شد. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس لیکرت (از کاملا مخالف تا کاملا موافق) بود. داده ها پس از گردآوری به وسیله نسخه 11 و آزمو نهای آماری توصیفی و تحلیلی مرتبط تحلیل گردید. SPSS نرم افزار آماری 50 درصد ،20- </p><p><strong>یافته ها:</strong> 54.7 درصد از افراد مورد مطالعه زن و بقیه مرد بودند. از لحاظ سنی، 20.7 درصد افراد در گروه سنی 30 50 و 2.7 درصد در گروه بالاتر از 50 سال قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه - 26.7 درصد 41 ،31-40 37.7±7.2 سال بود. 66.32 درصد افراد، در مورد انجام ارزشیابی دارای دیدگاه مثبت، 17.35 درصد دارای دیدگاه منفی و 16.33 درصد افراد بدون دیدگاه خاص بودند. در زمینه نحوه اجرای ارزشیابی کنونی عملکرد کارکنان، 39.75 درصد افراد دیدگاه منفی، 34.41 درصد دیدگاه مثبت و 25.84 درصد دیدگاه خنثی داشتند. طبق آزمون آماری کای دو با ضریب اطمینان 95 درصد بین دیدگاه افراد در زمینه ضرورت ارزشیابی کارکنان و نیز دیدگاه آنها در زمینه نحوه انجام ارزشیابی جاری رابطه آماری معنی دار به دست (P= آمد. ( 0.001 </p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> طبق این مطالعه، اکثر کارکنان انجام ارزشیابی را ضروری دانستند، اما نسبت به ارزشیابی جاری نگرش مثبتی نداشته یابی تفاوت بودند. شاید این نوع نگرش ناشی از روشها، معیارها و ضوابط مورد استفاده در ارزشیابی باشد. مهمترین مؤلفه در بهبود فرآیند ارزشیابی عملکرد کارکنان، آشنایی آنان با رسالت و خط مشی های سازمان و شفاف نمودن روش و اهداف ارزشیابی و ارائه بازخورد مناسب از طرف مدیران و سرپرستان است. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> Performance evaluation is a systematic analysis of individual activity corresponding to their aims and duties. This research aimed to determine attitude about annual performance evaluation between employees in the Faculties affiliated to Ahvaz University of Medical Sciences. <strong></strong></p><p><strong>Methods:</strong> In this Descriptive and cross-sectional study, we analyzed 150 personnel view that had been evaluated at least one time in their service duration by direct manager. Questionnaire including 55 questions were completed and census methods were used, too. Answers to questions about view based on Likert Scale. Data were analyzed by SPSS 11 software using analytic-descriptive tests.<strong> </strong></p><p><strong>Results:</strong> 54.7 percents of participants were women and others were men. 20.7 percent were among 31- 40, 50 percent among 31-40, 26.7 percent among 41-50 years old and 2.7 percent were upper than 50 year. Mean and Standard Deviation of age were 37.7±7.2. 66.32 percent of people admit that implementation of evaluation is essential, 17.35 percent had negative attitude and 16.33 percent had neutral attitude. Whereas 39.75 percent of people had negative attitude, 34.41 percent had positive attitude and 25.84 percent had neutral attitude about the method of current implementation of performance Evaluation. Significant difference (PValue=0.001, CI=95%) was found between attitude of current implementation of evaluation and necessity of implementation of appraisal using χ2 test. </p><p><strong>Conclusion:</strong> Performance evaluation is a way to individual development of personnel, so having a bad view about appraisal can negatively affect the organization's outcome, therefore a change recommended to the current evaluation method of personnel. </p>
ارزشیابی، کارکنان، عملکرد، دانشکده، دانشگاه
Evaluation, personnel, Performance, Faculty, Ahvaz University
17
22
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-100&slc_lang=fa&sid=1
A
Torabi
امین
ترابی
1120031947532846007191
1120031947532846007191
Yes
S
Setodeh
سعیده
ستوده
1120031947532846007192
1120031947532846007192
No